AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #1 Skrevet 8. september 2020 Jeg har en baby på snart 6 måneder, han er vårt første barn. Barnet vårt har også en fetter som er født to dager etter vår sønn. Jeg opplever det som veldig sårt at vårt barn blir sammenlignet med sin fetter konstant. Dette gjelder ved de minste ting, samtidig som jeg til stadighet blir stilt i dårligere lys enn min svigerinne. Denne sammenligningen startet ved fødselen, «Per» veier 3,5 kilo, vår baby 3 kg. Nå er det Per har begynt å få tenner, deres baby har ikke. Per har begynt å dra seg frem på gulvet, vår har ikke det. Og dette fortsetter i det uendelige. Hvert eneste lille smil, vink og lyd skal sammenlignes. Vi har en forsiktig liten gutt, rolig og kjempe snill, sover natta igjennom og har gjort det fra omtrent dag 1. Fetteren er utrolig aktiv, tidlig ute og har mye energi. Men begge guttene, også vår, utvikler seg helt normalt og aldersadekvat i følge helsestasjonen. Begge babyene er flotte og bør ikke sammenlignes. De er unike på hver sin måte, dessuten er det ingen konkurranse i å være først ute med noe, samme om det er tenner eller språk. La barna utvikle seg i sitt eget tempo. Akkurat dette har jeg tatt opp med både svigermor og svigerinne som står for mesteparten av sammenligningen. Men det går ikke inn hos dem, de gir seg ikke. Hva er greia med å sammenligne spedbarn? Skape en slags konkurranse om hvem som er tidlig ute med alt? Jeg synes dette er sårt og ubehagelig, hvordan kan jeg få slutt på dette? Anonymkode: 2ade0...b5a 8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #2 Skrevet 8. september 2020 Ignorere😁 Barn utvikler seg i sitt tempo, det burde da alle vite! Anonymkode: 225e4...bfb 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #3 Skrevet 8. september 2020 Slapp av, du er i mammaperm og har for lite som skjer oppi hodet ditt, så du henger deg opp i småting. Dette er ikke alvorlig og det kommer til å gå seg til. 😊 Anonymkode: 59d76...23c 21
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #4 Skrevet 8. september 2020 Jeg hadde blitt smålig... 🙈 "åh, sover ikke lillegutt hele natta ennå? Det har jo gullungen vår gjort leeeenge nå." Til og med føyd på et "sikker på at du har nok melk så han er ordentlig mett?" Neida. Joda. Neida. Eventuelt bare himle med øynene når de setter i gang. Hev deg over det ♥️ Anonymkode: d59d3...122 15
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #5 Skrevet 8. september 2020 Kanskje det er bedre hvis det er mannen din som sier fra? Unngå å være alene sammen med de som sier så mye dumt, og når mannen din hører det neste gang, kan han smelle fra litt tydeligere, siden det er hans mor og søsken. Anonymkode: 9f885...93e 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 Jeg husker damene i barselgruppen min holdt på sånn. Og der sluttet jeg, for det ble for teit. "Min gjør sånn nå, han er sååå flink". "Jo, men min gjør sånn, og det er veeeldig tidlig i forhold til andre!" Altså, så smålig og teit å holde på sånn 🙄 Anonymkode: 22eb2...084 8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #7 Skrevet 8. september 2020 Du har tatt det opp, de vet hva du mener men bryr seg ikke, da er det ikke mer å snakke om. Kan du bli enig med mannen din om at når dettte skjer så reiser dere dere og sier "Nå har dette besøket vart lenge nok." Og så drar dere? Uavhengig av om dere har vært der i 5 min eller bare såvidt har begynt på middagen? Det virker drastisk, men jeg tror faktisk at hvis dette fortsetter ettersom guttene blir større kan det legge en demper på forholdet deres. Og de burde jo egentlig ha alle forutsetninger til å bli gode søskenbarn. Anonymkode: 69c51...bae 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #8 Skrevet 8. september 2020 Sånt er så slitsomt. Og du er bare ved begynnelsen: Hvem lærer å snakke først? Sykle først? Lese først? Hvem er høyest i første klasse? Hvem er best på fotballaget? Hvem er den mest skoleflinke? Anonymkode: 03a81...dca 6
TinaChristina Skrevet 8. september 2020 #9 Skrevet 8. september 2020 Dette er vanlig altså!😅 De som har barn født omtrent samtidig sammenligner alt. Vi vil jo gjerne konstant få bekreftelse på at barnet vårt følger "normalen". 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #10 Skrevet 8. september 2020 Pipa får nok en annen låt når de blir eldre og gutten din plutselig ligger foran fetteren. Uansett, man kan ikke sammenligne da det er 2 forskjellige individ, og ting kan fort snu. Jeg bare håper gutten din og fetteren blir gode venner som støtter hverandre og respekterer hverandre. Vi lever i er konkurransesamfunn... Anonymkode: 69281...563 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #11 Skrevet 8. september 2020 Slapp av dette er bare en del av den inngrodde norske mobbekulturen. Mobbere finnes i alle fasonger, men er som regel hvit og lavere utdannet. Anonymkode: 317a7...6e0
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #12 Skrevet 8. september 2020 Det er forskjell på sammenligning da. Syns egentlig dette høres ut som snakk heller enn konkurranse og da virker du bare krenket desverre. Anonymkode: 70966...786 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #13 Skrevet 8. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes dette er sårt og ubehagelig, hvordan kan jeg få slutt på dette? Kan du ikke bare si "vet du, jeg synes ikke det er hyggelig når babyene sammenlignes på alt mulig. Kunne du slutte med det?" Anonymkode: 59719...5dc 7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #14 Skrevet 8. september 2020 Hah, sånn er det med sønnen til søstera mi og datteren min. Helt fra de ble født har det vært sammenligning på alt. Absolutt ikke noe bedre nå når de er syv. Søstera mi har vært så sjukt opptatt av at sønnen hennes liksom skal være «flinkere» enn vår og trekker ned alt vår gjør. Må innrømme at det er litt deilig at vår ligger milevis foran på skolen. Blitt litt smålig etterhvert jeg og. Anonymkode: 0487c...f43 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #15 Skrevet 8. september 2020 Jepp, har en kusine som er født en uke etter meg. Mødrene våre hadde egentlig termin samme dag. Vi har blitt sammenliknet gjennom HELE oppveksten, og sikkert enda den dag i dag. Vi er også søskenbarn på våre fedres side, bare sånn for å gjøre det hele komplett. Samme familie på begge sider. Hun var blond og jeg var mørk.... jeg var ikke den som ble favorisert for å si det sånn. Det har preget meg, ikke i positiv forstand. Nå er vi 40 og har ikke snakka sammen på veldig mange år. Om de bare hadde visst hva hun kom seg unna med. Jeg var typisk flink pie, men fikk aldri noe anerkjennelse. Anonymkode: fa18c...37b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #16 Skrevet 9. september 2020 Samme her, og det er så utrolig irriterende. Mannens søster har et barn født kort tid etter vår, og svigers skal alltid sammenligne. Mannen kan knapt nevne sønnen sin uten at de skal trekke inn fetteren, sammenligne og skryte. Veldig urettferdig. Gutten vår er et eget individ og fortjener skryt for det han gjør bra uten å alltid skulle sammenlignes med søskenbarnet som tilfeldigvis er født rett etter. Anonymkode: 72226...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #17 Skrevet 11. september 2020 Min mor sammenligner min eldste med kusinen som er 1 1/2 år lengre. Jeg ignorerer, for ungen min er 5 og kommet langt på mye, men kusinen går faktisk i 2.klasse, så å sammenligne de blir jo bare helt feil! Min mor mener også at vår yngste har et helt eksepsjonelt godt språk. Hører jo at hun har et godt språk, men om det er så mye bedre enn andre barn på samme alder vet jeg ikke. Tror noen bare er veldig opptatt av å sammenligne. Anonymkode: 7fbf4...707
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #18 Skrevet 11. september 2020 Har noen i familien som sammenligner barnet sitt og vårt. Han må ha en diagnose og sliter på alt, men foreldrene vil ikke innse det, og likevel griner over at barnet vårt kan mer.. Vet ikke hvordan jeg skal reagere Anonymkode: 8ecd7...a65
KG deltager Skrevet 11. september 2020 #19 Skrevet 11. september 2020 Et barn som sover natten gjennom vs et barn som holder deg våken natten gjennom.... hvilket barn tror du de fleste ville valgt ??? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå