AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #1 Skrevet 9. september 2020 Hei, Jeg lurer på om jeg kunne høre litt tips og erfaringer til hvilke rutiner dere har for deres baby, gjerne de som er rundt 5 måneder (like gammel som jenta mi). De eneste rutinene vi har nå er kveldstell klokka 18.00, legges i senga for natta 18.30 og stå opp for dagen mellom 06.30 og 07.30. Hvilke tider hun spiser, skifter bleier, sover (på dagen) etc har vi til nå bare gjort etter hennes behov. Kunne jeg hørt litt om hvordan dere legger opp dagen? Har dere flere rutiner? Færre?😄 Anonymkode: 7a206...3f5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #2 Skrevet 9. september 2020 Høres jo ut som du har ganske fine rutiner allerede Trenger jo ikke få bli for mye rutiner heller, da kan man ofte føle seg litt låst. På den tiden sov baby her ca 3 ganger pr dag. Men hadde ikke så veldig faste tidspunkt ennå, fordi hun våknet til litt forskjellige tidspunkt + at hun noen ganger sov lange dupper og noen ganger bare 30 min. Anonymkode: 4a5f6...b2e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #3 Skrevet 9. september 2020 Hadde ingen rutiner før han var 17 måneder, da begynte vi å vekke ham/snu døgnet for å tilpasse oss barnehagestart (gikk helt fint). Det ble selvsagt mønster/rutiner i dagene av seg selv før det siden han ofte sov til samme tid av seg selv, men ingen rutiner som jeg styrte. Anonymkode: 23854...e59
Sariou Skrevet 9. september 2020 #4 Skrevet 9. september 2020 Har også ei på fem måneder og ingen faste rutiner ennå. Hun legges når hun blir trøtt, som er sånn mellom 18 og 20, og vi står opp når hun våkner. Som regel våkner hun av vekkerklokka til mannen, men ikke alltid. Stort sett står vi opp mellom 6 og 9 en gang. Det er det nærmeste vi kommer rutiner, for som andre over her sier; det varierer hvor lenge hun sover og når hun sover på dagtid, og også når hun er sulten.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #5 Skrevet 9. september 2020 Har en på seks måneder, litt likt som deg ser jeg. Eneste er at jeg begynner å gjenkjenne et mønster og vet sånn ca. når det blir en lur iløpet av dagen. Ca. kl. 9, 12 og 15. Bommer på det innimellom fordi en lur plutselig er lengre eller kortere enn normalt. Føler egentlig det er godt nok. For bare seks uker siden var alt helt bingo, vi prøvde oss på fast legging, men kunne hende baby ikke sovnet før etter tre timer. Anonymkode: caada...c95
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #6 Skrevet 9. september 2020 Ja ok, da virker det jo som det er greit å vente litt til før vi innfører flere rutiner. Jeg har forsøkt å legge henne til faste tider på dagen, men det blir ofte bom og så må jeg plukke henne opp igjen for hun bare smiler og spreller😆 Etter tips fra ei venninne begynte vi med fast leggetid allerede da hun var få dager. Da var leggetid 21.30 og alt av bleieskift og mating etter den tid skulle foregå på rommet, i ro og i dempet belysning. Utrolig glad for det, hun sov raskt godt på natta😄❤ Anonymkode: 7a206...3f5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #7 Skrevet 9. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da var leggetid 21.30 og alt av bleieskift og mating etter den tid skulle foregå på rommet, i ro og i dempet belysning. Utrolig glad for det, hun sov raskt godt på natta😄❤ Anonymkode: 7a206...3f5 Ikke for å være kjip, men etter flere barn og en stor omgangskrets med ulike barn, vil jeg påstå at dette er tilfeldig. Om "rutiner" funker på barn eller ikke er helt tilfeldig. Jeg har aldri vært opptatt av rutiner av den typen du skriver og har likevel barn som sover godt hele natta, har aldri hatt en eneste våkenatt annet enn ved sykdom, til tross for at jeg har skiftet bleier på badet om natta, tatt ungene ut av soverommet om de ikke har vært trøtte, latt de være fullstendig selvregulerte på søvn osv. Har venner som har gjort som meg og som har fått motsatt resultat, og har venner som har gjort som deg og endt opp med å tilbringe timevis på soverommet med våkne barn kveld etter kveld etter kveld i årevis. Man får det barnet man får og sannsynligvis hadde du hatt et barn som sover godt om natta uansett. Fordi ditt barn er sånn. Babyer er for små til å lære rutiner, skjønne konsekvenser, reflektere over hva som er natt og hva som er dag, forstå at hendelse A etterfølges av hendelse B osv. Dette kommer først når de er omtrent et halvt år gamle og selv da er det veldig abstrakt og uforutsigbart. Anonymkode: 84781...b53
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #8 Skrevet 9. september 2020 Vi har fast leggetid kl. 19 fordi storesøsteren på 2 legges da (jeg er ofte alene med dem på kvelden, og syns det er lettest å legge dem samtidig). Utover det, er det ingen faste rutiner på søvn, bleieskift og mat. Det blir som regel tre lurer, men noen ganger kan det bli mange korte og en sjelden gang i blant bare to lange. Jeg tror dette varierer veldig fra baby til baby. Venninnen min, som alltid har hatt en ganske regelmessig rytme på dagen sin selv og så før hun fikk barn, innførte faste spise og sovetider tidlig uten problemer. Hun kunne nesten si på minuttet når babyen skulle sove da han var 5 mnd. Og der trives både barn og mor med å ha det sånn. Både mannen og jeg er dårlige på rutiner, og har hatt flaks og fått barn som ser ut til å være litt lik oss der. Ellers måtte vi jo jobbet mer med det. Rutiner etter mer faste tidspunkter kom ifbm barnehagestart for vår eldste. Da måtte hun opp til fast tid på morgenen, og begynte å bli trøtt og sovne til en mer fast tid på kvelden. Storesøster har alltid sovet godt om natten, babyen er "nattens dronning". Anonymkode: 39a02...59e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #9 Skrevet 9. september 2020 Gutt på fem måneder, vi har ikke innført rutiner. Han styrer selv når han vil legges og ha mat. Han har to tenner som popper frem nå, så han er ikke akkurat så mottagelig for rutiner riktig enda. Anonymkode: 1ab64...c6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå