Gå til innhold

Å få febernedsettende i "store gutter"

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Min lille prins på nesten åtte har feber, igjen.

Jeg sliter skikkelig med å få i han febernedsettende, han nekter naturligvis stikkpiller, han vil ikke ta tabletter som løser seg i vann, ikke tabletter som svelges med vann og ikke tabletter som løses opp på tungen.

Noen som har et knalltips?

Og ja, han bør få febernedsettende når tempen stort sett ligger på 40+

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Knuse tabletten og blande det i pålegget på brødskiven?

Gjest Gjesta
Skrevet

Har prøvd det... han lukter lunta, dessverre.

Har prøvd å knuse med morter og blande i appelsinjuicen og gi han på flaske med drikkekork, men ungen er for smart, gitt. Nå har han heldigvis sovnet fra all spyingen, men feberen er på 40, 4..... Han burde hatt i seg noe. Men hvordan....

Skrevet

Flytende pinex med jordbærsmak fungere bra her i huset. :)

Gjest Violetta
Skrevet

Her også fungerer flytende Pinex med jordbærsmak bra. Jenten min sier det smaker sterk saft.

Gjest Emera
Skrevet

Huff da, er han blitt så syk nå midt på sommeren? Det var da triste greier! :troest:

Men, jeg har også brukt flytende Pinex. Tuppa mi (også snart åtte) liker ikke den så godt heller, smaken av paracetamol går gjennom det meste.

Men jeg ber henne holde for nesen, svelge det fort ned, og drikke saft eller juice for å fjerne smaken fortest mulig.

Aberet med å bruke flytende til såpass store barn er at de må få ganske mye (opp til 10ml..?), slik at en flaske på 60 ml ikke vare særlig lenge. Men så lenge det fungerer, får det heller bare være slik.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg fikk det til.......... :sjarmor:

Jeg knuste en pinex i morter, blandet det i appelsinjuicen og helte det på flaske. Så sa jeg at siden han kastet opp så mye var det lurt å få i seg litt salt og litt sukker. Så hadde jeg oppi to saltkorn og en teskje sukker. Så da han kom til klumpene trodde han at det var sukker.............. he he he. lov med hvite løgner, eller hva....

Nå er feberen nede i 37, 6 :klappe:

Gjest Emera
Skrevet

Godt å høre! God bedring til store lillegutt! :)

Skrevet

Det var lurt :)

Her i huset, både på 9-åringen og på de to mindre, funker det best med "frivillig tvang". Altså av typen, "ja det smaker pyton, men drikk/spis dette etterpå for å få bort smaken, også blir du bedre om en stund"...

Litt krangling, men vi vinner alltid... Hehe...

Men nå har du jo funnet en metode :)

Skrevet

.. ser at gutten er bedre - men kan anbefale "fylte" seigmenn til neste gang. (Evt fylte krokodiller eller annet "glatt" godteri)

Snitt en liten lomme mellom bena på seigmannen og legg pillen inni. De fleste barn suger av sukkeret - og sa er selve seigmannen glatt og fin å svelge. Fungerer hver gang.

Skrevet
.. ser at gutten er bedre - men kan anbefale "fylte" seigmenn til neste gang. (Evt fylte krokodiller eller annet "glatt" godteri)

Snitt en liten lomme mellom bena på seigmannen og legg pillen inni.  De fleste barn suger av sukkeret - og sa er selve seigmannen glatt og fin å svelge. Fungerer hver gang.

Den skal jeg huske :)

Skrevet

En gang jeg var på et smertelindringskurs fikk vi beskjed om at de tablettene som tar lengst tid før de virker, faktisk er stikkpiller. kursholderen mente det var horribelt at foreldre fikk dette anbefalt av lege/apotek som hurtigvirkende.

Selv bruker vi smeltetablettene, og har fått motsatt problem. "Mamma jeg har vondt et sted, kan jeg få tablett?" Han synes de er såå gode...

Jeg vet at mamma putta tabletten min inn i sånne kjeksfisker, men jeg skjønner ikke hvordan hun fikk de inn... :rosasmil:

Skrevet

Det er nå jeg innser at jeg sikkert ble rundlurt av foreldrene mine da jeg var barn..

Skrevet
Det er nå jeg innser at jeg sikkert ble rundlurt av foreldrene mine da jeg var barn..

:ler: .. og når tiden kommer vil du opplagt være like utspekulert... :sjarmor:

(men når sant skal sies .. var det sønnen min som selv fant ut dette med seigmennene - etter å ha prøvd i mange år å svelge piller uten å spy)

Gjest fniseline
Skrevet

hei,

Har 3 unger (8, 14, 16 år)... og har vært gjennom det meste... En gang så var ikke stikkpiller til å komme utenom, feberen var så høy og alt som vi prøvde i munnen kom opp... Eneste positive med det var at det ikke ble noen protester med vanlige tabletter etterpå...

Beste måten vi har brukt er å trene med noe sukkertøy som vi kjøper på sånn smågodt i løs vekt først... Da forstår ungene hvordan tabletter skal skylles ned, uten at "tabber" smaker vondt...

Hilsen

Fniseline

Gjest Lompa
Skrevet

Her var mange gode ideer å ta med seg når man kommer så langt. Flytende pinex med jordbærsmak ante jeg ikke at fantes engang, derimot mener jeg å ha sett at man kan få flytende paracet. Men hvorvidt den smaker noe eller ikke, aner jeg ingenting om.

Håper gutten din blir bra igjen snart,tex!

Skrevet
Her var mange gode ideer å ta med seg når man kommer så langt. Flytende pinex med jordbærsmak ante jeg ikke at fantes engang, derimot mener jeg å ha sett at man kan få flytende paracet. Men hvorvidt den smaker noe eller ikke, aner jeg ingenting om.

Håper gutten din blir bra igjen snart,tex!

Den flytende Paraceten er også med jordbærsmak, så fremt de ikke har endra det i det siste. Men Paracet eller Pinex , det er jo bare en smaksak, for det er paracetamol i begge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...