Hoppetaujenta Skrevet 9. september 2020 #1 Del Skrevet 9. september 2020 Jeg tenker på all tiden som gikk med til å høre at noen leste opp alle navnene i f.eks. kristendomsfaget. Hvem som het hva og var sønn og datter til sine foreldre og rekka var veldig lang på akkurat det der jeg gikk på skole. Kongerekker også. Å måtte kunne mange av dem utenat. Rett og slett Pugging! Helt fullstendig bortkastet. Har du en ting eller to fra den tiden som du husker med et stort gjesp? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #2 Del Skrevet 9. september 2020 Ikke barneskolen men VGS: pugging av kjemiske formler. Veldig få av dem som er nødvendig å kunne utenat i det daglige.. Anonymkode: a39be...0e8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #3 Del Skrevet 9. september 2020 Blokkfløyte Anonymkode: 21ae5...5dd 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #4 Del Skrevet 9. september 2020 Blokkfløytespilling 😄 men var gøy da! Særlig med den lille filla man kunne vaske fløyta med. Anonymkode: bec27...b8d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 9. september 2020 #5 Del Skrevet 9. september 2020 Det husker jeg ikke for det har jeg ikke fått bruk for! Og slik er det nok med en del av det. Men jeg husker jo meningsløs kristendomsopplæring, endeløse timer hvor vi skulle lage skjærebrett med inngravering, analyse av dikt osv osv. Og sikkert mye mye mer. 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #6 Del Skrevet 9. september 2020 Det må jo være det meste i kunst og håndverk Anonymkode: 4c980...f29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 9. september 2020 #7 Del Skrevet 9. september 2020 Kristne barnesanger, eller bibelvers. Gikk på skole ett år på vestlandet under oppveksten, og der hadde de et mye mer kristent preg og innslag i skolehverdagen enn jeg var vant til. Jeg kom fra Oslo, der vi hadde en helt sekulær skole, utenom de obligatoriske kristendomstimene. Men da jeg kom til vestlandet og skulle gå femte klasse der, var det f.eks. hver dag en kristen morgensang eller bønn om morgenen, stående ved pultene før vi fikk sette oss. Og til lunsj, så måtte vi alle be Fader vår eller en annen bønn før vi fikk spise. Takket være det året i femte klasse, husker jeg Fader vår utenat den dag i dag (over 40 år senere). Bortsett fra at den klinger på nynorsk når jeg "hører den" inni hodet nå da... og jeg snakker jo bokmål. Husker ikke om vi fikk gå hjem på slutten av dagen uten å be først, men det skulle ikke forundre meg om vi måtte be en bønn for det også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #8 Del Skrevet 9. september 2020 Infinitiv, presens, preteritum, perfektum, imperfektum - eller hva det nå het. Det holder med å kunne bøye verbet, trenger ikke å vite hva bøyeformen heter. Husker læreren min rantet igjen og igjen på dette. Sløyd - lærte absolutt ingenting, men er svært handy av meg nå som voksen. Kunst og håndverk - satt og skravlet rundt et bord uten å gjøre noe som helst vettugt. Anonymkode: d85b2...e63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momma Skrevet 9. september 2020 #9 Del Skrevet 9. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blokkfløytespilling 😄 men var gøy da! Særlig med den lille filla man kunne vaske fløyta med. Anonymkode: bec27...b8d Jeg vrir hodet, og var muligens et humørløst barn, men kan ikke huske at den vaskefilla var veldig gøy? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #10 Del Skrevet 9. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke barneskolen men VGS: pugging av kjemiske formler. Veldig få av dem som er nødvendig å kunne utenat i det daglige.. Anonymkode: a39be...0e8 Hvis du gikk allmenn/studiespesialisering, så er jo ikke målet at det skal være nyttig i det daglige, men at det skal gjøre det lettere å lære kjemi/farmasi hvis man studerer dette. (Formelpugging er ikke min favoritt heller, bedre å lære via bruk, men å vite navn/stoffer på ulike formler er nyttig for kjemikere) Anonymkode: df551...2a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #11 Del Skrevet 9. september 2020 Lurer mer på hva jeg husker fra barneskolen eller har fått bruk for i det hele tatt. Husker noe om reformasjonen og minnes noen interessante ekskursjoner. Ellers var det mobbing og skrekk over hele fjøla. Utrolig at vi presser barn gjennom dette firkantete skolesystemet fremdeles. Det er vel mer en oppbevaringsplass for at foreldre skal komme seg på jobb? Anonymkode: 6aa61...3a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #12 Del Skrevet 9. september 2020 For å sitere min ofagsbok: "Internett: en gang i fremtiden kan du bruke den nærmeste datamaskinen, kanskje på et bibliotek, og der kan du gå på noe som heter internett, og kanskje lese ei bok" Det var unyttig kunnskap da jeg lærte det i 98, og unyttig kunnskap nå. 😂 (Jeg havnet sist i reform 97, og da fikk vi jo bare bøker fra før reformen. Men jeg tenker i ettertid at læreren vår gjerne kunne hoppet over noen avsnitt i boka.. Jeg lærte også om Sovjetunionen, Jugoslavia, Tsjekkoslovakia og Østtyskland. Vel ble vi informert om at dette ikke lenger stemte helt, men tekstene vi leste og karta vi brukte var jo de som påvirket min 11år gamle hjerne. 7 år etter murene hadde falt. 😂😂) Anonymkode: 965bd...7bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #13 Del Skrevet 9. september 2020 Diktanalyse... Anonymkode: da84d...cec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #14 Del Skrevet 9. september 2020 Jeg synes ignenting var unyttig. Ikke i det lange løp. Det er ikke slik at absolutt alt du lærer skal ha en direkte nytte senere i livet. Det er en del av vår dannelse. Anonymkode: dad3b...387 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #15 Del Skrevet 9. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ignenting var unyttig. Ikke i det lange løp. Det er ikke slik at absolutt alt du lærer skal ha en direkte nytte senere i livet. Det er en del av vår dannelse. Anonymkode: dad3b...387 Ja, enig. Helt utrolig at så mange tror at det man lærte på barneskolen skal ha en direkte nytte i dagliglivet. Man er ikke på barneskolen for å lære seg en masse kunnskap. Man er der for å lære seg å lære. Man trenger rett og slett noe å bygge videre på, for å senere kunne lære seg det man faktisk trenger. Anonymkode: 1d43e...977 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #16 Del Skrevet 9. september 2020 Å rulle store duker i klesrulle. Har aldri eid verken store duker eller rulle😅 Anonymkode: 51fcd...7ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #17 Del Skrevet 9. september 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer mer på hva jeg husker fra barneskolen eller har fått bruk for i det hele tatt. Husker noe om reformasjonen og minnes noen interessante ekskursjoner. Ellers var det mobbing og skrekk over hele fjøla. Utrolig at vi presser barn gjennom dette firkantete skolesystemet fremdeles. Det er vel mer en oppbevaringsplass for at foreldre skal komme seg på jobb? Anonymkode: 6aa61...3a0 Vi lærer jo grunnleggende kunnskaper som alle i en opplyst verden må kunne; skriving, lesing, regning, språk andre enn vårt eget, samfunnsfag etc. Hadde vi ikke hatt skolesystemet vårt, hadde vi vært dumme som brød, alle sammen. Vi kan ikke ha en skole som ikke har et visst element av "firkanthet" over seg, litt mild tvang, ellers hadde det jo bare vært et salig kaos, rabalder og rør i ethvert klasserom, ingen unger som vil sitte stille og lære etc. Så disiplin er også noe barn må lære på skolen, det er faktisk veldig viktig. Anonymkode: 0b9dc...4ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #18 Del Skrevet 9. september 2020 Det er faktisk ingenting spesielt jeg kommer på som var unødvendig, men jeg er ikke en sånn som alltid må vite spesifikt hvordan jeg får bruk for det jeg lærer senere. Jeg ønsker å lære mest mulig om mest mulig. Anonymkode: 79e26...1cb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #19 Del Skrevet 9. september 2020 28 minutter siden, AnonymBruker said: Infinitiv, presens, preteritum, perfektum, imperfektum - eller hva det nå het. Det holder med å kunne bøye verbet, trenger ikke å vite hva bøyeformen heter. Husker læreren min rantet igjen og igjen på dette. Anonymkode: d85b2...e63 Jeg brukte disse latinske begrepene senest denne uka. Jeg lurte på hvordan noe skulle bøyes og da var det greit å vite navnet på bøyningsformen jeg ønsket å slå opp. Når det er sagt så kunne man kanskje ha fornorsket navnene på bøyningsformene slik de ble lettere å huske. Anonymkode: 9e8e8...f6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #20 Del Skrevet 9. september 2020 Mellom bakkar og berg mellom havet måtte vi lære utenat på barneskolen. Det har jeg aldri hatt nytte av etterpå Anonymkode: 7e445...4eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå