Gå til innhold

Sykt barn - hvordan tolke denne meldingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på snart tre år. I fjor høst begynte hun i barnehagen og det ble en del sykt barn dager hjemme med henne. Pappaen tok også sin del, jevnt fordelt. 

Jeg jobber full stilling som sykepleier i kommunen. 

Og nå er det på 'n igjen, høsten er strevsom. 

Fikk en sms fra sjefen min i går etter at jeg meldte om sykt  barn i dag:' snart finner barnet ditt opp en ny barnesykdom'

Har en merkelig sjef. Hun er til tider frekk både mot personalet og brukerne våre. Kommenterer brukerne, gjør narr av (f eks 'du ser ut som en liten nisse' ble kommentert direkte til en psykisk utviklingshemma person). 

Anonymkode: 91792...019

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt det som et forsøk på humor.

Anonymkode: 93a29...e33

• Liker 21
Skrevet

Hun er åpenbart en idiot og har elendige kommunikative evner.

Anonymkode: bf237...c6b

• Liker 45
Skrevet

Ville gått til hennes sjef og meldt fra. Skriv ned observasjoner og utsagn, ta all kommunikasjon med henne skriftlig. 

• Liker 12
Skrevet

Ts her. Humor? Hun er en leder. Det fins etikette. 

• Liker 26
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts her. Humor? Hun er en leder. Det fins etikette. 

Jeg jobbet i et bofellesskap, som jeg regner du også gjør, og jeg hadde humoristisk tone med sjefen. Hun hadde flere barn som var eldre enn mine, så hun visste godt hvordan det var.

Det kan fint hende sjefen din mente det humoristisk, alle er virkelig ikke så gode på det 🥴 Jeg hadde latt den skli og ikke tenkt det verste. Hvis ikke dette er en av mange ting i rekken hun har sagt til deg. 

Anonymkode: 6f3fe...811

• Liker 9
Skrevet

Ikke greit, ta det videre! Men sendte sjefen mld om det i går? Dagen FØR du meldte om sykt barn?🤔

• Liker 4
Skrevet

Ts her. Klønete formulert: jeg sa fra til henne i går at jeg ikke kunne komme på jobb i dag pga sykt barn. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne funnet på å svare noe sånt i et forsøk på både å vise humor og min egen oppgitthet. Foreldre med syke barn er et evig problem på min arbeidsplass.

Anonymkode: 0be69...286

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde gått rett til fagforeningen med dette. Det er hinsides uakseptabelt!!!!

Anonymkode: f6d05...f8a

• Liker 2
Skrevet

Dette er ikke humor! Jeg synes ikke slikt burde blitt sagt uansett, men om det skulle blitt sagt så burde det blitt sagt muntlig for da hører man enklere om det er ment som en spøk eller ikke. 

Min bror ha 3 barn. En 2-åring og to tvillinger på 4år. Min svigerinne jobber på sykehus. Men det har hendt at hun må ha sykt-barn dag en helligdag, helgedag, kveldsvakt eller nattevakt fordi det ikke hadde gått rundt om ikke. De forsøker å ta ut ca. annehver dag slik ikke ene arbeidsgiveren påvirkes mest. Men med to tvillinger på 4år så er det omtrent umulig for min bror å ta seg av alle 3 alene hjemme en helgedag. Den som er syk krever ofte en del og de to andre skaper kaos hvis ikke de blir stimulert eller får litt oppmerksomhet. De prøver alltid å få pass om mulig, men det er ikke alltid så lett. Og ellers så ønsker de jo ikke at feks besteforeldre blir utsatt for evt. smitte om de må passe. 

Sjefen til min svigerinne har vært rimelig sur pga. dette og lite forståelsesfull. Hun sa rett ut at hun tror min svigerinne bruker sykt-barn dager for selv å få fri på ubekvemme vakter (nattevakt, senvakt, helg). Men man kan jo ikke planlegge når barnet blir sykt. Og som regel forsøker de å ordne det slik at f.eks hun kan gå på jobb lørdagen, men så må hun bli hjemme søndagen for å avlaste.

Har inntrykk av at mange ledere ikke forstår slikt. Men ting skal jo gå opp på hjemmebane også. Og er ikke andres feil at bemanningen er lav slike plasser og de har lite å gå på dersom noen er syk. Og spesielt i disse dager. Da må folk være hjemme med de minste symptomer. 

Hvis jeg var deg så ville jeg sendt en melding tilbake til leder: "Nå forstår jeg ikke helt, hva mente du med den meldingen?". Så ser du om du får svar. Lettere å bruke mot henne og ta kontakt med fagforening dersom hun svarer spydig da også. Da er det liksom ikke til å misforstå. 

Anonymkode: c47b5...01d

• Liker 8
Skrevet

Ikke humor. Totalt unødvendig, og den «nisse-kommentaren» er jo helt hinsides uprofesjonell 🤯😳

Anonymkode: 44fb6...ed2

• Liker 7
Skrevet

Hadde også sendt en melding og spurt hva hun mente med det, enkelte har jo særdeles korte sosiale antenner, og det har de ikke vondt av å bli minnet på syntes jeg..

Anonymkode: aff64...48f

• Liker 6
Skrevet

Muntlig kunne det vært humoristisk. Men skriftlig blir det både uprofesjonelt og ganske krasst. Er så lei av sjefer som akker seg over at ansatte bruker sykt barn dag. Og særlig i helsevesenet da, herregud særlig nå vet jo alle at barna skal holdes hjemme ved sykdom. Mange sjefer oppfører seg om at sykt barn-dager er en slags luksus eller noe.

Anonymkode: 4354f...20d

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke humor! Jeg synes ikke slikt burde blitt sagt uansett, men om det skulle blitt sagt så burde det blitt sagt muntlig for da hører man enklere om det er ment som en spøk eller ikke. 

Min bror ha 3 barn. En 2-åring og to tvillinger på 4år. Min svigerinne jobber på sykehus. Men det har hendt at hun må ha sykt-barn dag en helligdag, helgedag, kveldsvakt eller nattevakt fordi det ikke hadde gått rundt om ikke. De forsøker å ta ut ca. annehver dag slik ikke ene arbeidsgiveren påvirkes mest. Men med to tvillinger på 4år så er det omtrent umulig for min bror å ta seg av alle 3 alene hjemme en helgedag. Den som er syk krever ofte en del og de to andre skaper kaos hvis ikke de blir stimulert eller får litt oppmerksomhet. De prøver alltid å få pass om mulig, men det er ikke alltid så lett. Og ellers så ønsker de jo ikke at feks besteforeldre blir utsatt for evt. smitte om de må passe. 

Sjefen til min svigerinne har vært rimelig sur pga. dette og lite forståelsesfull. Hun sa rett ut at hun tror min svigerinne bruker sykt-barn dager for selv å få fri på ubekvemme vakter (nattevakt, senvakt, helg). Men man kan jo ikke planlegge når barnet blir sykt. Og som regel forsøker de å ordne det slik at f.eks hun kan gå på jobb lørdagen, men så må hun bli hjemme søndagen for å avlaste.

Har inntrykk av at mange ledere ikke forstår slikt. Men ting skal jo gå opp på hjemmebane også. Og er ikke andres feil at bemanningen er lav slike plasser og de har lite å gå på dersom noen er syk. Og spesielt i disse dager. Da må folk være hjemme med de minste symptomer. 

Hvis jeg var deg så ville jeg sendt en melding tilbake til leder: "Nå forstår jeg ikke helt, hva mente du med den meldingen?". Så ser du om du får svar. Lettere å bruke mot henne og ta kontakt med fagforening dersom hun svarer spydig da også. Da er det liksom ikke til å misforstå. 

Hæ? Hun tar ut sykt barn- dag fordi mannen hennes ikke klarer seg alene?

Anonymkode: a7fda...6f4

• Liker 20
Skrevet

Jeg er absolutt enig i at enkelte ledere guilt-tripper ansatte når de må bruke sykt-barn-dager, og at det ikke er greit i det hele tatt. Men akkurat med din svigerinne forstår jeg sjefen hennes. Barnas far er jo hjemme! Og det har tydeligvis skjedd en del ganger når sjefen begynner å tro at hun spekulerer i dette. Jeg forstår ikke at folk får flere barn enn de mestrer. Hva skal broren din gjøre om kona dør eller de skiller seg? 

Det mest naturlige hadde i såfall vært at svigerinnen prøvde alt hun klarte å bytte vakt med noen. Ikke bruke sykt barn dag.

• Liker 16
Skrevet

Dette er skulk. Så lenge far er hjemme og frisk, kan ikke den andre forelderen ta sykt barn dag. 

• Liker 10
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Hun tar ut sykt barn- dag fordi mannen hennes ikke klarer seg alene?

Anonymkode: a7fda...6f4

Dette. 

Jeg hadde også reagert dersom noen av mine ansatte regelmessig brukte sykt barn dager samtidig som partneren også var hjemme. At far «ikke klarer å ta seg av 3 barn alene» er tvilsomt, dersom viljen er til stede. 

Anonymkode: d8dcc...8b1

• Liker 11
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Muntlig kunne det vært humoristisk. Men skriftlig blir det både uprofesjonelt og ganske krasst. Er så lei av sjefer som akker seg over at ansatte bruker sykt barn dag. Og særlig i helsevesenet da, herregud særlig nå vet jo alle at barna skal holdes hjemme ved sykdom. Mange sjefer oppfører seg om at sykt barn-dager er en slags luksus eller noe.

Problemet med sykt barn dager er at det stort sett er kvinner som tar de. Derfor forstår jeg godt sjefer i helsevesenet som blir frustrert over at deres ansatte alltid er hjemme med barna når partnerne deres ikke tar sin del av dagene. Det er selvsagt ikke slik for alle, men de fleste damer tar  flere av dagene enn partnerne gjør.

• Liker 2
Skrevet

Å ta opp ting med vanskelige sjefer koster ofte med enn det smaker, så jeg ville bare ignorert det.

Anonymkode: 48062...526

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...