Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet.

Er det foreldesfrist på saker som er hos inkasso byrå? 

Anonymkode: a9082...e87

Skrevet

Nei. Eneste du oppnår ved og ikke betale er svimlende summer. Gjør opp for deg

Anonymkode: 6cd1f...6e8

• Liker 1
Skrevet

Hei.

Ja alle pengekrav foreldes.

Foreldelsen avhenger av typen pengekrav.

Gjeldsbrev

Gjeldsbrev begynner å foreldes etter 10 – ti år.

Foreldelsen begynner å løpe fra det siste kravet du mottok, og du ikke betalte, og i 10 – ti år fremover.

Enkelt pengekrav

Enkle pengekrav, regninger fra håndverkere, de som leverer tjenester, f.eks. advokater, økonomer osv., foreldes etter 3 – tre år.

Forlikskjennelse / dom

Hvis inkassoselskapet har brakt saken inn for Forliksretten, og fått en kjennelse på at kravet er juridisk holdbart, så er foreldelsesfristen på en slik kjennelse på 10 – ti år, fra kjennelsens dato.

Dvs. hvis dette gjelder et enkelt pengekrav, som opprinnelig foreldes etter 3 – tre år, så vil det enkle pengekravet bli forlenget med 10 – ti år.

Forlengelse av foreldelsesfristen.

Alle krav kan bringes inn for Forliksretten. For hver kjennelse som går i favør av klager, altså inkassobyrået, i denne saken, blir foreldelsen forlenget med 10 – ti år hver gang.

Antall ganger en sak kan bringes inn for en rettsinstans for å avbryte foreldelse.

Jeg har hørt at et pengekrav ikke kan forlenges med mer enn 30 – tretti år.

Dette skal da skje ved at kravet tas inn for Forliksretten 3 – tre ganger, med en ny forlengelsesfrist hver gang på 10 – ti år.

Jeg har imidlertid ikke klart å finne noen lovhjemmel, rundskriv eller kjennelse på dette.

Håper dette gir det svar på det du lurte på.

Med vennlig hilsen

TBergh

.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet.

Er det foreldesfrist på saker som er hos inkasso byrå? 

Anonymkode: a9082...e87

ja det finnes foreldesesfrist men det avhenger av at inkassobyrået IKKE kontakter deg på noen som helst måte. og de færreste lar det bare gå

Anonymkode: 8d0d6...9e1

Skrevet
1 time siden, TBergh skrev:

Antall ganger en sak kan bringes inn for en rettsinstans for å avbryte foreldelse.

Jeg har hørt at et pengekrav ikke kan forlenges med mer enn 30 – tretti år.

Dette skal da skje ved at kravet tas inn for Forliksretten 3 – tre ganger, med en ny forlengelsesfrist hver gang på 10 – ti år.

Jeg har imidlertid ikke klart å finne noen lovhjemmel, rundskriv eller kjennelse på dette.

Ingen lovhjemmel for at et krav ikke kan forlenges med mer enn 30 år pr i dag, så det stemmer ikke.

Det vil heller ikke ha noen hensikt i å sende et krav til forliksrådet mer enn en gang, da kreditor vil ha et tvangsgrunlag ved dom fra forliksråd, og dermed kan sende utleggsbegjæring til namsmannen for lønnstrekk/pant i eiendeler, i tillegg til å forlenge foreldelsesfristen med ti år.

Anonymkode: d0553...f2c

Skrevet

Tror du ikke alle inkassoselskaper har datasystemer? Det går selvfølgelig automatisk til fornyelse og du blir aldri kvitt privat gjeld utenom gjendsordning eller å betale.

Anonymkode: 7cb5b...d3a

Skrevet

Jada, selvfølgelig finnes det foreldelsesfrister. 

Jeg har selv hatt stor gjeld i ca 10 år. Dvs gjelden ble tatt opp over ca 2 år (arbeidsledig, ikke rett på dagpenger, det gikk over styr). Det tok lang tid før jeg hadde mulighet til å betale tilbake. Da jeg endelig fikk muligheten til å betale ut alt, så logget jeg inn på nettsidene til diverse inkassoselskaper. Svært mange av inkassokravene jeg en gang hadde var blitt foreldet. Dette var selvfølgelig ganske små krav, kreditorer som var gått konkurs, altså saker som de anså som tapt, og saker som aldri var tatt videre til namsmannen. Det som stod igjen var relativt høye hovedkrav + all gjeld til finansinstutisjoner. 

Etter lang tid foreldes mye. Mitt råd er å sjekke selvangivelse, gjeldsregister og betalingsanmerkninger. Forhold deg til det i begynnelsen, og logg deretter inn på alle Inkassotjenester du tror du har gjeld. 

Anonymkode: d9caa...bf8

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada, selvfølgelig finnes det foreldelsesfrister. 

Jeg har selv hatt stor gjeld i ca 10 år. Dvs gjelden ble tatt opp over ca 2 år (arbeidsledig, ikke rett på dagpenger, det gikk over styr). Det tok lang tid før jeg hadde mulighet til å betale tilbake. Da jeg endelig fikk muligheten til å betale ut alt, så logget jeg inn på nettsidene til diverse inkassoselskaper. Svært mange av inkassokravene jeg en gang hadde var blitt foreldet. Dette var selvfølgelig ganske små krav, kreditorer som var gått konkurs, altså saker som de anså som tapt, og saker som aldri var tatt videre til namsmannen. Det som stod igjen var relativt høye hovedkrav + all gjeld til finansinstutisjoner. 

Etter lang tid foreldes mye. Mitt råd er å sjekke selvangivelse, gjeldsregister og betalingsanmerkninger. Forhold deg til det i begynnelsen, og logg deretter inn på alle Inkassotjenester du tror du har gjeld. 

Anonymkode: d9caa...bf8

jeg hadde og småbeløp som ble foreldret. dette pga jeg hadde så mye gjeld hos staten at de anså ikke det som lønnsomt å drive disse pengene inn da de sto bakerst i køen for å få pengene. så de ble etterhvert foreldret.

nå er jeg gjeldsfri og kommer aldri til å sette meg i en sånn situasjon igjen

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du ikke alle inkassoselskaper har datasystemer? Det går selvfølgelig automatisk til fornyelse og du blir aldri kvitt privat gjeld utenom gjendsordning eller å betale.

Anonymkode: 7cb5b...d3a

joda har du mye gjeld og småbeløp står bakerst i køen så er det sjans for foreldelse jo. jeg har selv hatt saker som har blitt foreldret men disse beløpene er småkaker i forhold til det jeg hadde hos staten..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...