Gå til innhold

Slutte å være vegetarianer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har vært vegetarianer i litt over 2 år nå, og jeg begynner rett og slett bli lei. For det første føler jeg ikke at jeg får nok variasjon i det jeg spiser da det ofte går i de samme erstatningene for kjøtt (grønnsaker, sopp og kjøtterstatning) og for det andre føler jeg meg utslitt. Jeg får ikke i meg det jeg trenger av vitaminer og må gå på tilskudd, noe som passer dårlig da jeg har så mange andre medisiner jeg går på. Og for det tredje savner jeg kjøtt. Det er ikke noe jeg har følt på før nå nylig. 

Men så sliter jeg litt med det etiske da. Tanken av å spise et dyr blir helt forferdelig i mitt hode. Men samtidig sliter jeg med å holde motivasjonen oppe.

Noen som har tanker?

Anonymkode: 84852...a1b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor lager du ikke annen mat? Jeg har vært veganer i mange år, trener hver dag og har masse energi. Men lager skikkelig mat hver dag, og lever ikke på erstatninger. Kjøp deg en kokebok? 

Anonymkode: 6360c...8c3

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er langt (vel, for de fleste), da vil man vel gjerne leve godt. Om du skal gå hele livet å være misfornøyd på grunn av mat og dårlig næring så er det virkelig ikke verdt det eller? Du må jo ikke sitte å spise kjøtt hele tiden uansett, men innslag av kjøtt kan gjøre mye for deg. Vær også obs på hva slags produsenter du kjøper fra. 

Anonymkode: a9c3e...794

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må først og fremst ta ansvar for deg, og spise mer variert. Da får du enten begynne å spise kjøtt igjen, eller lære deg å lage/spise mer mat som ikke inneholder kjøtt.

Anonymkode: 7dace...128

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

må du bruke kjøtterstatning? det er ultraprosessert mat, det hadde jeg også bli skikkelig lei av. 

Vi bruker ikke kjøtterstatning i det hele tatt. Varierer proteinene med bønner, linser, tofu, temphe, nøtter og litt egg. 

Anonymkode: cb252...322

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du spiser egg og melkeprodukter så bør det ikke være noe i veien med vitaminene dine. Du bør kanskje prøve å lage annen mat og ikke tenke at noe skal erstatte kjøttet. 

edit: så ikke at du hadde sjekket verdiene dine. Hva slags vitaminer er det du ikke får nok av? 

Endret av detvardet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke ofte direkte kjøtterstatninger som du får kjøpt i pakker, men erstatter det med grønnsaker, bønner osv. men føler ikke det blir det samme som kjøtt. 

Prøver også å spise variert, men føler fortsatt det er noe jeg "savner" hvis det går an å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bruker ikke ofte direkte kjøtterstatninger som du får kjøpt i pakker, men erstatter det med grønnsaker, bønner osv. men føler ikke det blir det samme som kjøtt. 

Prøver også å spise variert, men føler fortsatt det er noe jeg "savner" hvis det går an å si

Kan det være press utenfra som påvirker deg? Familie, venner, kjæreste som gjør det vanskelig? Kan ikke helt relatere til det du skriver, men du får prøve å se hva som er viktigst for deg.. Høres litt ut som at du har bestemt deg allerede, og det er jo synd for dyrene. 

Anonymkode: c4592...2e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å starte med innslag av det mest etiske kjøttet? Om det er dyrevelferd som er motivasjonen. Tenker vilt/rein/kjøtt fra de beste produsentene.

Anonymkode: 9e187...03f

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være press utenfra som påvirker deg? Familie, venner, kjæreste som gjør det vanskelig? Kan ikke helt relatere til det du skriver, men du får prøve å se hva som er viktigst for deg.. Høres litt ut som at du har bestemt deg allerede, og det er jo synd for dyrene. 

Anonymkode: c4592...2e7

Nei, jeg har absolutt ikke bestemt meg enda, fordi det virker fortsatt litt uvirkelig for meg å drepe dyr for maten sin del. Har jo en hund selv og jeg kan ikke se for meg å drepe noen som helst dyr. 
Men allikevel sliter jeg litt med motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å starte med innslag av det mest etiske kjøttet? Om det er dyrevelferd som er motivasjonen. Tenker vilt/rein/kjøtt fra de beste produsentene.

Anonymkode: 9e187...03f

Støtter denne! Vi spiser lite animalsk (men er ikke vegetarianere, veganere eller noe som helst annet), og det lille kjøttet vi kjøper er lokalt, økologisk og gjerne vilt. Har ingenting imot å spise dyr som har levd i naturen og blir skutt av jegere. Det er industrikjøttet som virkelig er tragisk. Det samme gjelder egg og meieriprodukter, det lille vi bruker kjøper vi lokalt og økologisk. All ære til de som gidder å være vegetarianere eller veganere, men det er ikke noe som passer for oss.

