AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #1 Skrevet 8. september 2020 Har en sønn som begynte i første klasse nå i høst. Jeg har fått vite av kontakt lærer og en mamma, at min sønn har vært med på seksuell lek, der barnet til mammaen som har tatt kontakt med meg, tydeligvis ikke har ønsket å være en del av denne leken og hvorpå min sønn har pushet og sagt ord som «Du må gjøre det» og vært pågående (dette i følge dette barnet) Det var også to andre gutter fra trinnet involvert. Det har vært beføling av kjønnsorgan og de har vist hverandre tissen og ligget oppå hverandre uten bukse. Jeg ble mildt sagt sjokkert. Jeg har hatt en prat med min sønn om dette, om hva som er privat og at man skal respektere sin egen kropp og andres. Jeg har snakket med han om at det ikke er lov å ta på andre eller at andre tar på ham, uten at det er ønsket og at det ikke er lov når man er små som han er. Tissen er privat og det er kun han selv som skal ta på den og han skal heller ikke ta på andre. Denne praten hadde jeg allerede med han siste året i barnehagen, da det var noen gutter som hadde vist tissen til de andre barna (deriblant min sønn) Jeg prater åpent med han, og jeg vet at han allerede har oppdaget tissen sin og at det er godt å ta på den. Har da sagt at han kan gå på rommet eller gå for seg selv om han skal ta på den, da dette er noe man ikke gjør foran andre. Da har han ofte gått på rommet sitt. Nå er jeg bare veldig frustrert over denne hendelsen og lurer på hvor han har fått det fra. Det å simulere sex (ved å ligge naken oppå hverandre) i en alder av 6 år, kan da ikke være normalt? Han har ett par kompiser som har eldre brødre i begynnelsen av tenårene og lurer på om han kan ha lært det der? Evt at disse kompisene av sønnen min har lært det av sine brødre og fortalt sønnen min om det? Jeg er singel og har ingen mann, han har gått inn på meg ha sex en gang med tidligere kjæreste og da var han knapt 5 år, så vil trolig tro ikke han husker noe fra det. Det var også ganske uskyldig under dyna, så tror neppe han forsto hva som skjedde. Det bekymrer meg litt at han har presset så på at dette andre barnet skulle gjøre noe hun tydelig ikke hadde lyst til (ettersom hun har fortalt sine foreldre i etterkant) Hvordan håndtere dette videre, bortsett fra å prate med han om hva som er greit og ikke. Bør jeg tro det har skjedd min sønn noe? Anonymkode: 43e28...819
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #2 Skrevet 8. september 2020 Her bør du søke hjelp hos profesjonelle, ikke legge det ut her på KG. Anonymkode: 2ae03...333
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #3 Skrevet 8. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her bør du søke hjelp hos profesjonelle, ikke legge det ut her på KG. Anonymkode: 2ae03...333 Rådfører meg bare om det er normalt eller om det er grunn til bekymring. Anonymkode: 43e28...819 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #4 Skrevet 8. september 2020 Det er ganske normalt at barn er utforskende både på seg selv og andre. Høres ut som om du har sagt og gjort mye rett. Synes du skal snakke mer med læreren, høre om også skolen kan ha en generell prat med klassetrinnet om kjønnsorganer og grenser, slik at man er 100% sikre på at alle barna får samme informasjon (uten noe utlevering så klart). Anonymkode: 35e56...135 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #5 Skrevet 8. september 2020 Det er da helt normalt. Jeg ville kjøpt noen bøker om temaet hvis du er usikker. Du har hatt en prat om grenser og sakt hvordan det er. Viktig å gjenta dette senere også. Så han ikke opplever skam rundt dette. De gjør det som kan føles godt. Å ligge ovenfor hverandre kan rett og slett bare være så enkelt at han har ligget på magen hjemme i sin egen seng og opplevd det som godt. Ikke alt må overtenkes 😊 Ta en prat med lærer om det som kanskje har noen gode råd. Anonymkode: b22c5...6ef 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rådfører meg bare om det er normalt eller om det er grunn til bekymring. Anonymkode: 43e28...819 Utifra det du beskriver, er det grunn til bekymring. Anonymkode: 2ae03...333
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #7 Skrevet 8. september 2020 Gjorde akkurat det samme selv i den alderen. Vise tissene til hverandre, beføle og ligge oppå hverandre nakne. Er en del av å finne ut av ting og være nysgjerrig som barn. Hilsen mann Anonymkode: edb7f...53c 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #8 Skrevet 8. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ganske normalt at barn er utforskende både på seg selv og andre. Høres ut som om du har sagt og gjort mye rett. Synes du skal snakke mer med læreren, høre om også skolen kan ha en generell prat med klassetrinnet om kjønnsorganer og grenser, slik at man er 100% sikre på at alle barna får samme informasjon (uten noe utlevering så klart). Anonymkode: 35e56...135 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da helt normalt. Jeg ville kjøpt noen bøker om temaet hvis du er usikker. Du har hatt en prat om grenser og sakt hvordan det er. Viktig å gjenta dette senere også. Så han ikke opplever skam rundt dette. De gjør det som kan føles godt. Å ligge ovenfor hverandre kan rett og slett bare være så enkelt at han har ligget på magen hjemme i sin egen seng og opplevd det som godt. Ikke alt må overtenkes 😊 Ta en prat med lærer om det som kanskje har noen gode råd. Anonymkode: b22c5...6ef Dette er ikke normal lek hos barn. Det er på grensen til voldtekt, utført av 3 gutter. - min sønn har pushet og sagt ord som «Du må gjøre det» og vært pågående - også to andre gutter fra trinnet involvert. Det har vært beføling av kjønnsorgan og de har vist hverandre tissen og ligget oppå hverandre uten bukse Anonymkode: 2ae03...333
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #9 Skrevet 8. september 2020 Har sønnen din opplevd seksuelt misbruk? Anonymkode: d5910...9aa
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #10 Skrevet 8. september 2020 Barn vet jo ikke noe om sex, så dette må de ha fra noen. Jeg husker jeg som barn ikke hadde noe forståelse om sex, og da jeg ble misbrukt seksuelt da jeg var 8 år var jeg i sjokk. Forstod ikke hva som foregikk og prøvde bare å kommer meg bort. Klarte heldigvis å løpe fra det. Men etter det holdt jeg meg langt unna menn og gutter. Var livredd. Anonymkode: d5910...9aa
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #11 Skrevet 8. september 2020 Det er normalt at seksåringer er nysgjerrig på egen og andres kropper. utover det er det vanskelig å si hvordan det var i denne situasjonen. Jeg lurer litt på hvordan de klarte dette uten at noen ansatte fikk det med seg. Førsteklassinger burde ha tilsyn hele tiden... hilsen førsteklasselærer Anonymkode: dd4b1...263 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #12 Skrevet 8. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke normal lek hos barn. Det er på grensen til voldtekt, utført av 3 gutter. - min sønn har pushet og sagt ord som «Du må gjøre det» og vært pågående - også to andre gutter fra trinnet involvert. Det har vært beføling av kjønnsorgan og de har vist hverandre tissen og ligget oppå hverandre uten bukse Anonymkode: 2ae03...333 Voldtekt der "gjerningsmennene" er 5-6-åringer? Really? Anonymkode: c318a...4c9 7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #13 Skrevet 8. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke normal lek hos barn. Det er på grensen til voldtekt, utført av 3 gutter. - min sønn har pushet og sagt ord som «Du må gjøre det» og vært pågående - også to andre gutter fra trinnet involvert. Det har vært beføling av kjønnsorgan og de har vist hverandre tissen og ligget oppå hverandre uten bukse Anonymkode: 2ae03...333 Jeg skriver at det er normalt at barn er utforskende på seg selv og andre, men kommer jo med konkrete tiltak TS kan gjøre for at sønnen ikke skal havne i lignende situasjon. Små barn har ikke den samme forståelsen av grenser som voksne, så å kalle det «grensen til voldtekt» er en misforståelse av situasjonen fra din side. Ingen barn skal føle seg presset til å blitt tatt på/ta på andre, men det er ingen ond hensikt bak dette, det er uvitenhet. Anonymkode: 35e56...135 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #14 Skrevet 8. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er normalt at seksåringer er nysgjerrig på egen og andres kropper. utover det er det vanskelig å si hvordan det var i denne situasjonen. Jeg lurer litt på hvordan de klarte dette uten at noen ansatte fikk det med seg. Førsteklassinger burde ha tilsyn hele tiden... hilsen førsteklasselærer Anonymkode: dd4b1...263 Dette lurer jeg også på. Det er tross alt snakk om 5-6-åringer som skal ha tilsyn. Anonymkode: c318a...4c9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #15 Skrevet 8. september 2020 Ikke akkurat det samme, men! Har selv en skolestarter og tidligere i sommer hadde vi besøk av en jente. De var "kjærester" på det tidspunktet. Jeg stod å kikket ut vinduet og fikk litt hakeslepp. Da lå de ute på trampolinen, hun satt oppå han og de oppførte seg som to tenåringer nesten Jeg visste ikke om jeg skulle gripe inn eller ikke, men besluttet å ikke blande meg inn i leken. Men det var rart å se på to barn som flørtet og gav hverandre klem som to tenåringer. De så glade og happy ut da😁 Anonymkode: bbc37...10f
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #16 Skrevet 8. september 2020 Vi hadde ganske grenseoverskridende doktorleik i den alderen. Det var veldig uskyldig, viste tissen til kvarandre. Litt sånn undring over kor ulike kropper vi har, det stoppa der da. Vanskelig å sei om det var normalt eller ikkje, det høyrest jo litt rart ut. Anonymkode: 84601...34b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå