Gå til innhold

Glukose +3 i urinen (ikke fastende) men normalt blodsukker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde glemt å ta urinprøve så tok den ikke-fastende hos jordmor og det var +3 i glukose, men stikk i fingern viste da blodsukker på 5,4 og langtidsblodsukkeret  var bare 28, som var helt i nederste sjiktet av normalt. 

Hvordan tolke dette? Er i uke 32. 

kastet opp begge gangene det ble forsøkt glukose-drikketest. 

Anonymkode: 3cb02...c62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er ikke-fastende urinprøve? Er det en vanlig urinprøve, bare ikke morgen urin? 

Anonymkode: 8470c...047

Skrevet

Dette burde jo jordmor forklare deg/vite? Hvilken plan la hun videre? 

Anonymkode: 442c2...07a

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette burde jo jordmor forklare deg/vite? Hvilken plan la hun videre? 

Hun sa det nok kom av at jeg hadde spist to skiver med syltetøy og et glass melk først. 
skal bare føre dagbok over blodsukkermålinger framover for å påse det ikke går over 5,3 fastende og 6,7 ikke-fastende blodsukker. 
Det jeg lurer på er at jeg nå etter timen googlet på nett sukker i urin og fant artikkel det sto at sukker først viser seg i urinen når det blir over 10. Så når jeg fikk påvist +3 nå skulle jeg vel i teorien ha MYE høyere enn 10. Men når de stakk i fingern var det 5,4. 

Skrevet

Glukose i urinen kan man få dersom man har hatt blodsukker over 10,0.

For meg høres det smut som at det er suspekt for svangerskapsdiabetes, men den eneste måten å påvise det på er å gjennomføre glukosebelastningstest, da må du drikke sukkeret. Klarer du å drikke cola så er det litt pussig om du ikke klarer å drikke sukkerlake med mindre du har mye svangerskapskvalme. 

Anonymkode: d0c2a...dbc

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For meg høres det smut som at det er suspekt for svangerskapsdiabetes, men den eneste måten å påvise det på er å gjennomføre glukosebelastningstest, da må du drikke sukkeret. Klarer du å drikke cola så er det litt pussig om du ikke klarer å drikke sukkerlake med mindre du har mye svangerskapskvalme. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer ikke drikke cola nei. Har aldri klart å drikke noe med kullsyre... og jo har hyperemesis og har gått på flere ulike kvalmestillende hele svangerskapet og fått intravenøs væskebehandling 11 ganger. Så det er ikke så «pussig» som du sier at jeg kastet opp den tykke ekle melisen. 

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var som sagt med forbehold om at du ikke hadde hatt svangerskapskvalme. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun sa det nok kom av at jeg hadde spist to skiver med syltetøy og et glass melk først. 
skal bare føre dagbok over blodsukkermålinger framover for å påse det ikke går over 5,3 fastende og 6,7 ikke-fastende blodsukker. 
Det jeg lurer på er at jeg nå etter timen googlet på nett sukker i urin og fant artikkel det sto at sukker først viser seg i urinen når det blir over 10. Så når jeg fikk påvist +3 nå skulle jeg vel i teorien ha MYE høyere enn 10. Men når de stakk i fingern var det 5,4. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere lest om spesifikt svangerskap og sukker i urin? Hvis ikke blir det fort feil.

Skrevet

Sukker i urinen kan oppstå lett i et svangerskap selv om blodsukkeret er langt under 10,0. Selv ved verdier som er innenfor normalområdet så er det ikke unormalt. Så lenge blodprøver viser ingen tegn på svangerskapsdiabetes er det ikke noe problem at det er sukker i urinen. Det de ser etter i hovedsak på urin prøver er proteiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...