AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #1 Skrevet 8. september 2020 Hei alle sammen! Jeg er førstegangsgravid og er 36+1. Forstod "plutselig" at fødselen faktisk nærmer seg!😱 Jeg selv ble født i uke 37, er dette noe som er arvelig? Søsteren min ble født i uke 38 og hun igjen fødte 3-4 dager før termin. Kan jeg forvente å føde litt før tiden da? Har de siste dagene merket råmelk(?). Det ene brystet kommet det bittelitt klar væske om jeg knepper, mens på det andre er det den samme blanke væsken + bittelitt gulig tysk væske. Ser nesten ut som talg. Er dette råmelk? Har det noe å si for når fødselen evt. starter? Hodet var festet på sist sjekk på fredag! Jeg har et sf mål som er litt høyt, fortsatt innenfor det blåe feltet, men over den røde streken. Andre som har hatt det? Hvilken størrelse hadde babyen deres? Kjenner jeg er litt redd for å få en baby på 5 kg.. hva har egentlig sf målet å si for størrelsen på baby? Er det andre ting jeg bør tenke på før baby kommer? Noe du skulle ønske du visste eller var forberedt på? Noe du skulle ønske du hadde kjøpt inn på forhånd feks? Har ikke kjøpt tåteflasker og brystpumpe. Håper jo på å klare å amme! Men er det noe som er lurt å ha liggende? Koster jo litt penger - så kjedelig om det ikke blir brukt.. Anonymkode: 9fcb0...039
IkkeStudentLenger Skrevet 8. september 2020 #2 Skrevet 8. september 2020 Jeg har hatt råmelk siden uke 22, det har ingen sammenheng med fødsel🙂
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #3 Skrevet 8. september 2020 Jeg lå utenfor det blå området på SF-målene en god stund på slutten (et par mnd?) og godt over den røde streken tidligere, fødte en gutt på 3,2 kg. Anonymkode: 0ac65...09f
Vilblimamma90 Skrevet 8. september 2020 #4 Skrevet 8. september 2020 SF-mål trenger ikke å ha kjempemye å si for størrelsen på baby. Mitt lå helt midt på normalen hele veien, og ut kom en stor gutt på 4,5 kg dagen før termin. Ei venninne som fødte litt før meg hadde mye høyere SF-mål, og ut kom ei jente på 3,5 kg på termindatoen.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #5 Skrevet 8. september 2020 Brystpumpe er lurt å ha i hus. Plutselig sitter du en søndagskveld og trenger desperat en pupme, tro meg, det er verdt de hundrelappene å ha den i hus. Anonymkode: 9445f...b23
Lola000 Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg lå utenfor det blå området på SF-målene en god stund på slutten (et par mnd?) og godt over den røde streken tidligere, fødte en gutt på 3,2 kg. Anonymkode: 0ac65...09f Og jeg lå under det blå området på SF-mål og fikk ekstra ultralyden for å sjekke vekst. Fødte også en gutt på 3,2 kg🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #7 Skrevet 8. september 2020 Ingen kan vite om du føder før tiden. Råmelk er hvert fall ingen indikasjon på det. sf mål Over streken betyr ikke stor baby heller. Anonymkode: 1b329...e70
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #8 Skrevet 8. september 2020 Jeg har fått høre at det kan være noe arvelig i når man føder, så mor og datter kan ha lignende svangerskapslengde, men at den sammenhengen ikke er veldig sterk. Det som oftest kan si noe om når man føder, er når man selv har født tidligere (uten at det heller trenger å stemme). Og det vet man jo ikke første gang uansett. Her fødte mormor sin første 2 måneder før termin, mamma sin første ti dager over termin og jeg min første 3 dager før termin. Det høres ut som råmelk, ja. Jeg begynte å lekke råmelk ca. halvveis i svangerskapene. Jeg har ikke hørt at det skal ha noe å si for når man føder. Sf-mål kan ha noe sammenheng med babyens størrelse, men det er mye annet som spiller inn. Jeg hadde høyest mål med den minste babyen. Da var sf-målet over gjennomsnittet og babyen 3,2 kg. Masse lykke til med fødsel og barseltid! Anonymkode: 5605e...25e
Arkana Skrevet 8. september 2020 #9 Skrevet 8. september 2020 Jeg har aldri hørt at fødselstidspunkt er arvelig. Det er jo så mye som kan påvirke dette at jeg ikke synes det virker logisk heller. Selv ble jeg født to uker på overtid og to av mine kom før termin og den ene på termindagen. Det er helt normalt at man produserer råmelk i svangerskapet og det har ingenting med fødselstidspunkt å gjøre. SF-mål er et veldig unøyaktig mål på fosterstørrelse. SF-målet påvirkes nemlig også av f.eks. magefett man har fra før, mengde fostervann, fosterets leie osv. Selv hadde jeg mål som fulgte streken men fikk likevel relativt store barn. Når det er sagt er det uvanlig med en baby på 5 kg så det synes jeg ikke du skal bekymre deg for, og å føde et større barn trenger ikke være verre enn å føde et lite barn. De aller fleste barn er helt normalt store. Du trenger ikke ha tåteflasker og pumpe klart før fødsel. Det kan du kjøpe etterpå hvis du skulle ha behov for det. Butikkene er åpne etter fødsel også og det er veldig usannsynlig at du plutselig trenger brystpumpe akkurat søndag ettermiddag. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #10 Skrevet 9. september 2020 Tåteflasker får du om du f.eks henter ut gratis babypakke på Apotek 1. Det er en god start. Jeg kjøpte ingen ekstra før jeg visste med sikkerhet at jeg trengte det etter en stund. Brystpumpe hadde jeg ikke kjøpt inn på forhånd med førstemann, men pga gulsott ble jeg anbefalt å ha en "i tilfelle". Fikk leie på sykehusapoteket før vi reiste ut derfra (om ikke de har inne, pleier de ha en oversikt over hvilke apotek som har, tror jeg. Greit å gjøre første uka inntil du vet om du faktisk trenger en eller ei). Jeg åpnet aldri kofferten det lå i en gang, før jeg leverte det i retur. Men da barnet var rundt 2-3 mnd skulle jeg på et arrangement der baby ikke var med, og skulle være borte hele ettermiddagen/kvelden. Da meldte behovet for pumpe seg. Jeg kjøpte brukt på finn, og anbefaler det! Tror min heter Medela, var fornøyd med den. Hadde sett etter elektrisk, ikke en der du må pumpe selv. Anonymkode: 3dda3...45e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #11 Skrevet 9. september 2020 Det er umulig å si når du føder. Etter hva jeg har skjønt kan det være en arvelig faktor, men trolig føder du når din kropp er klar. Min mor ble satt i gang på overtid med både meg og min bror. Jeg selv fødte førstemann 14 dager før termin og andremann kom på selve termin. Jeg har også hatt høye sf mål, spesielt høyt med andremann. Babyen veide 3,9kg så den var ikke liten, men årsaken til høyt mål hos meg var trolig fostervann. Jeg hadde veldig mye fostervann. Anonymkode: c68d3...827
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #12 Skrevet 9. september 2020 Jeg ville kjøpt inn brystpumpe og en tåteflaske eller to. Kjøp også noe du kan fryse morsmelk i, i passende porsjoner. Da er det bare å ta opp melk og varme, sånn at far kan delta i matingen og få den nærheten med barnet sitt, han også. Jeg synes alle mødre bør gi far en del av ansvaret for å mate, ved å pumpe melk og gi fra flaske. Det kan kanskje vente noen uker, inntil melkeproduksjonen er mer i rute, men det kommer ofte mye melk når det først starter, og da er det veldig greit å ha alt utstyret klart, så det er bare å begynne og pumpe og fryse ned. Et godt lager med morsmelk i fryseren gir deg som mamma mere frihet også, da kan pappa steppe inn og mate så du får gjort annet. Selvsagt, så sant barnet tar flaske. Begynn derfor tilvenningen til det så tidlig det er tilrådelig. Anonymkode: e5dbb...a9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå