Gå til innhold

DØDSFALL I BERGEN!!!

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Dolce skrev:

Ikke bare det at en eldre person døde. 

Men det er noe med måten å dø på. Bli langsomt kvelt, og kjempe desperat for å puste - kanskje i dagesvis. 

Tenk litt på det, dere unge som driter i om dere blir smittet eller ikke. 

Det var vel poenget mitt🙈

Anonymkode: 8579d...16a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel poenget mitt🙈

Vet det, men ville bare poengtere at måten å dø på av Covid-19 er ekstra jævlig. 

Endret av Dolce
Skrevet
7 minutter siden, Dolce skrev:

Men det er noe med måten å dø på. Bli langsomt kvalt, og kjempe desperat for å puste - kanskje i dagesvis. 

Er man i den situasjonen at det har kommet så langt, så blir man sedert, og merker veldig lite av dette.

Tråder som dette hjelper ingen, annet enn å skape hysteri.

Slutt med det.

Anonymkode: ba1ba...039

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Dolce skrev:

Vet det, men ville bare poengtere at måten å dø på av Covid-19 er ekstra jævlig. 

Uff, kom dårlig frem igjen.. 😆 Jeg mente bare at du fikk det mye bedre frem enn meg :)  Var akkurat det jeg mente. Selv om de er eldre fortjener de ikke en grusommere død. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Vedkommende var jo eldgammel...  Det har dødd 500 mindre av influensa i år, og denne personen hadde sikkert blitt endel av denne statistikken isteden. 

Anonymkode: 61378...67d

Det er feil siden faren for å dø av covid er flere ganger så stor som av influensa. Det er 15-20% sjanse for at en person som dør av covid ville dødd av influensa.

Anonymkode: 2c524...d18

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, er det synd at et menneske på over 80 på et aldershjem, må bøte med livet fordi yngre  , uansvarlige mennesker må feste og reise på utenlandsturer, harryhandle osv.  Og disse menneskene gjør det, vel vitende om konsekvensene som kan oppstå. Og som nå har gitt smitteklynger, og smitte som er ute av kontroll, (som i Bergen.) Det riktige, var om det var en av disse menneskene som døde. Men neida, det må være en som sannsynligvis ikke hverken har festet eller handlet i Sverige eller hvert i noe som helst annet land enn Norge, eller noe annet sted enn Bergen for den del. Det er ingen holdepunkter for at ikke dette mennesket kunne levd 10, kanskje 15 år til. Det var for tidlig for akkurat dette mennesket å dø, samme hva gjennomsnittlig levealder i Norge .

Iskulden , noen viser overfor andre, og overfor liv, er skremmende. Men jeg tror pipen får en annen lyd når de sitter i samme situasjon selv.

Anonymkode: 66b82...a1a

Kunne ikke vært mer enig. Man kan ha god livskvalitet og leve flere år på aldershjem.

Egoistene som gjør smitten høyere enn nødvendig skulle skamme seg. Synes det forøvrig er urovekkende at man i studentmiljøet har utvist uforsiktighet. Dette skal jo være oppgående mennesker som tar utdannelse på høyt nivå, men egoisme trumfer nok fornuft og hensyn til "de eldre" som har bidratt til en velferdsstat hvor bl a høyere utdanning er gratis.

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, Dolce skrev:

Men det er noe med måten å dø på. Bli langsomt kvalt, og kjempe desperat for å puste - kanskje i dagesvis. 

Det er ikke det som er rutiner for palliativ behandling ved korona i Norge. Greit å forholde seg til fakta kanskje?

Anonymkode: 2ec05...f43

• Liker 5
Skrevet

Hvert år dør ca tusen mennesker av influensa i Norge.

På et drøyt halvår har ca 250 dødd av korona. 

Hvor er alle tårene for de tusen som dør av influensa? Hvorfor pleide vi aldri å ha noen lockdown for å stoppe influensasmitten? Hvorfor ingen tiltak? 

Og hvorfor sliter begravelsesbyråene nå så mye at de mottar koronastøtte for ikke å gå konkurs? 

Anonymkode: 48c07...8c3

• Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, er det synd at et menneske på over 80 på et aldershjem, må bøte med livet fordi yngre  , uansvarlige mennesker må feste og reise på utenlandsturer, harryhandle osv.  Og disse menneskene gjør det, vel vitende om konsekvensene som kan oppstå. Og som nå har gitt smitteklynger, og smitte som er ute av kontroll, (som i Bergen.) Det riktige, var om det var en av disse menneskene som døde. Men neida, det må være en som sannsynligvis ikke hverken har festet eller handlet i Sverige eller hvert i noe som helst annet land enn Norge, eller noe annet sted enn Bergen for den del. Det er ingen holdepunkter for at ikke dette mennesket kunne levd 10, kanskje 15 år til. Det var for tidlig for akkurat dette mennesket å dø, samme hva gjennomsnittlig levealder i Norge .

Iskulden , noen viser overfor andre, og overfor liv, er skremmende. Men jeg tror pipen får en annen lyd når de sitter i samme situasjon selv.

Anonymkode: 66b82...a1a

Hvis jeg nå skulle vært veldig kynisk - og helt uten at jeg ønsker død over noen - så er det på tide at en av disse festmenneskene dør. Altså en eller annen som har vært på studentfadderuke eller på fest en helg i august eller september godt under 25 år som får korona og dør. Nok en gang, dette ønsker jeg ikke, men det hadde fått øynene opp for at dette er en sykdom som også kan ramme og drepe yngre mennesker.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trist, ja. Men hvorfor lockdown når et eldre menneske på et eldrehjem dør? 

Anonymkode: 3a66c...925

Hvis smitten får spre seg uhemmet så er det ikke bare de svakeste gruppene som risikerer et alvorlig forløp av covid-19 og død. Jeg forstår ikke at ikke alle har fått med seg det nå, alle de som ikke bryr seg en døyt om eldre dør en uvanlig vond død av corona også. Det finnes utallige eksempler på dette fra en rekke land. 

• Liker 3
Skrevet
25 minutter siden, Frøkensina skrev:

Grunnen til at smitten er på vei ut av kontroll i Bergen er jo sterkt knyttet til den store smitteoppblomstringen blant festende studenter. Dette kunne vært unngått, det er det som er kjernen her.

Desverre kn man ikke unngå all smitte. Hvirdan vet du at vedkommende ikke hadde blitt smittet uansett, fest eller ei? 

Anonymkode: 49339...f25

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er ikke at folk i den alderen kan dø når som helst av andre grunner med tanke på alderen. Slik som mange sier det er livets gang, men hvorfor må de dø pga. akkurat Corona? Festingen, og det er som regel unge mennesker, er et stort punkt i smitten nå. Det er bare sånn det er blitt. 

Ærlig talt har det noe å si om han idag døde av corona eller noe annet? Hva han døde av har da ikke noe å si! Ja sånn har det blitt og sånn blir ddt fremover. Begynn å forstå at det blir sånn eller så får du et trist liv

Skrevet
2 minutter siden, anonym 4545 skrev:

Kunne ikke vært mer enig. Man kan ha god livskvalitet og leve flere år på aldershjem.

Egoistene som gjør smitten høyere enn nødvendig skulle skamme seg. Synes det forøvrig er urovekkende at man i studentmiljøet har utvist uforsiktighet. Dette skal jo være oppgående mennesker som tar utdannelse på høyt nivå, men egoisme trumfer nok fornuft og hensyn til "de eldre" som har bidratt til en velferdsstat hvor bl a høyere utdanning er gratis.

Det er ikke bare egoistene som skal skamme seg. 

Helsemyndighetene bør også skamme seg, både på kommunalt nivå og på riksnivå. For litt over 1 uke siden gikk de ut i media og sa at utbruddet i Bergen ikke var noe problem, fordi det var nesten kun studenter. Si meg, tror de at studenter holder seg inne på hyblene sine og aldri går ut? Aldri tar buss eller bybane? Aldri går på supermarked? 

Nå har smitten også spredd seg på Haukeland sykehus. 

Rart? Nei. Så klart mange av de ansatte der også tar kollektivtransport - sammen med de smittede studentene. Tett i tett - og hei hvor det går. 

Poenget: Norge er av en eller annen uforståelig grunn fremdeles livredd for munnbind. 

Et studentmiljø er ikke en "lukket gruppe". Så hvorfor er noen overrasket over at studentene har spredt smitte også blant andre? 

Og neida, i Norge skal man ikke bruke munnbind..... Nå har de i Bergen anbefalt munnbind på kolletivtransport. Anbefalt. Og: too late. 

Anonymkode: ad68e...ad5

• Liker 3
Skrevet

Han hadde dødd av influensa og!! 

Anonymkode: 6a690...f44

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Blondie65 skrev:

Hvorfor skal vi ha lockdown? Kan vi ikke heller følge både de anbefalingene som har gjeldt fra 12. mars, og de skjerpede som kommer nå? Vasker alle hendene, holder avstand, unngår unødige kollektivreiser, begrenser aktivitet på shoppingsenter, bruker munnbind på kollektivtrafikk og begrenser sosial kontakt så klarer vi å ta denne smittetoppen også.

Helt korrekt analyse, men vi har dessverre en god del egoister som bryr seg "katta om" anbefalingene.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er helt korrekt at en ikke kan unngå all smitte.

Men vi kan faktisk unngå unødvendig smitte. Klarer vi det, kan vi leve som normalt.

Det betyr at istedenfor å feste med 20+ ukjente, må du kanskje feste med 20- du kjenner godt. Det betyr kanskje at handelturen utføres alene en gang i uken fremfor at du henger på senteret hver dag i uken. Det betyr kanskje at du ikke tar kollektivtransport med mindre det er nødvendig og ikke bare for å henge på senteret. Det betyr kanskje at ungene dine sitter i bilen med partneren din når du er på butikken, ikke er med inn for å peke og plukke på alt mulig.

At en hel haug nå driter i smitteverntiltak slik at vi har øket smitte betyr at jeg må sitte lenger på hjemmekontor, begrense mine allerede kraftig reduserte transporter med kollektiv ytterligere - og hvorfor skal jeg det - fordi Kari og Ola student må så veldig feste i helgen og Per og Bente absolutt må overbefolke lokalbutikken med ungene sine inne i butikken?

Selvfølgelig følger jeg smittevernrådene. Det bør alle andre gjøre også!

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Desverre kn man ikke unngå all smitte. Hvirdan vet du at vedkommende ikke hadde blitt smittet uansett, fest eller ei? 

Skal man følge denne tankegangen - "at dessverre kan man ikke unngå at vi alle dør en dag" - kunne man like så godt legge ned helsetjenesten og stenge sykehusene.

Problemet her er at hadde det ikke vært for de festkåte idiotene som på liv og død måtte feste, hadde denne personen høyst sannsynlig fortsatt vært i live.

Er så lei av å måtte høre på evige bortforklaringer og bagatellisering i forbindelse med viruset; det å feste og drikke seg dritings, handle billig flesk i Sverige, eller dra på ferie til syden er tydeligvis så utrolig nødvendig at man gir blaffen i grunnleggende smittevern.

Vi er midt inne i en pandemi, for pokker.

Endret av Bix
  • Liker 8
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud, jeg håper ikke pårørende til personen er her inne og leser. Det går an å tenke seg litt om før man skriver. Gjelder ikke bare deg, men også andre her i tråden.

Anonymkode: 34bcb...96d

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Bix skrev:

Skal man følge denne tankegangen - "at dessverre kan man ikke unngå at vi alle dør en dag" - kunne man like så godt legge ned helsetjenesten og stenge sykehusene.

Problemet her er at hadde det ikke vært for de festkåte idiotene som på liv og død måtte feste, hadde denne personen høyst sannsynlig fortsatt vært i live.

Er så lei av å måtte høre på evige bortforklaringer og bagatellisering i forbindelse med viruset; det å feste og drikke seg dritings, handle billig flesk i Sverige, eller dra på ferie til syden er tydeligvis så utrolig nødvendig at man gir blaffen i grunnleggende smittevern.

Vi er midt inne i en pandemi, for pokker.

Tror ikke det var en smittet student som besøkte han på gamlehjemmet. Da er det en smittft ansatt eller familie som har besøkt gamlehjemmet uten å teste seg eller ikke overholdt karantene. Skal du si at alle som var samme sted som han er ansvarlige da, siden noen av de dro med smitten inn? Dumt for deg at du er lei. Andre er lei av å ikke kunne leve livet vanlig. 

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du ikke gå ut fra. Covid-19 har mye høyere dødelighet enn influensa.

Anonymkode: d8bce...430

• Liker 2
  • Opprett ny...