Gå til innhold

Problemer med nabobarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen av dere kan komme med råd om hva som er lurt å gjøre i denne situasjonen. Beklager langt innlegg.

Gutten min på 6 år har to kompiser her i gata. Gutten min og den ene (gutt a) har lekt mye sammen, også gått sammen i bhg, og var bestevenner. Den andre gutten (gutt b) har gått i en annen bhg, men har også lekt mye med disse to på ettermiddager og i helger. De har vært ute dagen lang og lekt sammen og med de andre barna rundt. 

Med min gutt og gutt A har det vært lett å se hvordan de er og hvordan de leker. De leker, så blir de uenige om ting og krangler litt, så blir de venner igjen. De oppfører seg helt på samme måte om de er alene eller om det er voksne tilstede, altså at de viser alle sider ved seg selv.

Gutt B virker som han er mer "kalkulert". Altså at han oppfører seg som en engel når foreldrene er ute, men helt motsatt når de ikke er tilstede. Det gjør nok at foreldrene ikke klarer å forstå hans væremåte helt. Han virker som en veldig usikker gutt som skal kontrollere. Gutt A er nok litt fysisk underlegen gutt B, mens min gutt er både motorisk og mentalt på samme nivå og tøffere/flinkere til mange ting. Så jeg mistenker at det er grunnen til utestengingen, at gutt B føler seg "under" min gutt, mens gutt A kan han lettere kontrollere og hevde seg over.

De siste mnd har gutt B aktivt gått inn for å utestenge min gutt og fått med gutt A på dette. Mens de før var gode venner alle tre og lekte sammen, står nå min gutt igjen alene. Min gutt og gutt A var nok de med nærest vennskap, så har gutt B kommet mer inn etterhvert.

Om gutten min prøver å komme inn i leken så løper de andre bort mens de ler, eller de later som at de ikke ser han. De løper mellom husene til hverandre og rett forbi min gutt som spør om å få være med. Før løp de mellom husene og alle ringte på hos alle, nå er det helt stille hos oss, bare de to som løper til hverandre. Det har vært en del stygge episoder der det har vært en veldig tydelig og stygg form for utestenging og mobbing, både verbalt og fysisk. De konstruerer også feks situasjoner der de kan slå eller sparke min gutt, og når han gjør igjen så løper de gråtene hjem. Da kommer spesielt moren til gutt B løpende og kjefter på min gutt. Jeg lar de ikke være alene ute lenger, så når hun kommer løpende så forteller jeg hva som har skjedd. Da blir hun utilpass og prater det bort. Eller de kan ødelegge ting også skylde på min gutt, også har han ikke engang vært ute.

Jeg har tatt det opp med både guttene og foreldrene, uten at det ser ut til at de verken forstår eller tar det alvorlig, de ler det litt bort og sier til guttene at alle må være venner. Mor til gutt B virker som hun ikke bryr seg/ser, mens mor til gutt A virker som hun er fornøyd så lenge hennes gutt er inne i varmen.

Gutten min har i det siste blitt veldig innesluttet og mutt. Holder seg for seg selv og vil helst være inne. Klager på vondt i magen, og får fort raseriutbrudd her hjemme. Veldig sårbar og gråter lett. Før var han glad og trygg, men er veldig forandret, og det er vondt å se. Dette er også ting andre rundt han har kommentert.

Nå er vi der at min gutt ikke ønsker å være med disse to lenger. Han sier at de ikke er vennene hans lenger. Han sier at gutt B alltid har vært sånn, men at gutt A har forandra seg veldig siden før sommeren og blitt slem og rar, og det synes han er trist.

Gutten min virker veldig reflektert over det som har skjedd og hvordan han vil forholde seg til det, men jeg synes det er vanskelig. Vi finner feks ofte på mye gøy i hagen, aktiviteter og leker som de andre to ikke har tilgang på hjemme, og derfor kommer til oss. Vi har hageparty, hinderløyper, pølsegrilling, stort basseng, vaffelsteking, snekring, maling, konkuransser osv, som alle alltid har fått være med på og alle har alltid vært velkommen. Hagen vår er veldig åpen mot resten av gata, slik at alle ser hva vi gjør og kommer bort for å være med. Nå ønsker ikke gutten min lenger at de skal komme til oss å være med. Han sier at han har ingen plass å gå for når de er på lekeplassen, kan han ikke være der, og skal han gjøre noe utenfor hos oss kommer de med en gang det skjer noe gøy, men løper fra han når de er ferdige og da er han som luft igjen.

Gutt B var på ferie for en liten stund siden, da lekte gutt A med min gutt hele dagene, og alt virka som fryd og gammen. Npr gutt B kom hjem, var det tilbake til utestenging. Nå når gutt B var syk en uke, kom gutt A hit for å ringe på. Gutten min sa da nei til å leke, han sier at han ikke vil være et andrevalg, at han bare er god nok når gutt A ikke har gutt B, så han skjønner jo tegninga. Jeg er egentlig veldig enig med han, men er det ok å si at han ikke trenger komme hit å ringe på lenger? Og er det ok å si nei til at de får komme å være med på alt vi gjør i hagen vår, siden min gutt ikke lenge ønsker å være venn med de?

Jeg føler meg så fortvila, vet ikke hva som blir rett. Jeg er for at alle skal inkluderes, men skal jeg inkludere barn som bevisst går inn for å være stygge, slik at mitt eget barn selv ikke ønsker å være med?

Er det ok å si at nok er nok, og at de må holde seg unna til de lærer å oppføre seg? Kanskje foreldrene vil se at det blir kjipt, og prøve å gjøre noe med situasjonen. Til nå har de skuffa veldig.

Anonymkode: 14bdc...74f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at dette er vanskelig!

Har du prøvd å snakke direkte til gutt B? Hvis foreldrene ikke skjønner alvoret, kanskje du i alle fall si til gutten at du ser hva han driver med. Vær tydelig og direkte, si at utestenging er ikke lov. Spør hvordan han ville følt det dersom andre sprang sin vei når han kom?

I tillegg ville jeg sett om det er andre venner i gata eller klassen gutten din trives med, og så bruke mer tid på disse. Det er viktig for han å være sammen med venner som gjør at han føler seg bra. Om det ikke er akkurat de vennene som bor i gata, så får du heller følge han på besøk og avtale litt for han. Han er jo enda så liten at du kan styre dette ganske mye.

Anonymkode: e6930...14c

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde nok tatt en prat med foreldrene at om hvis de ikke gidder å være med å prøve å endre denne utestengningen som foregår av ditt barn så er ikke deres barn velkomne til å komme i hagen når dere har opplegg der. Så rett fram hadde jeg sagt det. Du skal ikke gjøre alt for å inkludere når de gjør alt for å ekskludere. Når barna er så små så kan vi foreldre gjøre mye for å endre ting,

Du må iverata ditt barn og hans ønsker. De fleste av oss hadde jo følt det samme om vi var i din sønns situasjon. Så ville jeg og prioritert å finne nye positive relasjoner i klassen eller på fritidsaktiviteter. 

• Liker 8
Skrevet

Du sier at gutt B oppfører seg som en engel når foreldrene er ute men motsatt når de ikke er til stede. Det kan gjelde flere vet du, er ikke sikkert din gutt er like uskyldig og og feilfri som du legger det frem. Lettere å se problemer med andre barn.

Anonymkode: 4f023...598

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker også at det må gå an å snakke direkte til barna (og da spesielt gutt A, som det kanskje er mulig å nå inn til - hvis han er en sånn som dilter etter). Si at han ikke kan behandle vennene sine så dårlig, og plutselig være venner, men så være frekk og stikke av, at to rotter seg sammen mot en er IKKE greit. Han er velkommen til dere hvis han vil være gode venner igjen, sånn som før. Si at du ser hvordan de oppfører seg, og det er IKKE greit.

Jeg har snakket strengt til noen av min datters venninner da de var her på besøk, etter å ha ignorert henne i lang tid, lovet å komme men ikke kommet, osv. Plutselig avlyse besøk da en annen venninne kom på besøk dit i stedet, og de kan tideligvis ikke leke sammen alle tre.... Jeg har kommet med moralprekener om hva det vil si å være en god eller dårlig venn, og hva som er god og dårlig oppførsel mot hverandre. Og hvor viktig det er å ha gode venner, og at de er såpass store nå at de må tenke litt på hvordan de behandler hverandre. Og at hvis du er en dårlig venn, gjør du at andre blir lei seg. Og bruke konkrete eksempler på dårlig oppførsel (f.eks. da min datter ringte, og hun sa "vent litt" - og så ble min datter ventende i flere minutter uten at jenta kom tilbake til telefonen.... da hadde hun besøk av en annen venninne...). Jeg TÅLER ikke slik oppførsel!

Anonymkode: 3b38e...e53

• Liker 4
Skrevet

Hvor gamle er barna? Å leke 3 sammen blir det ofte litt konflikter av. Husker det selv når jeg var barn, og har sett det med mine barn, selv når jeg har vært sammen med de og korrigert. Raskt tilbake til å fryse/være litt ufin mot det ene barnet.

Hadde jeg vært deg hadde jeg snakket med sønnen, og foreslått at han bare må leke med en av dem hver gang. Og forklart at det ofte blir vanskelig for barn å klare å leke fint sammen tre stk. Leker han med A, og B kommer, så kan kanskje din sønn gå hjem med en gang når det blir ugreit. Da viser han til de to andre barna at han står opp for seg selv, og ikke gidder å bruke tid på andre barn som behandler han ufint. Det vil sikkert gi din sønn ett godt verktøy til senere anledninger også, at han forlater stedet og viser at han ikke lar seg herse med. Da er det ikke sikkert at de andre barna synes det er så gøy å fryse han ut.

Man husker jo selv hvor kjedelig det var som barn, dersom det var ett barn som ville dra hjem igjen. Jeg husker det iallfall veldig godt, når vi var flere som lekte sammen.

Anonymkode: 81e41...116

Skrevet

Vi har noe likende situasjon her og med samme alder. De tre som før lekte fint sammen, deler seg nå i par. Helt ærlig, jeg tror at det er naturlig sosial utvikling i den alderen! Fremfor bevist mobbing. Det er nå gutter begynner å utvikle preferanser for hvem de vil leke med. Jenter begynner et par år tidligere. 

Spørsmål er hva du ønsker å oppnå. Ønsker du at gutten din skulle ha noen å leke med, eller at gutten din skal få leke med de to? Første oppnår du med å invitere andre barn til dere, eller sende din på besøk. Her vi bor, er de heldige siden de er ikke tre, de er 5-6 i bitte litt lengre avstand, så de har flere å leke med hvis noen relasjoner går skeis. 

Den andre er faktisk enda enklere. Ja, gutter i den alder er kalkulerende. Men de er kjempelette å «kjøpe». En ny dyr og kul transformer leke, en stor lego, eller en Nintendo switch, eller en gammel mobil med Pokemon Go konto og noen pokemon kort - så har du plutselig nabolagets mest populære gutt i noen dager. Jeg kødder ikke. Det er litt morsomt og helt åpenbart, at i denne alderen er gutter fortsatt mer opptatt av leker enn faktiske sosiale relasjoner. 

Anonymkode: a80fa...3fd

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at dette er vanskelig!

Har du prøvd å snakke direkte til gutt B? Hvis foreldrene ikke skjønner alvoret, kanskje du i alle fall si til gutten at du ser hva han driver med. Vær tydelig og direkte, si at utestenging er ikke lov. Spør hvordan han ville følt det dersom andre sprang sin vei når han kom?

I tillegg ville jeg sett om det er andre venner i gata eller klassen gutten din trives med, og så bruke mer tid på disse. Det er viktig for han å være sammen med venner som gjør at han føler seg bra. Om det ikke er akkurat de vennene som bor i gata, så får du heller følge han på besøk og avtale litt for han. Han er jo enda så liten at du kan styre dette ganske mye.

Anonymkode: e6930...14c

Har prøvd å snakke med de begge to og alene flere ganger. Både på en fin måte og på en streng måte. De smiler og nikker og er veldig enige, men så er det glemt. 

Er flere andre barn som av og til kommer opp for å leke i gata og som min gutt leker veldig greit med, men der gutt B er kjappt inn og tar over/ødelegger leken, og da går min hjem.

Ellers har han et par venner som han kan besøke, og det gjør så ofte vi kan. Men det blir alikevel mange dager der han er her hjemme. Vanskelig når vi ser rett ut på lekeplassen og har hage rett mot lekeplasse. Blir vanskelig å "skjerme" han.

Holder han feks på med sykkel på gårdsplassen utenfor hos oss, så kan de andre gå frem og tilbake i gata og le..så det blir tungt.

Skrevet
1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg hadde nok tatt en prat med foreldrene at om hvis de ikke gidder å være med å prøve å endre denne utestengningen som foregår av ditt barn så er ikke deres barn velkomne til å komme i hagen når dere har opplegg der. Så rett fram hadde jeg sagt det. Du skal ikke gjøre alt for å inkludere når de gjør alt for å ekskludere. Når barna er så små så kan vi foreldre gjøre mye for å endre ting,

Du må iverata ditt barn og hans ønsker. De fleste av oss hadde jo følt det samme om vi var i din sønns situasjon. Så ville jeg og prioritert å finne nye positive relasjoner i klassen eller på fritidsaktiviteter. 

Er det jeg også tenker, men så tenker jeg jo at da er jo jeg like god.. da utestenger jeg😅

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du sier at gutt B oppfører seg som en engel når foreldrene er ute men motsatt når de ikke er til stede. Det kan gjelde flere vet du, er ikke sikkert din gutt er like uskyldig og og feilfri som du legger det frem. Lettere å se problemer med andre barn.

Anonymkode: 4f023...598

Helt enig, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke er den mammaen med skylapper, som ikke klarer å se mine barns feil. Jeg jobber aktivt med å veilede dårlig oppførsel.

Jeg vet at min gutt ikke er noen engel. Han kan være en ramp, han kan være grinete og frekk i kjeften. Han kan krangle og sloss. Men han er den typen som er seg selv overalt, samme hvem som er der. Så han har ingen skjult oppførsel. Og dette vet jeg fordi jeg er ute med barna hver dag. Enter er jeg der de er eller så er jeg i hagen der jeg hele tiden kan se og høre de om det skulle bli nødvendig å gripe inn 😊

• Liker 4
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle er barna? Å leke 3 sammen blir det ofte litt konflikter av. Husker det selv når jeg var barn, og har sett det med mine barn, selv når jeg har vært sammen med de og korrigert. Raskt tilbake til å fryse/være litt ufin mot det ene barnet.

Hadde jeg vært deg hadde jeg snakket med sønnen, og foreslått at han bare må leke med en av dem hver gang. Og forklart at det ofte blir vanskelig for barn å klare å leke fint sammen tre stk. Leker han med A, og B kommer, så kan kanskje din sønn gå hjem med en gang når det blir ugreit. Da viser han til de to andre barna at han står opp for seg selv, og ikke gidder å bruke tid på andre barn som behandler han ufint. Det vil sikkert gi din sønn ett godt verktøy til senere anledninger også, at han forlater stedet og viser at han ikke lar seg herse med. Da er det ikke sikkert at de andre barna synes det er så gøy å fryse han ut.

Man husker jo selv hvor kjedelig det var som barn, dersom det var ett barn som ville dra hjem igjen. Jeg husker det iallfall veldig godt, når vi var flere som lekte sammen.

Anonymkode: 81e41...116

Ja, det er nok ikke lett å være 3. Problemet her er at husene ligger slik til at alle ser hverandre når de er ute. Samme om de er i gata, lekeplass eller en av hagene. Så da blir utestengelsen veldig synlig, og eneste måten for min gutt å komme seg bort på, er å sitte inne. Men der ser han de også gjennom vinduene.

De er alle kjapt ut rett etter middag og i ti tiden i helger og er ute til ettermiddag..så er ikke mange muligheter til å få lekt med noen alene😊

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har noe likende situasjon her og med samme alder. De tre som før lekte fint sammen, deler seg nå i par. Helt ærlig, jeg tror at det er naturlig sosial utvikling i den alderen! Fremfor bevist mobbing. Det er nå gutter begynner å utvikle preferanser for hvem de vil leke med. Jenter begynner et par år tidligere. 

Spørsmål er hva du ønsker å oppnå. Ønsker du at gutten din skulle ha noen å leke med, eller at gutten din skal få leke med de to? Første oppnår du med å invitere andre barn til dere, eller sende din på besøk. Her vi bor, er de heldige siden de er ikke tre, de er 5-6 i bitte litt lengre avstand, så de har flere å leke med hvis noen relasjoner går skeis. 

Den andre er faktisk enda enklere. Ja, gutter i den alder er kalkulerende. Men de er kjempelette å «kjøpe». En ny dyr og kul transformer leke, en stor lego, eller en Nintendo switch, eller en gammel mobil med Pokemon Go konto og noen pokemon kort - så har du plutselig nabolagets mest populære gutt i noen dager. Jeg kødder ikke. Det er litt morsomt og helt åpenbart, at i denne alderen er gutter fortsatt mer opptatt av leker enn faktiske sosiale relasjoner. 

Jeg ønsker at gutten min skal kunne være ute å leke i engen hage uten at de trenger å være med. At han skal kunne leke med de andre barna uten at de kommer å ødelegger, og at hjemme og hagen skal være trygt. Så det jeg egentlig lurer på er om det er innafor å si at siden dere er sånn, og det ikke har blitt noe bedre etter at vi har snakka om det så mange ganger, så er dere ikke lenger velkommen hit.

Er det innafor når feks 3 andre barn er her å leker med minn sønn i hagen, å si nei til de to?

For min sønn er bestemt på at han vil ikke ha de som venner lenger. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det jeg også tenker, men så tenker jeg jo at da er jo jeg like god.. da utestenger jeg😅

Du utestenger jo ikke uten videre, ta en prat med foreldrene, får du de med på laget så tar dere en prat med barna. Så lenge de er samarbeidsvillige så er jo du innstilt på å være med å "reparere" forholdet mellom barna. Men hvis de er noen selvopptatte rasstapper som bare ser sine egne barn og driter i ditt barn så ja, da har du egentlig ingen annen utvei slik jeg ser det.

Det viktigste er jo at ditt barn har det greit nå og barna er såpass gamle at de vet at det de holder på med ikke er greit. Skal de inni varmen igjen må de endre oppførsel og be om unnskyldning for å ha oppført seg som drittunger.

• Liker 2
Skrevet

Her kan du helt fint be disse såkalte "vennene" om å ikke komme til dere mer. De har f meg ingen rett til å utnytte sønnen din når det skjer noe gøy hjemme hos dere. 

Anonymkode: d4509...f58

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ønsker at gutten min skal kunne være ute å leke i engen hage uten at de trenger å være med. At han skal kunne leke med de andre barna uten at de kommer å ødelegger, og at hjemme og hagen skal være trygt. Så det jeg egentlig lurer på er om det er innafor å si at siden dere er sånn, og det ikke har blitt noe bedre etter at vi har snakka om det så mange ganger, så er dere ikke lenger velkommen hit.

Er det innafor når feks 3 andre barn er her å leker med minn sønn i hagen, å si nei til de to?

ja, det er helt innafor. Det er jo du som voksen som bestemmer, hvor mange som du orker å ha hos deg samtidig ikke minst.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, FrøkenMånestråle skrev:

Du utestenger jo ikke uten videre, ta en prat med foreldrene, får du de med på laget så tar dere en prat med barna. Så lenge de er samarbeidsvillige så er jo du innstilt på å være med å "reparere" forholdet mellom barna. Men hvis de er noen selvopptatte rasstapper som bare ser sine egne barn og driter i ditt barn så ja, da har du egentlig ingen annen utvei slik jeg ser det.

Det viktigste er jo at ditt barn har det greit nå og barna er såpass gamle at de vet at det de holder på med ikke er greit. Skal de inni varmen igjen må de endre oppførsel og be om unnskyldning for å ha oppført seg som drittunger.

Jeg har prøvd flere ganger å prate med både barn og foreldre hver for seg og sammen. Det blir ledd bort med et "huff, de ungene" eller "det er ikke bare bare" og "nå må alle være snille"

For meg er sosial kompetanse, empati og felleskap viktig og samtaler rundt det har vi ofte. Jeg griper inn og tar tak i saken når jeg ser mine barn handler på en måte jeg synes er ugrei. Jeg er nok ganske hard, men jeg synes det er bedre å ta tak i det og reagere kraftig før det utvikler seg. Men alle er ikke like...

Hun ene har skylapper og klarer ikke ta inn over seg hvordan sønnen er, den andre er happy så lenge hennes sønn har noen å være med.

Det som er trist er at gutt A var en herlig gutt, men har de siste mnd forandra seg velsig til å bli frekk og stygg mot mange. Og den oppførselen er det tydelig at han har lært fra gutt B.

Jeg ønsker ikke at min gutt skal være med de og plukke opp denne oppførselen, men hvordan sette ned foten på en ok måte når en bor så tett...

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

JA, det er innafor! Sønnen din ønsker ikke å være venn med disse barna, så da bør han få slippe. La han heller leke med andre barn. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her kan du helt fint be disse såkalte "vennene" om å ikke komme til dere mer. De har f meg ingen rett til å utnytte sønnen din når det skjer noe gøy hjemme hos dere. 

Takk for et kontant svar 😅 Godt å høre at andre også tenker det er ok 😊

Jeg er bare så inne i at alle skal være med, at andre barn har det greit også er mitt ansvar. Men føler jeg har prøvd så lenge å "kjøpe" de og veilede. Og når set ikke nytter er det jo min sønn som har det vondt om de fortsetter å komme.

Men jeg dør litt med tanke på at de står på utsiden av gjerdet og ser andre har det gøy i vår hage, og så måtte si nei...

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

JA, det er innafor! Sønnen din ønsker ikke å være venn med disse barna, så da bør han få slippe. La han heller leke med andre barn. 

Takk😊

Skrevet

Dette er kanskje litt upedagogisk, men her ville jeg satt min egen sønn først. Du har forsøkt alle andre måter, og de andre foreldrene er ikke samarbeidsvillige. Jeg tenker at det burde bli slutt på å oppmuntre sønnen din til å innordne seg.

Det som skjer hjemme hos dere (inkl. hagen) har dere full rett til å bestemme over. Jeg forstår godt at sønnen din er lei av å bli snyltet på. Her må det være innafor for sønnen din å si at "Dere lar meg ikke være med når dere leker sammen. Nå er jeg opptatt med mine VENNER her, og dere er ikke velkomne fordi dere ikke oppfører dere som gode venner for meg ellers. Gå ut av hagen min." Hvis barna ikke respekterer beskjeden, så kommer du på banen og forklarer dem at de ikke bare kan komme når det skjer noe gøy, men utestenge han ellers. Be dem forlate stedet. Hvis de ønsker å endre seg, kan de ringe på hos han dagen etter for å leke med han. 

Det burde heller ikke være sånn at sønnen din alltid må vike når han er med andre barn og gutt B kommer. Det er lov til å si at "hvis du skal være med, MÅ du være grei." Hvis gutt B begynner med den oppførselen, så har din sønn rett og lov til å si at han ikke får være med/ eller ta med de andre barna inn/et annet sted.. Kanskje du kan alliere deg med noen utenforstående foreldre? Forklar dem hele situasjonen, og at sønnen din har behov for å føle seg inkludert for tiden. Kanskje de kan hjelpe litt til..

Anonymkode: bb580...79a

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...