AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #1 Skrevet 8. september 2020 Da jeg var 21 år tok jeg div. prøver av underlivet. Dette var mest pga partnerskifte. Jeg og fastlegen ble enige om å ta en celleprøve den gangen. Jeg fikk da tilbakemelding på at jeg hadde lette celleforandringer (CIN1). Etter tre år med celleprøver, ble jeg til slutt henvist til gyn.pol. der det ble tatt en vevsprøve (biopsi) som viste samme resultat som alle de andre prøvene jeg hadde tatt tidligere. Nå er jeg 27 år og gravid, har hatt samme partner siden jeg var 21 år. Jeg rakk heldigvis å ta ny celleprøve rett før jeg ble gravid (tar fortsatt én gang i året). Jeg får egentlig aldri noe skikkelig svar på hvorfor det aldri vil gå tilbake av seg selv etter alle disse årene. Har noen lignende erfaring og mer info.? Er det fare for at celleforandringene kan endre seg mer nå som jeg er gravid? Jeg kan nevne at jeg har tatt HPV-vaksinen. Anonymkode: ab5bc...0f8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #2 Skrevet 8. september 2020 Ingen erfaring, håper du finner ut av det. Syns forresten du så absolutt bør stille legen disse spørsmålene, for det er høyst relevant å få svar på det. Anonymkode: 5fa62...88f
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #3 Skrevet 9. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen erfaring, håper du finner ut av det. Syns forresten du så absolutt bør stille legen disse spørsmålene, for det er høyst relevant å få svar på det. Anonymkode: 5fa62...88f Takk for svar. Jeg vil spør etter mer utfyllende informasjon neste gang jeg er hos legen. Anonymkode: ab5bc...0f8
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #4 Skrevet 9. september 2020 Jeg vet ikke, men jeg gikk fra ingen celleforandring til grad 4 etter svangerskap nr 2. Da var det ca 2,5 år siden forrige test. Jeg hadde småblødninger i hele det svangerskapet som de ikke fant ut av. Tok en celleprøve tilfeldig i forbindelse med innsettelse av spiral etter fødsel og oppdaget det da. Anonymkode: 46184...87b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #5 Skrevet 9. september 2020 Hei ts. Jeg vil også anbefale at du spør helsepersonell om dette. Jeg har selv (dessverre) litt erfaring med celleforandringer, og mitt forløp har sett slik ut: Testet flere ganger fra jeg var 24 år, negative prøver. Feb 2019 positiv HPV-test og cin3 celleforandringer. Koniserte i april 2019 (fjerner celleforandringene kirurgisk på sykehus). De neste testene i november og tidlig vår viste fortsatt HPV og celleforandringer, da lette forandringer cin1-2. Tok HPV vaksinen i vår, og ble gravid rett etter. Tok ny test i juni, som var HPV negativ og ingen celleforandringer. Skal likevel ta celleprøve hver 12. Uke gjennom graviditeten. Ble opplyst av gyn, at det sjeldent forverres i en graviditet, så satser på at det holder seg bra. Anonymkode: 567f8...c76
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #6 Skrevet 11. september 2020 Takk for svar, greit å høre erfaringer fra andre. Jeg må nok ta dette opp med helsepersonell, ja. Anonymkode: ab5bc...0f8
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #7 Skrevet 3. april 2021 On 9/9/2020 at 10:03 AM, AnonymBruker said: Jeg vet ikke, men jeg gikk fra ingen celleforandring til grad 4 etter svangerskap nr 2. Da var det ca 2,5 år siden forrige test. Jeg hadde småblødninger i hele det svangerskapet som de ikke fant ut av. Tok en celleprøve tilfeldig i forbindelse med innsettelse av spiral etter fødsel og oppdaget det da. Anonymkode: 46184...87b Grad 4? Trodde det bare var 3? Anonymkode: 71f00...ab0
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #8 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (På 8.9.2020 den 23.30): Da jeg var 21 år tok jeg div. prøver av underlivet. Dette var mest pga partnerskifte. Jeg og fastlegen ble enige om å ta en celleprøve den gangen. Jeg fikk da tilbakemelding på at jeg hadde lette celleforandringer (CIN1). Etter tre år med celleprøver, ble jeg til slutt henvist til gyn.pol. der det ble tatt en vevsprøve (biopsi) som viste samme resultat som alle de andre prøvene jeg hadde tatt tidligere. Nå er jeg 27 år og gravid, har hatt samme partner siden jeg var 21 år. Jeg rakk heldigvis å ta ny celleprøve rett før jeg ble gravid (tar fortsatt én gang i året). Jeg får egentlig aldri noe skikkelig svar på hvorfor det aldri vil gå tilbake av seg selv etter alle disse årene. Har noen lignende erfaring og mer info.? Er det fare for at celleforandringene kan endre seg mer nå som jeg er gravid? Jeg kan nevne at jeg har tatt HPV-vaksinen. Anonymkode: ab5bc...0f8 I mitt tilfelle så har kroppen ikke klart å kvitte seg med hpv-viruset selv. Jeg har tatt hpv-vaksine (gardasil) i voksen alder, ettersom gynekologen rådet meg til det. Håper at en fremtidig celleprøve skal være negativ og uten celleforandringer. Har du testet positiv for en type hpv som du ikke er vaksinert mot? Anonymkode: 01c40...d30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå