AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #1 Skrevet 8. september 2020 Hvis en du kjenner har strøket på en større oppgave (bacheloroppgave eller avsluttende oppgave på videreutdanning og lignende), er det da ok å hjelpe henne med å konte? Det dreier seg om en som ikke vet hva drøft innebærer, som skriver "arbeids oppgaver", "helse personell" og "avdelings rutiner" og lignende (og får dermed hundrevis av ekstra ord på grunn av skrivefeil), anvender teori fra helt merkelige kilder som ikke er i nærheten av å være faglig forankret, og som generelt skriver så dårlig at det er vanskelig å forstå store deler av oppgaven. Hvor langt er det greit å gå for å hjelpe vedkommende med å bestå? Fortjener alle en grad eller videreutdanning? Anonymkode: e563f...ce9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #2 Skrevet 8. september 2020 Du kan jo hjelpe henne med rettskriving, men ikke med å bestå. Hvordan hadde tenkt deg å gjøre det? Anonymkode: fb93d...596 7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #3 Skrevet 8. september 2020 Ja, kan du ikke lese korrektur på oppgaven hennes et par ganger gjennom tiden hun skriver? Anonymkode: 43d93...5a9 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #4 Skrevet 8. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo hjelpe henne med rettskriving, men ikke med å bestå. Hvordan hadde tenkt deg å gjøre det? Anonymkode: fb93d...596 Jeg er usikker på om jeg bør si noe når jeg ser åpenbare mangler, som for eksempel manglende kildehenvisninger, og hele avsnitt som faktisk er umulige å tolke fordi språket er så dårlig. Jeg kommer gjerne med innspill, men jeg tenker jo at hele oppgaven blir underkjent på nytt (og det mener jeg fortjent) hvis jeg ikke sier at 80% må endres, og hvordan.. Anonymkode: e563f...ce9
Raven.Writingdesk Skrevet 8. september 2020 #5 Skrevet 8. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis en du kjenner har strøket på en større oppgave (bacheloroppgave eller avsluttende oppgave på videreutdanning og lignende), er det da ok å hjelpe henne med å konte? Det dreier seg om en som ikke vet hva drøft innebærer, som skriver "arbeids oppgaver", "helse personell" og "avdelings rutiner" og lignende (og får dermed hundrevis av ekstra ord på grunn av skrivefeil), anvender teori fra helt merkelige kilder som ikke er i nærheten av å være faglig forankret, og som generelt skriver så dårlig at det er vanskelig å forstå store deler av oppgaven. Hvor langt er det greit å gå for å hjelpe vedkommende med å bestå? Fortjener alle en grad eller videreutdanning? Anonymkode: e563f...ce9 Denne delen er urovekkende, skal man ta bachelor i noe er det viktig at man forstår teorien og evner å utøve kritisk tenkning i forhold til kildebruk. Å rette skrivefeil er en ting, men å skrive en oppgave (du sier det skorter både på teori og drøfting, som i praksis betyr hele oppgaven) - er å jukse. Det er himla urettferdig om folk skal jukses gjennom bachelor. Vedkommende du sikter til får søke ekstra hjelp fra skolens veileder, de fleste har krav på ganske mange timer med veiledning. Les pensum for teori! Ikke alle trenger å få A eller B. Om vedkommende er villig til å jobbe via å søke hjelp de rette steder bør en klare å få bestått, selv om det er dårlig karakter. Klarer en ikke det så er man faktisk ikke egnet nei. 5
Raven.Writingdesk Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er usikker på om jeg bør si noe når jeg ser åpenbare mangler, som for eksempel manglende kildehenvisninger, og hele avsnitt som faktisk er umulige å tolke fordi språket er så dårlig. Jeg kommer gjerne med innspill, men jeg tenker jo at hele oppgaven blir underkjent på nytt (og det mener jeg fortjent) hvis jeg ikke sier at 80% må endres, og hvordan.. Anonymkode: e563f...ce9 Hvor er veiledning fra skolens side her? De er rette instans.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #7 Skrevet 8. september 2020 3 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev: Hvor er veiledning fra skolens side her? De er rette instans. Hun bestod ikke, og har fått en skriftlig tilbakemelding på dette, med grunnene. Hun var uenig i den vurderingen, fordi hun ikke skjønner at de kan mene at hun ikke drøftet (noe hun ikke gjorde). Så dialogen med utdanningsinstitusjonen er nok håpløs, fordi hun ikke skjønner at de har rett. Anonymkode: e563f...ce9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #8 Skrevet 8. september 2020 Ikke alle fortjener å få en grad. En bachelor er tross alt ikke så vanskelig, hvis man har en viss forståelse av fag og oppgaveskriving. Rettskriving og tekstoppbygging er greit å hjelpe til med, men ikke innhold. Regner med at det er bachelor i sykepleie, og man må ha evne til en viss grad av refleksjon hvis man skal bli (en god) sykepleier. Anonymkode: b8a63...634 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #9 Skrevet 8. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hun bestod ikke, og har fått en skriftlig tilbakemelding på dette, med grunnene. Hun var uenig i den vurderingen, fordi hun ikke skjønner at de kan mene at hun ikke drøftet (noe hun ikke gjorde). Så dialogen med utdanningsinstitusjonen er nok håpløs, fordi hun ikke skjønner at de har rett. Anonymkode: e563f...ce9 Er hun norsk? Anonymkode: fb93d...596
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #10 Skrevet 8. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle fortjener å få en grad. En bachelor er tross alt ikke så vanskelig, hvis man har en viss forståelse av fag og oppgaveskriving. Rettskriving og tekstoppbygging er greit å hjelpe til med, men ikke innhold. Regner med at det er bachelor i sykepleie, og man må ha evne til en viss grad av refleksjon hvis man skal bli (en god) sykepleier. Anonymkode: b8a63...634 Det er det jeg tenker også. Kunne sagt veldig mye mer, men jeg velger å la vær fordi jeg mener hun må stå for oppgaven selv. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er hun norsk? Anonymkode: fb93d...596 Ja, faktisk. Jeg sliter med å forstå store deler av teksten. Anonymkode: e563f...ce9 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #11 Skrevet 8. september 2020 Det er jo helt greit å gi henne råd, for eksempel at hun må se på kildehenvisningene for de er feil, at hun ikke har diskutert ordentlig (gi gjerne konkrete eksempler) etc. Si også at hun må gjøre noe med rettskrivingen. Men rette opp i det må hun gjøre selv. Jeg hadde ikke giddet å språkvaske en oppgave med elendig språk, og særlig ikke når det er mye annet galt med oppgaven i tillegg. Da kan man fort ende med å gi altfor mye hjelp. For nei, det er ikke alle som skal ha en bachelor! Forøvrig bør du be henne snakke med veileder, som er den som bør ta seg av hoveddelen av jobben. Anonymkode: ed8d2...75b 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #12 Skrevet 8. september 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle fortjener å få en grad. En bachelor er tross alt ikke så vanskelig, hvis man har en viss forståelse av fag og oppgaveskriving. Rettskriving og tekstoppbygging er greit å hjelpe til med, men ikke innhold. Regner med at det er bachelor i sykepleie, og man må ha evne til en viss grad av refleksjon hvis man skal bli (en god) sykepleier. Anonymkode: b8a63...634 Hvis det er snakk om en bachelor i sykepleie blir det ekstra viktig å ikke gi for mye hjelp. For hun vil få jobb uansett så lenge hun består, og hun kan potensielt ta livet av noen... Klart man kan bli en god sykepleier uten å være en kløpper i skriftlige fag, men det du skrev var ganske alarmerende... Anonymkode: ed8d2...75b 4
Raven.Writingdesk Skrevet 8. september 2020 #13 Skrevet 8. september 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun bestod ikke, og har fått en skriftlig tilbakemelding på dette, med grunnene. Hun var uenig i den vurderingen, fordi hun ikke skjønner at de kan mene at hun ikke drøftet (noe hun ikke gjorde). Så dialogen med utdanningsinstitusjonen er nok håpløs, fordi hun ikke skjønner at de har rett. Anonymkode: e563f...ce9 Allerede her har hun jo en stor jobb å gjøre. Du kan godt påpeke hva de mener via å forklare for henne mer spesifikk hvorfor de påpeker feilene som de gjør, og oppmuntre til at hun tar til seg den konstruktive kritikken og samarbeider med skolen.. Kan jeg spørre hva din rolle er? Kjæreste, venn, foreldre, søsken..?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #14 Skrevet 8. september 2020 Jeg tenker at å hjelpe med rettskriving er helt greit for dette har egentlig kun betydning for lesevennligheten. Men det høres ut som det er en større jobb å skulle hjelpe med omformulering av avsnitt. Noen ganger er man selv så mye inne i emnet at man hopper over å vise veien frem til konklusionene. Jeg fikk hjelp i form av spørsmål som "hvem mener dette" (kildehenvisninger), "hvordan brukes dette i praksis" (utdypning) og andre spørsmål som gjorde at jeg fikk med meg ting som jeg hadde tenkt var åpenlyse da jeg skrev avsnittet. Som andre sier her så bør man på bachelor nivå vite hva det betyr å drøfte og vise gode kildehenvisninger og kildekritikk. Om ikke burde man kanskje ta et eller to år om igjen. Om ikke du selvstendigt kan levere en godkjent oppgave så skal man selvfølgelig ikke bestå utdanningen, Anonymkode: 4c793...440
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #15 Skrevet 8. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis en du kjenner har strøket på en større oppgave (bacheloroppgave eller avsluttende oppgave på videreutdanning og lignende), er det da ok å hjelpe henne med å konte? Det dreier seg om en som ikke vet hva drøft innebærer, som skriver "arbeids oppgaver", "helse personell" og "avdelings rutiner" og lignende (og får dermed hundrevis av ekstra ord på grunn av skrivefeil), anvender teori fra helt merkelige kilder som ikke er i nærheten av å være faglig forankret, og som generelt skriver så dårlig at det er vanskelig å forstå store deler av oppgaven. Hvor langt er det greit å gå for å hjelpe vedkommende med å bestå? Fortjener alle en grad eller videreutdanning? Anonymkode: e563f...ce9 Det jeg reagerer på her er ikke grammatikk, men kildebruk. Skjønner du ikke kildebruk bør du ikke få godkjent en bachelorutdanning. Et annet moment er å skrive dårlig. Det skal ikke veldig mye "god skrift" for å karre til seg en C. Vedkommende MÅ jobbe med teksten. Det er mye skrivearbeid tilknyttet de nøkkelordene du nevner, hva med journalarbeid og skriftlige rapporter? Skal du bistå der og? Mener virkelig ikke å være fæl. Hadde som nevnt ikke gjort noe av det om det kun handlet om oppbygging og stavefeil, men kilder og det å gjøre seg forstått er ganske basic. Anonymkode: 5bda3...1bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå