Gå til innhold

Jeg har blitt veldig overvektig!!! HJELP

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Legger til alle i gruppa når dere sender mld. Vet ikke om man blir «venner» av å sende mld men får hvertfall lagt dere til

Anonymkode: cd252...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, juliane skrev:

Jeg blir gjerne også med, 180 og 105 kg. MÅ ned i vekt, men klarer ikke helt å finne motivasjonen og komme skikkelig i gang. Hadde vært fint med en liten gruppe der man kunne dele tanker, tips og heie litt på hverandre. Fint at flere er omtrent like i størrelse også, en av grunnene til at jeg sliter med å komme i gang er at jeg føler det er så innmari mange kilo som skal vekk, og sikkert mange kilo før jeg i det hele tatt kan ane en forskjell...

Har laget en kik gruppe, add meg @sheryesp så legger jeg deg til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, man legger på seg av sukkerfritt. Når man drikker noe som smaker søtt, sendes det signaler til hjernen at her kommer sukker og energi - og kroppen responderer. MEN når denne energien aldri kommer (fordi det er falske, unaturlige søtningsmidler) skapes et behov i kroppen, og man blir mer sulten og får mer søtsug, for å dekke dette behovet.

Kjenner så sykt mange overvektige som går rundt og heller i seg pepsi max hele dagen, og synes litt synd på de. Problemet hadde ikke vært så stort hadde de bare drukket VANN.

Anonymkode: 4130f...0c9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å si ifra hvis flere vil bli med på kik gruppa:)) vi er 5 stk så langt!! Add sheryesp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, man legger på seg av sukkerfritt. Når man drikker noe som smaker søtt, sendes det signaler til hjernen at her kommer sukker og energi - og kroppen responderer. MEN når denne energien aldri kommer (fordi det er falske, unaturlige søtningsmidler) skapes et behov i kroppen, og man blir mer sulten og får mer søtsug, for å dekke dette behovet.

Kjenner så sykt mange overvektige som går rundt og heller i seg pepsi max hele dagen, og synes litt synd på de. Problemet hadde ikke vært så stort hadde de bare drukket VANN.

Aldri merket noe til søtsug etter å ha drukket kunstig søtning, synes Pepsi max fungerer fint i seg selv når jeg vil ha noe søtt. 

Vann er selvfølgelig best, men vanskelig å skulle nekte seg alt. Jeg klarer fint å leve i kaloriunderskudd når jeg skal ned i vekt, men tror det hadde blitt veldig kjedelig om jeg også skulle avstå fra det som er (så og si) kalorifritt og godt. 

Anonymkode: cd135...81f

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har insett at jeg over den siste tiden har blitt sykt overvektig. Jeg tørr ikke å veie meg. Men vet at jeg veier over 100kg. Er ca 175 høy. Har fått strekkmerker over hele kroppen. Hovne føtter, grønne vener på bena. Jeg må ned i vekt. Men vet ikke hvor jeg skal starte engang. Jeg elsker sunn mat. Det er så godt. Men tror småspising er det som har tatt meg. Litt chips her og der. Redbull light daglig. Eller monster. Siden de er kalorifrie trodde jeg kanskje det ikke telte. Dum..

er det noen andre som er i samme situasjon? Alle treningsklærene mine er for små. Går bare i yogabukser og hettegenser. Bh har blitt ubehagelig fordi jeg har så store pupper. Men er så redd for å få løs hud ved slanking!! Er skikkelig lei meg for at det har blitt som jeg er nå.  Har en fantastisk kjæreste som ikke har sagt noe stygt, ser ut til at han liker meg like mye som før men det er umulig at ikke alle andre også ser vektøkningen. Jeg vet at jeg ikke er like pen som før. Og jeg må slanke meg før det er for sent

noen som vil slanke seg med meg? Motivere hverandre daglig, sende bilde av hva man spiser osv? Jeg trenger noen å jobbe med, vet ikke om jeg klarer dette alene. Men har absolutt ikke lyst til å veie meg. Man kan se på kroppen om man går ned i vekt, vil ikke ha fokus på tall. Ofte ved veknedgang så går ikke vekta ned selvom man blir mindre og det kan fort bli umotiverende

Jeg er to cm høyere enn deg og veier rundt 100 kg, men har det ikke helt på samme måten nei. Har ikke flere strekkmerker enn de jeg fikk i puberteten over hofter og pupper. Har ikke hovne føtter eller synlige vener heller. For min del er det kun det rent kosmetiske som plager meg litt, for klærne passer i vanlige størrelser og jeg klarer helt fint å gå tur i skog og mark.

Det vi har til felles er at det ikke er selve kostholdet (vanlig mat) som er problemet, men annet småtteri som snop og snacks.

Jeg tror første bud er at du må finne noe lysbetont ved å endre livsstil (mer enn bare å bli "penere"). Og tenk sunn kropp foran skjønnhet (mer aktivitet i hverdagen og mindre småspising av tull og tøys). Du har jo et gedigent fortrinn siden du elsker sunn mat :)

Anonymkode: b060c...721

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du legger ikke på deg av sukkerfritt så lenge du holder deg i kaloriunderskudd. Slutt med det tullet her. 

Anonymkode: 0df53...da2

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikk legge på deg av noe som ikke har energi, så det er feil. Det du spiser utenom derimot. Så bare tull å si at man blir overvektige av Pepsi max. 

Anonymkode: feabf...14e

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt overvektig jeg også, dessverre. Det er så deprimerende å være 159 høy og veie 61 kg, må ned ASAP men med hjemmekontor får jeg lite bevegelse og stor matlyst 😭

Anonymkode: afd52...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eg også, men har ingen motivasjon til å gjera noko med det...

Anonymkode: 59806...24c

Vil du være med på motivasjonsgruppen på kik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bro-science. 

Anonymkode: 6db39...e20

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.9.2020 den 19.02, AnonymBruker skrev:

Vel. Jeg slanker meg, og pepsi max og annen sukkerfri brus har vært en avgjørende årsak til at jeg har klart å gå ned i vekt. Da får jeg det søte kicket jeg craver så intenst, kalorifritt, sånn at jeg blir tilfredsstilt og ikke har behov for å spise eller drikke noe med masse sukker. 

For enkelte så kan sukkerfri brus stimulere appetitten, men ikke hos de fleste. Hadde garantert gått ned mindre om jeg ikke tillot meg den lille daglige luksusen. 

Anonymkode: a42cc...b34

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke overvektig av sukkerfri drikke. Du kan drikke så mye du vil av pepsi max, cola zero, redbull light og lignende og fortsatt gå ned i vekt. Om det øker søtsuget ditt er det lurt å holde unna, men for min del har det hjulpet meg å heller kunne ta et glass cola zero i stedet for litt chips eller godteri. 

Jeg er selv i en lignende situasjon. Jeg var fitnessjunkie i fjor, men når corona kom og samfunnet stengte ned ble symptomene på de psykiske lidelsene mine forverret, og en kombinasjon av økt matlyst/trøstespising og null trening gjorde sitt. Har fått strekkmerker på magen og puppene, noe jeg aldri har hatt før. Det er ikke mye, men det kom definitivt som et sjokk, og ble heldigvis det wake up callet jeg trengte. Jeg er ikke veldig stor, men det at jeg gikk opp relativt mye på kort tid spilte nok en stor rolle. Min motivasjon er å oppdatere vekten min her: 

For meg er veiing mest motiverende, spesielt når jeg skal logge det uke etter uke. Jeg trener ikke styrke heller, så veiing skal være relativt nøyaktig. Målebånd og et kamera gjør susen det også, det blir bare for demotiverende for meg ettersom det tar langt lengre tid å se resultater via de metodene - men alle har jo ulike preferanser. Jeg blir gjerne med i en gruppechat jeg også, selv om jeg oppdaterer ukentlig i tråden over. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2020 den 19.02, AnonymBruker skrev:

Nei, man legger ikke på seg av sukkerfritt, slutt å spre falsk informasjon. Man kan, som du sier, få økt søtsug av sukkerfrie drikker, men da er det altså maten man spiser på grunn av det søtsuget som fører til vektøkning, ikke den sukkerfrie drikken i seg selv. Om du har selvkontroll nok til å styre søtsuget og velger å ikke spise noe ekstra, vil du ikke gå opp i vekt. Sukkerfri drikke kan også ha motsatt effekt, nemlig å dekke behovet for søtsug. For min del har det vært svært gunstig å kunne drikke cola zero eller sukkerfri monster når jeg har lyst på noe godt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er hvertfall ikke kalorifri drikke du skal slutte med først:) Jeg hadde ikke klart å gå ned i vekt uten å ha Pepsimax hvertfall!

Personlig blir jeg motivert av tall, så jeg veide meg ofte og brukte appen Lifesum til å logge kalorier osv. Men dersom du opplever det motsatt ville jeg satt meg små delmål. Feks den første måneden skal du spise 4måltider daglig av den maten og mengden du pleier. Men ikke spise noe mellom måltidene. Neste måned er målet å i tillegg ikke drikke noe med kalorier (lett brus/lett energidrikk er lov). Deretter er det kun lov med en posjon middag. Så den neste måneden reduseres litt på kveldsmat og lunsj osv osv.

Anonymkode: 56605...7a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2020 den 15.21, AnonymBruker skrev:

Trodde jeg og ahhahaha men er tydelgivis en del av problemet🤣🤣🤣 lest på nettet også at man går opp i vekt av det. Skjønner likevel ikke da det er kalorifritt??

Nei, man går ikke opp i vekt av drikke uten kalorier. Det er fysisk umulig. Men, om du spiser mye usunt eller generelt store porsjoner i tillegg legger du på deg. Har drukket cola light i over ti år... går aldri opp. 

Anonymkode: 3a88e...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2020 den 21.49, AnonymBruker skrev:

Blitt overvektig jeg også, dessverre. Det er så deprimerende å være 159 høy og veie 61 kg, må ned ASAP men med hjemmekontor får jeg lite bevegelse og stor matlyst 😭

Anonymkode: afd52...4ff

Deprimerende? Å være normalvektig?
Med mindre du har vært deprimert og/eller overvektig, så vet du vel i grunnen ikke hva du snakker om. Å føle seg litt lubben fordi man går opp i vekt, er greit. Det er vel fordi det er uvant å veie litt mer enn man pleier, men deprimerende? Dummeste jeg har hørt.

Anonymkode: b060c...721

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...