Fragaria Skrevet 8. september 2020 #1 Skrevet 8. september 2020 Vi har noen ganger prøvd adams matkasse, men opplever at det blir kastet mye mat med kassen for 4, og i kassen for 2 personer blir det alltid for lite kjøtt. Er det noen som har funnet en løsning? Finnes det andre matkasser som leverer over hele landet? Er kassen for 4 til godt levert litt mindre? Dette er nok luksusproblem, men vi er i en situasjon hvor vi trenger litt avlastning der vi kan få det til, og vi ønsker virkelig ikke kaste så mye mat. Vi er veldig flink til å bruke opp matrester, men det ble ekstremt, pluss at en del typer mat egner seg ikke til f.eks oppvarming flere ganger. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #2 Skrevet 8. september 2020 Kan du ikke bestille en mindre dag av Adams matkasse f.eks og bruke overskuddet til en restemiddag? Anonymkode: e724d...d27 5
Fragaria Skrevet 8. september 2020 Forfatter #3 Skrevet 8. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Kan du ikke bestille en mindre dag av Adams matkasse f.eks og bruke overskuddet til en restemiddag? Anonymkode: e724d...d27 Ja vi har gjort det, prøvde med 3 dager. Men opplevde som sagt at en del ikke går an å bruke om igjen. Jeg spiste forøvrig fiskesuppe hver dag i en uke en gang. 😅 Det er det vi tenkte i utgangspunktet, å bruke opp matrester/lage nie av det som ikke blir brukt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #4 Skrevet 8. september 2020 Vi er 2 voksne og 1 barn. Bestiller for 4 personer 4 dager. Lager rett A og spiser. Lager rett B og spiser. Spiser restemat fra A Lager rett C og spiser Spiser restemat fra B Spiser restemat fra C Lager rett D og spiser Spiser rester fra D Av og til spiser vi opp såpass mye av rettene at det ikke er nok til middag neste dag, da spiser vi det til lunsj eller vi sper på med mer bønner, kjøtt eller salat og brød. Husk å se på best før dato, så det ikke blir dårlig Anonymkode: ba7ba...841 5
Fragaria Skrevet 8. september 2020 Forfatter #5 Skrevet 8. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vi er 2 voksne og 1 barn. Bestiller for 4 personer 4 dager. Lager rett A og spiser. Lager rett B og spiser. Spiser restemat fra A Lager rett C og spiser Spiser restemat fra B Spiser restemat fra C Lager rett D og spiser Spiser rester fra D Av og til spiser vi opp såpass mye av rettene at det ikke er nok til middag neste dag, da spiser vi det til lunsj eller vi sper på med mer bønner, kjøtt eller salat og brød. Husk å se på best før dato, så det ikke blir dårlig Anonymkode: ba7ba...841 Varmer dere fisk på nytt også? Ingen her i huset liker oppvarmet fisk, men kanskje vi varmer den opp feil... (fiskesuppe går greit 😂)
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 Hva med å bestille mat levert på døren fra butikk istedenfor matkasser? Du må vel uansett lage maten fra matkassene? Eller er det tiden du sparer på å slippe å planlegge måltidene du trenger? Jeg tenker det ikke koster så mye tid å sette opp en ukesmeny at det for dere ville være en fordel å heller bestille mat fra butikk levert på døren. Anonymkode: a8142...222 3
Fragaria Skrevet 8. september 2020 Forfatter #7 Skrevet 8. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Hva med å bestille mat levert på døren fra butikk istedenfor matkasser? Du må vel uansett lage maten fra matkassene? Eller er det tiden du sparer på å slippe å planlegge måltidene du trenger? Jeg tenker det ikke koster så mye tid å sette opp en ukesmeny at det for dere ville være en fordel å heller bestille mat fra butikk levert på døren. Anonymkode: a8142...222 Det er hele pakka med planlegging og valg av meny osv. Har laget ukesmeny i alle år, men ligger nede for telling for tiden. 😑 adams ekspresskasse er rask og enkel å lage.. som sagt, det er litt luksusproblem dette. 😅
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #8 Skrevet 8. september 2020 2 minutter siden, Fragaria skrev: Varmer dere fisk på nytt også? Ingen her i huset liker oppvarmet fisk, men kanskje vi varmer den opp feil... (fiskesuppe går greit 😂) Ja vi varmer opp fisk på nytt! Men kommer helt an på hvordan fisken er tilberedt. Er det mye smak i fisken går det fint å varme den opp, om det er på panna med ekstra smør, i ovnen, mikroen.. Er det lite smak på fisken liker jeg å ta litt ekstra krydder på, så den blir litt "ny". Fisk i gryter eller saus er også godt. Kanskje jeg hytter ut poteter med ris, eller steker potetene i pannen Det må liksom ikke være nøyaktig samme rett! Anonymkode: ba7ba...841 2
Mrs Robinson Skrevet 8. september 2020 #9 Skrevet 8. september 2020 5 minutter siden, Fragaria skrev: Varmer dere fisk på nytt også? Ingen her i huset liker oppvarmet fisk, men kanskje vi varmer den opp feil... (fiskesuppe går greit 😂) Oppvarmet fisk? Hvilke rester er dette?
Gjest Albbas Skrevet 8. september 2020 #10 Skrevet 8. september 2020 Vi bestiller fra nettmat. Der kan man fritt velge blant 50 retter hver uke (med stadig nye retter). Da vi kun hadde ett barn erfarte vi at matkasse for 2 var nok. Nå har vi to barn, og kjenner rettene noenlunde godt nok til å vite når vi må ha rett til 2 personer og når til 4. Suppe for eksempel, det er nok å bestille til to. Velger også retter som passer som restemat, eller der vi lett kan supplere med ekstra pasta, fiskekaker eller lignende.
Fragaria Skrevet 8. september 2020 Forfatter #11 Skrevet 8. september 2020 Just now, Mrs Robinson said: Oppvarmet fisk? Hvilke rester er dette? Hva mener du? Rester etter fiskemiddag mente jeg. 1
Gjest padawan Skrevet 8. september 2020 #12 Skrevet 8. september 2020 Hos Adams matkasse har man to fiskeretter, en vegetarrett og to kjøttretter igjennom en uke. Jeg har 5 middager for to personer som jeg får levert annehver uke. Jeg lager en rett for to personer den ene dagen og spiser porsjon #2 dagen etter. Fungerer fint. Og man kan skreddersy det for få flere kjøttretter hvis en vil ha det.
little fairy Skrevet 8. september 2020 #13 Skrevet 8. september 2020 Jeg har ikke prøvd slike kasser, men man vet vel om menyen før man får kassen? Da kan dere jo bestille for 4 personer, f.eks. 4 dager i uken? Så kan dere planlegge de andre middagene ut i fra det dere får i kassen. F.eks om det skal være kjøttboller i tomatsaus en dag, så kan dere jo tenke at spagetti bolognese kan lages 5. dag. Og hvis det er mye grønnsaker til overs så kan dere lage en resteomelett en dag. Da slipper dere å komme på en hel ukesmeny selv. 2
Fragaria Skrevet 8. september 2020 Forfatter #14 Skrevet 8. september 2020 Vi skulle jo liksom gjøre ting enklere, og slippe å tenke. 😅😂 gubben er rævva på planlegging og restemat, så det blir liggende på mine skuldre. Mange gode tips her forøvrig.
Gjest Frosendiva Skrevet 8. september 2020 #15 Skrevet 8. september 2020 Prøvd sånne mat kasser av samme grunn. Men opplevde at enten ble det for lite eller for mye . Ungen mine er ikke spesielt kresen men de er ikke så veldig gla i fancy mat som de kaller det så veldig mye av det vi fikk falt ikke i smak. De spiste det men du så de synes der var noe særlig. Så jeg gikk tilbake til bestille matvarer å tenke selv. Konial har meny forslag da.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #16 Skrevet 8. september 2020 Hvorfor kan ikke en av dere spise den fjerde porsjonen til lunsj dagen etterpå? La meg gjette, dere MÅ spise kjedelige skiver til lunsj? jeg lager mat lunsj og noen ganger middag til 3-4 dager på søndag. Jeg kaster ALDRI mat. Så horribelt. Så har jeg også kjempet hardt for å ha mat på bordet så jeg vet hva maten er verdt. Anonymkode: 2bdd2...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #17 Skrevet 8. september 2020 Hvis problemet er at det blir lite kjøtt så kan vel noen gå i butikken og hamstre masse kjøtt og legge i fryseren Anonymkode: 1f56b...a08
Fragaria Skrevet 8. september 2020 Forfatter #18 Skrevet 8. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor kan ikke en av dere spise den fjerde porsjonen til lunsj dagen etterpå? La meg gjette, dere MÅ spise kjedelige skiver til lunsj? jeg lager mat lunsj og noen ganger middag til 3-4 dager på søndag. Jeg kaster ALDRI mat. Så horribelt. Så har jeg også kjempet hardt for å ha mat på bordet så jeg vet hva maten er verdt. Anonymkode: 2bdd2...1ab Jeg spiser gjerne middagsrester til lunsj. Sjelden jeg spiser brødskive. 😉 Men kjøleskapet var konstant stappfullt av matrester, det ble bare alt alt for mye... Jeg er gift med en som er livredd matrester, mens kiden gjerne spiser matrester til både frokost og lunjs- hvis det er noe han liker. Men still, satt igjen med sykt mye mat som ble gammel. Vi kan prøve en gang til med 4 personer, og prøve å planlegge enda mer. Men begynner å friste litt å bare gjøre alt selv igjen. Er sterkt motsander av å kaste mat... Men som sagt så er jeg satt ute av spill for tiden, så vi må finne alternativer som funker for oss. 1
Fragaria Skrevet 8. september 2020 Forfatter #19 Skrevet 8. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis problemet er at det blir lite kjøtt så kan vel noen gå i butikken og hamstre masse kjøtt og legge i fryseren Anonymkode: 1f56b...a08 Ja, vi har spedd på med det vi har hatt i fryseren. Menyen vet vi flere uker i forveien, men jeg klarer aldri forutsi hvor mye som kommer av hva i kassene. Det erfarer man kanskje etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #20 Skrevet 8. september 2020 Pakk med dere middagsrester til lunsj, så slipper dere å kaste noe. Hvis det blir litt lite er det bare å ta med en banan eller lignende i tillegg. Anonymkode: 51feb...2f8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå