Gå til innhold

Blir det for mye allergier og restriksjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber med salg av mat. Jeg hører oftere enn før at kunder vil ha mat som er glutenfri,nøttefri,uten egg, laktosefri eller uten sukker. Eller uten kjøtt, uten løk, uten animalske produkter osv. 

Blir det for mye av det gode? 

Anonymkode: ab028...e5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det gjør det helt klart. Mange har innbilte eller selvdiagnostiserte allergier/intoleranser, og atter andre mener at helt naturlig forekommende stoffer i normal mat (gluten, laktose, osv.) nå plutselig har blitt skadelige.

Samtidig er det ikke til å stikke under stol at det nå finnes mye mer ømfintlighet overfor mat enn det gjorde før. Jeg skylder på industrimat som har blitt overprosessert, og som ikke ligner på det vi evolusjonsmessig er tilpasset å spise, nemlig mat fra landbruket og fra naturen. I en hvilken som helst dagligvareforretning utgjør rene råvarer som fisk, kjøtt, grønnsaker, nøtter, frø, egg, melk, osv., bare en veldig liten andel sammenlignet med all ferdigmat og alle pulverne og alle ferdigdrikkene.

Om man sammenligner med 60-tallet, hvor det var mye mindre allergier/intoleranser, og ikke minst også hvor fedme var sjelden å se, er det ikke tvil i mine øyne om hvor skylden ligger; nemlig i all ferdigmaten, pulver"maten", junkfooden, "mellommåltidene" som Go'morgen-yoghurt, mellombarer o.l., brusen/iskaffen, osv., smågodtet, potetgullet, fastfoodrestaurantene, og enda mere til.

Ikke rart at befolkningen er syk og feit, og at fordøyelsessystemet protesterer i form av intoleranser, og IBS og andre autoimmune sykdommer.

Anonymkode: 6b10e...dba

• Liker 4
Skrevet

Mageproblemer har økt, og med de kommer vanskelige mager som ikke tåler løk, hvete eller andre greier. 

Skal sies at vi også vokser opp relativt sterilt, og det kan føre til at vi utvikler allergier. Man ser at i land med mer av enkelte typer parasitter i maten, så har de mindre forekomst av cøliaki. Så ja, maten vår er renset og behandlet, men det kommer også med ulemper. 

Man kan også lure på om all mikroplasten vi får i oss skaper sykdommer og problemer. 

Nå er det heller ikke alle som kutter ned på alt. Noen kutter kanskje ut alt av kjøtt, men spiser nøtter og gluten. Andre kutter ut gluten og løk, men spiser kjøtt og melk

Anonymkode: 496ee...f57

Skrevet
På 8.9.2020 den 20.47, AnonymBruker skrev:

Ja, det gjør det helt klart. Mange har innbilte eller selvdiagnostiserte allergier/intoleranser, og atter andre mener at helt naturlig forekommende stoffer i normal mat (gluten, laktose, osv.) nå plutselig har blitt skadelige.

Samtidig er det ikke til å stikke under stol at det nå finnes mye mer ømfintlighet overfor mat enn det gjorde før. Jeg skylder på industrimat som har blitt overprosessert, og som ikke ligner på det vi evolusjonsmessig er tilpasset å spise, nemlig mat fra landbruket og fra naturen. I en hvilken som helst dagligvareforretning utgjør rene råvarer som fisk, kjøtt, grønnsaker, nøtter, frø, egg, melk, osv., bare en veldig liten andel sammenlignet med all ferdigmat og alle pulverne og alle ferdigdrikkene.

Om man sammenligner med 60-tallet, hvor det var mye mindre allergier/intoleranser, og ikke minst også hvor fedme var sjelden å se, er det ikke tvil i mine øyne om hvor skylden ligger; nemlig i all ferdigmaten, pulver"maten", junkfooden, "mellommåltidene" som Go'morgen-yoghurt, mellombarer o.l., brusen/iskaffen, osv., smågodtet, potetgullet, fastfoodrestaurantene, og enda mere til.

Ikke rart at befolkningen er syk og feit, og at fordøyelsessystemet protesterer i form av intoleranser, og IBS og andre autoimmune sykdommer.

Anonymkode: 6b10e...dba

Jeg finner det ganske ironisk at ikke bare må man vade gjennom overprisede ferdigprodukter for å finne (rå)varene man skal ha, man må vade gjennom overprisede "fri-for"-produkter også, som er nødvendige for å bøte på virkningene av overforbruket av førstnevnte :sprettoy:

Anonymkode: faf84...206

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...