AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #1 Skrevet 8. september 2020 Vi skal kjøpe vår første bil. Tørr ikke å si dette til noen venner eller kjente fordi vi har vært helt bestemte på å være miljøvennlige, men så ble vi foreldre for 6 måneder siden. Og nå er vi nødt til å ha bil. Bil er ett nødvendig onde for oss på grunn av baby og jobbene våre. Uansett så er vi usikre på hvilken bil vi skal gå for. Kriteriene er god bagasjeplass, trygg og grei med tanke på minsten som må sitte bakovervendt i minst 5 år (?!). Det står mellom Peugeot 2008 eller Renault Capture. Dette er de som er i vår prisklasse som er max 200 000kr, og mindre enn 5 år gammel. Jeg synes Capture er fin, mens mannen mener den blir for liten for oss. Har han rett? Hvor mye plass trenger vi egentlig, altså vogna tar litt plass, men den er vi snart ferdig med. Hva tenker dere? Hvem har rett? Har dere noen andre biler å anbefale i vår prisklasse? Anonymkode: b038b...264
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #2 Skrevet 9. september 2020 Har dere tenkt på å få flere barn? Hvordan skal dere bruke bilen? Ferie og helgeturer? Dere er nødt til å prøve. Kanskje ta Ikeatesten... Lån bilen, dra på Ikea og se hva dere får plass til av shopping... Anonymkode: 0d05e...714 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #3 Skrevet 9. september 2020 hva mener du med god bagasjeplass? skal dere fylle bilen med vogn og ski osv for å dra på hytta hver helg? Eller trenger dere en hverdagsbil med plass til vogna og litt handling til husholdningen i hverdagen? Dere må bare ut og prøve bilen. Da får dere testet med vogn og alt av utstyr dere trenger. Lurt å sjekke at det er god plass i baksetet, bakoverlent sete, gjør ofte at fremsetet må stå lang frem og da kan det blir trangt å sitte fremme hvis den som sitter på mest er høy. Anonymkode: 89c94...139
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #4 Skrevet 9. september 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: va mener du med god bagasjeplass? skal dere fylle bilen med vogn og ski osv for å dra på hytta hver helg? Eller trenger dere en hverdagsbil med plass til vogna og litt handling til husholdningen i hverdagen? Det blir en hverdagsbil med plass til vogn og litt handling. Vi eier ikke hytte og drar helst på ferie til utlandet (under normale omstendigheter). Anonymkode: b038b...264
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #5 Skrevet 9. september 2020 Samboern min selger Renault hos motorforum og jobber med Renault capture hver dag. Han sier ja den er for liten for en familie. Han sa at det er en av de minste suv ene og på størrelse med countryman. Jeg har kjørt mye countryman og der har du plass til barn, men det finnes så godt som ingen bagasjeplass. Du får ikke plass til barnevogn, utstyr etc... Anonymkode: 3b93d...6d6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #6 Skrevet 9. september 2020 Tja... Det kommer jo ann på hvilke komfor dere ønsker? Er dere lange mennesker, eller korte? Bakovervendt barnestol tar raskt litt plass, men styr unna besafe sine stoler. De er enorme. Selv hadde vi en periode en vw Polo, og den hadde vi til barnet var 3,5 år. Det er ikke store bagasjerommet, men utrolig nok fikk vi alltid med oss sportsvogna City Elite, og bagasje for oss alle. Her handler det om å stue smart. Av med hjul på vogna, og pakke bagasje i bagger og ikke koffert. Vi dro fint på ferie i den bilen😁 Anonymkode: 2ad02...2d6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #7 Skrevet 9. september 2020 Har dere tenkt å ha flere barn og hvor høye er dere, kanskje spesielt mannen? Vi har to barn med to års mellomrom, og lenge hadde vi to bakovervendte bilseter bak i bilen, altså for begge barna. Vår eldste satt i bakovervendt bilsete helt frem til nå, han ble 6 år. Det at det var en bakovervendt bilsete bak sjåføren, har ærlig tatt vært største begrensning på hvilken bil vi kunne ha. Det er totalt under 10 bilmodeller på markedet, som passer når sjåføren er 190 eller over, og jeg tuller ikke. Det er blant annet skoda superb, ford smax, volvo 90-modell, saab 9-5, og vw som jeg ikke husker hva den heter.. Anonymkode: b6ff2...703
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #8 Skrevet 9. september 2020 Kjøp hyundai ioniq. Miljøvennlig, budsjettvennlig og familievennlig👍🏼 Anonymkode: 79160...f66 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #9 Skrevet 9. september 2020 Tja... Dere bør ikke spare på bil hvis dere planlegger flere barn i løpet av tre år.... Ta ikea test, reis på fjellet før dere kjøper. Helst med 2 bilseter bak hvis dere planlegger flere barn de nærmeste årene.. Anonymkode: 86459...def
