Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangsfødende med termin i desember. Trenger tips til hva jeg må ha klart til babyen. De åpenbare tingene som seng, vogn, stelleplass osv er greit.

Tenker mest på klær og utstyr, hvor mange bodyer bør jeg ha i hver størrelse, hvor mye ull? Smokker, flasker? Osv osv. Blir veldig takknemlig for alle tips! 😊💞

Anonymkode: 655a6...228

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt. 

Anonymkode: 9e452...d3c

Skrevet

Det er ikke vits å kjøpe masse flasker og smokker før fødsel. Du aner ikke om hunden tar de ulike typene. Det er best å prøve seg fram etter fødsel:) kjøp heller et par stykker av de mest populære typene. Det er kjapt gjort å skaffe mer når dere finner ut hva som dunker for dere :)

• Liker 1
Skrevet

Skal helst unngå bruk av smokk ellers er flaske noe man ikke trenger før babyen er rundt 1 måned i følge lege og helsepersonell. ca. 6 flasker er fint å ha 😊 

Gåstol er ikke anbefalt. 

Klær trenger man ikke så mye av da de vokser så fort og det er vanskelig å estimere hvor mye man egentlig trenger for hvert plagg..

Men gjennomsnittlig er det (vinterbarn) 6-8 bodyer i ull, 2-3 strømpebukse i ull, 4 pysj helst i ull og 2-3 luer, 1-2 ulljakke. Klorevott er også greit å ha 😊 Ikke kjøp for mye med en gang, kjøp heller etter babyens behov! 

• Liker 2
Skrevet

Invester i en god vognpose og en ulldress/todelt ull til å ha utenpå det innerste laget. :) 

Ellers er det fint å ha et par sett med ullundertøy i de minste størrelsen, men greit å ha i bakhodet at noen babyer vokser raskt ut av størrelse 50/56 og at ikke alle babyer tåler å ha ull innerst, så jeg ville ikke kjøpt inn alt for mye på forhånd. Men greit å ha et par skift liksom. :) 

Ellers ville jeg investert i et mykt og deilig ullpledd 😍 Enten hjemmestrikk eller kjøpt. Vi lå mye hud mot hud og var mye inne den første perioden, så min baby lå ofte i bare bleie. Vi hadde det også varmt og godt inne, så klær ble egentlig ikke så mye brukt i starten. 😛 

Anonymkode: 84f43...2b9

• Liker 2
Skrevet

Kjøp etter babyens behov. Jeg personlig ville ikke kjøpt masse dyre bodyer i ull, nettopp fordi noen babyer ikke tåler ull rett mot huden. Trasig å sitte med 10+ ull bodyer man ikke får brukt. 

• Liker 1
Skrevet

Trengte ikke ull til februarbaby. Vi har det godt og varmt inne, så her holdt det med body og pledd. Vi brukte ikke strømpebukser, passet ikke vår baby. Hadde 2 par som knapt ble brukt. Måtte ut og kjøpe litt flere sokker da det ble tynne bukser og sokker istedet her.

Hadde en ulldress til vogna. Trengte ikke ull innerst  var ikke ute i minus 10 uansett. God og varm vognpose, og varm unge.

Likte best body i bambus. De holder lenge også, fordi de er stretchy.

Hadde en ullpysj, ble ikke brukt. Kun de i bambus. Igjen - varm unge...

Skrevet
2 timer siden, Kenelz skrev:

Skal helst unngå bruk av smokk ellers er flaske noe man ikke trenger før babyen er rundt 1 måned i følge lege og helsepersonell. ca. 6 flasker er fint å ha 😊 

Gåstol er ikke anbefalt. 

Klær trenger man ikke så mye av da de vokser så fort og det er vanskelig å estimere hvor mye man egentlig trenger for hvert plagg..

Men gjennomsnittlig er det (vinterbarn) 6-8 bodyer i ull, 2-3 strømpebukse i ull, 4 pysj helst i ull og 2-3 luer, 1-2 ulljakke. Klorevott er også greit å ha 😊 Ikke kjøp for mye med en gang, kjøp heller etter babyens behov! 

LUB anbefaler bruk av smokk fordi det kan bidra til å forebygge krybbedød.  

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes bilstolpose var fantastisk da ungen satt i babystolen. Og en god vognpose. En litt tykk ulldress var og flott å ha på ute, samt en god lue. Vi brukte mye ullklær selv om ungen var varm, men brukte ikke så mange lag. Det merker du etterhvert, hvordan ditt barn fungerer 😊

Vogna mi har «Snøhjul», et sett med faste Store hjul som kan erstatte de mindre snurrehjulene mens det er snø. Da er hjulene på linje og, det gjør det lettere å trille. Brukte dem mye 😊

Angående antall så vent og se hva slags baby du får, noen gulper hele tiden og trenger flere skift, mens andre klarer seg med færre. 

Ammenattkjole i merinoull er det lureste jeg har kjøpt! Har to fra ammehjelpen, de er helt nydelige 😃

Skrevet
51 minutter siden, Kelsier said:

LUB anbefaler bruk av smokk fordi det kan bidra til å forebygge krybbedød.  

også har vi mange andre ulemper med smokk som tannstillingsfeil, problemer med amming, ørebetennelse, etc. 

At den kan forebygge krybbedød er ingen garanti og gir bare en falsk sikkerhet, men skjønner at folk gir smokk da babyen føler seg meg avslappet. Smokk ble gitt til den ene barnet i huset som hadde kolikk, resten hadde ikke behovet for smokk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...