Gå til innhold

Bare en mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det å være mamma lavt verdsatt? 

Ikke alle kvinner er like selvfølgelig, men de jeg kjenner har det ofte slik at utad deles alt 50/50. Tilsynelatende er menn og kvinner liksom likestilt. De jobber begge 100%, tar 50/50 med barn og husarbeid og anser seg selv som like viktige omsorgspersoner. Slik er samfunnet lagt opp. Far får stadig flere rettigheter til å ha barna like mye fra de er omtrent nyfødt. 

Likevel er praksis en helt annen verden. Den er overhodet ikke likestilt. Kvinnene skal jobbe, ta nattevåk, stå opp tidlig, amme, ordne klær, mat, legge planer for ukene, trøste, snakke med, være der, rydde, organisere, vaske og alt annet. Mannen skal også bidra til 50% av dette, men jeg har likevel til gode å møte en far som legger opp ferier, lager handlelister, rydder bort for små klær, kjøper inn ny klær, ammer, tar nattevåk, har oversikt over foreldremøter el. og er selvgående nok til å klare dette uten en kone som til stadighet må minne om, skrive handlelister og mase. Mennene drar på turer og ferie, men kan ikke passe barna når kona reiser. 

Her inne er mange levende eksempler på denne skjevdelingen. Ikke har jeg møtt en eneste mann heller som klarer dette. Jeg tror ikke noen menn vet hvor mye jobb denne organiseringen av hverdagen og livet med barn er, men 50% samvær skal de ha når kona ikke orker å være mor til et voksent barn. 

Anonymkode: 99432...1e7

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mann er sånn. Tror bare ikke de mennene, og kvinnene de er med, prater om hvor flinke de er, nettopp fordi det er en selvfølge. 

Min mann er mye bedre på å handle mat, planlegge middag og gjøre husarbeid. Amming tok selvfølgelig jeg, men han bidro med det han kunne på natten.

Tar meg ofte i å tenke at mannen min og jeg er "omvendte" stereotyper, men vi utfyller hverandre helt topp.

Anonymkode: 4d9d6...554

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann er sånn. Tror bare ikke de mennene, og kvinnene de er med, prater om hvor flinke de er, nettopp fordi det er en selvfølge. 

Min mann er mye bedre på å handle mat, planlegge middag og gjøre husarbeid. Amming tok selvfølgelig jeg, men han bidro med det han kunne på natten.

Tar meg ofte i å tenke at mannen min og jeg er "omvendte" stereotyper, men vi utfyller hverandre helt topp.

Min er også sånn, amming var jeg like dårlig på som han, så vi kunne til og med dele på matingen.

Anonymkode: a8161...621

• Liker 4
Skrevet

Litt samme her som AB 554..

Mannen min som har smurt 98% av matpakkene, gjør innkjøp ukentlig, vasker klær, får dem opp om morgenen, kjører og henter til alle ting, deltar på alle foreldremøter m.m.

Det er fortsatt mye på listen din som stemmer da TS; pakke bort for små klær har han aldri gjort, og heller ikke så mye innkjøp av klær, bortsett fra ytterklær. Der har han mer peiling enn meg. Julegaver og organisering av familiemiddager, sosiale "events" osv er også jeg som står bak. Han kan ha perioder hvor han kommer hjem fra jobb og bare ligger på sofaen, får maten servert, trykker på mobilen, ser TV, drikker noen øl og går i seng. Og jeg tar nesten alt av husarbeid. Men så kan jeg også ha slike faser, hvor det går opp for meg at det kanskje er 1 måned siden jeg har vasket klær, støvsuget eller vasket hus. Og alt er på stell, så da har jo han gjort det.

Jeg tjener vesentlig mer en mannen min, så vi har lagt opp til at han kan ha en jobb som kanskje ikke er så bra betalt men gir mye frihet, blant annet til å følge opp barna. Han håper jeg kan tjene så mye at han kan være "hjemmegående pappa" :hoho: Jeg tror vi er såpass likestilt i forhold til husarbeid og barnepass nettopp fordi jeg tjener mest. Tror ikke nødvendigvis han hadde følt det var like mye selvfølge om han var den som tjente mer enn meg.. Jeg vet ikke.. Min inntekt er avhengig av høyere utdannelse jeg har tatt samtidig som vi har vært sammen og hatt barn, ergo min lønn er jo basert på jobben han har gjort på hjemmebane for at jeg kunne få en slik stilling. Så vår rolle er nok også litt reversert, ettersom det i mange tilfeller er kona som går hjemme med barn, og mannen som bygger karriere. 

Anonymkode: 55760...06a

• Liker 1
Skrevet

Hvem verdsetter, og er det så lavt verdsatt? Min mann tar like mye ansvar som meg, og vi verdsetter hverandre like høyt. 

Anonymkode: 8fd48...dfa

Skrevet

Min tar ikke ansvar uten at han må. Han måtte følge opp sine barn fra før med ganske mye møter av alle slag, men husarbeid og andre ting med våre felles har ikke vært prioritert. Nettopp fordi jeg er mest hjemme.

Fritidsaktiviteter og selskaper er han god på til seg selv. Han er blitt betydelig dårligere til å delta med barn og hus med årene og mer opptatt av seg selv. Har ingen plan om å skilles nå men tapet ikke så sort om det skulle skje. Han har stadig ting han ønsker og tenker han skulle vært med på, så nå har jeg sagt at om han aldri er hjemme "hva er vitsen med å bo sammen".

Anonymkode: b4b49...595

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min er også sånn, amming var jeg like dårlig på som han, så vi kunne til og med dele på matingen.

Anonymkode: a8161...621

Litt samme her som AB 554..

Mannen min som har smurt 98% av matpakkene, gjør innkjøp ukentlig, vasker klær, får dem opp om morgenen, kjører og henter til alle ting, deltar på alle foreldremøter m.m.

Det er fortsatt mye på listen din som stemmer da TS; pakke bort for små klær har han aldri gjort, og heller ikke så mye innkjøp av klær, bortsett fra ytterklær. Der har han mer peiling enn meg. Julegaver og organisering av familiemiddager, sosiale "events" osv er også jeg som står bak. Han kan ha perioder hvor han kommer hjem fra jobb og bare ligger på sofaen, får maten servert, trykker på mobilen, ser TV, drikker noen øl og går i seng. Og jeg tar nesten alt av husarbeid. Men så kan jeg også ha slike faser, hvor det går opp for meg at det kanskje er 1 måned siden jeg har vasket klær, støvsuget eller vasket hus. Og alt er på stell, så da har jo han gjort det.

Jeg tjener vesentlig mer en mannen min, så vi har lagt opp til at han kan ha en jobb som kanskje ikke er så bra betalt men gir mye frihet, blant annet til å følge opp barna. Han håper jeg kan tjene så mye at han kan være "hjemmegående pappa" :hoho: Jeg tror vi er såpass likestilt i forhold til husarbeid og barnepass nettopp fordi jeg tjener mest. Tror ikke nødvendigvis han hadde følt det var like mye selvfølge om han var den som tjente mer enn meg.. Jeg vet ikke.. Min inntekt er avhengig av høyere utdannelse jeg har tatt samtidig som vi har vært sammen og hatt barn, ergo min lønn er jo basert på jobben han har gjort på hjemmebane for at jeg kunne få en slik stilling. Så vår rolle er nok også litt reversert, ettersom det i mange tilfeller er kona som går hjemme med barn, og mannen som bygger karriere. 

Anonymkode: 55760...06a

Det er godt å lese. Da er det håp for noen i hvert fall. 

Skrevet

Amen... dessverre.. 😢 

Anonymkode: 7614a...2fa

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

et. Mannen skal også bidra til 50% av dette, men jeg har likevel til gode å møte en far som legger opp ferier, lager handlelister, rydder bort for små klær, kjøper inn ny klær, ammer, tar nattevåk, har oversikt over foreldremøter el. og er selvgående nok til å klare dette uten en kone som til stadighet må minne om, skrive handlelister og mase. Mennene drar på turer og ferie, men kan ikke passe barna når kona reiser. 

Jeg kjenner EN som gjør dette. En som helt uoppfordret gjør mye, faktisk mer enn mor, med og for barna. Det er det han som har full oversikt over møter, fritidssyssel osv. Det er som å komme til en annen dimensjon der. 🥰

Men ja, det er utrolig at det ikke er normen! 

Anonymkode: 9e723...7e4

Skrevet

Det vet man jo før man setter kids til verden, så det er jo 100% frivillig. Såklart ikke greit med skjevfordelingen med eller uten barn - men man velger fortsatt å ta på seg ekstraarbeid når ting er som det er og man velger å beholde.

Anonymkode: 7a0f3...8dc

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet man jo før man setter kids til verden, så det er jo 100% frivillig. Såklart ikke greit med skjevfordelingen med eller uten barn - men man velger fortsatt å ta på seg ekstraarbeid når ting er som det er og man velger å beholde.

Det gjør man ikke nødvendigvis, mannen min var flink til å bidra før vi fikk barn. Etterpå har han ikke løftet en finger for å gjøre noe som helst.

Anonymkode: 8ec65...4d4

• Liker 3
Skrevet

Her hjemme ble det en liten (les;stor) utblåsning om akkurat dette i dag! Jeg som mamma føler ofte at jeg holder på å knekke sammen under alt jeg må gjøre, ordne, fikse og planlegge i tillegg til min egen jobb. Mens mannen ofte kan sitte timesvis å se på TV, eller drive med telefon! 
Han er på alle andre områder en fantastisk samboer, men å gjøre ting hjemme er ikke hans sterkeste side! Men nå tror jeg jammen han forsto at han ikke kan fortsette slik - ble hvertfall sving på sakene i dag, hvor han gjorde mer husarbeid enn han har gjort sammenlagt det siste året

Anonymkode: 4ca6a...a48

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal man vite det? Å leve to voksne i en husholdning er en helt annen verden enn å ha barn. Det er ikke sammenlignbart, og det er heller ikke mulig å vite dette i forkant 

Skrevet

Min er ganske flink til å gjera ting som eg ber han om å gjera. Men han glemmer gjerne ting eg har bedt om og har som regel lite oversikt over ting. Vi har jobba mye med å samkjøre avtalar og få ein bedre flytt oss i mellom. Han er ikkje lat, lager god middag og bidrar masse på sin måte. Gjerne ikkje etter min standard, eg tilpasser meg han også. Som regel gir eg han lista over ting eg vil ha gjort.

Eg jobber 100% (han tar nattevåk).
Eg står opp tidlig, ordner klær.
Eg ordner planer for veka, rydder, organiserer.
Eg lager handlelista.
Eg rydder vekk små klær og kjøper nye klær.
Eg har oversikt over møter.
Eg har økonomien.

Han lager middag.
Han handler det eg har skrevet ned.
Han legger barnet meir enn meg.
Han har alt med bilen.
Han er tilstedeværande.
Han er veldig flink til å lesa bøker til barnet (på ein koselig og morsom måte).

Synest eigentlig vi har god fordeling.

Skrevet
14 timer siden, mammahjarte skrev:

Min er ganske flink til å gjera ting som eg ber han om å gjera. Men han glemmer gjerne ting eg har bedt om og har som regel lite oversikt over ting. Vi har jobba mye med å samkjøre avtalar og få ein bedre flytt oss i mellom. Han er ikkje lat, lager god middag og bidrar masse på sin måte. Gjerne ikkje etter min standard, eg tilpasser meg han også. Som regel gir eg han lista over ting eg vil ha gjort.

Eg jobber 100% (han tar nattevåk).
Eg står opp tidlig, ordner klær.
Eg ordner planer for veka, rydder, organiserer.
Eg lager handlelista.
Eg rydder vekk små klær og kjøper nye klær.
Eg har oversikt over møter.
Eg har økonomien.

Han lager middag.
Han handler det eg har skrevet ned.
Han legger barnet meir enn meg.
Han har alt med bilen.
Han er tilstedeværande.
Han er veldig flink til å lesa bøker til barnet (på ein koselig og morsom måte).

Synest eigentlig vi har god fordeling.

Mye av dette er likt hos oss, og han bidrar absolutt slik at han tar sin del. Men det må ofte en del påminnelser fra meg ifht. hans oppgaver; som f.eks; husk å vaske bilen i løpet av uka, støvsuge sofaen i tillegg til gulvene osv. Det kan være litt irriterende 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...