Gå til innhold

Får sure kommentarer på at jeg tar ut fler sykt barn dager enn mannen🙄

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber kommunalt og tjener halvparten av mannen min. Vi er selvsagt mer avhengige av hans lønn som familie. Han jobber som megler og har 100% provisjonslønn. Hver time/dag han ikke jobber mister han inntekt, jeg er fast ansatt i kommunen. Derfor gir det mest mening for oss som familie at jeg tar ut alle sykt barn dager, før han begynner på sine.

Nå sier sjefen min at mannen min må begynne å ta sykt barn dager fordi jeg er så mye borte. Jeg er helt uenig. Det gir ingen mening for oss som familie å bruke hans dager før mine, og jeg har jo rett til å bruke mine dager som jeg vil? Det er jo hele poenget med å jobbe kommunalt, dårlig lønn, men familievennlig?  Ingen kan tvinge oss til å ta 50|50 med sykt barn dager? Har lyst til å svare tilbake at «ja hvis du hadde betalt meg like mye som min manns arbeidsgiver hadde betalt meg så skulle jeg vurdert det» ( skal selvsagt ikke si det altså). 

Anonymkode: 4d4e7...fcb

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke du bare si at mannen min tar også syktbarns dager. Og når barna er små, er de ofte syke.

Sjefen din kan vel ikke sjekke om hvor mange syktbarnsdager din mann har tatt? Så hvis han graver mer, bare lyg og si at dere fordeler 50/50 allerede. 

Anonymkode: 11fed...7bf

• Liker 28
Skrevet

Hadde gjort det samme i deres situasjon, helt naturlig. Det er ikke din sjef sin sak hvordan dere deler dagene. Men du kan jo alltid si at mannen din har også vært hjemme med sykt barn. 

Anonymkode: 504c8...fac

• Liker 16
Skrevet

Det skal da vel ikke gå ut over din arbeidsgiver at dere ikke deler likt? Vår HR avdeling hadde satt spørsmålstegn ved det sammen. Det er ikke sånn at du gjør en tjeneste til arbeidsgiver ved å jobbe der, det er arbeidsgiver som betaler deg for x- antall timer i uka. 

Anonymkode: 094a5...d01

• Liker 43
Skrevet

Får ikke far betalt for sine sykt barn dager?

Uansett: arbeidsgiver har da vel ikke oversikt over om far er hjemme med sykt barn når du er på jobb...

Anonymkode: ef9ca...4aa

• Liker 8
Skrevet

Det er så klart slik at man som arbeidsgiver prøver å tilrettelegge, men om du tar du 11 sykt barn dager (22 nå) pluss 24 dager egenmelding i ia-bedrift, samt fem uker ferie - det er mye fravær og det merkes godt. Da burde man prøve å fordele dagene litt likt om man kan, selv om ingen kan tvinge deg til å ta hensyn til arbeidsgiver og kollegaer. 

Anonymkode: 8ef1c...5a6

• Liker 42
Skrevet
6 minutter siden, Bernardette skrev:

"Ingen kan tvinge oss til å ta hensyn til andre".

Egoist.

Jeg får jo ikke betalt for det! Selvsagt velger vi det som er best for familien vår. Hadde jeg villet hatt en karrierejobb som var lite familievennlig så hadde jeg valgt å jobbe privat og fått godt betalt (det er mulig med min utdanning) men jeg ønsker en familievennlig jobb, derfor valgte jeg å jobbe kommunalt for luselønn, har ikke dårlig samvittighet for å benytte meg av de få godene vi har da.

ts

• Liker 21
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Hva vet vel du om hvor mange dager han har vært hjemme med syke barn?«, kan du svare.

Anonymkode: 29144...e14

Ja, skal si det. Føler hun blander seg i mitt familieliv. 

ts

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal da vel ikke gå ut over din arbeidsgiver at dere ikke deler likt? Vår HR avdeling hadde satt spørsmålstegn ved det sammen. Det er ikke sånn at du gjør en tjeneste til arbeidsgiver ved å jobbe der, det er arbeidsgiver som betaler deg for x- antall timer i uka. 

Anonymkode: 094a5...d01

Selvsagt gjør jeg dem en tjeneste, og de betaler meg for den tjenesten. De betaler meg dog ikke nok til at jeg ofrer familielivet og økonomien min for jobben. Hadde jeg ønsket en sånn type jobb hadde jeg jobbet privat.

ts

• Liker 9
Skrevet

Du får enten lyve og si at mannen også er hjemme, eller så får du si som er mer sant, at mannen din har ikke sykt-barn-dager, så det er du som er nødt til å ta dem og så må han ta ferie om barna blir syke når dine er brukt opp. Det vil jo stemme om han ikke har fast lønn sånn jeg forsto det.

Anonymkode: e6ff5...3ca

• Liker 16
Skrevet

Jeg skjønner godt at dere gjør slik som dere gjør. Man må tenke på økonomien sin i disse dager. 

Anonymkode: d3467...d46

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke familieliv når du er den eneste voksne som tar ansvar for barna.

Anonymkode: 1ae50...d6e

Det er jeg absolutt ikke, men når jeg får samme lønn uavhengig av hvor mange sykt barn dager jeg har hatt den måneden, og mannen min ikke får det, så er valget enkelt.

ts

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...