Grandidosa83 Skrevet 9. september 2020 #10 Skrevet 9. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi skal kjøpe vår første bil. Tørr ikke å si dette til noen venner eller kjente fordi vi har vært helt bestemte på å være miljøvennlige, men så ble vi foreldre for 6 måneder siden. Og nå er vi nødt til å ha bil. Bil er ett nødvendig onde for oss på grunn av baby og jobbene våre. Uansett så er vi usikre på hvilken bil vi skal gå for. Kriteriene er god bagasjeplass, trygg og grei med tanke på minsten som må sitte bakovervendt i minst 5 år (?!). Det står mellom Peugeot 2008 eller Renault Capture. Dette er de som er i vår prisklasse som er max 200 000kr, og mindre enn 5 år gammel. Jeg synes Capture er fin, mens mannen mener den blir for liten for oss. Har han rett? Hvor mye plass trenger vi egentlig, altså vogna tar litt plass, men den er vi snart ferdig med. Hva tenker dere? Hvem har rett? Har dere noen andre biler å anbefale i vår prisklasse? Anonymkode: b038b...264 For det første kan jeg love deg at plass er og blir viktig med unger. Ergo ville jeg kjøpt så stor bil som mulig. For det andre ville jeg virkelig vurdert bil / budsjett til bil litt ut I fra hvor dere bor. Typisk reduserte jeg bompenger fra nesten 2000 i mnd til 500 i mnd med elbil og kuttet kostnaden til drivstoff/strøm fra ca 1000 til kanskje 200(?). Med andre ord kan man faktisk spare penger på å putte litt mer inn i selve kjøpet (hvis det er en mulighet).
Carrot Skrevet 9. september 2020 #11 Skrevet 9. september 2020 Et kjapt finn søk viser at både nissan leaf og hyundai ionic kommer under 200 000 for relativt nye biler så jeg ville nok heller sett på dem om miljøet var viktig. Vår sønn som har både hund og barn har en leaf og det er overraskende god plass i den, en venninne med barn som er aktive fjell og tur folk har en ionic og de har masse plass.. I tillegg har du selvsagt kia soul eller toyota rav som for eksempel: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169292458 Jeg har en venninne med fem barn som har peugeot 7 seter, og selv om det er en helt grei bil med forholdsvis god plass ville jeg valgt en av de andre fremfor denne om jeg ikke måtte ha 7 seter.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #12 Skrevet 9. september 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja... Det kommer jo ann på hvilke komfor dere ønsker? Er dere lange mennesker, eller korte? Bakovervendt barnestol tar raskt litt plass, men styr unna besafe sine stoler. De er enorme. Selv hadde vi en periode en vw Polo, og den hadde vi til barnet var 3,5 år. Det er ikke store bagasjerommet, men utrolig nok fikk vi alltid med oss sportsvogna City Elite, og bagasje for oss alle. Her handler det om å stue smart. Av med hjul på vogna, og pakke bagasje i bagger og ikke koffert. Vi dro fint på ferie i den bilen😁 Anonymkode: 2ad02...2d6 Bare et lite flisespikkeri: bakovervendte stoler tar ikke mer plass enn forovervendt, heller det motsatte 🙂 Ved forovervendt stol skal man ha 55 cm fra nakkestøtten på stolen til stolen foran, det er ikke alltid så lett å få til. Ellers, TS, så er det jo to vidt forskjellige biler. 5008 er jo ganske svær, vi har Superb og jeg syns egentlig den er for svær for oss, selv om vi venter nr 2 og har hund. Vi reiser aldri på hytte eller overnattingsbesøk med bagasjerommet fullt, og om man velger vogn med omhu får man god plass i mindre biler. Men jeg ville vurdert Skoda Octavia i tillegg til de du nevner. Den er god på plassen, men ikke like svær som Superb en, og Skoda er biler med lite feil etc 🙂 Og du får Octaviaen relativt billig om du ikke trenger 4x, noe det ikke virker som du gjør? Anonymkode: 3fe3c...818
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #13 Skrevet 9. september 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Det blir en hverdagsbil med plass til vogn og litt handling. Vi eier ikke hytte og drar helst på ferie til utlandet (under normale omstendigheter). Anonymkode: b038b...264 Dere trenger da strengt tatt ikke noen miniSUV da, så jeg ville sett på andre biler. Anonymkode: 0d05e...714
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #14 Skrevet 9. september 2020 Vi har akkurat kjøpt Peugeot e-208. Den går akkurat for oss. Det er vår bil nr.2, for vi er avhengige av en større bil til lengre turer. Jeg har en 3 åring og en baby bakovervendt og en bugaboo buffalo i bagasjen. Da er det heeelt fult i bagasjen. Anonymkode: ac39f...749
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #15 Skrevet 9. september 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi skal kjøpe vår første bil. Tørr ikke å si dette til noen venner eller kjente fordi vi har vært helt bestemte på å være miljøvennlige, men så ble vi foreldre for 6 måneder siden. Og nå er vi nødt til å ha bil. Bil er ett nødvendig onde for oss på grunn av baby og jobbene våre. Anonymkode: b038b...264 Hvorfor kjøper dere ikke en elbil? Mye mindre vedlikehold og mindre stigmatiserende om dere bor i by. Anonymkode: 74ef7...b07 1
Hr. Aktiv Skrevet 9. september 2020 #16 Skrevet 9. september 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi skal kjøpe vår første bil. Tørr ikke å si dette til noen venner eller kjente fordi vi har vært helt bestemte på å være miljøvennlige, men så ble vi foreldre for 6 måneder siden. Og nå er vi nødt til å ha bil. Bil er ett nødvendig onde for oss på grunn av baby og jobbene våre. Uansett så er vi usikre på hvilken bil vi skal gå for. Kriteriene er god bagasjeplass, trygg og grei med tanke på minsten som må sitte bakovervendt i minst 5 år (?!). Det står mellom Peugeot 2008 eller Renault Capture. Dette er de som er i vår prisklasse som er max 200 000kr, og mindre enn 5 år gammel. Jeg synes Capture er fin, mens mannen mener den blir for liten for oss. Har han rett? Hvor mye plass trenger vi egentlig, altså vogna tar litt plass, men den er vi snart ferdig med. Hva tenker dere? Hvem har rett? Har dere noen andre biler å anbefale i vår prisklasse? Anonymkode: b038b...264 Min erfaring er at uansett bil så blir plassen for liten. Captur har litt liten bagasjeplass, men hvis du slipper vogna så blir det bedre plass. Tror du skal klare å få inn ei vogn i den. Dra å se på en og prøve. Det er kun det som teller her.
Orchideae Skrevet 9. september 2020 #17 Skrevet 9. september 2020 Vi har storebroren til captur, kadjar..den er fantastisk å kjøre, og har relativt god plass i kupeen. Men bagasjerommet er latterlig trangt! Vi har to barn, men er ferdig med vogntiden. (Den varer fort i 2-3 år, just sayin..) Om vi pakker til langhelg, er den full på null komma niks. Før vi har vært på butikken, og vi har ikke barnevogn. I sommer var vi på norgesferie. Bilen var fantastisk, men med telt, 4 soveposer og klær til 4 for en uke måtte vi kjøpe mat flere ganger per dag, for det var ikke plass til kjølebag eller noe særlig mer enn ett brød og ei tube baconost. Hadde vi vært på tur mer enn de 4 dagene(planen var egentlig å være borte i 7 dager) vi var før vi reiste hjem hadde jeg pakket skittentøyet vår i en eske og sendt i posten hjem. Vi har også en BMW 5 serie. Den er gedigen i forhold. Ville helt klart gått for stasjonsvogn.
Vegglampe Skrevet 9. september 2020 #18 Skrevet 9. september 2020 Min erfaring med begge bilene er at bagasjeplass en er veldig liten. Anbefaler å ta kontakt med en forhandler og spørre om å prøve de. Prøvd gjerne med litt pikkpakk inni. Ser fort om det er trangt eller om det er innafor. Kjører selv en Skoda octavia. Den ble kjøpt kun pga størrelsen på bagasjerommet. Jeg har i dag, et dobbelt stort hundebur. Men om noen år er det enkelt hundebur og barnevogn som er planen. Noe som er viktig, er evnen til å stable bra. Bedre man stabler, mer får man plass til. Og ofte skal man gjerne ha med seg mer enn man tror. 😅
spinnwild Skrevet 9. september 2020 #19 Skrevet 9. september 2020 Om bilen blir stor nok vil ha litt å si på innstillingen dere har også. Vil man, så går det. Han vil ikke, da går det mest sannsynlig ikke like godt... Vi har leaf, og får plass til det vi trenger, med både babysete, vogn, hund og bagasje. Har ei venninne som har 2 barn i leaf, også fornøyd. Men vi har mulighet til å låne større bil til hytteturer osv. begge to. Også har vi selvfølgelig bare med det mest nødvendige, for det er ikke mye bagasjeplass her heller, iaf ikke med vogn. Har ei anna venninne som har ett barn og hun synes octavia er liten...
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #20 Skrevet 9. september 2020 Ta med både vogn og barnesete når dere skal prøvekjøre. Da ser dere fort hvor stor bil dere må ha. I noen biler er det plass nok, men kronglete å få ungen på plass i setet, det er også noe dere må tenke på. Sjekk også tillatt taklast og hengervekt. På noen biler kan man knapt nok ha en tom skiboks på taket. Anonymkode: 5b3d5...04b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå