AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #1 Skrevet 9. september 2020 Ser i en annen tråd at dette for noen er en selvfølge.. står dette nedskrevet noe sted, ar sykt barn dager skal fordeles, og på hvilken måte? Og er det noe som alltid forventes uansett? I våres og tidlig sommer fikk jeg beskjed av arbeidsgiver om at faren måtte ta ut alle dagene, og at sjefen ikke godtok at jeg tok ut noen. Jeg jobber som sykepleier. Nå som ting er normalisert noe, så er det jeg som må ta ut mesteparten (eller, mulig det blir delt likt, siden samboeren er en del hjemme med nettstudier). Men når han har obligatoriske forelesninger og gruppeoppgaver han må delta på, så har ikke han noen «sykt barn kvote». Det jeg egentlig lurer på er om det forventes at man deler 50/50 når en av foreldrene er i en situasjon der man ikke har rett på sykt barn- dager? Anonymkode: f0c4b...eb2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #2 Skrevet 9. september 2020 Nei, det står ikke nedskrevet noe sted, ene forelderen kan ta ut sine dager først hvis man vil. Anonymkode: c8429...488 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #3 Skrevet 9. september 2020 Dersom barnets ene forelder er tilgjengelig, skal den andre ikke ta egenmelding sykt barn. (Eks ferie, student uten obligatorisk opplegg, turnusfri.) Dette blir sjelden sjekket opp, men lovens intensjon er slik. Når han er student, bør han ta sykt barn så langt mulig, så tar du de dagene han har obligatorisk oppmøte. Anonymkode: 078f7...3ea 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #4 Skrevet 9. september 2020 Tanken bak er vel at så langt det er mulig, bør man fordele det sånn at det ikke er alltid den ene parten som er hjemme med sykt barn. Arbeidsgiveren til samboeren min setter pris på at vi deler på å være hjemme så langt det går. Der nevnte sjef var sjef før, var det en ansatt som alltid måtte være hjemme med sykt barn fordi barnas mor skulle jobbe. Dette var lenge før corona, og det hørtes ikke ut som at denne kvinnen hadde et kritisk yrke som ditt. Anonymkode: 6dd20...243 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #5 Skrevet 9. september 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom barnets ene forelder er tilgjengelig, skal den andre ikke ta egenmelding sykt barn. (Eks ferie, student uten obligatorisk opplegg, turnusfri.) Dette blir sjelden sjekket opp, men lovens intensjon er slik. Når han er student, bør han ta sykt barn så langt mulig, så tar du de dagene han har obligatorisk oppmøte. Anonymkode: 078f7...3ea Det er jo ikke sånn at han kan være hjemme på hvilken som helst forelesning som ikke er obligatorisk. Men jeg er jo ellers enig med det du sier. Min samboer går et studie med mye praksis, og mye gruppeoppgaver, og konsekvensene for han og oss om han er borte er potensielt ganske store. Det går utover både hans medstudenter, og i verste fall at han får for mye fravær til å få lov til å ta eksamen. Synes det er så vanskelig å bli presset av arb.giver, og at man får dårlig samvittighet uansett hvordan man løser det. Anonymkode: f0c4b...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #6 Skrevet 9. september 2020 Man har hver sin kvote med dager som fornyes hvert år. Ta over den andre forelderens dager var kun lov når bhg og skole var stengt pga Corona. Under normale forhold skal det mye til å få overta den andres dager. Hvem som tar sine dager når er det ingen som har noe med. Anonymkode: 8cba8...f86
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #7 Skrevet 9. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har hver sin kvote med dager som fornyes hvert år. Ta over den andre forelderens dager var kun lov når bhg og skole var stengt pga Corona. Under normale forhold skal det mye til å få overta den andres dager. Hvem som tar sine dager når er det ingen som har noe med. Anonymkode: 8cba8...f86 Det var kanskje sånn det var når arb.giver nektet meg å ta ut sykt barn dager.. men da blir spørsmålet hva skjer når man blir nektet å ta dem ut, og den andre parten ikke har rett på sykt barn dager? Anonymkode: f0c4b...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #8 Skrevet 9. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det var kanskje sånn det var når arb.giver nektet meg å ta ut sykt barn dager.. men da blir spørsmålet hva skjer når man blir nektet å ta dem ut, og den andre parten ikke har rett på sykt barn dager? Anonymkode: f0c4b...eb2 Da må noen ta fri uten lønn. Anonymkode: 9211f...83b 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #9 Skrevet 9. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var kanskje sånn det var når arb.giver nektet meg å ta ut sykt barn dager.. men da blir spørsmålet hva skjer når man blir nektet å ta dem ut, og den andre parten ikke har rett på sykt barn dager? Anonymkode: f0c4b...eb2 Arbeidsgiver kan ikke nekte deg det, det et en lovfestet rettighet, så lenge du har opptjeningstid og det ikke er planlagt fravær. Anonymkode: 8cba8...f86 6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #10 Skrevet 9. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da må noen ta fri uten lønn. Anonymkode: 9211f...83b Hvem skal ta fri uten lønn? Jeg har da sykt barn dager å ta av, men får ikke lov. Han har ikke dager, fordi han ikke har lønnet jobb. Men risikerer å måtte utsette studier et år om han har for mye fravær. Kan arb.giver nekte meg å bruke mine sykt barn dager? Anonymkode: f0c4b...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #11 Skrevet 9. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må noen ta fri uten lønn. Anonymkode: 9211f...83b Feil. Alle foreldre i arbeid som har jobbet seg opp til opptjeningstid har rett til fra fra arbeid ved sykdom hos barn under 12 år. For kronisk syke barn opp til 18 år. Anonymkode: 8cba8...f86 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #12 Skrevet 9. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgiver kan ikke nekte deg det, det et en lovfestet rettighet, så lenge du har opptjeningstid og det ikke er planlagt fravær. Anonymkode: 8cba8...f86 Godt å vite! Men den lager likefullt dårlig stemning og guilt trip for den som må være hjemme... snakker om yrkesstolthet og samfunnsansvar. Anonymkode: f0c4b...eb2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #13 Skrevet 9. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvem skal ta fri uten lønn? Jeg har da sykt barn dager å ta av, men får ikke lov. Han har ikke dager, fordi han ikke har lønnet jobb. Men risikerer å måtte utsette studier et år om han har for mye fravær. Kan arb.giver nekte meg å bruke mine sykt barn dager? Anonymkode: f0c4b...eb2 Nei, det kan ikke arbeidsgiver gjøre. Er du organisert? Gå i tilfelle til din tillitsvalgt og ta saken videre. Anonymkode: 8cba8...f86 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #14 Skrevet 9. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Godt å vite! Men den lager likefullt dårlig stemning og guilt trip for den som må være hjemme... snakker om yrkesstolthet og samfunnsansvar. Anonymkode: f0c4b...eb2 Folk med yrkesstolthet og samfunnsansvar kan heller ikke la sine syke barn være hjemme alene... Gå til fagforeningen din, eller si tydelig fra til leder om at du kommer til å gjøre det dersom denne håndteringen fortsetter.. Anonymkode: 8cba8...f86 8
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #15 Skrevet 9. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det kan ikke arbeidsgiver gjøre. Er du organisert? Gå i tilfelle til din tillitsvalgt og ta saken videre. Anonymkode: 8cba8...f86 Ja det er jeg! Pr i dag er det ikke noe tema, men ved en oppblomstring av korona, og et eventuelt utbrudd på arbeidsplan en så vil hun nok nekte meg igjen. Anonymkode: f0c4b...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #16 Skrevet 9. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja det er jeg! Pr i dag er det ikke noe tema, men ved en oppblomstring av korona, og et eventuelt utbrudd på arbeidsplan en så vil hun nok nekte meg igjen. Anonymkode: f0c4b...eb2 I så tilfelle ringer du det bare inn som en vanlig egenmelding, for det er det det er. Ingen skal spørre om å ta ut sykt barn dager, det bare gjør man når barna er syke. På samme måte som man er hjemme når man selv er syk. Etter tre sammenhengene dager kan arbeidsgiver kreve legeerklæring. Det får man fra fastlegen. Anonymkode: 8cba8...f86 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #17 Skrevet 9. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I så tilfelle ringer du det bare inn som en vanlig egenmelding, for det er det det er. Ingen skal spørre om å ta ut sykt barn dager, det bare gjør man når barna er syke. På samme måte som man er hjemme når man selv er syk. Etter tre sammenhengene dager kan arbeidsgiver kreve legeerklæring. Det får man fra fastlegen. Anonymkode: 8cba8...f86 Godt å få det bekreftet! Nå er det bare å krysse fingre for å slippe syke barn, og for å slippe oppblomstring av korona! Anonymkode: f0c4b...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #18 Skrevet 9. september 2020 Hvis far ikke har rett på sykt barn dager, så må du få ordnet så alle 20 kommer på deg. Er han hjemme, så er det en selvfølge at du går på jobb. Begge er moralsk pliktig til å prøve å ordne dette slik at det ikke alltid bare gå ut over dine kollegaer. Misbruk av sykt barn dager er hvis du tar fri og later som barnet er sykt. Eller hvis far er frisk og dere begge er hjemme og barnet ikke er så dårlig at det må ivaretas av 2 voksne. At én tar alle sine sykedager før den andre er lov men kjipt. Jeg måtte det med min eks fordi han nektet. Hans jobb var viktig og mine sjefer var så dumme at de bare kunne ha det så godt 😕 Anonymkode: 1dcc0...d1c
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #19 Skrevet 9. september 2020 NSF mener at arbeidsgiver ikke har rett til å nekte å ta ut omsorgsdager, selv under en pandemi. https://www.nsf.no/www/om-nsf/Korona---sporsmal-og-svar-til-medlemmer?p_dimension_id=1788287 Anonymkode: 372f2...f7f 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #20 Skrevet 14. september 2020 Den evige krangelen...hvem sin jobb er viktigst. Av en eller annen grunn innbiller min mann seg at hans jobb er så mye viktigere enn min, så jeg bruker alltid mange flere sykt barn dager enn han. Ekstremt irriterende i dagens samfunn. Og helt ærlig - men for å bevare husfreden og eksteskapet ikke uttalt - så er min jobb viktigere enn hans. Den er også bedre betalt. Mannfolk altså. Men uansett - man må vel bare gjøre det som funker best for alle. Og jeg skal ikke nekte for at med veldig små barn så er det jo mamma som gjelder de første par dagene når de blir syke og ikke har det godt. Så for barnas del så tar jeg flere enn mannen. Men når vi er over kneika og over på "for mange symptomer for bhg"-fasen, da kunne vi godt delt litt mer syns jeg. Anonymkode: f001d...323
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå