Gå til innhold

Blir så sliten av minstemann på tre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble skikkelig irritert på han i sted og ropte til han. Ti åringen ble vel litt skremt, og sa jeg må snakke rolig til han, han har jo helt rett😢 Nå synes jeg synd på barna våre 😢 Redd jeg ødelegger hele barndommen deres.. 
Må sis at det for det meste er god og rolig stemning, og minsten får enormt med kos og kjærlighet❤️

Men jeg blir så sliten av han. Om han skal leke, så tømmer han esken med lego opp/ned og så ned trappen. Så går han til brødrene sitt rom og hiver ting ut av skuffer og tømmer kassene deres opp/ned. Han tømmer ut kurver med rene brettede klær og legger det i maskinen. Han henter sjokoladesaus og drikker. Han hentet en oasis og smuldret utover. Alt dette bare nå på noen timer. Jeg blir litt lei og ble nok litt vel irritert og litt for sur! Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!?🤷‍♀️🤷‍♀️ Han er minst av tre, og de to eldste var og aktive, men ikke i nærheten av dette hærverket han her driver med😅

Anonymkode: 0c040...9d1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble skikkelig irritert på han i sted og ropte til han. Ti åringen ble vel litt skremt, og sa jeg må snakke rolig til han, han har jo helt rett😢 Nå synes jeg synd på barna våre 😢 Redd jeg ødelegger hele barndommen deres.. 
Må sis at det for det meste er god og rolig stemning, og minsten får enormt med kos og kjærlighet❤️

Men jeg blir så sliten av han. Om han skal leke, så tømmer han esken med lego opp/ned og så ned trappen. Så går han til brødrene sitt rom og hiver ting ut av skuffer og tømmer kassene deres opp/ned. Han tømmer ut kurver med rene brettede klær og legger det i maskinen. Han henter sjokoladesaus og drikker. Han hentet en oasis og smuldret utover. Alt dette bare nå på noen timer. Jeg blir litt lei og ble nok litt vel irritert og litt for sur! Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!?🤷‍♀️🤷‍♀️ Han er minst av tre, og de to eldste var og aktive, men ikke i nærheten av dette hærverket han her driver med😅

Anonymkode: 0c040...9d1

Som å høre min 3 åring. Teller til 10 i hodet mitt og ber han om å hjelpe meg å rydde. 
Så sier jeg at vi skal gjøre noe annet. 
Feks sist uke ødela han tvn. Jeg ble selvsagt oppgitt og forbannet. Jeg pekte på tvn og sa den var ødelagt. Spurte hvorfor han gjorde det. 
Han sa unnskyld og forstod at det ikke ble Barne-TV. 
Kjøpte ny TV og nå er han forsiktig. 
Det er en læringsprosess. God effekt av å distrahere han med annen lek. 1-1 kontakt med han

Anonymkode: 73197...c56

Skrevet

Jeg ble brølt til som lita, ble nå folk av meg også 

• Liker 5
Skrevet

Blir irritert av min treåring også, men har andre triggere. Irriterer meg at absolutt alt skal være «nei» og må forhandles om. Helt åpenbare ting, type, våkne, tisse, vaske hender, rutiner som man gjentar hver eneste morgen. Neida, nå skal vi være vanskelige på absolutt alt. Ikke stå opp, ikke bytte klær, trenger ikke tisse, osv.. Det er vann i feil kopp, dette er feil kjole, frokosten er feil og i det hele tatt, kan jeg ikke gjøre noe riktig som mor. Omg!

Det derimot at hun møkket til helt nye fine gummistøvler i barnehagen, på første dagens bruk, slik irriterer meg ikke, av et eller annet grunn. Jeg kjøpte billige støvler også, fordi jeg vet bedre. Men den konstante kampen og forhandlingen om alt og alt, det  gjør meg utmattet. 

Anonymkode: b9dc9...7de

• Liker 4
Skrevet

I tilfelle du er usikker TS. Det er faktisk lov å bli irritert på barna sine. Den som sier at de aldri blir det, luger som f..: )

Vi ELSKER alle barna våre, vi ønsker dem det aller beste. Men satan heller.. av og til kan de drive en til grensen av galskap :):):)

Ta det helt med ro, du har ikke gjort noe gæli. Bare ikke la det bli fysisk, så går det fint.

Personlig så tror jeg barna har got av å se at folk kan bli både glad, lei, sur og sint! Vi har alle følelser..

Anonymkode: 4c1c4...714

• Liker 8
Skrevet

Lov å bli irritert men hjelper nok ikke å rope. Tenker du heller må finne andre løsninger på problemet. Ikke la ham få komme inn på rommene til brødrene om han bare ødelegger. Da er konsekvensen at han ikke får være der inne. Ikke gi ham en hel boks med lego. Kaster han utover må han rydde, du får hjelpe ham men han får ikke gjøre noe annet før det er ryddet. Du må vel bare innse at det er en periode der han må fotfølges litt og man må passe ekstra på + barnesikre verden rundt ham for å minimere kaos. Trenger han kanskje mer aktivitet så gå ut så han får rast fra seg litt. Forsøk å få eldre brødre til å leke med ham og lære ham rolig lek. 

Hvorfor får han tak i sjokoladesaus og kjeks osv? En 3åring skal ikke hente ting i kjøkkenskap vel og du får sette ting høyere opp om han prøver seg likevel. Rene brettede klær kan også være på et låst bad/soverom eller settes høyere opp. Tar kanskje ikke tak i roten til problemet men gjør livet ditt lettere i perioden der han er så aktiv.

Anonymkode: b3a5d...1b0

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det derimot at hun møkket til helt nye fine gummistøvler i barnehagen, på første dagens bruk, slik irriterer meg ikke, av et eller annet grunn.

Det var da enda godt. 

Anonymkode: 2b763...f65

• Liker 8
Skrevet

Kan han føle på manglende oppmerksomhet, eller betydning i familien? At han ikke blir hørt, og får være delaktig i avgjørelser som blir tatt?

Anonymkode: e08fe...5aa

Skrevet

Er ikke oasis giftig ? 
Jeg er ikke 100% sikker, men dette er i alle fall noe jeg holder langt unna mine barn, så verdt å sjekke ut.

Anonymkode: e7678...928

Skrevet

Dette er barnas form for lek.. å tømme ut av kasser osv. Men skjønner du blir irritert og sliten av det. Ikke ha dårlig samvittighet, men tenk deg om neste gang.. 

Anonymkode: 20545...1fc

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er barnas form for lek.. å tømme ut av kasser osv. Men skjønner du blir irritert og sliten av det. Ikke ha dårlig samvittighet, men tenk deg om neste gang.. 

Anonymkode: 20545...1fc

Nei det er det ikke. Sånn oppførsel ser jeg KUN når barnet må leke alene. Setter du deg ned på golvet å leker med klosser med barnet så skal du se at ikke lenger tømmer kassen men leker skikkelig.

Anonymkode: da335...cc3

Skrevet

Min hadde en runde i huset, var bokstavlig talt leker over alt. Putene til sofaen utover, alle bokser snudd på hodet, garn rundt møblene, noe hvitt pulver utover... Alt fordi jeg måtte hjelpe til å holde noen møbler vi satt sammen, ca 15-20min. 

Da ble jeg sint, og beskjeden ble, nå rydder jeg sofaen, garnet og støvsuger. De lekene som fremdeles ligger andre steder en plassen sin når jeg er ferdig blir så ryddet i søpla. Treåringen nektet å rydde, han bare hoppet rundt når jeg la på plass, jeg fant frem en søppelsekk og startet å kastet lekene. Treåringen begynte da å panikkrydde mens han hikstet og jeg hjalp så lenge han var med. Opplevelsen har satt spor og han er ikke like rask på å tømme ut alt han kommer over og rydder etter seg i større grad. Håper han ikke ble traumatisert :bond:

Føler med deg, slitsomt når de hele tiden tømmer alt utover. 

Anonymkode: aca4b...ee4

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min hadde en runde i huset, var bokstavlig talt leker over alt. Putene til sofaen utover, alle bokser snudd på hodet, garn rundt møblene, noe hvitt pulver utover... Alt fordi jeg måtte hjelpe til å holde noen møbler vi satt sammen, ca 15-20min. 

Da ble jeg sint, og beskjeden ble, nå rydder jeg sofaen, garnet og støvsuger. De lekene som fremdeles ligger andre steder en plassen sin når jeg er ferdig blir så ryddet i søpla. Treåringen nektet å rydde, han bare hoppet rundt når jeg la på plass, jeg fant frem en søppelsekk og startet å kastet lekene. Treåringen begynte da å panikkrydde mens han hikstet og jeg hjalp så lenge han var med. Opplevelsen har satt spor og han er ikke like rask på å tømme ut alt han kommer over og rydder etter seg i større grad. Håper han ikke ble traumatisert :bond:

Hahaha nydelig😂 Nå måtte jeg le litt! 

Anonymkode: a868d...8d0

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den der brukte jeg overfor sønnen min da han var 6. Tenkte jeg var smart...

På han funket det ikke. Han så på at jeg la alle lekene i søplesekken og bar den bort. Han fikk aldri lekene tilbake og spurte heller aldri etter dem.... noen unger... hehe

Anonymkode: ed4d5...8c6

Skrevet

Det går helt fint! Det er lov og bli sint, og av og til må man heve stemmen. Unger i dag er visst laget av det fineste glass og skal ikke kjeftes på, ropes til eller på noen som helst annen måte bli satt på plass. Derimot skal det syes puter under armene og pusesnakkes, man skal være så snille og ettergivende at de ender opp med angst og psykiske problemer i ungdomsårene alle som en. Det er no forbanna tull!

Det er INGEN grunn til at du skal ha dårlig samvittighet for å rope til ungen din en gang i blant!

Anonymkode: 0a7ac...673

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er det ikke. Sånn oppførsel ser jeg KUN når barnet må leke alene. Setter du deg ned på golvet å leker med klosser med barnet så skal du se at ikke lenger tømmer kassen men leker skikkelig.

Anonymkode: da335...cc3

Du passer på at barnet ditt får anledning til å leke litt alene også, håper jeg? Det er da fantasien og kreativiteten vokser. Det er viktig med frilek som ikke er foreldrestyrt. Da får man heller holde ut med litt rot, og de trenger å lære å rydde opp etter seg også.

Ts, min eldste var sånn. Boom, og så var all legoen tømt utover gulvet fordi han skulle ha tak i en bestemt legomann. Han var som en liten tornado som etterlot kaos over hele huset, men han var så inne i leken sin at han ikke enset det selv. Han måtte pent være med på oppryddingen, og sakte men sikkert lærte han seg hva som var lurt og ikke. Han er en rolig og fin unge i dag :) 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, youcancallmejune skrev:

Du passer på at barnet ditt får anledning til å leke litt alene også, håper jeg? Det er da fantasien og kreativiteten vokser. Det er viktig med frilek som ikke er foreldrestyrt.

Jeg tolket det slik at barna blir slik når de ikke vil leke alene, men må finne på noe selv fordi mamma og pappa er opptatt med nødvendige gjøremål. Jeg ser i alle fall de tendensene her; hvis fireåringen drar frem lego og vi bygger litt sammen med henne(fortsatt barnestyrt lek, hun styrer hva som skal bygges), så kan hun leke selvstendig senere. Kanskje ikke akkurat når mor eller far trekker seg ut av leken fordi vi må få gjort unna noe, men i alle fall i løpet av dagen.

Anonymkode: 0a395...37e

Skrevet

Av en eller annen grunn gjorde dette meg godt å lese. Jeg blir irritert på treåringen selv, og det har vært ille de siste ukene. Sutring, nekter å høre etter, alt skal krangles på. 

Kjefter aldri ved uhell eller bråk, eller rampestreker, men det er denne atferden som at hun nekter å høre etter for det minner meg om noen andre unger i familien (som er ti år og tolv) og foreldrene bryr seg ikke. De ser mye til hverandre og jeg blir bare så irritert. 

Men det hjelper sjeldent å kjefte, et par ganger hjelper det å hviske, og er det snakk om at vi skal kle på oss å dra, må jeg bare hente henne etter en advarsel.. Sitter ofte og griner på kveldene fordi jeg føler jeg har vært alt for streng med henne, de gangene jeg har kjeftet.. 

Anonymkode: 304b5...969

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...