AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #1 Skrevet 8. september 2020 Har en venninne som spør å få låne penger ofte.. Jeg lever veldig sparsommelig pga. dårlig råd og sier ofte at jeg ikke kan pga. dårlig råd, men blir likevel ofte spurt om jeg kan låne bort. Noen ganger låner jeg bort pga. dårlig samvittighet for å si nei så ofte. Hvordan får jeg henne til å skjønne at det ikke er passende å spørre meg om å låne? Anonymkode: 350af...ed0
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #2 Skrevet 8. september 2020 Du forteller at du ikke har penger, og sier "nei" hver gang. Anonymkode: 70ecd...9a3 8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #3 Skrevet 8. september 2020 Jeg hadde samme problem med en venninne. Jeg begynte å late som jeg var blakk hele tiden akkurat som hun var. Jeg var ikke det, fordi jeg klarte å disponere pengene i motsetning til henne. Hun hadde høyere inntekt og mindre faste utgifter enn meg, men hadde shopping som hobby og "måtte" ha alkohol hver helg. Ikke noe jeg gidder å sponse eller ha dårlig samvittighet for i alle fall... Anonymkode: 99d39...d55 4
Hasselnøtter Skrevet 8. september 2020 #4 Skrevet 8. september 2020 Si: "Jeg har det trangt selv, og kan ikke låne deg noe. Dersom det endrer selv og jeg får så god råd at jeg kan låne bort til andre, så skal jeg si ifra. Frem til det setter jeg pris på at du ikke spør mer." 2
Nmtt Skrevet 8. september 2020 #5 Skrevet 8. september 2020 Du trenger ikke å få hu til å forstå noen ting. Samma faen hvilken grunn du har til å ikke låne hu penger... si nei. Hu får heller låne av banken om det er så krise.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 Si nei hver gang til hun slutter å spørre. Anonymkode: f07d5...c82
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #7 Skrevet 8. september 2020 Du lever sparsommelig, så du har kontroll på økonomien. Hun ber om å låne, sannsynligvis fordi hun ikke har det. Jeg hadde en eks som var sånn. Vi var begge studenter, hun hadde deltidsjobb, jeg hadde ikke. Likevel klarte hun alltid å bruke opp alt i god tid før hun fikk lønn og studielån, og måtte ofte låne av meg. Ikke så mye annet du kan gjøre enn å si nei. Ikke la henne få vite at du sparer. Anonymkode: da5ae...b44
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #8 Skrevet 8. september 2020 Så nei, eventuelt start å spørt henne om låne penger. Kanskje ho ser problemet da. Anonymkode: e329d...751 1
Energidronning Skrevet 8. september 2020 #10 Skrevet 8. september 2020 Forklar henne på en morsom måte at du er ikke en bank. 😉
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #11 Skrevet 8. september 2020 Hadde ei sånn venninne før. Hun jobba fulltid, jeg var student. Hun brukte penger på sminke, alkohol, snus, merkeklær (som hun ikke brukte, men la ut for en billig penge på Finn etterpå) og mat som hun ikke klarte å spise i tide som hun kastet fordi hun kjøpte take away isteden osv. Hun hadde helt vilt mye i forbruksgjeld også. Jeg måtte bare si nei hver gang til hun sluttet å spørre, da sluttet hun å spørre om vi skulle møtes også. Like greit egentlig. Anonymkode: dd4a1...05c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå