Gå til innhold

Trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en jente som fyller 6 år den 30.12.20 og er den den yngste i klassen sin. Hun er en fantastisk, sosial og gøy lekekamerat. Det eneste hun sliter med å å holde fokus når læreren underviser. Læreren sa selv at hun er flink på mange områder men faller av innimellom og følge ikke med i timene. Da satt datteren min helt fram og jeg var fornøyd med den plassen hun hadde helt siden skolenstart. Nå er datteren min flyttet til lengre borte, nær vinduet. Der ser hun kun halve på det som står i tavlen. Det er større sannsynlighet for at hun ikke følger med i timene fordi hun ser ikke så godt på tavla. På forrige plassen sin sitter nå en jente som er nesten 1 år eldre, altså 6.5år. Jeg ønsker at datteren min skal få en god plass der hun kan se hele tavlen. Hvordan skal jeg ta det opp med læreren?

Anonymkode: 50445...b34

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er større sannsynlighet for at hun ikke følger med i timene fordi hun ser ikke så godt på tavla.

Briller? 

Skrevet
9 minutter siden, AndreasBR skrev:

Briller? 

Ingen synsproblemer. Hun ser kun halve tavlen fordi plassen ligger lengre borte på siden.

ts.

• Liker 1
Skrevet

Du kan selvsagt ta det opp med lærer- Men min erfaring med to små på barneskolen er at de bytter plass og bytter sidekamerat i ett sett, og den situasjonen hun er i nå vil nødvendigvis ikke være den samme om et par måneder.

I en stor klasse er det nok mange andre også som sliter med å holde fokus, og som også må få sitte slik at de ser hele tavlen. I mine barns klasser er det ulike diagnoser, dysleksi, adhd, syns- og hørselsproblemer, barn med ulik modningsgrad, og det er mange vurderinger en lærer må ta, mange som må få sitte slik at de ser godt. Uansett ville jeg nevnt det på kontaktsamtale, at hvis lærer mener hun sliter md å holde fokus, så vil det kanskje hjelpe om hun får en plass med god oversikt.

Anonymkode: 2808e...09d

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen synsproblemer. Hun ser kun halve tavlen fordi plassen ligger lengre borte på siden.

ts.

Kikkert? :P Beklager, hehe 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan selvsagt ta det opp med lærer- Men min erfaring med to små på barneskolen er at de bytter plass og bytter sidekamerat i ett sett, og den situasjonen hun er i nå vil nødvendigvis ikke være den samme om et par måneder.

I en stor klasse er det nok mange andre også som sliter med å holde fokus, og som også må få sitte slik at de ser hele tavlen. I mine barns klasser er det ulike diagnoser, dysleksi, adhd, syns- og hørselsproblemer, barn med ulik modningsgrad, og det er mange vurderinger en lærer må ta, mange som må få sitte slik at de ser godt. Uansett ville jeg nevnt det på kontaktsamtale, at hvis lærer mener hun sliter md å holde fokus, så vil det kanskje hjelpe om hun får en plass med god oversikt.

Anonymkode: 2808e...09d

Takk for svar.

Hun sitter fremdeles i første rad men mye lengre fra tavlen. Plassen ligger lengst mulig på siden. Halve tavlen er tilgjengelig mens den andre ikke er det.

Vil jeg bli oppfattet kravstor hvis jeg tar det opp med læreren?  Kan læreren si nei på grunnlag av at han vet best klassens dynamikken.

Ts.

Skrevet

Læreren vet jo at enkelte plasser er dårligere enn andre mtp utsikt til tavla. Men samtidig er det en del barn som lettere finner roen på kanten, hvor det jo er to retninger uten medelever. 

Det kan jo tenkes at ditt barn ble enda mer ukonsentrert med venner rundt på alle kanter, og derfor bør sitte litt inntil kanten. 

Det er forøvrig helt vanlig at en femåring er ukonsentrert! 

Anonymkode: cc5be...26e

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Læreren vet jo at enkelte plasser er dårligere enn andre mtp utsikt til tavla. Men samtidig er det en del barn som lettere finner roen på kanten, hvor det jo er to retninger uten medelever. 

Det kan jo tenkes at ditt barn ble enda mer ukonsentrert med venner rundt på alle kanter, og derfor bør sitte litt inntil kanten. 

Det er forøvrig helt vanlig at en femåring er ukonsentrert! 

Anonymkode: cc5be...26e

Det er stemmer dessverre ikke. Hun sitter med en gutt (Jeg kjenner godt foreldrene hans) som er mye urolig og bruker tiden til tull og tøys (igjen jeg kjenner både gutten og foreldrene. De er naboer). Så nå vet jeg ikke hva er intensjonen til læreren da han flyttet henne samtidig som læreren selv sier at jenten ikke følger med pga dårlig konsentrasjon? 

Skrevet

Jeg synes det høres rart ut at det finnes en plass i et klasserom der man kun kan se halve tavlen. Jeg har vært i mange klasserom, og har aldri noensinne opplevd at det finnes en plass der man ikke kan se hele tavlen. Det kan være lettere eller vanskeligere å se tavlen fra de ulike plassene, men at halve tavlen er utilgjengelig har jeg aldri opplevd. Er det søyler i klasserommet? Står det et møbel i veien? Hvis det står noe i veien som ikke er en søyle kan du jo snakke med læreren om å få dette fjernet.

Hvis det faktisk finnes plasser i klasserommet der det ikke er mulig å se hele tavla så foreslår jeg at du ber lærer om å kartlegge hvilke deler av tavla som er synlig fra alle plassene, og kun skrive på den/de delene. (Kan gjøres ved at alle elevene sitter på plassene sine, og lærer markerer ulike deler av tavlen og ber de som ser merket om å rekke opp hånden. Så kan den/de delene av tavlen som ale kan se markeres, f.eks ved å lage en ramme rundt med tape). Alle elevene skal kunne se alt som skrives på tavlen. Det hjelper ikke å flytte din jente vekk fra plass som bare ser halve tavlen, for da vil jo problemet bare flyttes til en annen unge. Det hjelper heller ikke hvor mye man konsentrerer seg, dersom tavlen er utenfor synsfeltet kan man ikke se den uansett...

Anonymkode: 2eb2b...ec4

Skrevet

Det er 4 uker ut i skoleåret. Læreren trenger fortsatt tid på å bli kjent med klassen som helhet og enkeltelever. Ved å rotere ofte blir h*n mer kjent med hvordan klassen fungerer i klasserommet. De kommer til å bytte plasser mange flere ganger.

Ditt barn kan ikke tas mer hensyn til enn andre. Er jo ikke mer riktig overfor andre barn at de blir plassert på en mindre bra plass, mens ditt alltid skal ha de bedre.

Hvis lærer til stadighet tar opp at barnet ditt er ukonsentrert kan du kanskje forsiktig nevne at det muligens kan være verdt å prøve ut en plass nærmere "senter" i klasserommet. Men samtidig så er barnet ditt bare 5 år, så det er heller ikke unormalt å slite med konsentrasjonen over tid. Og når det er sagt så er det vel ikke såååå mye tavleundervisning det er snakk om i første klasse.

Anonymkode: 28ba2...8a2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...