Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg har lyst til å søke på mastergrader i USA og England, men trenger to referansebrev skrevet av en professor eller en fagperson. Men i Norge får man jo aldri et personlig langvarig forhold til noen ved universiteter . Har snakket med professorene i noen forelesninger, men det er jo hundrevis av studenter i en forelesning. Og alle eksamener rettes anonymt, så ingen av professorene vet noe om mine prestasjoner. Jeg kan kanskje spør noen professorer, men de kjenner meg egentlig ikke. De eneste jeg har vært litt i kontakt med er stipendiater, men disse har ikke doktorgrad engang, og er kanskje ikke gyldige som referansepersoner. 

Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: d0705...71c

Videoannonse
Annonse
Gjest RaptorStrike
Skrevet

Det der er noe gjøgleri som jeg er glad vi ikke holder på med i Norge altså. Er man virkelig nødt til å ha det, eller holder det å forklare at man ikke holder på med dette her da professor-student-forholdet er helt annerledes her til lands? Tipper det finnes en utvekslingsrådgiver eller liknende ved studiestedet ditt som kan være behjelpelig med denne problematikken. Du er tross alt ikke den første nordmannen som vil studere i UK eller USA.

Skrevet

Du har vel skrevet en bachelor? Du hadde vel en veileder/fagperson der og? Arbeidsgiver?

Anonymkode: 8abe1...336

Skrevet

Jeg skal skrive bachelorgrad denne våren, men må søke før jul. Ellers må jeg søke neste år. Kontaktet studieveileder på mail, og alt de sa var at jeg måtte finne ut av det selv.. og ta kontakt med noen i fagmiljøet. 

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har vel skrevet en bachelor? Du hadde vel en veileder/fagperson der og? Arbeidsgiver?

Skrevet

VGS lærer?

Skrevet

Driver du med noe organisert idrett eller annet?

Gjest RaptorStrike
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontaktet studieveileder på mail, og alt de sa var at jeg måtte finne ut av det selv

Hva for en useriøs institusjon er det du studerer ved? Jeg anbefaler deg å kontakte vedkommendes overordnede, evt. en studentorganisasjon.

Skrevet

Ta kontakt med studiekontoret igjen, de har vel vært borti problemstillingen før? Eventuelt om det er egne folk som jobber med utveksling og hjelp rundt det? Synes du fikk et veldig dårlig svar der..

Du får også bare forsøke å kontakte alle forelesere du har hatt og forklar situasjonen. Si at du vet det kan være rart siden dere ikke har hatt et personlig forhold men si de kan se karakterene dine og spør om de kanskje kan skrive noe generisk. Har du hatt gruppelærere i noen fag så kanskje de kan skrive sånt brev?

Anonymkode: 00356...2cf

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 
Jeg har lyst til å søke på mastergrader i USA og England, men trenger to referansebrev skrevet av en professor eller en fagperson. Men i Norge får man jo aldri et personlig langvarig forhold til noen ved universiteter . Har snakket med professorene i noen forelesninger, men det er jo hundrevis av studenter i en forelesning. Og alle eksamener rettes anonymt, så ingen av professorene vet noe om mine prestasjoner. Jeg kan kanskje spør noen professorer, men de kjenner meg egentlig ikke. De eneste jeg har vært litt i kontakt med er stipendiater, men disse har ikke doktorgrad engang, og er kanskje ikke gyldige som referansepersoner. 

Hva kan jeg gjøre?

Skjønner ikke at du gidder til USA eller England. Dette har blitt diskutert her i detalj de siste månedene hvorfor det ikke lenger lønner seg å studere der. Ikke at det var noe særlig lønnsomt tidligere heller. Så den "lysten" koster flesk og veldig mye penger. Men selvfølgelig, har du foreldrene som kan punge ut, så blir det noe helt annet. Men hvis ikke, så burde en kvitte seg med "jaget" etter USA og England. Det er i tillegg stor sannsynlighet for at viruset fortsatt er på gang til neste år også. 

Som en annen debattant er her inne på, referanser er generelt sett en uting, og åpner opp for at luftige ord kan veie mer enn en reell "referanse". I tillegg så er det viktig å påpeke at dette har vært et av områdene i søknadsprosessen der juks har vært svært utbredt på lik linje med motivasjonsbrev. Det er først nå de siste 4 - 5 årene at de har begynt å kreve at referansen kommer fra en offentlig email til selve universitetet. Før opprettet folk selv en fake Yahoo, Hotmail, Outlook med navnet til en eller annen foreleser og sendte referansen selv, Lol.  

Og motivasjonsbrev er det også slik at altfor mange får "profesjonell" hjelp med å skrive mot betaling. 

Men du burde greie å få referanse fra universitetet ditt, selv om vi ikke har tradisjon for det. Du kunne spurt forelesere i de fagene du hadde best oppmøte med. Men som sagt, skjønner ikke poenget at du "har lyst" å studere der. Antallet norske studenter har begynt å våkne og skyr unna utenlandsksstudier nå. Ikke bare pga Korona, men en rekke andre ting. 

