Gå til innhold

Brunsnegl i hagen. Hvordan avlive dem på mest "human" måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært forskånet for brunsnegl her i området, selv om det har vært mye av dem i distriktet rundt. 

Søndag kveld så jeg den første. Diger. I dag så jeg en til. Så da er det alvor. 

Jeg er litt "pysepus" når det gjelder dyr. Er veldig glad i (nesten) alle dyr - bortsett i fra brunsnegl, mygg og bladlus.

Det er jo ikke brunsneglens skyld at den er født som et ekkelt skadedyr, så jeg vil gjerne drepe dem på en mest mulig "human" måte. Har lest at det er minst fælt å klippe dem i to, og at andre snegler ville spise restene. Men så leste jeg også at sneglene man klipper kunne være fulle av egg, og da blir det vel fort 53467373 flere snegler? I tillegg leste jeg at døde "halve" snegler tiltrakk seg flere snegler og at de ble sterkere og ynglet mer når de kunne spise sine artsfrender. 

Leste at salt er ikke bra. Det er seigpining. Og det vil jeg ikke. 

Tenkte å kjøpe en bøtte med lokk, samt en pølseklype. Plukke noen snegler og putte dem i bøtta. Deretter koke opp vann, og drepe dem kjapt ved å helle kokende vann (leste at det var regnet som en "human" avlivning). 

Noen her som har erfaring og tips? 

Min eneste erfaring er fra hytta. Der er det sykt mye brunsnegl. Men der har vi en stor elv like ved. Så jeg bare bruker kosten og koster dem ned i elva. Gjedda og endene skal jo også ha mat 😉 

Anonymkode: 9a6b0...4ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta den på en spade og plasser den i skogen.

Anonymkode: 0f8f5...d42

• Liker 1
Skrevet

Klippe dem i to rett bak følehornene.

Anonymkode: dbf77...45e

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klippe dem i to rett bak følehornene.

Anonymkode: dbf77...45e

TS her.

Ja, det har jeg også lest. Men har også lest at denne metoden ikke hindrer spredning av massevis av egg, og at de andre sneglene blir fete og fine av å spise de oppklipte sneglene. 

Skrevet

Så det er ikke så humant å ha salt på de?

Anonymkode: a968c...d65

Skrevet

Fins det egentlig noe human måte å drepe de på?

• Liker 1
Skrevet

Har god erfaring med å lage «brunsnegle-te» i bøtter😅

Anonymkode: d4c68...bb7

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her.

Ja, det har jeg også lest. Men har også lest at denne metoden ikke hindrer spredning av massevis av egg, og at de andre sneglene blir fete og fine av å spise de oppklipte sneglene. 

Jeg samler de i en pose og tar en saks og klipper de i to før de går i søppelet. Hindrer egg og human avlivningsmetode.

• Liker 1
Skrevet

Plukk i en bøtte. Klipp i to, og hell salt over likene for å hindre klekking av egg.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fins det egentlig noe human måte å drepe de på?

Kanskje ikke. 

Men jeg vil at de skal dø "super-fort", og uten å kunne formere seg videre eller bli næringsrik mat for artsfrender. 

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har god erfaring med å lage «brunsnegle-te» i bøtter😅

Anonymkode: d4c68...bb7

Fortell? 

TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortell? 

TS

Ikke en god idé 

Anonymkode: 75757...9df

Skrevet

Klorin

Anonymkode: 49dfd...a53

Skrevet

Hvis man samler likene i en bøtte, hvor gjør man av dem til slutt? Det går vel ikke i søppelbøtta for organisk avfall, eller?

Anonymkode: 01e91...447

Skrevet

Jeg har lest at klipping er mest humant, men har ikke klart å gjøre det. Klarer å drepe mygg og bananfluer, men ikke andre vesener. Så jeg bare flytter brunsneglene ut av hagen. Det er sikkert de samme sneglene jeg flytter hele tiden😂 Men de dør vel etterhvert nå uansett som det blir kaldere? 

Anonymkode: d6256...ea0

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

TS her.

Kast de oppklipte sneglene i organisk avfall. Ikke la dem ligge igjen i hagen.

Anonymkode: c3c9e...81f

Skrevet

Plukk opp sneglene og legg dem i en plastpose (eller annet). Putt posen i fryseren, så sneglene fryser ihjel. Kast posen i søpla.

Anonymkode: 7fbaa...4fb

Skrevet (endret)

Jeg klipper de og hiver de sammen med hageavfallet, men var ikke klar over at eggene kunne leve videre og klekke 😳 får kanskje gjøre som noen foreslår over: klippe de og så ha på salt slik at eggene dør. Og hive de i restavfall kanskje?

Skal sies at jeg ikke klarer å klippe de som er fullvoksne, de overlater jeg til samboer 🤢🙈

Mener å ha lest at de har ettårig livssyklus. Dvs at de store kommer til å dø når det blir kaldt, men at de små som har klekket i år overvintrer og formerer seg til våren.

Endret av bib_84
Skrevet

Skaff deg høner i hagen 😄👍

Anonymkode: 32ca2...450

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det er ikke så humant å ha salt på de?

På ingen måte. De pines sakte ihjel. 

Anonymkode: aab94...a11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...