AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #1 Skrevet 8. september 2020 Jeg går andre året på videregående, pappa og stemor har allerede begynt å mase på meg om at jeg skal flytte ut og skaffe meg deltidsjobb. Mora mi bor i en toroms og har aldri brydd seg. Kan pappa og stemor kaste meg ut, nå som jeg har blitt 18? Jeg hater livet mitt! Pappa og stemor bryr seg ikke om meg, mens de bruker tusenvis av kroner på sitt eget barn, min halvsøster. De brukte 13000kr bare på vogna! Og så har de dur babyseng fra Stokke, designer vugge «Leander vugge» til mange tusen kroner. Til babyen er kun det beste godt nok. De kjøper dyre ulldresser til henne som koster 1000kr per stykk. Jeg får bare ukepenger hvis jeg støvsuger og mopper hele huset og vasker begge badene, da får jeg 200kr i uka. Dette må gjøres 2 ganger i uka. Jeg synes det er kjempekjipt. Har jeg noen rettigheter? Hva skal jeg gjøre hvis de kaster meg it? Stemor snakket om det med vennene sine om at hun gleder seg til jeg snart flytter. Kan en pappa behandle barna så urettferdig? Jeg fikk ikke lappen, jeg hadde en drit teit konfirmasjon, fikk ikke bunad. Hadde 12 gjester og vi spiste chilli con carne og hadde langpanne kake etterpå. Jeg fikk ikke konfirmasjonsgave av pappa, han sa at festen var gaven. Nå driver de å planlegger dåp for halvsøster og da skal de leie fint lokale, ha mange gjester og spise fancy tapasmat på bestilling. Har foreldre lov til å være så urettferdige? Anonymkode: a85f4...2d2 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 8. september 2020 Foreldre har forsørgelsesplikt når du går på vgs. Om han nekter deg å bo hjemme så må han forsørge deg på andre måter. Du kan søke barnebidrag fra både moren og faren din. Anonymkode: 15930...d92 165
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #3 Skrevet 8. september 2020 fucka situasjon Anonymkode: 807fd...903 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 8. september 2020 Foreldre har «lov» til å være urettferdige, ja, så lenge barnas grunnleggende behov er dekket. Foreldre har forsørgerplikt fram til du har fullført videregående, så hvis jeg var deg hadde jeg flyttet ut og fått NAV til å kreve bidrag til livsopphold fra foreldrene dine. Google det, for det er faktisk mulig, og det blir dyrt for de (men også litt trangt for deg. Søk stipend i tillegg) Anonymkode: 4bd95...9d6 83
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #5 Skrevet 8. september 2020 Det ble sikkert brukt tilsvarende summer på deg da du var baby. Foreldre har lov til å gjøre som de vil med/mot barna så lenge de ikke utøver omsorgsvikt. Du er 18, men går på vgs. Da kan du finne deg en hybel også søker du om barnebidrag via nav, det har du krav på når du er på videregående skole. Det blir en del tusen i måneden. Da får du også avstand fra han, det er kanskje det beste i denne situasjonen? Kontakt Nav asap. Les mer her: https://www.nav.no/no/person/familie/barne-og-ektefellebidrag/relatert-informasjon/kan-barn-over-18-ar-motta-barnebidrag Anonymkode: a4a0c...4dc 19
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 Gå å snakk med nav. Så lenge du går på VGs må de forsørge deg. Dine foreldre må dekke livsopphold og husleien din dersom du flytter ut. Anonymkode: 1705e...d93 13
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #7 Skrevet 8. september 2020 https://ny.lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/norge/videregaende-skole/ Anonymkode: a4a0c...4dc 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #8 Skrevet 8. september 2020 Hvordan er forholdet mellom deg og stemor? Anonymkode: f1de4...5dc 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #9 Skrevet 8. september 2020 Det er ingen lover som beskytter deg når du er 18 år, men så lenge du går på VGS tror jeg du kan kreve dine foreldre for bidrag. Det vil antagelig gjøre forholdet vondt verre, men om det er det du trenger for å flytte ut og klare deg selv, så kanskje du må vurdere det. At du må jobbe for ukelønn er ellers rettferdig, og jeg ville ikke forventet noe annet av mine egne barn. Betaler du noe for å bo hjemme? Hvem betaler maten din og klærne dine? Telefonen og strømregningen? Internett? Skolebøkene dine? Kollektivtransport? Kanskje dette egentlig ikke er så ille om du regner på hva de betaler for deg. ellers er du 18 år. Du er pr definisjon voksen. Du har fått en tøff start på livet slik du beskriver det, men du må også klare å stå på egne bein om du ikke er komfortabel med situasjonen. kanskje du kan sette deg ned med de å forklare hvordan du føler det? Eller skrive ett brev? og har du reflektert over hvordan du oppfører deg? Krangler dere mye? Er du sur og tverr og klager? I så fall kanskje du bør gjøre noe med måten du oppfører deg på? og du må huske at din stemor og far ikke har forsørgeransvar for deg Lengre. Og din stemor har aldri hatt det heller. Kanskje det er hun som har pengene i forholdet og det er hun slm kjøper inn alt til babyen? Anonymkode: fbfb6...a64 14
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #10 Skrevet 8. september 2020 Ring NAV asap Anonymkode: edefa...8d9 7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #11 Skrevet 8. september 2020 Det er trist å høre du har vært så uheldig med dine foreldre. De høres veldig kjipe ut! Dine foreldre har forsørgeransvar for deg til du er ferdig på vgs. Så du kan flytte ut, droppe deltidsjobb, og søke NAV om barnebidrag som NAV krever inn for deg. Tror pokker meg jeg hadde gjort det. Det viktigste du kan gjøre, er å ta vare på deg selv når ingen andre gjør det. Spis sunt, få nok søvn, mosjoner, gode opplevelser med venner, og sats drithardt på skolearbeidet. Kunnskap er makt, pleier jeg å si til mine barn. Skole er nøkkelen til frihet og en god fremtid for deg. Så jobb for din fremtid, en dag vil du da ha mulighet til å snu ryggen til dem hvis du vil. Anonymkode: 9e418...df2 43
Gjest Calm Skrevet 8. september 2020 #12 Skrevet 8. september 2020 Har du noen andre voksne som du kan prate med? En tante, helsesøster på skolen, en ålreit lærer eller lignende? Jeg ville ha fortalt dette til noen, slik at du har støtte. Du kan også gå til fastlege og fortelle hvordan du har det. Så står du ikke så alene.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #13 Skrevet 8. september 2020 Du må kreve bidrag. Ellers så sulter du. Så når du er ferdig på VGS, så begynner du å studere og få studielån. Anonymkode: edefa...8d9 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #14 Skrevet 8. september 2020 Det finnes ingen lov som forbyr urettferdig behandling av søsken. I så fall skulle min mor vært puttet i kasjotten for mange år siden. Det ble i stedet noe jeg måtte leve med. Det finnes imidlertid en lov som pålegger foreldre forsørgeransvar inntil barnet er ferdig på videregående. Les mer om det her: https://www.nav.no/no/person/familie/barne-og-ektefellebidrag/relatert-informasjon/kan-barn-over-18-ar-motta-barnebidrag Anonymkode: dfec5...b67 7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #15 Skrevet 8. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: og du må huske at din stemor og far ikke har forsørgeransvar for deg Lengre. Anonymkode: fbfb6...a64 De har forsørgeransvar frem til barnet er ferdig på vgs, men ikke lenger enn til barnet er 24 år. Anonymkode: 661e7...09c 22
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #16 Skrevet 8. september 2020 Barneloven § 68.Kor lenge fostringsplikta varer. Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her. Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen. Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot. Anonymkode: dfec5...b67 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #17 Skrevet 8. september 2020 Les på lenkene over, og bruk frustrasjonen din til noe positivt. Som en annen skriver over, kunnskap er makt. Jobb godt på skolen, og stå på egne bein. Lag deg mål og følg dem. Det kan være veldig givende å ta kontroll over livet sitt selv, og hør med NAV om hva du har krav på. Vær åpen og ærlig og vis at du ønsker å jobbe for å klare deg selv, slik at saksbehandler i nav får lyst til å hjelpe deg med å lykkes. Ønsker deg lykke til, ikke la deg knekke av dette! Anonymkode: 3e4c2...d8a 9
Lykkeligliten Skrevet 8. september 2020 #18 Skrevet 8. september 2020 De har forsørgerplikt så lenge du går på videregående. Du kan søke om barnebidrag om du flytter, fra både mor og far. Men i forhold til babyutstyr og klær til babyen syntes jeg du overreagerer, en baby trenger ikke en vogn til mangfoldige tusen, de trenger ei heller en dress til 1000kr. Selv kommer jeg til å kjøpe vogn når jeg får neste barnet, og kjøpe klær, fordi jeg ønsker det. Det er da ikke fordi babyen nødvendigvis ønsker eller trenger det, men det er fordi jeg vil ha det, kommer ikke til å gi eldste tilsvarende sum i penger. Økonomien er kanskje bedre nå enn når du var mindre. Men syntes du skal fortelle pappaen om hva du føler og oppsøke en psykolog som kan hjelpe deg til å se lyset. Ingen skal føle at de hater livet sitt 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #19 Skrevet 8. september 2020 Har du jobb ved siden av skolen? Det hadde jeg forventet av min 18-åring (han har hatt ekstrajobb siden han var 16). Du skal forsørges (mat og bosted, det du trenger), til du er ferdig med videregående, men det er veldig lurt å lære seg at man må jobbe for å få penger når man er voksen. For det er du. Anonymkode: 7e358...9fe 8
Kramm Skrevet 8. september 2020 #20 Skrevet 8. september 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går andre året på videregående, pappa og stemor har allerede begynt å mase på meg om at jeg skal flytte ut og skaffe meg deltidsjobb. Mora mi bor i en toroms og har aldri brydd seg. Kan pappa og stemor kaste meg ut, nå som jeg har blitt 18? Jeg hater livet mitt! Pappa og stemor bryr seg ikke om meg, mens de bruker tusenvis av kroner på sitt eget barn, min halvsøster. De brukte 13000kr bare på vogna! Og så har de dur babyseng fra Stokke, designer vugge «Leander vugge» til mange tusen kroner. Til babyen er kun det beste godt nok. De kjøper dyre ulldresser til henne som koster 1000kr per stykk. Jeg får bare ukepenger hvis jeg støvsuger og mopper hele huset og vasker begge badene, da får jeg 200kr i uka. Dette må gjøres 2 ganger i uka. Jeg synes det er kjempekjipt. Har jeg noen rettigheter? Hva skal jeg gjøre hvis de kaster meg it? Stemor snakket om det med vennene sine om at hun gleder seg til jeg snart flytter. Kan en pappa behandle barna så urettferdig? Jeg fikk ikke lappen, jeg hadde en drit teit konfirmasjon, fikk ikke bunad. Hadde 12 gjester og vi spiste chilli con carne og hadde langpanne kake etterpå. Jeg fikk ikke konfirmasjonsgave av pappa, han sa at festen var gaven. Nå driver de å planlegger dåp for halvsøster og da skal de leie fint lokale, ha mange gjester og spise fancy tapasmat på bestilling. Har foreldre lov til å være så urettferdige? Anonymkode: a85f4...2d2 Kjenner dessverre ikkje til lovdata rundt situasjonen din, har ei datter på din alder, og har berre lyst å sende deg en klem❤️ Fy søren for en lusen pappa du har🙄 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå