Gå til innhold

Når man får 100% overtidsbetaling, er det basert på grunnlønn eller med tillegg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man jobber dagvakt f.eks. og blir beordret på overtid på kveldsvakt og blir enig om 100% overtid, er det da 100% overtid av det som ville vært lønn med kveldstillegg (Altså dobbel lønn med kveldstillegg) eller er det bare 100% av grunnlønn, altså dobbel lønn dagsats?

Anonymkode: 48e36...f26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss er det 100% av grunnlønn. Pluss vanlige tillegg for kveldsjobbing. 

Anonymkode: 8f472...ecd

Skrevet

Hos oss er det basert på grunnlønn, og får ikke de vanlige tilleggene. 

Anonymkode: 575fe...f46

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss er det 100% av grunnlønn. Pluss vanlige tillegg for kveldsjobbing. 

Anonymkode: 8f472...ecd

Så det vil si vanlig kveldssats + i tillegg 100% vanlig grunnlønn? Feks:

Grunnlønn: 1000kr

kveldslønn: 1200kr

100% overtid på en kveldsvakt vil da bli: 1200kr + 1000kr = 2200kr. 
(og ikke 100% av kveldssats: 1200kr x2 =2400kr)?

Skrevet

Hos oss er det basert på grunnlønn og vi får ingen andre tillegg. Dvs. timelønn x 2, rett og slett.

Anonymkode: 3ab9f...787

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det vil si vanlig kveldssats + i tillegg 100% vanlig grunnlønn? Feks:

Grunnlønn: 1000kr

kveldslønn: 1200kr

100% overtid på en kveldsvakt vil da bli: 1200kr + 1000kr = 2200kr. 
(og ikke 100% av kveldssats: 1200kr x2 =2400kr)?

Kveldslønna di er grunnlønn (1000,-) + kveldstillegg (200,-), så det er riktig sånn det du skriver. Men det blir lettere få oversikt om du tenker timesats i grunnlønn og sjekker hva du har i tillegg i timen når du får det. Da kan du enkelt regne timer med tillegg og overtid sånn som nå.

Tillegg og lønn skal finnes i tariffavtalen for arbeidsplassen din eller i kontrakten din. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss er det basert på grunnlønn og vi får ingen andre tillegg. Dvs. timelønn x 2, rett og slett.

Anonymkode: 3ab9f...787

Dette er nok det mest vanlige

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nok det mest vanlige

Så da vil det ikke spille noen rolle om man blir beordret på jobb på en dagvakt eller kveldsvakt? For når man blir beordret overtid og det utløses 100% for en 7,5t vakt, så blir det 100% av grunnlønn uansett om det er dagvakt/kveldsvakt/nattevakt/helligdag man blir beordret på... 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så da vil det ikke spille noen rolle om man blir beordret på jobb på en dagvakt eller kveldsvakt? For når man blir beordret overtid og det utløses 100% for en 7,5t vakt, så blir det 100% av grunnlønn uansett om det er dagvakt/kveldsvakt/nattevakt/helligdag man blir beordret på... 

Altså vil jeg tjene det samme om jeg blir beordret på jobb på 1. Juledag (helligdag) 7,5t som Om jeg blir beordret på en helt vanlig onsdag i året som ikke er helligdag, siden begge er 100% overtid. Tjener altså ikke noe mer om man blir beordret på helligdager/kveld/natt eller om man blir beordret på en dagvakt. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså vil jeg tjene det samme om jeg blir beordret på jobb på 1. Juledag (helligdag) 7,5t som Om jeg blir beordret på en helt vanlig onsdag i året som ikke er helligdag, siden begge er 100% overtid. Tjener altså ikke noe mer om man blir beordret på helligdager/kveld/natt eller om man blir beordret på en dagvakt. 

Nei, fordi på 1. juledag vil du sannsynligvis få hellidagstillegg. 133% overtidsbetalt i stedet for 100%, i alle fall der jeg jobber. Men det gjelder bare de spesielle røde dagene. 

Anonymkode: 95a1b...3f6

Skrevet

Nei, fordi på 1. juledag vil du sannsynligvis få hellidagstillegg. 133% overtidsbetalt i stedet for 100%, i alle fall der jeg jobber. Men det gjelder bare de spesielle røde dagene. 

Nei det er privatbedrift. De har ikke 133,3% som i kommunen der jeg er tilkalling. De har 100% på helligdager. Og da vil det være gi lik betaling om man blir beordret på jobb på en helligdag eller på en vanlig ukedag. 

Skrevet

Nei det er privatbedrift. De har ikke 133,3% som i kommunen der jeg er tilkalling. De har 100% på helligdager. Og da vil det være gi lik betaling om man blir beordret på jobb på en helligdag eller på en vanlig ukedag. 

Ah. Ja, da blir det det samme. Dårlig gjort, egentlig. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja de stedene man kun får 100% av grunnlønn Og ikke får de andre tilleggene så spiller det ingen rolle hvilken vakt man blir beordret til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...