Anonymkode: c127d...2c2

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke at du gidder til USA eller England. Dette har blitt diskutert her i detalj de siste månedene hvorfor det ikke lenger lønner seg å studere der. Ikke at det var noe særlig lønnsomt tidligere heller. Så den "lysten" koster flesk og veldig mye penger. Men selvfølgelig, har du foreldrene som kan punge ut, så blir det noe helt annet. Men hvis ikke, så burde en kvitte seg med "jaget" etter USA og England. Det er i tillegg stor sannsynlighet for at viruset fortsatt er på gang til neste år også. 

Som en annen debattant er her inne på, referanser er generelt sett en uting, og åpner opp for at luftige ord kan veie mer enn en reell "referanse". I tillegg så er det viktig å påpeke at dette har vært et av områdene i søknadsprosessen der juks har vært svært utbredt på lik linje med motivasjonsbrev. Det er først nå de siste 4 - 5 årene at de har begynt å kreve at referansen kommer fra en offentlig email til selve universitetet. Før opprettet folk selv en fake Yahoo, Hotmail, Outlook med navnet til en eller annen foreleser og sendte referansen selv, Lol.  

Og motivasjonsbrev er det også slik at altfor mange får "profesjonell" hjelp med å skrive mot betaling. 

Men du burde greie å få referanse fra universitetet ditt, selv om vi ikke har tradisjon for det. Du kunne spurt forelesere i de fagene du hadde best oppmøte med. Men som sagt, skjønner ikke poenget at du "har lyst" å studere der. Antallet norske studenter har begynt å våkne og skyr unna utenlandsksstudier nå. Ikke bare pga Korona, men en rekke andre ting. 

Jeg skal mest søke i norden, men hadde vært gøy å vært i litt større miljøer. Det ene studiet i USA jeg var interessert i, har tatt vekk kravet om den standardiserte GRE testen, som gjorde at jeg hadde lyst til å prøve meg dette året. 

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal mest søke i norden, men hadde vært gøy å vært i litt større miljøer. Det ene studiet i USA jeg var interessert i, har tatt vekk kravet om den standardiserte GRE testen, som gjorde at jeg hadde lyst til å prøve meg dette året. 

Sverige er billigst å studere i, samtidig får du høy kvalitet der. Danmark er blitt dyrt. Danske kronen er altfor sterk, men det er likevel nesten ingenting i forhold til USD og GBP som er blitt ekstremt sterke mot den norske kronen de siste årene. 

Idag melder man nok en gang om svekket krone:

https://e24.no/boers-og-finans/i/dlddvO/store-kronesvingninger-paa-svake-nivaaer-olje-er-ikke-lenger-hot

Tidligere i vår 2020 var kursen enda verre, men den er ille nok som det. USD på 9 kr og GBP på 11,75 og det kommer påslag på dette på toppen igjen, siden de som selger valuta skal ha profitt. 

Hos DnB er det 9,21 kr for 1 USD hvis en skal kjøpe USD og 11,91 kr for 1 GBP hvis en skal kjøpe GBP.

https://www.dnb.no/bedrift/markets/valuta-renter/kursliste/overforsel/daglig

Så 1 GBP er nesten 12 kr blank og det kreves nesten 146 norske kroner for 100 danske kroner. Altså er den danske kronen ca 46% sterkere enn den norske kronen. 

Den eneste som har nesten Parity med den norske kronen er Sverige. 

Ja, det stemmer at det har vært en tendens til å ta vekk GRE (testen er helt jævlig å ta for oss som ikke er vant til dette) som krav ved en del studier den siste tiden, men prisen er fortsatt sinnssyk i USA og du ville ha betalt egentlig for bare luft i forhold til det USD og GBP kursen var for noen år tiden. England er også dyrt, selv om det er billigere enn USA.

Dette var "Good Times", men sånn har det ikke vært de siste årene:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/8mOPAw/kronen-viser-muskler-dollaren-under-6-kroner

Så kan du beregne selv hvor mye du betaler for luft i forhold til årene 2009 - 2013.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/WboQWj/sterk-norsk-krone-pundet-under-9-kroner

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal skrive bachelorgrad denne våren, men må søke før jul. Ellers må jeg søke neste år. Kontaktet studieveileder på mail, og alt de sa var at jeg måtte finne ut av det selv.. og ta kontakt med noen i fagmiljøet. 

Så rart. Der hvor jeg jobber skriver vi generelle anbefalingsbrev slik som beskrevet her https://www.uv.uio.no/studier/utland/anbefalingsbrev/ 

Anonymkode: 9efd7...3e4

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Så rart. Der hvor jeg jobber skriver vi generelle anbefalingsbrev slik som beskrevet her https://www.uv.uio.no/studier/utland/anbefalingsbrev/ 

Uff, UiO har et mye bedre system enn UiB, hvor jeg går. Her skrev de bare ‘ditt ansvar’.. selvom det er umulig for meg å få tak i. Jeg hadde foretrukket noe slikt som dette. Det hadde vært så mye enklere.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff, UiO har et mye bedre system enn UiB, hvor jeg går. Her skrev de bare ‘ditt ansvar’.. selvom det er umulig for meg å få tak i. Jeg hadde foretrukket noe slikt som dette. Det hadde vært så mye enklere.

Trodde slikt var vanlig, vi gjør det for våre studenter på NTNU. Kan du ikke sende lenken til studieveileder og høre om det er mulig å få noe slikt?

Skrevet
On 9/9/2020 at 4:47 PM, AnonymBruker said:

Drit nå i om du har en annen mening. Svar på spørsmålet eller scroll forbi.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...