AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #61 Skrevet 9. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler om de som ikke bryr seg og følger smittevernreglene. Jeg skjønner at folk er drittlei, herregud jeg er da lei selv, men når noen oppfører seg som at pandemien er over tar det bare enda lengre tid. Anonymkode: 8579d...16a Tar lenger tid? Er du klar over at corona vil være her for alltid?? Det er et virus som alle andre og blir ikke borte etter en stund med dugnad. Uansett hvor mye man stenger ned hil smitten gå opp ved åpning. Den alvorlige situasjonen ER over i Norge. Det er 2 døde på flere uker!! Kaller du det en krise? Det dør folk hver eneste dag jo! Er ikke noe nytt! Jeg skal ikke fortsette å begrense mitt liv, ikke kunne se familie i utlandet osv når smittesituasjonen ikke tilsier at jeg må begrense meg. Anonymkode: 49339...f25 4
Gjest Blondie65 Skrevet 9. september 2020 #62 Skrevet 9. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvorfor konkluderer du med at en student startet smitten som drepte denne mannen og ikke en av de som bor med han på eldrehjemmet? Eller om en av de som jobber der har vært på en fest for voksne? Eller om vedkommendes barn eller barnebarn har blitt smittet på skolen/bhg? Anonymkode: 49339...f25 Jeg skrev da vitterlig "tenkt scenario" - jeg har ikke konkludert med noe som helst.
anonym 4545 Skrevet 9. september 2020 #63 Skrevet 9. september 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du gi meg en god grunn til at de unge som har såvidt startet å leve livet, skal sette sitt liv på pause for en som allerede har levd hele 80 år? Kan du gi meg en god grunn til at mine barn ikke skal kunne møte på skolen eller jeg miste jobben, for at Olga på 80 skal leve i 5 mnd til? Nei sorry jeg kommer ikke til å endre mitt liv til det negative for å skjerme risikogruppen. Ofret masse når smittesituasjonen tilsa at det var viktig å følge smittevern. Nå er smitten så lav at det er ikke seriøs nok situasjon til at folk gidder mer. Anonymkode: 49339...f25 Det er slike holdninger som gjør kampen mot smitten så vanskelig. En egoistisk holdning hvor meg og mine skal ha fredes for "de uhyrlige" tiltakende for å hindre videre smitte. 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #64 Skrevet 9. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så hvorfor konkluderer du med at en student startet smitten som drepte denne mannen og ikke en av de som bor med han på eldrehjemmet? Eller om en av de som jobber der har vært på en fest for voksne? Eller om vedkommendes barn eller barnebarn har blitt smittet på skolen/bhg? Anonymkode: 49339...f25 Det har blitt sånn nå, siden studiestart. Da er alt ang corona studentenes skyld. Er selv foreldre til en student, og de hadde også faddergrupper, med maks 20 i gruppa. Ingen smitte på det universitetet, og flere andre universitet som ikke har smitte Bergen var dessverre uheldige her, og fikk smitte i studentguppe, som har spredd seg videre dessverre. Håper de får stoppet dette nå, det blir tatt store grep i Bergen nå Så får vi se hvor mye smitte det til slutt også blir etter dette religiøse tilstelningen som ble holdt i østfold. Får håpe de klarer og holde smitte ute av sykehus og sykehjem. Anonymkode: 0319b...2cf 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #65 Skrevet 9. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er dine tanker om alle de eldre som vandrer på sentere, cafe, hele dagen lang da? De eldre damene som ikke holder avstand i butikken? og går tilbake til eldrehjemmet ig smitter de andre der? Det er ikke et mulig scenario nei Anonymkode: 49339...f25 Selv om noen gjør dette, betyr ikke at alle skal gjøre det.. Mange begår an, drap, kjører for fort, men det betyr ikke at det er greit for andre å gjøre det samme. Anonymkode: 500ea...a79
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #66 Skrevet 9. september 2020 Akkurat nå, Blondie65 skrev: Jeg skrev da vitterlig "tenkt scenario" - jeg har ikke konkludert med noe som helst. Hvorfor er ditt tenkte scenario spesifikt mot studenter når de ikke er de eneste somnikke følger smittevernsreglene? Er det om å gjøre å skylde mest på de? Anonymkode: 49339...f25 3
Gjest Blondie65 Skrevet 9. september 2020 #67 Skrevet 9. september 2020 3 minutter siden, ToveM skrev: Det er vel ingenting som heter eldre hjem her i Norge, mulig private men det har jeg ikke hørt om. På sykehjem får du plass hvis du ikke kan klare deg hjemme enten du et dement eller for syk. Ellers går du hjelp i ditt eget hjem. Tror ikke det et mange som lever 10-15 år på sykehjem. De fleste gamle som dør av korona på sykehjem vil jeg tro dør med viruset og ikke av. Det er noe som heter eldresenter der man har aldersboliger og sykehjemsplasser. Røde Kors sykehjem i Helleveien, for eksempel. Fordelen er at en har en del faciliteter i nærheten (felles rom, aktiviteter osv) samtidig som man bor i egen bolig. Unntatt de som er for syke til å stelle seg selv, som da havner på sykehjemmet fordi de trenger pleie.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #68 Skrevet 9. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selv om noen gjør dette, betyr ikke at alle skal gjøre det.. Mange begår an, drap, kjører for fort, men det betyr ikke at det er greit for andre å gjøre det samme. Anonymkode: 500ea...a79 Og selvom studenter fester betyr ikke det at de har skyld i alle koronadødsfall fremover! Anonymkode: 49339...f25
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #69 Skrevet 9. september 2020 5 minutter siden, ToveM said: Det er vel ingenting som heter eldre hjem her i Norge, mulig private men det har jeg ikke hørt om. På sykehjem får du plass hvis du ikke kan klare deg hjemme enten du et dement eller for syk. Ellers går du hjelp i ditt eget hjem. Tror ikke det et mange som lever 10-15 år på sykehjem. De fleste gamle som dør av korona på sykehjem vil jeg tro dør med viruset og ikke av. Det er noe som heter aldershjem. Anonymkode: 8f317...c8c 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #70 Skrevet 9. september 2020 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Den som brakte smitten til denne eldre er smittet selv. Var det nødvendig også - alle skal jo ha influensa? Hvis alle ansatte på sykehjem må være hjemme i karantene, hvem skal da ta seg av de eldre som kan dø når som helst etter at de har flyttet inn? Selv om jeg ikke ønsker død over noen, er jeg heller ikke spesielt overrasket eller bestyrtet over at noen på et sykehjem er død. Men var det nødvendig, med tanke på at vedkommende mest sannsynlig døde alene borte fra sine kjære? Der flere er opptatt av å bagatellisere dødsfall blant eldre på grunn av eller med covid-19, er jeg opptatt av livskvalitet. Smitte på sykehjem er forferdelig fordi vi snakker om alle mulige tilstander og mennesker som kanskje ikke forstår verden rundt seg, som får nye mennesker å forholde seg til fordi "de vanlige" er hjemme i karantene, og så dør de med bare fremmede rundt seg. Er det verdig synes du? Er ikke dette noe vi bør unngå? Jeg bagatelliserer ikke dødsfall. Men dødsfall er en del av livet, om man skal leve det. Jeg mener at vi ikke kan leve med et eneste mål i livet - å leve lengst mulig. Da er det ikke lenger ett liv. Ingen dør alene lenger. Det tiltaket hadde heldigvis noen vett til å reversere allerede i april. Anonymkode: 3fd36...f8c 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #71 Skrevet 9. september 2020 1 minutt siden, anonym 4545 skrev: Det er slike holdninger som gjør kampen mot smitten så vanskelig. En egoistisk holdning hvor meg og mine skal ha fredes for "de uhyrlige" tiltakende for å hindre videre smitte. Halo.. siden når bryr alle seg om alles sykdommer. Tviler på at du er med på å bekjempe fattigdom, aldri tar fly/bil for å være miljøvennelig, at du kjøper mat til uteliggeren på gata. Mennesket er egoistisk! Anonymkode: 49339...f25
Gjest Blondie65 Skrevet 9. september 2020 #72 Skrevet 9. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er ditt tenkte scenario spesifikt mot studenter når de ikke er de eneste somnikke følger smittevernsreglene? Er det om å gjøre å skylde mest på de? Anonymkode: 49339...f25 Det ble påstått at studenter ikke smittet personer på sykehjem. Jeg prøvde å vise til hvordan det - i et tenkt scenario - kunne foregå. Jeg har aldri sagt - bare les mine innlegg - at det bare er studenter som ikke følger smittevernrådene. Jeg har til og med sagt - i andre tråder - at jeg legger et stort ansvar på de som arrangerte fadderukene og påstod at det var trygt, noe det ganske opplagt ikke var ettersom studenter stod tett i tett på gaten uten noen som helst form for avstand mens de ventet på å komme inn i Eplehuset for et clue til en rebus. Alle som ikke bryr seg med smitteverntiltakene er ansvarlige for oppblomstringen.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. september 2020 #73 Skrevet 9. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og selvom studenter fester betyr ikke det at de har skyld i alle koronadødsfall fremover! Anonymkode: 49339...f25 Kan du vise konkret hvor dette er sagt?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #74 Skrevet 9. september 2020 2 minutter siden, Blondie65 skrev: Kan du vise konkret hvor dette er sagt? Det er folk som sier her at hvis bare studentene ikke hadde festet ville det ikke skjedd. «De mååå jo bare feste» jaa.. so? Det hadde blitt smitte uansett? Anonymkode: 49339...f25
anonym 4545 Skrevet 9. september 2020 #75 Skrevet 9. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Halo.. siden når bryr alle seg om alles sykdommer. Tviler på at du er med på å bekjempe fattigdom, aldri tar fly/bil for å være miljøvennelig, at du kjøper mat til uteliggeren på gata. Mennesket er egoistisk! Anonymkode: 49339...f25 Vi er nok alle egoister innerst inne, men noen av oss er så fornuftige at vi tar hensyn til være medmennesker når en svært farlig og svært smittsom sykdom herjer. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 9. september 2020 #76 Skrevet 9. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er folk som sier her at hvis bare studentene ikke hadde festet ville det ikke skjedd. «De mååå jo bare feste» jaa.. so? Det hadde blitt smitte uansett? Anonymkode: 49339...f25 Men det står vel ikke noe sted at studentene er ansvarlig for alle koronadødsfall fra nå av? Det er nå flere som har henvist til sydenfarere, studenter og harryhandlere. Jeg kan også gjøre oppmerksom på at i august var det ikke mye charterfly fra Bergen, og harryhandel driver vi ikke så veldig med heller. Så da gjenstår festløvene - de kommer i alle aldre. Du kunne jo tatt deg en tur til byen på en lørdag og tatt banen hjem igjen like etter kl 24 så kan du se hvem som er på den banen og hvordan de oppfører seg (nei, jeg har ikke tatt den selv, jeg venter heller under tak til jeg ser den verste gjengen har kommet seg avsted eller tar en som går før kl 24). Det er også lett å få med seg hvor disse går av.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #77 Skrevet 9. september 2020 4 minutter siden, anonym 4545 skrev: Vi er nok alle egoister innerst inne, men noen av oss er så fornuftige at vi tar hensyn til være medmennesker når en svært farlig og svært smittsom sykdom herjer. Jeg tar ikke hensyn til medmennesker hvis det går utover meg og mine behov for å se familie. Tar ikke hensyn til andre hvis det går utover min jobb og hverdagen til mine barn. Disse tiltakene er for å skjerme risikogruppen.. jeg er ferdig med tiltak. Går ikke ut for å bli smittet men skal heller ikke droppe reisen eller besøket Anonymkode: 49339...f25 1
tussi84 Skrevet 9. september 2020 #78 Skrevet 9. september 2020 1 time siden, Dolce skrev: Ikke bare det at en eldre person døde. Men det er noe med måten å dø på. Bli langsomt kvalt, og kjempe desperat for å puste - kanskje i dagesvis. Tenk litt på det, dere unge som driter i om dere blir smittet eller ikke. Du er klar over at folk har dødd i Norge på denne måten i flere år før coronaen kom? Feks er et eksempel ved en person som er eldre som har hatt hjertesvikt i mange år. De får gjerne vann i lungene som resultat av hjertesvikt når de blir eldre, og etterhvert fylles lungene så ofte med vann at de får ikke tømt det igjen. Disse pasientene blir til slutt kvalt på en måte av vann i lungene. Det er ikke noe bedre det. Enn får ofte palliativ behandling for å dempe ubehaget som dette medfører, og de fleste som er så syke mister til slutt bevisstheten før de sovner inn og merker derfor lite eller ingenting til ubehaget. Bestefaren min døde pga dette i fjor. Vi pårørende kunne høre masse surkling fra brøstet hans den siste uka pga alt vannet og slim men han sa selv flere ganger at han ikke hadde det noe vondt. Han fikk mye smerte stillende på slutten og sovnet fredelig inn. 6
anonym 4545 Skrevet 9. september 2020 #79 Skrevet 9. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar ikke hensyn til medmennesker hvis det går utover meg og mine behov for å se familie. Tar ikke hensyn til andre hvis det går utover min jobb og hverdagen til mine barn. Disse tiltakene er for å skjerme risikogruppen.. jeg er ferdig med tiltak. Går ikke ut for å bli smittet men skal heller ikke droppe reisen eller besøket Anonymkode: 49339...f25 Ok, deg og ditt er åpenbart viktigst her i verden, ikke rart at smitten sprer seg når mange som deg har samme oppfatning. 4
tussi84 Skrevet 9. september 2020 #80 Skrevet 9. september 2020 13 minutter siden, anonym 4545 skrev: Vi er nok alle egoister innerst inne, men noen av oss er så fornuftige at vi tar hensyn til være medmennesker når en svært farlig og svært smittsom sykdom herjer. Hvis valget mitt står mellom å hensynta mitt ufødtes barn helse eller en vilt fremmed en så velger jeg det første. Jeg får ikke igjen babyen min om det skulle skje noe. Jeg setter babyens liv og helse foran de personene jeg ikke kjenner. Sånn har mennesker alltid vært og kommer alltid til å være. Enn passer på seg selv og sine nærmeste først, før alle andre. 1
Fremhevede innlegg