Spiser det jeg får servert når jeg er på besøk da, også hvis det er kjøtt eller produkter vi ikke ville kjøpt selv. Går jo an å begynne der. 

Vi har nylig oppdaget kjøttdeigen og burgerne fra Naturli', disse ligger i frysedisken på Rema. De smaker utrolig likt kjøtt, og kan brukes til så mye. Ellers er jeg ingen fan av erstatningsproduktene, mye dyrt og dårlig. Falafel er f eks superlett å lage selv, samme med vegisterkaker. Prøvd det? 

Ellers, hva med å begynne med å innføre fisk? 

Anonymkode: effce...4d0

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp økologisk kjøtt, egg og melk, og vill linefanget fisk om du kan. Det er strenge restriksjoner på dyrevelferd i økologisk landbruk, og kravene må dokumenteres og oppfylles for å at man skal få og beholde Debio-merket.

(ikke hør på veganere ang. dette, de har ikke satt seg inn i problematikken fordi den ikke er aktuell for dem)

Anonymkode: 5ffb7...178

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva du savner...burger/nuggets fra McDonalds? Det finns i veggis-versjon! Har du smakt de nye "kjøttbollene" fra IKEA (som kom for 1 mnd siden)? Lykke til med å smake forskjell! Hva med litt ovnsbakt? De er jo nydelige som veggis-alternativ! Moussaka, Sheperds pie, lasagne! Nam! Altså det er så mye forskjellig mat at jeg klarer ikke å se hvordan det skal være grrunnen. Om du trenger litt motivasjon så kan jeg anbefale Cowspiarcy eller Earthlings ;) 

Anonymkode: cee20...bbc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt hva du savner...burger/nuggets fra McDonalds? Det finns i veggis-versjon! Har du smakt de nye "kjøttbollene" fra IKEA (som kom for 1 mnd siden)? Lykke til med å smake forskjell! Hva med litt ovnsbakt? De er jo nydelige som veggis-alternativ! Moussaka, Sheperds pie, lasagne! Nam! Altså det er så mye forskjellig mat at jeg klarer ikke å se hvordan det skal være grrunnen. Om du trenger litt motivasjon så kan jeg anbefale Cowspiarcy eller Earthlings ;) 

Anonymkode: cee20...bbc

Hvis du ikke i det hele tatt greier å forstå hva hun savner så har du vært veganer for lenge. 

Kan ikke se for meg å kutte ut reinsdyr, hjort og villaks fra dietten min, selv om jeg spiser det supersjeldent. Hadde savnet det alt for mye. Fast food og overprosessert mat er det enkleste å finne plantebasert, og er virkelig ikke noe å basere kostholdet sitt på. 

Anonymkode: effce...4d0

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del er jeg ekstremt opptatt av dyrevelferd, men spiser likevel kjøtt. 

Jeg kjøper utelukkende fra lokale bønder. Der de er snakk om vilt, eller dyr som har levd ute og blitt slaktet på gården. Tilsvarende kjøper jeg kun egg og meieriprodukter fra gårder der jeg vet hvordan det drives. 

For grønnsaker spiser jeg mest mulig sesong, selv om det er utfordrende i Norge. (må innørmme at det blir en del kjøp av importert tomater og avkcado). 

Anbefaler virkelig Reko, som allerede nevnt tidligere i tråden. 

Anonymkode: f4abe...2e0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invister i en ny vegetar/vegansk kokebok! Mer enn mett f eks av mia/green bonanza. Evnt Mari hult sine!

Anonymkode: 4e7cc...440

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For egen del er jeg ekstremt opptatt av dyrevelferd, men spiser likevel kjøtt. 

Jeg kjøper utelukkende fra lokale bønder. Der de er snakk om vilt, eller dyr som har levd ute og blitt slaktet på gården. Tilsvarende kjøper jeg kun egg og meieriprodukter fra gårder der jeg vet hvordan det drives. 

For grønnsaker spiser jeg mest mulig sesong, selv om det er utfordrende i Norge. (må innørmme at det blir en del kjøp av importert tomater og avkcado). 

Anbefaler virkelig Reko, som allerede nevnt tidligere i tråden. 

Anonymkode: f4abe...2e0

De færreste har den muligheten, men velger man økologisk finnes det standarder og krav til dyrevelferd som må oppfylles for at varen skal være godkjent og ha Debio-merket.

Anonymkode: 5ffb7...178

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...