anonym 4545 Skrevet 9. september 2020 #81 Skrevet 9. september 2020 2 minutter siden, tussi84 skrev: Hvis valget mitt står mellom å hensynta mitt ufødtes barn helse eller en vilt fremmed en så velger jeg det første. Jeg får ikke igjen babyen min om det skulle skje noe. Jeg setter babyens liv og helse foran de personene jeg ikke kjenner. Sånn har mennesker alltid vært og kommer alltid til å være. Enn passer på seg selv og sine nærmeste først, før alle andre. Det er vel ingen som kan være uenig det du skriver. Hva detter har med smittespredning å gjøre er heller uklart. 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #82 Skrevet 9. september 2020 7 minutter siden, tussi84 skrev: Du er klar over at folk har dødd i Norge på denne måten i flere år før coronaen kom? Feks er et eksempel ved en person som er eldre som har hatt hjertesvikt i mange år. De får gjerne vann i lungene som resultat av hjertesvikt når de blir eldre, og etterhvert fylles lungene så ofte med vann at de får ikke tømt det igjen. Disse pasientene blir til slutt kvalt på en måte av vann i lungene. Det er ikke noe bedre det. Enn får ofte palliativ behandling for å dempe ubehaget som dette medfører, og de fleste som er så syke mister til slutt bevisstheten før de sovner inn og merker derfor lite eller ingenting til ubehaget. Bestefaren min døde pga dette i fjor. Vi pårørende kunne høre masse surkling fra brøstet hans den siste uka pga alt vannet og slim men han sa selv flere ganger at han ikke hadde det noe vondt. Han fikk mye smerte stillende på slutten og sovnet fredelig inn. Dette er helt riktig, dessverre. Den eneste forskjellen er at din bestefar, og mine besteforeldre, ikke fikk hovedoppslag på forsiden av VG. Et hovedoppslag om en person som hadde dødd på denne måten uansett. Et hovedoppslag som kun er til for å skape frykt. (penger i kassen) Noe som tydeligvis virker veldig godt når du leser denne tråden. Det er ikke behagelig å dø, uansett hva du dør av. Er du 80+ og på sykehjem står døden i døråpningen, uansett. Anonymkode: 3fd36...f8c 9
Gjest Blondie65 Skrevet 9. september 2020 #83 Skrevet 9. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Disse tiltakene er for å skjerme risikogruppen.. jeg er ferdig med tiltak. Går ikke ut for å bli smittet men skal heller ikke droppe reisen eller besøket Anonymkode: 49339...f25 Kan vi la være å hente avfallet ditt, er det greit at nærbutikken din stenger og kan vi la være å behandle deg dersom du blir syk? Du skjønner det, at på grunn av at du er lei av tiltak og ikke vil la det hindre deg i hverdagen, kan det være at de ansatte i disse bransjene blir syk og ikke kan utføre oppgavene sine. Er det greit at du blir strøket fra listen først? Du er jo lei av tiltak? Tiltakene er for å holde samfunnsnyttige oppgaver i gang. Vi er ikke oppfordret til å sitte inne og glane i tapeten, men å opprettholde avstand, begrense sosiale sammenkomster, bruke munnbind og vaske hender. Er det for mye for deg?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #84 Skrevet 9. september 2020 Tror ikke det blir en ny lockdown, men det blir garantert lokale nedstengelser. Det er jo allerede igangsatt på enkelte skoler Anonymkode: 2f94a...5cd
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #85 Skrevet 9. september 2020 45 minutter siden, Blondie65 skrev: Kan vi la være å hente avfallet ditt, er det greit at nærbutikken din stenger og kan vi la være å behandle deg dersom du blir syk? Du skjønner det, at på grunn av at du er lei av tiltak og ikke vil la det hindre deg i hverdagen, kan det være at de ansatte i disse bransjene blir syk og ikke kan utføre oppgavene sine. Er det greit at du blir strøket fra listen først? Du er jo lei av tiltak? Tiltakene er for å holde samfunnsnyttige oppgaver i gang. Vi er ikke oppfordret til å sitte inne og glane i tapeten, men å opprettholde avstand, begrense sosiale sammenkomster, bruke munnbind og vaske hender. Er det for mye for deg? Tror ikke alle ansatte i en bransje blir syke samtidig nei. Hadde dog ikke brydd meg så mye om det ble nedstenging da jeg fikk full lønn for å ikke jobbe, og det får jeg uansett ved nedstenging. Kan vaske hender og sprite men kan ikke droppe sosiale sammenskomter nei Anonymkode: 49339...f25
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #86 Skrevet 9. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tar lenger tid? Er du klar over at corona vil være her for alltid?? Det er et virus som alle andre og blir ikke borte etter en stund med dugnad. Uansett hvor mye man stenger ned hil smitten gå opp ved åpning. Den alvorlige situasjonen ER over i Norge. Det er 2 døde på flere uker!! Kaller du det en krise? Det dør folk hver eneste dag jo! Er ikke noe nytt! Jeg skal ikke fortsette å begrense mitt liv, ikke kunne se familie i utlandet osv når smittesituasjonen ikke tilsier at jeg må begrense meg. Anonymkode: 49339...f25 Nei, den alvorlig situasjonen i Norge er ikke over. Sist gang hadde vi delvis lock down. Og det hjalp . Nå skal vi prøve og leve med så åpent samfunn så mye som mulig , og da må vi holde smittevernsreglene. Hvis vi har for mange som deg da med så egoistisk tankegang så går det dårlig . Det er NÅ det kan bli alvorlig ! Du er klar over at flere vaksiner kan være aktuelle og nærmer seg siste fase? Selv om viruset vil være på jorden så vil vi jo få gruppe immunitet når de fleste er vaksinert og vi kommer til og leve normalt igjen ! Anonymkode: 8508f...4b0 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #87 Skrevet 9. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Han hadde dødd av influensa og!! Anonymkode: 6a690...f44 Sannsynligvis ikke. Hvis vedkommende bodde på aldershjem, er oddsene store for at han hadde fått infuensavaksine. Anonymkode: 66b82...a1a 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #88 Skrevet 9. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, den alvorlig situasjonen i Norge er ikke over. Sist gang hadde vi delvis lock down. Og det hjalp . Nå skal vi prøve og leve med så åpent samfunn så mye som mulig , og da må vi holde smittevernsreglene. Hvis vi har for mange som deg da med så egoistisk tankegang så går det dårlig . Det er NÅ det kan bli alvorlig ! Du er klar over at flere vaksiner kan være aktuelle og nærmer seg siste fase? Selv om viruset vil være på jorden så vil vi jo få gruppe immunitet når de fleste er vaksinert og vi kommer til og leve normalt igjen ! Anonymkode: 8508f...4b0 Svineinfluensa er her fortsatt. Tross årlig vaksine. 1400 døde av influensa av fjor. 264 har dødd av Korona i år. Men, influensa og svineinfluensa gir ikke klikk i tabloidavisene. Eller politisk oppmerksomhet. Sier ikke at vi ikke skal overholde smittevernreglene, de forholder jeg meg fullt ut til. Men Korona må vi nok leve med i veldig mange år, noe de fleste land har varslet allerede. Anonymkode: 3fd36...f8c 3
Tiuren Skrevet 9. september 2020 #89 Skrevet 9. september 2020 3 hours ago, Dolce said: Ikke bare det at en eldre person døde. Men det er noe med måten å dø på. Bli langsomt kvalt, og kjempe desperat for å puste - kanskje i dagesvis. Tenk litt på det, dere unge som driter i om dere blir smittet eller ikke. Veldig mange eldre dør av lungebetennelse. Det å dø er ikke nødvendigvis noe vakkert, men det er noe vi alle skal gjøre en gang. 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #90 Skrevet 9. september 2020 2 timer siden, anonym 4545 skrev: Det er slike holdninger som gjør kampen mot smitten så vanskelig. En egoistisk holdning hvor meg og mine skal ha fredes for "de uhyrlige" tiltakende for å hindre videre smitte. Men du klarte altså ikke å komme opp med én eneste god grunn.. Anonymkode: dcb03...c14 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #91 Skrevet 9. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svineinfluensa er her fortsatt. Tross årlig vaksine. 1400 døde av influensa av fjor. 264 har dødd av Korona i år. Men, influensa og svineinfluensa gir ikke klikk i tabloidavisene. Eller politisk oppmerksomhet. Sier ikke at vi ikke skal overholde smittevernreglene, de forholder jeg meg fullt ut til. Men Korona må vi nok leve med i veldig mange år, noe de fleste land har varslet allerede. Anonymkode: 3fd36...f8c Det er sant for virus blir jo ikke borte fra jordens overflate. Men med vaksine så er det jo opp til hver enkelt om de ønsker den type beskyttelse eller ta sjansen uten. Vaksinen blir et tilbud for risikogrupper og helsearbeidere og etter hvert for alle. Med vaksine kan vi leve mer som normalt igjen . Men man bør fortsette med slike ting som er lite inngripende men kan ha stor virkning . Mye fokus på økt håndhygiene, vi kan beholde pleksiglass og en meter avstand merking der det alt er satt opp .Rett hoste hygiene osv. Prøve og holde litt avstand i butikker osv. Alt dette vil jo hjelpe både for Covid19, influensa og forkjølelser. Anonymkode: 8508f...4b0
anonym 4545 Skrevet 9. september 2020 #92 Skrevet 9. september 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du klarte altså ikke å komme opp med én eneste god grunn.. Anonymkode: dcb03...c14 ??
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #93 Skrevet 9. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du gi meg en god grunn til at de unge som har såvidt startet å leve livet, skal sette sitt liv på pause for en som allerede har levd hele 80 år? Kan du gi meg en god grunn til at mine barn ikke skal kunne møte på skolen eller jeg miste jobben, for at Olga på 80 skal leve i 5 mnd til? Nei sorry jeg kommer ikke til å endre mitt liv til det negative for å skjerme risikogruppen. Ofret masse når smittesituasjonen tilsa at det var viktig å følge smittevern. Nå er smitten så lav at det er ikke seriøs nok situasjon til at folk gidder mer. Anonymkode: 49339...f25 Er det noe jeg har lært å hate under denne pandemien, så er det uttrykkene "sette livet på pause" og "sette livet på vent". Kan ikke tenke meg noe mer forkastelig og patetisk å si, all den tid vi ikke har hatt pandemien i Norge i mer enn såvidt 6 måneder. Og noen begynte å messe om dette etter kun noen uker. Hvis noen virkelig ikke klarer å finne livsglede noen måneder dersom de ikke får feste, reise til syden, handle i Sverige etc. så er det på tide de setter seg stille ned og tenker over hvordan de har surret livene sine til. Ja, vi gjorde en grundig jobb i vår, hvorfor må vi sette alt dette på spill, slik at vi risikerer det samme på nytt, og kanskje noe enda verre. Folk har mistet jobber, folk har dødd og så messer man videre om liv på pause. Ærlig talt, nå er vaksinen varslet i overskuelig fremtid, og så vil dere trumfe igjennom fester og handling og fjas. Ser du ikke kan endre noe i livet ditt til noe du føler er negativt, for risikogruppen. Olga 80, Tina 4 med leukemi, tannlege Gunn 40 under behandling for brystkreft, Mari 46 kirurg med astma , Kristian 38 med diabetes som er far til tre under ti og har egen bedrift med 5 ansatte , ingen av disse er betydningsfulle nok for deg, til at du gidder leve livet litt annerledes enn du ønsker. Det er ille, for før du får sukk for deg er det du eller dine barn som befinner dere i risikogruppen. Og før du får sukk for deg, er det flertallet som tenker som deg, og da er vi i gang med en ny runde stengte skoler, flere mister jobbene osv osv. Anonymkode: 66b82...a1a 7
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #94 Skrevet 9. september 2020 6 minutter siden, anonym 4545 skrev: ?? Tror kanskje denne perosnen mente et innlegg lengere oppe der jeg spurte om grunner til hvorfor alle skal sette restriksjoner på sitt liv når smittesituasjonen ikke tilsier det. Men var ikke det innlegget du siterte om jeg ikke tar feil? Anonymkode: 49339...f25
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #95 Skrevet 9. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar ikke hensyn til medmennesker hvis det går utover meg og mine behov for å se familie. Tar ikke hensyn til andre hvis det går utover min jobb og hverdagen til mine barn. Disse tiltakene er for å skjerme risikogruppen.. jeg er ferdig med tiltak. Går ikke ut for å bli smittet men skal heller ikke droppe reisen eller besøket Anonymkode: 49339...f25 Det er de ikke. Tiltakene er for å beskytte helsevesenet og viktige samfunnsfunksjoner fra å bryte sammen. Med de holdningene du har bidrar du til å gjøre dette verre for oss alle, deg selv og dine inkludert. Anonymkode: d8bce...430 5
powerpuffen Skrevet 9. september 2020 #96 Skrevet 9. september 2020 5 timer siden, Blondie65 skrev: Hvorfor skal vi ha lockdown? Kan vi ikke heller følge både de anbefalingene som har gjeldt fra 12. mars, og de skjerpede som kommer nå? Vasker alle hendene, holder avstand, unngår unødige kollektivreiser, begrenser aktivitet på shoppingsenter, bruker munnbind på kollektivtrafikk og begrenser sosial kontakt så klarer vi å ta denne smittetoppen også. Jeg er egentlig helt enig med deg. Dessverre er det mange her til lands som må ha halsbånd på for å følge disse reglene. Det er ikke nok med «bare» anbefalinger for mange virker det som. 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #97 Skrevet 9. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det noe jeg har lært å hate under denne pandemien, så er det uttrykkene "sette livet på pause" og "sette livet på vent". Kan ikke tenke meg noe mer forkastelig og patetisk å si, all den tid vi ikke har hatt pandemien i Norge i mer enn såvidt 6 måneder. Og noen begynte å messe om dette etter kun noen uker. Hvis noen virkelig ikke klarer å finne livsglede noen måneder dersom de ikke får feste, reise til syden, handle i Sverige etc. så er det på tide de setter seg stille ned og tenker over hvordan de har surret livene sine til. Ja, vi gjorde en grundig jobb i vår, hvorfor må vi sette alt dette på spill, slik at vi risikerer det samme på nytt, og kanskje noe enda verre. Folk har mistet jobber, folk har dødd og så messer man videre om liv på pause. Ærlig talt, nå er vaksinen varslet i overskuelig fremtid, og så vil dere trumfe igjennom fester og handling og fjas. Ser du ikke kan endre noe i livet ditt til noe du føler er negativt, for risikogruppen. Olga 80, Tina 4 med leukemi, tannlege Gunn 40 under behandling for brystkreft, Mari 46 kirurg med astma , Kristian 38 med diabetes som er far til tre under ti og har egen bedrift med 5 ansatte , ingen av disse er betydningsfulle nok for deg, til at du gidder leve livet litt annerledes enn du ønsker. Det er ille, for før du får sukk for deg er det du eller dine barn som befinner dere i risikogruppen. Og før du får sukk for deg, er det flertallet som tenker som deg, og da er vi i gang med en ny runde stengte skoler, flere mister jobbene osv osv. Anonymkode: 66b82...a1a Det ER mange som setter livet pp vent. Mister jobben. Skolegang stoppes. For eksempel min søster på 19 fikk ikke ta eksamen og dermed ingen vitnemål. Dermed et helt år bortkastet som hun må vente før hun kan starte å studere. Det er å sette livet på vent er det ikke? Å ikke få komme inn på skolen pga coronatiltak? Siden når er vi ansvarlige for alles sykdom? Har da aldri vært sånn før. Folk dør av masse forskjellig hvert eneste år uten at noen gjør noe med det. Og nei jeg skal ikke på sydenferie. Jeg reiste til et grønt land for å møte familie jeg ikke hadde sett på et år. Likevel var jeg en egoist🙄 har heller ikke festet en eneste gang. Anonymkode: 49339...f25 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #98 Skrevet 9. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er de ikke. Tiltakene er for å beskytte helsevesenet og viktige samfunnsfunksjoner fra å bryte sammen. Med de holdningene du har bidrar du til å gjøre dette verre for oss alle, deg selv og dine inkludert. Anonymkode: d8bce...430 Helsevesenet var ikke i nærheten av fulle sykehus når smitten var på sitt værste! Anonymkode: 49339...f25 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #99 Skrevet 9. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Helsevesenet var ikke i nærheten av fulle sykehus når smitten var på sitt værste! Anonymkode: 49339...f25 Fordi vi hadde strenge smittevernstiltak. Ser du virkelig ikke denne sammenhengen? Den er ganske åpenbar. Lett å forstå vil jeg si. Anonymkode: d8bce...430 3
powerpuffen Skrevet 9. september 2020 #100 Skrevet 9. september 2020 For øvrig: Jeg synes det er ganske respektløst ovenfor eldre å si at «jeg skal ikke sette livet mitt på vent for at Olga på 90 skal leve 5 måneder lengre» Unnskyld meg. Hvem bygget dette landet for deg? Du rakker ned på noens mor, bestemor og oldemor. Vis litt respekt. 4
Fremhevede innlegg