NorthernLight Skrevet 8. september 2020 #1 Skrevet 8. september 2020 En studie viser at bare 23% bruker munnbind når de reiser med kollektivtransport i Oslo. Man har ett ansvar for å bidra til å minske smittespredningen og at de som har viktige samfunnsfunksjoner kommer seg trygt på jobb. Bare egoister dropper munnbind når det er anbefalt å bruke det. Vi vil ikke ha dette viruset inn på sykehus, aldershjem osv osv. 5
Bikbokelsker Skrevet 8. september 2020 #2 Skrevet 8. september 2020 Ok. Så er alle egoister. Hva har du tenkt å gjøre med det? 10
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #3 Skrevet 8. september 2020 6 minutter siden, Bikbokelsker skrev: Ok. Så er alle egoister. Hva har du tenkt å gjøre med det? Hver og en kan gjøre noe med det! Man kan rette seg etter anbefalingen. Anonymkode: 5581a...ca7 10
Bikbokelsker Skrevet 8. september 2020 #4 Skrevet 8. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hver og en kan gjøre noe med det! Man kan rette seg etter anbefalingen. Anonymkode: 5581a...ca7 Jo men det er tydelig at folk ikke gidder lengre. Then what? 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #5 Skrevet 8. september 2020 11 minutter siden, NorthernLight skrev: En studie viser at bare 23% bruker munnbind når de reiser med kollektivtransport i Oslo. Man har ett ansvar for å bidra til å minske smittespredningen og at de som har viktige samfunnsfunksjoner kommer seg trygt på jobb. Bare egoister dropper munnbind når det er anbefalt å bruke det. Vi vil ikke ha dette viruset inn på sykehus, aldershjem osv osv. Respektløst og egoistisk og ikke følge anbefalingen. Men typisk nordmenn dessverre og tenke kun på seg selv. Anonymkode: 5581a...ca7 8
lisla Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 Enig! Synes det er veldig skuffende å se hvor mange som ikke gidder... Jobber på skole og må reise i rushet, og til og med da er det alltid under halvparten. 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #7 Skrevet 8. september 2020 2 minutter siden, Bikbokelsker skrev: Jo men det er tydelig at folk ikke gidder lengre. Then what? Gidder lengre? Altså, folk gadd ikke i tre dager engang. Allerede første søndag etter det braket løs her i landet lagde folk et helvetes drama. De samme som gadd da gidder fortsatt og de som ikke gidder nå, gadd ikke da heller. Meg selv først og så meg selv... Anonymkode: 3e3ef...99b 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #8 Skrevet 8. september 2020 Jeg kom til Oslo for et par uker siden (bor egentlig her, men har holdt meg på hjembygden i vestlandet siden mars), og hadde en svær pakke munnbind med meg i vesken. Men ble faktisk litt skuffet over hvor få som brukte munnbind. Ca. ingen. At TS sier at 23% bruker det er overraskende for meg, for på T-banen hjem fra Oslo S og på bussen inn til jobb noen dager senere var det ingen som brukte munnbind utenom meg. Jeg har selv latt være på bussen et par ganger når det har vært tilnærmet null passasjerer, men med en gang det er noen folk i nærheten tar jeg på meg munnbind. Men vet ikke hvor mye det hjelper når ingen andre bruker det... Synes påbud hadde vært mye mer tydelig enn en "anbefaling". Anonymkode: 2d295...7ec 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #9 Skrevet 8. september 2020 16 minutter siden, NorthernLight skrev: En studie viser at bare 23% bruker munnbind når de reiser med kollektivtransport i Oslo. Man har ett ansvar for å bidra til å minske smittespredningen og at de som har viktige samfunnsfunksjoner kommer seg trygt på jobb. Bare egoister dropper munnbind når det er anbefalt å bruke det. Vi vil ikke ha dette viruset inn på sykehus, aldershjem osv osv. Men den studien er jo ikke verdt noen ting hvis den ikke tester hvor ofte folk bruker munnbind når det er anbefalt. Jeg tar buss og T-bane i oslo hver dag. Har alltid munnbind i veska. Men bruker det bare når det er anbefalt, altså når det er vanskelig å holde 1m avstand. De fleste dager sitter jeg alene på en setegruppe, da er det unødvendig med munnbind. Anonymkode: 89ad8...92a 5
NorthernLight Skrevet 8. september 2020 Forfatter #10 Skrevet 8. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kom til Oslo for et par uker siden (bor egentlig her, men har holdt meg på hjembygden i vestlandet siden mars), og hadde en svær pakke munnbind med meg i vesken. Men ble faktisk litt skuffet over hvor få som brukte munnbind. Ca. ingen. At TS sier at 23% bruker det er overraskende for meg, for på T-banen hjem fra Oslo S og på bussen inn til jobb noen dager senere var det ingen som brukte munnbind utenom meg. Jeg har selv latt være på bussen et par ganger når det har vært tilnærmet null passasjerer, men med en gang det er noen folk i nærheten tar jeg på meg munnbind. Men vet ikke hvor mye det hjelper når ingen andre bruker det... Synes påbud hadde vært mye mer tydelig enn en "anbefaling". Anonymkode: 2d295...7ec Det er min erfaring og. Det virker som om det er langt under 23% som bruker munnbind. Burde vært ett påbud, 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #11 Skrevet 8. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men den studien er jo ikke verdt noen ting hvis den ikke tester hvor ofte folk bruker munnbind når det er anbefalt. Jeg tar buss og T-bane i oslo hver dag. Har alltid munnbind i veska. Men bruker det bare når det er anbefalt, altså når det er vanskelig å holde 1m avstand. De fleste dager sitter jeg alene på en setegruppe, da er det unødvendig med munnbind. Anonymkode: 89ad8...92a Samme her. Jeg har de siste dagene klart å holde minst 1 m avstand på banen, som regel mer. Ser ingen grunn til å bruke munnbind da. Anonymkode: f2f2e...443 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #12 Skrevet 8. september 2020 41 minutter siden, Bikbokelsker skrev: Ok. Så er alle egoister. Hva har du tenkt å gjøre med det? det er ikke alle som er egoister, men 77 prosent, og vi gjør noe med det ved å gå foran med et godt eksempel, og bidra til normalisering av munnbindbruk. Anonymkode: d5da3...6d2 3
Bikbokelsker Skrevet 9. september 2020 #13 Skrevet 9. september 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Gidder lengre? Altså, folk gadd ikke i tre dager engang. Allerede første søndag etter det braket løs her i landet lagde folk et helvetes drama. De samme som gadd da gidder fortsatt og de som ikke gidder nå, gadd ikke da heller. Meg selv først og så meg selv... Anonymkode: 3e3ef...99b Du kan klage så mye du vil. Det vil ikke endre noe. 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #14 Skrevet 9. september 2020 11 timer siden, Bikbokelsker skrev: Jo men det er tydelig at folk ikke gidder lengre. Then what? PÅBUD om munnbind!! Anonymkode: 2d7b8...c7b 4
little fairy Skrevet 9. september 2020 #15 Skrevet 9. september 2020 Tenk om de som ikke har råd til å kjøpe munnbind da!
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #16 Skrevet 9. september 2020 1 minutt siden, little fairy skrev: Tenk om de som ikke har råd til å kjøpe munnbind da! De får lage munnbind selv da! Så vanskelig er det faktisk ikke! Anonymkode: 2d7b8...c7b 3
Gjest Blondie65 Skrevet 9. september 2020 #17 Skrevet 9. september 2020 For de som ikke har råd til å kjøpe munnbind: Selv et skjerf (bandana eller lignende) gjør nytten. Nå er anbefalingen om bruk av munnbind i rushtiden også kommet til Bergen. Til TS vil jeg si: jeg tar bane utenom rushtiden - jeg prøver helt bevisst å unngå full bane. Er jeg en egoist da når jeg hittil ikke har brukt munnbind? Jeg kommer til å bruke munnbind fra nå av og hele den tiden det er anbefalt. Jeg har kjøpt tøymunnbind til formålet. Jeg synes det er like trist at munnbind ligger henslengt i naturen / på buss- og banestopp. Men hva kan en forvente når det samme gjelder boss og tyggis (det er bosspann på alle bynanestopp - så det finnes ikke en eneste unnskyldning for dette). Da jeg mottok mine munnbind vasket jeg dem på 60 grader og pakket dem deretter med rene hender individuelt i ziplock pose. Denne posen egner seg selvsagt til å oppbevare munnbindet i når det tas av (vreng posen, ta av munnbindet ved ørene og ta tak i munnbindet med hånden inni posen, vreng posen, lukk). Klarer ikke folk den minste forberedelse? Eller er folk så opptatt av sin frihet / bagatellisering / det angår ikke meg at dette blir AAAALT for mye styr for dem?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #18 Skrevet 9. september 2020 Enda en grunn til å bruke munnbind: Selv om man blir smittet vil man bli mindre syk og har større sjanse for å bli asymptomatisk. https://www.salon.com/2020/09/08/people-who-wear-face-masks-become-less-sick-if-they-do-contract-coronavirus-researchers-find/ Et skjerf er imidlertid ikke nødvendigvis nok. Det må i så fall være et som er litt tykt og laget av et stoff som trekker til seg fuktighet. Det må også vaskes ofte. Det vil nok være bedre å kjøpe en 10-pakning med type IIR til 80 kroner på Rema og rotere dem. De har mye bedre filtreringsevne, og tåler litt fuktighet. Legg dem enkeltvis i pose og la dem tørke når du kommer hjem, så kan de brukes om på nytt om 10 dager. Viruset tåler ikke å ligge mer enn noen få dager i romtemperatur. Anonymkode: aaba4...a12 2
Gjest RaptorStrike Skrevet 9. september 2020 #19 Skrevet 9. september 2020 Jeg er enig i at det er egoistisk. Om man ikke er bekymret for smitte trenger man tross alt ikke bruke rene munnbind engang, da holder det å gjenbruke munnbind for syns skyld. Det skaper en kollektiv trygghet hos folket, i stedet for å øke den generelle engsteligheten.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #20 Skrevet 9. september 2020 Klart det er egoistisk! Men de som driter i munnbind driter og driter i tiltak er nok veldig klar over at de er egoistiske. Dugnad og samarbeid er fy-ord for dem. Anonymkode: 68fc8...738 3
Anbefalte innlegg