Gå til innhold

Greit å «kjøpe seg» kvalitetstid på den måten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to tenåringer på 15 og 17. I helgene får de 150kr hver som de bruker på sin middag, det blir som regel sushi, kebab, pizza eller noe annet i den kategorien der. Så går jeg og mannen på restaurant, kino, eller teater. 

Vi har to veldig pliktoppfyllende og ordentlige unger, de finner aldri på noe tøys, og er fornøyde med denne ordningen. Men samtidig fører det til at vi får mindre tid som familie og mindre tid med barna. Jeg ble plutselig veldig usikker på denne ordningen. Hva mener dere? Er dette greit? 

Anonymkode: 6fba4...13c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at dette er helt greit! Dere spiser vel sammen ellers i uken, og de er vel som mine ungdommer mer sammen med venner på helgen uansett (og spiser sammen med de). Nyt at de har blitt eldre og at dere kan ha egentid. Så setter nok ungdommen også pris på at foreldre er ute av hus 😆

Anonymkode: a14b9...c39

• Liker 5
Skrevet

Hvis det bare er én helgedag synes jeg det er greit. Hvis det er hele helgen og dere bare spiser sammen i hverdagene synes jeg det blir for mye. Dere har barn som snart har flyttet hjemmefra. Dere har hele resten av livet på å spise middag alene. Man angrer aldri på tid brukt med barna sine.

Anonymkode: ba292...1c2

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor ikke heller ha kvalitetstid med mannen din de kveldene barna er opptatt på annet hold, og så ha kvalitetstid sammen hele familien når barna er hjemme? Altså uavhengig av hvilken dag det er.

Anonymkode: 1d8ff...b6e

• Liker 1
Skrevet

Synes det er stusselig hvis det er hver eneste helg. I den alderen syntes mine fortsatt det var koselig med taco eller hjemmelagd pizza foran TV en lørdag, sammen alle sammen. Det hendte faktisk de ble hjemme fra fest/vennebesøk fordi de heller ville slappe av hjemme og syntes det var koselig å ligge under pleddet med pizza, brus og gullrekka. :fnise: 

Fordelen med store barn er jo at man kan gå ut selv uten barnevakt, men jeg tror jeg ville hatt noen helger hjemme også. Hørt litt med ungdommene. Eller tatt dem med ut på restaurant en gang i blant hvis de vil. 

Anonymkode: f6b37...706

• Liker 4
Skrevet

Helt ok. Dere gjør vel det ikke må se fredag og lørdag? Uansett kan dere fint finne på noe sammen på dagtid. Tenåringer vil ofte være med venner i stedet for foreldrene, og foreldre trenger også litt tid alene for å pleie forholdet. 

• Liker 1
Skrevet

Syns barna deres at det er greit da? 

Tror jeg hadde gjort det slik av og til, men ikke hver helg. Ukedagene kan fort gå med til trening, organisert aktivitet, lekser osv. Helgene er mer rolige, og da er det også fint å tilbringe tid sammen som familie. Og så hadde jeg gått på teater osv enkelte helger. 

Skrevet

Jeg regner med du har spurt barna om de synes dette er en fin ordning? Og siden dere har det sånn, så regner jeg med at de liker ordningen dere har.

Da er det ingen grunn å gjøre det annerledes :) 

Dette med kvalitets tid og familie tid forandrer seg når barna vokser til, få ungdommer synes det er så kult å sitte med foreldrene en hel helg. Som regel blir foreldrene sittende på vent til det behager ungdommen å dukke opp, da for å be om skyss e.l. Tilgjengelige foreldre er viktigere enn tilstedeværende foreldre, i noen situasjoner. At barna vet at dere alltid er tilgjengelige er nok viktigere enn tilstedeværelse rundt fredags tacoen. Ungdommen har også godt av å se foreldrene kose seg sammen :) 

Anonymkode: 1db8f...d7e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...