Anjatapinjata Skrevet 8. september 2020 #1 Skrevet 8. september 2020 Har en gutt på 1år som fortsatt ammes på kveld og natt. Jeg har kraftig psoriasis inni hendene og under det ene benet og skal få medisiner for å få dette vekk, men da må jeg slutte å amme. Vi samsover delvis enda så er veldig usikker på hvordan jeg skal få til å slutte. Grunnet at jeg blir permittert fra jobb nå og må ut å lete etter ny jobb hadde det vært gunstig å hatt mer fungerende hender så føler at nå må jeg bare slutte og amme å få medisiner for psoriasisen. Mini nekter å drikke mme, han får vann når han våkner på natt men når jeg er der skal han som regel ha pupp.. 🙄 Så aner ikke hvordan jeg skal gå frem.. Hjelp?
Thyra Skrevet 9. september 2020 #2 Skrevet 9. september 2020 4 timer siden, Anjatapinjata skrev: Har en gutt på 1år som fortsatt ammes på kveld og natt. Jeg har kraftig psoriasis inni hendene og under det ene benet og skal få medisiner for å få dette vekk, men da må jeg slutte å amme. Vi samsover delvis enda så er veldig usikker på hvordan jeg skal få til å slutte. Grunnet at jeg blir permittert fra jobb nå og må ut å lete etter ny jobb hadde det vært gunstig å hatt mer fungerende hender så føler at nå må jeg bare slutte og amme å få medisiner for psoriasisen. Mini nekter å drikke mme, han får vann når han våkner på natt men når jeg er der skal han som regel ha pupp.. 🙄 Så aner ikke hvordan jeg skal gå frem.. Hjelp? Han trenger vel ikke mme når han er 1 år. 6
Anjatapinjata Skrevet 9. september 2020 Forfatter #3 Skrevet 9. september 2020 4 timer siden, Thyra skrev: Han trenger vel ikke mme når han er 1 år. Nei det trenger han ikke, tenkte mer at jeg kunne brukt det en overgangs periode om han ville hatt det bare😊 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #4 Skrevet 9. september 2020 Gi kumelk på dag/kveld og vann på natt. Tror jeg ville fått han inn på eget rom samtidig. Jeg kuttet nattamming og samsoving samtidig, da var hun 10 mnd. Anonymkode: 010fd...13f
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #5 Skrevet 9. september 2020 La far ta den kampen. Det er håpløst å avvenne nattamming når du ligger ved siden av han. Forbered dere på noen netter med sure miner fra ungen, far må bare trøste, gi vanlig melk evt vann. Anonymkode: 955ca...9ae 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #6 Skrevet 9. september 2020 Siden det bare er på kveld/natt han vil ha pupp, så ville jeg gjort som de over foreslår, at mannen tar kampen noen dager på natt og få han over på eget rom. Gjord det ved 7 1/2 mnd her og gikk 3 dager som "alle" sier. Jeg har en 1-åring jeg også, hun ammes som sagt ikke på natt lenger, men er veeeldig glad i puppen fortsatt på dagtid, så lurer på hvor lenge jeg kommer til å holde på Anonymkode: ce402...7ce
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #7 Skrevet 9. september 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: La far ta den kampen. Det er håpløst å avvenne nattamming når du ligger ved siden av han. Forbered dere på noen netter med sure miner fra ungen, far må bare trøste, gi vanlig melk evt vann. Anonymkode: 955ca...9ae Man skal ikke gi melk til barn på natt når dette ikke er morsmelk. Det er skadelig for tennene. Anonymkode: fe4a0...5f6 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #8 Skrevet 9. september 2020 Far tok overgangen her, gutten var 13 måneder. Var flere uker med mye gråt hver natt, gikk noen måneder før han sov like godt som han gjorde med med amming. Anonymkode: eb0cb...912 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #9 Skrevet 9. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skal ikke gi melk til barn på natt når dette ikke er morsmelk. Det er skadelig for tennene. Anonymkode: fe4a0...5f6 Tviler veldig sterkt på at et par dager med litt melk som trøst om natta har noen som helst slags påvirkning på tennene altså. Anonymkode: 955ca...9ae 3
Kenelz Skrevet 9. september 2020 #10 Skrevet 9. september 2020 44 minutter siden, AnonymBruker said: Man skal ikke gi melk til barn på natt når dette ikke er morsmelk. Det er skadelig for tennene. Anonymkode: fe4a0...5f6 Man skal i grunn ikke gi noe annet enn vann om natten, selv ikke morsmelk om man ikke pusser tennene rett etter. Mennesker har overlevd lenge med å ikke pusse tenner rett etter melk/amming, tviler på det gjør så merkbare skader når man gjør det noen ganger i uken samtidig man reduserer mengden. « Kun vann på natten! Barn over ett år trenger normalt ikke drikke på natten, og hvis det blir tørst, er vann uansett den beste tørstedrikken. – Å gi barnet med en flaske melk i sengen er gjort i beste mening, men er skadelig for tennene, sier Kydland. – Dersom barnet ammes eller får en flaske før leggetid skal tennene alltid pusses etterpå, sier hun. En av årsakene til at drikke på nattestid bør være vann, er at spyttproduksjonen da er mindre. Det er spyttet som tilbakestiller pH-verdien i munnen. Etter et måltid tar det på dagtid rundt en halvtime før spyttet begynner denne jobben sin. Dermed er smådrikking heller ikke å foretrekke da det kan forstyrre det tannpleierne kaller remineraliseringsprosessen.» 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #11 Skrevet 9. september 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tviler veldig sterkt på at et par dager med litt melk som trøst om natta har noen som helst slags påvirkning på tennene altså. Anonymkode: 955ca...9ae Men hvis man først begynner med melk blir det og vanskelig å slitte med. Sluttet ved ca 18 mnd. Pappaen måtte legge og ta ansvar om natten. Gikk kanskje 2 netter, og egentlig overraskende lett. Var ikke interessert i det hele tatt etter dette. Anonymkode: c3c30...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #12 Skrevet 9. september 2020 2 minutter siden, Kenelz skrev: Man skal i grunn ikke gi noe annet enn vann om natten, selv ikke morsmelk om man ikke pusser tennene rett etter. Mennesker har overlevd lenge med å ikke pusse tenner rett etter melk/amming, tviler på det gjør så merkbare skader når man gjør det noen ganger i uken samtidig man reduserer mengden. « Kun vann på natten! Barn over ett år trenger normalt ikke drikke på natten, og hvis det blir tørst, er vann uansett den beste tørstedrikken. – Å gi barnet med en flaske melk i sengen er gjort i beste mening, men er skadelig for tennene, sier Kydland. – Dersom barnet ammes eller får en flaske før leggetid skal tennene alltid pusses etterpå, sier hun. En av årsakene til at drikke på nattestid bør være vann, er at spyttproduksjonen da er mindre. Det er spyttet som tilbakestiller pH-verdien i munnen. Etter et måltid tar det på dagtid rundt en halvtime før spyttet begynner denne jobben sin. Dermed er smådrikking heller ikke å foretrekke da det kan forstyrre det tannpleierne kaller remineraliseringsprosessen.» Du har jo selv kopiert en tekst som sier at man ikke skal gi melk om natta, så hvorfor du da skriver at mennesker har overlevd lenge uten å pusse tenner er uforståelig for meg ihvertfall. Man overlever fint uten tenner og kan få gebiss i konfirmasjonsgave som man gjorde på midten av 50-tallet, men å overleve er ikke det eneste målet man ønsker for folk. Tannhelse handler ikke nødvendigvis om at man dør uten det, men at man ønsker å bevare tennene så lenge som mulig. I dag kan man faktisk ha tennene hele livet, men da må man ta godt vare på dem, og det starter helt fra man er baby. Anonymkode: fe4a0...5f6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #13 Skrevet 9. september 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tviler veldig sterkt på at et par dager med litt melk som trøst om natta har noen som helst slags påvirkning på tennene altså. Anonymkode: 955ca...9ae Man bør absolutt unngå å gi en ny uvane når man prøver å slutte med en annen. Anonymkode: fe4a0...5f6 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #14 Skrevet 9. september 2020 Ikke la far ta kampen alene! Barnet har hatt brystet som trygghet og mat i ett år. Plutselig på dagen blir den borte, og så blir mamma borte også. Det blir mye å takle for et lite barn. Du og far kan bytte på å trøste. Ha på deg klær som gjør brystet utilgjengelig, feks en t-skjorte istedet for singlet. Gi masse nærhet og vær forberedt på endel gråt de første dagene. Anonymkode: dfa77...cc4 4
Anjatapinjata Skrevet 9. september 2020 Forfatter #15 Skrevet 9. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Gi kumelk på dag/kveld og vann på natt. Tror jeg ville fått han inn på eget rom samtidig. Jeg kuttet nattamming og samsoving samtidig, da var hun 10 mnd. Anonymkode: 010fd...13f Skulle gjerne flyttet på eget rom om vi hadde hatt det. Stod midt i prosessen med å kjøpe bolig nå da jeg ble permittert så desverre utgår det inntil jeg finner annen jobb 😩 mannen jobber kveld så det er ikke så lett å få han til å ta det heller desverre. Da hadde det vært easy fix..
Anjatapinjata Skrevet 9. september 2020 Forfatter #16 Skrevet 9. september 2020 Melk tåler han ikke noe særlig så det er bare å glemme inntil videre også. Tenker å ha på tildekkende klær også bare stå i det? 😩 Skulle som sagt hatt han inn på eget rom nå, men får nok ikke lov av banken å kjøpe bolig nå som jeg er permittert. Nettopp fått finansieringsbeviset så fikk jeg permitteringen... Så da må man jobbe med det man har inntil videre 😊
Thyra Skrevet 9. september 2020 #17 Skrevet 9. september 2020 1 time siden, Anjatapinjata skrev: Melk tåler han ikke noe særlig så det er bare å glemme inntil videre også. Tenker å ha på tildekkende klær også bare stå i det? 😩 Skulle som sagt hatt han inn på eget rom nå, men får nok ikke lov av banken å kjøpe bolig nå som jeg er permittert. Nettopp fått finansieringsbeviset så fikk jeg permitteringen... Så da må man jobbe med det man har inntil videre 😊 Laktosefri melk? Havremelk? Mandelmelk? 1
Kenelz Skrevet 9. september 2020 #18 Skrevet 9. september 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Du har jo selv kopiert en tekst som sier at man ikke skal gi melk om natta, så hvorfor du da skriver at mennesker har overlevd lenge uten å pusse tenner er uforståelig for meg ihvertfall. Man overlever fint uten tenner og kan få gebiss i konfirmasjonsgave som man gjorde på midten av 50-tallet, men å overleve er ikke det eneste målet man ønsker for folk. Tannhelse handler ikke nødvendigvis om at man dør uten det, men at man ønsker å bevare tennene så lenge som mulig. I dag kan man faktisk ha tennene hele livet, men da må man ta godt vare på dem, og det starter helt fra man er baby. Anonymkode: fe4a0...5f6 5 hours ago, AnonymBruker said: Man bør absolutt unngå å gi en ny uvane når man prøver å slutte med en annen. Anonymkode: fe4a0...5f6 Var for å rette påstanden din at morsmelk ikke skadet på tennene. Men å avvenne amming ved å gi en liten flaske om natten og samtidig redusere mengden funker hos mange slitne mødrer. Er sikkert lettere enn å kutte det ut på dagen. 😉
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #19 Skrevet 9. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Man bør absolutt unngå å gi en ny uvane når man prøver å slutte med en annen. Anonymkode: fe4a0...5f6 Man lager ikke en uvane på et par dager. Anonymkode: 955ca...9ae
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #20 Skrevet 9. september 2020 Anbefaler å lese om avvenning på ammehjelpens nettsider eller eventuelt ta kontakt med en ammehjelper for individuelle råd om hvordan du best kan avslutte ammingen. Noen punkter derfra er å ta det gradvis (både for barnet og puppenes del), snakke om det på forhånd (hvis barnet forstår mye) og å kose mer enn vanlig med barnet. Det er bare bra at barnet ikke samtidig skal inn på eget rom, så blir det bare en stor endring, ikke to. Anonymkode: d0d53...294 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå