Gå til innhold

Hva tenker dere om mat og drikke som skal hjelpe å bli gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser mye om ananas, grapefrukt, hostesaft, div teer, lavkarbo. Jeg er i min første PP så har ikke holdt på med noe ekstra. Men tror dere det er noe i det? Føler det må være minimal med effekt hva feks ananas kan gjøre for å hindre SA.. da hadde vel leget plukket opp på det og konsentrert det i medisin? 

Anonymkode: 5a7d6...9c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er noe særlig i det. Men jeg skal innrømme at jeg prøvde det ene og det andre selv da vi prøvde lenge. Det var nok mest fordi det føltes godt å gjøre et eller annetJeg var mest opptatt av å spise rimelig sunt, med mye grønt osv. Det skader uansett ikke. 

Slike ting er i hvert fall ikke noe man må for å bli gravid. De fleste blir jo det ganske raskt uten problemer. Og jeg leste og leste og fant ikke noe mirakelmiddel dokumentert gjennom solid forskning. Det er mange som vil si de ble gravide pga. f.eks. grapefrukt, men veldig mange av dem ville antagelig blitt gravid akkurat den syklusen uansett. 

Anonymkode: 847cf...e8c

• Liker 1
Skrevet

Det skader vel ikke - men som du sier, hadde det hatt noen dokumentert effekt, kan du banne på at det hadde blitt plukket opp av legemiddelindustrien. Noe kan kanskje hjelpe om du vet at du sliter med å bli gravid av én spesiell grunn -- f.eks. ustabile sykluser/manglende eggløsning pga. PCOS, da har jeg i alle fall hørt at flere får god effekt av å gå ned i vekt, gjerne med lavkarbo kosthold. (Mange med denne diagnosen får også metformin for å regulere blodsukkeret, så da gir det jo mening at et kosthold som også regulerer blodsukkeret kan hjelpe.) Mulig grapefrukt og hostesaft og slikt hjelper å gjøre forholdene for unnfangelse så gode som mulig, men vil nok tro de som blir gravide "med hjelp av" det hadde blitt gravide ganske raskt uansett. 

Forebygge SA er nesten umulig (de fleste skjer pga feil utvikling i fosteret), med mindre det er en eller annen faktor ved mor som gjør det vanskelig å beholde. Da behandles det vel fortrinnsvis med legemiddel (progesteronstøtte, blodfortynnende, eller hva nå enn problemet er), tror ikke ananas hjelper der. 

Anonymkode: 9fd86...b03

Skrevet

Nå kom det akkurat en ny studie som viser at det er høy sannsynlighet for at koffein øker risikoen for SA. Så det hadde jeg tatt på alvor. 

Ellers et sunt kosthold. Unngå kveite og laks, som er fulle av miljøgifter som lagres i morkaka.

Anonymkode: 543b1...dd7

Skrevet

Berit Nordstrand har sikkert noen tips😉

Anonymkode: 5f709...1c2

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke forholdt meg til noen av disse tipsene om hva som kan drikkes og spises under prøvingen, selv nå etter snart to år prøving. Men de som ønsker å prøve må gjerne gjøre det 👌 Jeg tar anbefalte vitaminer, og vil forholde meg til anbefalinger rundt matvarer fra det tidspunktet jeg får positiv test 😊

Skrevet

Har ikke noe tro på at enkelte matvarer skal gjøre det enklere å bli gravid, derimot har levevaner det. Vanskeligere å bli gravid ved overvekt/undervekt (jo mer overvekt/undervekt jo verre) og ved røyking. Så for å ha best sjanser er det beste å være normal vektig eller i alle fall i nærheten av det og unngå nikotin mens man prøver. 

Skrevet

Det finnes så vidt jeg vet ikke vitenskapelig belegg for at enkelte matvarer gjør det lettere/vanskeligere å bli gravid. Underernæring gjør det selvsagt vanskeligere å bli gravid, det samme med stor overvekt.

Anonymkode: 9404d...dea

Skrevet

At det er overtro. Det er sånn folk gjør fordi de er desperate etter å bli gravide, og klarer ikke å akseptere at det er utenfor deres kontroll. Derfor prøver de alt mulig. Pluss noen vanlige prøvere som bare slenger det med for sikkerhets skyld fordi de tenker det skader ikke. Men det hjelper ingenting.

Anonymkode: 20401...14b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...