AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #1 Del Skrevet 8. september 2020 Jeg har spurt flere ganger, både her og i plantebutikker, hva jeg bør ha utendørs. Altså på balkongen og ved inngangspartiet. Begge stedene er det så å si alltid skygge. Ble anbefalt vintergrønn eller hva det nå heter, og de er begge knusktørre og triste selv om jeg prøver å passe på dem (vanner et par ganger i uka som jeg ble anbefalt). Har dem i en vegghengt potte. Hva tåler egentlig skygge og vær og vind? Anonymkode: 6dda0...75e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #2 Del Skrevet 8. september 2020 Kommer nok an på hvor du bor. Selv bor jeg i sone 2, så hva de i sone 5 f.eks kan ha har jeg ikke peiling på. Anonymkode: 2f4ec...d3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #3 Del Skrevet 8. september 2020 Bregner Anonymkode: 5743c...519 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hasselnøtter Skrevet 8. september 2020 #4 Del Skrevet 8. september 2020 Hvis de er tørre, så vanner du ikke nok. Spesielt i små potter må man vanne planter ofte. De tørker ut selv om de står i skyggen. Ønsker du andre planter er Hosta og Hortensia glad i skygge. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #5 Del Skrevet 8. september 2020 At de tørket ut har ingenting med om de tåler å stå i skygge eller ei. Vintergrønt, bladliljer m.fl liker seg godt i skygge - men - i skyggeland er det ofte naturlig mer jevn fukt, så du må være mer oppmerksom på å følge med vanning. De vil ikke like tørke. Er det mye vind vil det også føre til at plantene blir tørre fortere. Spør etter tips til utstyr som selvvanner. Finnes en slags kule/beholder med tynn tut på, som fylles med vann og stikkes ned i potten. Da sildrer det litt jevnt med vann over flere dager. Veldig kjekt Hagesenter bør ha det - ellers bruker jeg bare en vanlig tomflaske. Fyller med vann, kjapp å stikke ned i jorda. Anonymkode: 893cb...c45 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #6 Del Skrevet 8. september 2020 4 timer siden, Hasselnøtter skrev: Hvis de er tørre, så vanner du ikke nok. Spesielt i små potter må man vanne planter ofte. De tørker ut selv om de står i skyggen. Ønsker du andre planter er Hosta og Hortensia glad i skygge. Hvor ofte og hvor mye? Er redd for å drukne dem. Anonymkode: 6dda0...75e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #7 Del Skrevet 8. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: At de tørket ut har ingenting med om de tåler å stå i skygge eller ei. Vintergrønt, bladliljer m.fl liker seg godt i skygge - men - i skyggeland er det ofte naturlig mer jevn fukt, så du må være mer oppmerksom på å følge med vanning. De vil ikke like tørke. Er det mye vind vil det også føre til at plantene blir tørre fortere. Spør etter tips til utstyr som selvvanner. Finnes en slags kule/beholder med tynn tut på, som fylles med vann og stikkes ned i potten. Da sildrer det litt jevnt med vann over flere dager. Veldig kjekt Hagesenter bør ha det - ellers bruker jeg bare en vanlig tomflaske. Fyller med vann, kjapp å stikke ned i jorda. Anonymkode: 893cb...c45 Ok. Ja, det er mye vind. Bor på vestlandet... Jeg kan gjerne vanne dem hver dag, jeg, og innser vel at jeg har gjort det for sjelden, men hvis jeg får en oppskrift, så skal jeg klare å følge den! Jeg har en sånn ganske liten plante, heller oppi 1 dl eller 2 en gang i uka. Hva skal jeg endre? Anonymkode: 6dda0...75e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #8 Del Skrevet 8. september 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Ja, det er mye vind. Bor på vestlandet... Jeg kan gjerne vanne dem hver dag, jeg, og innser vel at jeg har gjort det for sjelden, men hvis jeg får en oppskrift, så skal jeg klare å følge den! Jeg har en sånn ganske liten plante, heller oppi 1 dl eller 2 en gang i uka. Hva skal jeg endre? Anonymkode: 6dda0...75e Om det blåser mye er nok det sikkert problemet ditt. Vann en gang i uken kan bli for lite. Vanskelig å gi konkret råd, men gi heller en skvett annahver dag f.eks? Så planten holdes jevn fuktig. Pleier å kjenne på jorda, om den kjennes tørr. Evt rett og slett løfte krukka og kjenne på vekta, om det er en liten plante. Merker fort forskjell, at planten kjennes lett når den blir tørr. Anonymkode: 893cb...c45 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 8. september 2020 #9 Del Skrevet 8. september 2020 Mitt råd er å plante i en større beholder - gjerne med selvvanning. 1-2 desiliter i uka er veldig lite. Vann til jorda er godt fuktet eller senk den i en bøtte og hold den der til det slutter å boble, så tar du planten opp og setter den på plass, dersom du fortsatt har den i en hullpotte. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mhmjadda Skrevet 9. september 2020 #10 Del Skrevet 9. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok. Ja, det er mye vind. Bor på vestlandet... Jeg kan gjerne vanne dem hver dag, jeg, og innser vel at jeg har gjort det for sjelden, men hvis jeg får en oppskrift, så skal jeg klare å følge den! Jeg har en sånn ganske liten plante, heller oppi 1 dl eller 2 en gang i uka. Hva skal jeg endre? Anonymkode: 6dda0...75e Ikke rart de ikke trives! I tillegg til alt for lite vann kan det godt være at vinden rett og slett tørker ut bladene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #11 Del Skrevet 9. september 2020 3 timer siden, Mhmjadda skrev: Ikke rart de ikke trives! I tillegg til alt for lite vann kan det godt være at vinden rett og slett tørker ut bladene. Så uansett hvor mye jeg vanner vil de mistrives pga vinden? Anonymkode: 6dda0...75e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #12 Del Skrevet 9. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så uansett hvor mye jeg vanner vil de mistrives pga vinden? Anonymkode: 6dda0...75e Det vet man jo ikke Prøv med mer vann i første omgang. Står de i potte med hull i bunnen? Hvis det blir stående fukt er det enkelt å drukne dem, hvis det er hull i bunnen er det et mindre problem. Du kan evt også potte dem om i større krukke, og sette noe stein/en trestokk oppi for å lune litt mot vinden. Anonymkode: 8e0b2...470 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #13 Del Skrevet 10. september 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Så uansett hvor mye jeg vanner vil de mistrives pga vinden? Anonymkode: 6dda0...75e Det kommer an på hvilke planter du har. Vintergrønn er ikke navn på en plante, det betyr bare at de er grønne hele året. Hvordan ser plantene dine ut? 🙂 Anonymkode: 525eb...c34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #14 Del Skrevet 10. september 2020 On 9/8/2020 at 7:53 PM, AnonymBruker said: Hvor ofte og hvor mye? Er redd for å drukne dem. Anonymkode: 6dda0...75e Du stikker finger'n i jorda. Er det tørt, kan du vanne. Anonymkode: 19040...853 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 10. september 2020 #15 Del Skrevet 10. september 2020 På 9.9.2020 den 11.32, AnonymBruker skrev: Så uansett hvor mye jeg vanner vil de mistrives pga vinden? Anonymkode: 6dda0...75e Det viktigste er vanning. Jeg kommer fra et vindutsatt sted i Nordland og har ikke slitt med at planter tørker ut i bladene, så lenge de har nok vann. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #16 Del Skrevet 11. september 2020 På 8.9.2020 den 11.32, AnonymBruker skrev: Jeg har spurt flere ganger, både her og i plantebutikker, hva jeg bør ha utendørs. Altså på balkongen og ved inngangspartiet. Begge stedene er det så å si alltid skygge. Ble anbefalt vintergrønn eller hva det nå heter, og de er begge knusktørre og triste selv om jeg prøver å passe på dem (vanner et par ganger i uka som jeg ble anbefalt). Har dem i en vegghengt potte. Hva tåler egentlig skygge og vær og vind? Anonymkode: 6dda0...75e Det enkleste, ts, om du ikke ønsker å "kave" med planter er: 1. plant i en stor potte. Liten potte = mye vanning. Stor potte = lite vanning 2. Kjøp eller få en plante som du ser trivst. Har naboen en som er flott? Ring på og spør hva den heter og om den er mye bry. Eller ta en plante som alt vokser vilt i området. De har best sjanser. 3. Ikke heng planter på veggen i vind. Bare bry. MÅ du absolutt ha en plante der vinden tar? Kjøp en diger balje, sørg for dreneringshull under og fyll den med jord og en enkel plante. Men godta at vind mange steder i Norge er så sterk at den vil piske bladene av enhver plante. 4. dersom du er HELT bestemt på å absolutt henge en plante i en liten krukke på veggen i vinden? Kjøp en i plast. Anonymkode: 63574...fcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #17 Del Skrevet 11. september 2020 På 10.9.2020 den 9.41, AnonymBruker skrev: Det kommer an på hvilke planter du har. Vintergrønn er ikke navn på en plante, det betyr bare at de er grønne hele året. Hvordan ser plantene dine ut? 🙂 Anonymkode: 525eb...c34 Den ser sånn ut. Hilsen ts Anonymkode: 6dda0...75e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #18 Del Skrevet 11. september 2020 Det kan se ut som en buksbom, og det første jeg legger merke til er at den har alt for liten potte og plass å vokse på. Potta den står i er bare beregnet på å holde til planten blir solgt og plantet i bakken eller i en større krukke hjemme hos kjøperen. Gi den mer jord og mer vann, og se om det hjelper. Jeg tror heller ikke den egner seg så godt som ampelplante oppe på veggen, da den er en busk som kan bli ganske stor, ikke en potteplante som holder seg liten og nett av seg selv. Fordelen er at den tåler kraftig klipping og egner seg til formklipping, så du kan holde den i ønsket størrelse likevel. Anonymkode: 8acc9...951 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #19 Del Skrevet 11. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kan se ut som en buksbom, og det første jeg legger merke til er at den har alt for liten potte og plass å vokse på. Potta den står i er bare beregnet på å holde til planten blir solgt og plantet i bakken eller i en større krukke hjemme hos kjøperen. Gi den mer jord og mer vann, og se om det hjelper. Jeg tror heller ikke den egner seg så godt som ampelplante oppe på veggen, da den er en busk som kan bli ganske stor, ikke en potteplante som holder seg liten og nett av seg selv. Fordelen er at den tåler kraftig klipping og egner seg til formklipping, så du kan holde den i ønsket størrelse likevel. Anonymkode: 8acc9...951 Takk for godt svar. Hva KAN jeg faktisk ha oppi der da? Anonymkode: 6dda0...75e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #20 Del Skrevet 11. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for godt svar. Hva KAN jeg faktisk ha oppi der da? Anonymkode: 6dda0...75e Helt ærlig? Noe i plast.... Du kommer til å slite med å få noe til å trives oppi en så liten potte, i skygge og i vind. Tørker om sommeren og bunnfryser og frostsvir om vinteren. Tror jeg ville fylt den med stein, noen trebiter og litt mose, slik at det ble mer som et naturlandskap. Til sommeren igjen kan du prøve storkenebb eller hosta. Anonymkode: 8e0b2...470 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå