Gå til innhold

Bygdenorge, er de fleste på småsteder i slekt med hverandre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et seriøst spørsmål. 

Anonymkode: 5d7aa...697

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: bb089...3f0

• Liker 1
Skrevet

Ja. Min mor er visst min bror også. Så sånn går dagene. 

Men seriøst: Nei. 

Likevel, til syvende og sist er vi alle barn av Harald Hårfagre, som med sine 24 barn laget ettermælet til nesten hele Norge etterhvert som blodet ble utvannet. 

Så vi to er nok i slekt vi også.

Anonymkode: a1f58...12c

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et seriøst spørsmål. 

Anonymkode: 5d7aa...697

Usikker men kan virke slik endel småsteder.

Anonymkode: 2282b...2b2

Skrevet

Ja. Bodde på et sted med 1700 innbyggere og alle var i slekt med alle. 

Anonymkode: 22efd...d06

Skrevet

Nope. Folk såg ikke veldig like ut i klassen min, alle hadde forskjellige ansikt og hårfarge.

Så nei!

Anonymkode: ea115...b51

Skrevet

Er fra ei bygd med 600 mennesker. Er visst firmenning med ca alle...

Anonymkode: 16a79...613

Skrevet

Ja. 

Anonymkode: 48018...c31

Skrevet

Hele Norge er ei bygd på størrelse med en middels stor landsby. Vi er alle i slekt 

Anonymkode: 514fb...1d5

Skrevet

Kommer litt an på om hvor langt du strekker slektbegrepet. På veldig små steder så vil de fleste ha en eller annen slektrelasjon, om ikke som tremenninger så kanskje fem- og seksmenninger - og ofte også ikke bare en -menning men flere. Ting er nok blitt mer utvannet de siste tiårene siden folk flytter mer enn tidligere. 

Anonymkode: ab0f6...b96

• Liker 1
Skrevet

Ja, selvfølgelig er flere i slekt med hverandre på små steder. Om du går lengre ut i slekt er de aller fleste i Norge (om man ser bort fra 1-4 generasjon innvandrere) også i slekt med hverandre.

Anonymkode: 8e3ef...377

• Liker 1
Skrevet

Vokste opp i en liten bygd. Det var mange tre- og firemenninger og dessverre noen søskenbarn-greier. Moren min er født og oppvokst der, men faren min var en musiker som tilfeldigvis var på besøk i bygda. Litt bedre, men ikke desto mindre bondeknøl-ete. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AmandaVI skrev:

Vokste opp i en liten bygd. Det var mange tre- og firemenninger og dessverre noen søskenbarn-greier. Moren min er født og oppvokst der, men faren min var en musiker som tilfeldigvis var på besøk i bygda.

La meg gjette! Er faren din Rune Rudberg?

• Liker 1
Skrevet

Ikke alle da. Men erfaringsmessig har man gjerne en eller annen slektning i bygdene man bor.

Jeg kommer fra ei bygd hvor min oldemor, bestemor, flere onkler og gammelonkel med familie bodde. På hver sin gård. Mine klassekamerater hadde også sine besteforeldre og flere tante/onkler boende i samme bygd, så flere på skolen var søskenbarn eller tremenninger. Hver sin familie med hver sitt etternavn. Spesielt når man kom i tenårene var man VELDIG klar over hvem som var i slekt med hvem! 

Der jeg kommer fra kan man si et etternavn og da vet jeg spesifikt hvilken bygd/tettsted familien/slekten din kommer fra. Det er da sikkert slik flere steder i landet? 

Anonymkode: 10969...0f6

Skrevet

Det er godt mulig at det er/ var slik i noen få bygder, men vi som bor langs kysten hadde heldigvis båt..  Derfor er jeg omtrent like nær slektning med de fleste i regionen som jeg kommer i fra, som jeg er med de fleste i bygda jeg kommer fra.  Jeg er som oftest lengre unna i slektsleddene med en tilfeldig valgt østlending, enn jeg er med en tilfeldig valgt nordlending, men etter å ha forsket litt på dette på slektsforskningssider mm, har funnet ut at den delen av fylket jeg hører har jeg svært mange 6-8 menninger, - akkurat som jeg har med de i samme bygd.  ( Er nordlending)

Beveger vi oss til Søndre halvdel av Troms og Trønderlag, vil veldig mange være 11-12 menninger, på Østlandet er tilfeldig valgte mennesker like nære slektninger av meg, som det kongehuset er dvs sånn ca 17-18 menninger.  På Vestlandet er det litt hipp som happ, det samme i Finnmark. Tilfeldig valgte amerikanske og britiske  kjendiser er ofte 22-24 menninger av meg, eller en av mine foreldre. 

Anonymkode: c2e1e...82c

Skrevet

Veldig mange er ofte det ja. Ikke i den forstand at det er mye inngifte, men at det fort er to-tre svære slekter på et mindre sted. Min mormor hadde for eksempel 11 søsken. Mange av dem har bosatt seg på hjemstedet, dannet familie, fått barn og barnebarn osv. Stor slekt! «Alle» jeg møter når jeg er i bygda på besøk er min tremenning eller firmenning.

Anonymkode: a5344...7f4

Skrevet
16 timer siden, CAPS LOCK skrev:

La meg gjette! Er faren din Rune Rudberg?

Så bondeknølete er vi heldigvis ikke 😄

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...