AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #1 Skrevet 8. september 2020 Har en baby på 10 mnd og føler ALT er en kamp. Det er en kamp å bytte bleie, det er en kamp å få i han mat, det er en kamp å få han til å sove, han gjør BARE pøbelskap (driter i alt av leker, skal bare knuse blomsterpotter og velte lamper). Jeg føler ingen glede lenger, føler meg bare som et troll som går og kjefter og sier nei til alt samt truer han til ting han hater (som bleieskift). Koser oss sjelden/aldri lenger. Når i all verden blir dette bedre? Anonymkode: 69b1f...cf0
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #2 Skrevet 8. september 2020 Det høres ut som om du bør ta en samtale med en fagperson, f.eks fastlegen din eller helsesykepleieren deres!❤️ Og så bør du ta et cos-kurs! Anonymkode: 49ff9...923 3
Gjest theTitanic Skrevet 8. september 2020 #3 Skrevet 8. september 2020 Hmm.. en 10 mnd gammel baby skal egentlig være en fryd. Rettleder du ham på riktig måte? Om du blir irritert og viser oppmerksomhet til negativ adferd som feks å velte lamper, men lite til positiv adferd så ligger nøkkelen der. Du kan ikke forvente for mye av et så lite barn, men rose ham for det han mestrer og kan.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #4 Skrevet 8. september 2020 Selv syntes jeg 1-årsalderen var verst, nå er ungen 2.5 og stort sett enkel. Her løste det seg rundt når hun fylte 2. Anonymkode: ad4db...5c1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #5 Skrevet 8. september 2020 Cos kurs er å anbefale. Og anbefaler å ikke bruke bleieskift og hverdagslige ting som man må igjennom som straff. Da vil barnet føle at det blir staffet hver gang dere skal bytte bleie, pg derfor altid være en dårlig opplevelse.. lykke til Anonymkode: 703ff...29c
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 7 minutter siden, theTitanic skrev: Hmm.. en 10 mnd gammel baby skal egentlig være en fryd. Rettleder du ham på riktig måte? Om du blir irritert og viser oppmerksomhet til negativ adferd som feks å velte lamper, men lite til positiv adferd så ligger nøkkelen der. Du kan ikke forvente for mye av et så lite barn, men rose ham for det han mestrer og kan. Jeg prøver så godt jeg kan å ikke gi oppmerksomhet men bare si rolig nei og ta han bort, men når han er på samme tingen for hundre og nittiende gang i løpet av en time er det veldig vanskelig å holde maska. Han får selvsagt masse skryt og ros når han mestrer ting, men stort sett gjør han utelukkende «pøbelskap». Og han vet så inderlig godt hva han har lov til og ikke, når han feks nærmer seg en lampe så ser han bort på meg for å sjekke om jeg følger med liksom 😅 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Cos kurs er å anbefale. Og anbefaler å ikke bruke bleieskift og hverdagslige ting som man må igjennom som straff. Da vil barnet føle at det blir staffet hver gang dere skal bytte bleie, pg derfor altid være en dårlig opplevelse.. lykke til Anonymkode: 703ff...29c Det brukes ikke som straff selvsagt! Men man må jo bytte bleie selv om han hater det. Og han HATER det, spreller som en fisk, snur seg, krabber bort og skriker. Det er det jeg mener med at det er en kamp 😛 Men det er jo selvsagt ikke sånn at jeg sier «nå var du slem så nå bytter vi bleie» 😅😅 Anonymkode: 69b1f...cf0 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #7 Skrevet 8. september 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en baby på 10 mnd og føler ALT er en kamp. Det er en kamp å bytte bleie, det er en kamp å få i han mat, det er en kamp å få han til å sove, han gjør BARE pøbelskap (driter i alt av leker, skal bare knuse blomsterpotter og velte lamper. Jeg føler ingen glede lenger, føler meg bare som et troll som går og kjefter og sier nei til alt samt truer han til ting han hater (som bleieskift). Koser oss sjelden/aldri lenger. Når i all verden blir dette bedre? Anonymkode: 69b1f...cf0 Det kunne fort tydes sånn. Men uansett kjip situasjon. Tipper det blir bedre når barnet eventuelt starter i barnehage Anonymkode: 703ff...29c
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #8 Skrevet 8. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kunne fort tydes sånn. Men uansett kjip situasjon. Tipper det blir bedre når barnet eventuelt starter i barnehage Anonymkode: 703ff...29c Ja jeg ser det. Mente mer at jeg tvinger han til ting han ikke vil (som bleieskift). Kunne formulert meg bedre Hehe, det er lenge til han skal i bhg ennå dessverre, så det er for tidlig å begynne og håpe på... Anonymkode: 69b1f...cf0
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #9 Skrevet 8. september 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: når han feks nærmer seg en lampe så ser han bort på meg for å sjekke om jeg følger med liksom 😅 ...og da gjør du heller ett eller annet for å avlede han så han aldri rekker bort til den blomsterpotta eller den lampa, så blir det en mindre ting å si nei til... tenker jeg. Jeg tror å være veldig på en stund framover nå og avlede hver eneste gang han er på vei til å gjøre noe ugagn vil hjelpe på. Anonymkode: 73a6e...87a
Gjest theTitanic Skrevet 8. september 2020 #10 Skrevet 8. september 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøver så godt jeg kan å ikke gi oppmerksomhet men bare si rolig nei og ta han bort, men når han er på samme tingen for hundre og nittiende gang i løpet av en time er det veldig vanskelig å holde maska. Han får selvsagt masse skryt og ros når han mestrer ting, men stort sett gjør han utelukkende «pøbelskap». Og han vet så inderlig godt hva han har lov til og ikke, når han feks nærmer seg en lampe så ser han bort på meg for å sjekke om jeg følger med liksom 😅 Det brukes ikke som straff selvsagt! Men man må jo bytte bleie selv om han hater det. Og han HATER det, spreller som en fisk, snur seg, krabber bort og skriker. Det er det jeg mener med at det er en kamp 😛 Men det er jo selvsagt ikke sånn at jeg sier «nå var du slem så nå bytter vi bleie» 😅😅 Anonymkode: 69b1f...cf0 Men sånn er små barn. De gjør ting og ser på deg for å se reaksjonen din. De vil se om den blir annerledes. Og det gjør den tydeligvis. Og da må han prøve helt på nytt for å se hva som blir riktig. Med bleie også er det viktig at du ikke ser det som et ork, vemmelse eller blir stressa. Det er betydelig enklere om du alltid gjør likt, og at du er innstilt med at det kan ta tusen ganger med prøvelse før den fasen er ferdig. For han vil bli ferdig med den før eller senere.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #11 Skrevet 8. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...og da gjør du heller ett eller annet for å avlede han så han aldri rekker bort til den blomsterpotta eller den lampa, så blir det en mindre ting å si nei til... tenker jeg. Jeg tror å være veldig på en stund framover nå og avlede hver eneste gang han er på vei til å gjøre noe ugagn vil hjelpe på. Anonymkode: 73a6e...87a Han er umulig å avlede. UANSETT hva jeg finner på og UANSETT hvilke leker eller ting og tang jeg prøver å avlede med så SKAL han ha den tingen han ikke får.... Anonymkode: 69b1f...cf0
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #12 Skrevet 8. september 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er umulig å avlede. UANSETT hva jeg finner på og UANSETT hvilke leker eller ting og tang jeg prøver å avlede med så SKAL han ha den tingen han ikke får.... Anonymkode: 69b1f...cf0 Men han er 10 måneder. Da løfter du ham opp, og tar han med vekk fra denne aktuelle tingen igjen og igjen og igjen. Dette blir bare vanskeligere med tiden, så det er en fordel å starte nå. Anonymkode: 5b9ec...5ba 4
Ulrikke Skrevet 8. september 2020 #13 Skrevet 8. september 2020 For min egen del, hvis jeg var så sliten, så ville jeg startet med å rydde bort absolutt alt som ikke må stå framme. Bøker, blomsterpotter, peisgrind rundt tv´en, pynteting, ta sofaen vekk fra vinduet så han ikke når opp i vinduskarmen fra den.... Du skjønner tegninga. Jeg hadde heller bodd i et hjem som ser ribbet ut i noen måneder fram til fornuften trer litt mer frem hos ham, framfor å måtte si nei hele dagen! Ellers mener jeg jo at unger skal lære seg å ikke røre, men så sliten som du er ville jeg begynt der. Han kommer ikke til å rive ned blomsterpottene når han er 14 selv om du fjerner dem nå, så du har god tid til å trene på det senere! Bruk grinder, fjern det han ikke skal få tak i, og pust med magen. Det kan ikke være noen god følelse å være så sliten og å føle seg så utilstrekkelig hele tiden. Bleieskift må man selvfølgelig gjøre, men finnes det noe som han synes er spennende som han kan få lov til å bruke BARE når dere skifter bleie? En bok med knapper til å trykke på? Musikk, barnemusikkvideo på youtube, et eller annet. Ville prøvd musikk ved bleieskift (og det er ikke sikkert det fenger ham første gangen, så ikke gi opp)... Gjerne bevegelsessanger eller med rare ansiktsuttrykk eller lyder.... Ungene her har fått kjøkkenredskaper i plast, gammelt tastatur, en kjele, en gammel telefon, sånne ting i den alderen. Ting de egentlig ikke kan få leke med, men som er gammelt og kassert (eller ble det til det formålet). Alt sånt har i perioder fenget mer enn vanlige leker, men jeg har ikke orket å ha dem i kjøkkenskuffen, så de har fått sitt eget... Og ikke minst: vær mye ute! Skjønner at du er sliten, men det BLIR bedre! Gjør det enklere for deg selv mens du venter! 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #14 Skrevet 8. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og han vet så inderlig godt hva han har lov til og ikke, når han feks nærmer seg en lampe så ser han bort på meg for å sjekke om jeg følger med liksom 😅 Jeg vetbat det føles sånn, men grunnen er at han får oppmerksomheten din. De skiller ikke på god eller dårlig oppmerksomhet, de vil bare ha den..... Og husker det med bleiene, hos begge mine gikk det over når de var en 12-14 mnd, men er jævler en periode ja! Jeg følte at alt ble bedre når de ble over året, babytiden er ikke særlig gøy synes jeg. Takler bedre en trassig 3 åring en en baby..... Anonymkode: 298d1...ba4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #15 Skrevet 8. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Han er umulig å avlede. UANSETT hva jeg finner på og UANSETT hvilke leker eller ting og tang jeg prøver å avlede med så SKAL han ha den tingen han ikke får.... Anonymkode: 69b1f...cf0 Enig med Ulrikke. Fjern absolutt alt han ikke får lov til å drive med. Anonymkode: 73a6e...87a 1
Snedig Skrevet 8. september 2020 #16 Skrevet 8. september 2020 Blomsterpotter og gulvlamper..hehe det har jeg ikke hatt på åresvis. barn og foreldre er jo veldig forskjellig, men jeg storkoste meg når mitt barn var på den alderen der. Men jeg kunne ha skrevet et like frustert innlegg når barnet var eldre. Jeg har bare et tips og det er å søke barnehageplass 😜 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå