AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #1 Skrevet 8. september 2020 Han har den siste tiden tisset litt på seg (kun på dagtid). Dette skjer mest i bhg, ikke hjemme. Har tenkt litt på nervøsitet, eller en overgang fra sommer til å plutselig skal i bhg. Nå vil de ha samtale i bhg for å finne årsaken til dette. Blir automatisk litt engstelig om det er en bekymring mot oss som foreldre. Det er heldigvis ingen grunn for det, men likevel en tanke og redsel for det. Han har også den siste tiden knyttet nevene litt, noe de ansatte visst nok har lagt merke til. Har noen opplevd noe lignende? Tips til hva vi kan gjøre? Har ei datter på 10 fra før. Hun har vært veldig langt fremme med alt, sluttet med bleie da hun var 2år , uten uhell etterpå. Litt mer utadvendt enn lillegutt på 4år. Anonymkode: 3517d...c04
Hr. Aktiv Skrevet 8. september 2020 #2 Skrevet 8. september 2020 Helt normalt. Her er det barnehagen som må være mere påpasselig. Hadde samme problem. Innkalt til flere møter om en løsning på problemet som bunnet ut i at barnehagen ikke hadde tid til å passe på godt nok. Dvs. et av primærbehovene til barna kunne ikke følges med. Jeg gikk hardere på noe barnehagen ikke satte pris på, men de måtte bare ta affære for dette hadde endt opp i media og kommunen hvis de ikke hadde tatt grep. Barna når de leker er såpass inni leken og så livredde for å gå glipp av lek at de "glemmer" å gå på do. 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #3 Skrevet 8. september 2020 Kan det være at han ikke har tid til å forlate leken? Det kan være mange grunner til at barn begynner å tisse på seg igjen, og helt uvanlig er det jo ikke når de slutter med bleier at det glipper litt. Skjer det hver gang han må tisse? Bhg er ofte veldig tidlig inn om de finner noe, så ikke nødvendig at de er veldig bekymret for dette enda. Men jeg skjønner følelsene dine TS. Ofte tenker man jo at det må være noe veldig alvorlig når man blir kalt inn, men det trenger ikke å være det. Anonymkode: 1f919...e3a 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #4 Skrevet 8. september 2020 4 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Helt normalt. Her er det barnehagen som må være mere påpasselig. Hadde samme problem. Innkalt til flere møter om en løsning på problemet som bunnet ut i at barnehagen ikke hadde tid til å passe på godt nok. Dvs. et av primærbehovene til barna kunne ikke følges med. Jeg gikk hardere på noe barnehagen ikke satte pris på, men de måtte bare ta affære for dette hadde endt opp i media og kommunen hvis de ikke hadde tatt grep. Barna når de leker er såpass inni leken og så livredde for å gå glipp av lek at de "glemmer" å gå på do. Helt enig med deg. Jeg selv ser ikke problemet hjemme, å du lå tro at jeg følger med. Han lager litt grimaser og knytter nevene litt nevner de også, det ser jeg ikke så mye til her hjemme. Iallefall ikke merkbart. Er så redd om de blir for oppmerksomme, at alt han gjør skal være galt. Om du skjønner. Han er en helt normal gutt, en normal atferd og har flere leke kamerater. Nå gruer jeg meg litt til samtalen, nettopp fordi jeg er redd om de overreagerer på et problem som kanskje ikke er et problem. Nesten så jeg føler at de tror han har et atferdsproblem. Det har jeg aldri tenkt tanken på ei gang. Jeg har som sagt ei fra før av, å mye forskjell på de to er det ikke ift utviklingen. Takk for svar Anonymkode: 3517d...c04
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #5 Skrevet 8. september 2020 Opplevde det med min jente når hun var 4 og bytta barnehage. Hun slet med å å finne seg tilrette i barnegruppa, det var en del "clicker" blant de andre barna og var lett å bli holdt utenfor. Turde ikke ikke gå på do fordi hun var redd for å ikke få komme inn igjen i leken med de andre og var veldig stressa pga av dette. Anonymkode: e35ea...59e
luianna Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 Tisse på seg, knytte nevene, sier barnehagen. Dette kan tyde på at han har følelser han ikke klarer å uttrykke på annen måte. Det kan være overgang fra sommerferie til barnehage, men det kan også være noe i barnehagen. Et nytt barn, ny voksen, ny avdeling etc. Min eldste datter begynte med sengevæting etter å ha vært tørr på natt i halvannet år eller så, kort tid etter å ha mistet en nær slektning helt brått og uventet som hun var veldig knyttet til. Hun var da fire. Hun fikk diagnosen enurese, men fastlegen (og vi også) mente det kan ha blitt utløst av dødsfallet. Ingen behandling eller medisin har fungert, men ting har bedret seg (normalt vil det jo også skje at enurese vil bli bedre/gå bort med årene). Det jeg mener å si, er at ting som er følelsesmessig vanskelig, kan komme til uttrykk fysisk. Det kan også være fordi han ikke ønsker å forlate leken/ikke enser at han må tisse før uhellet skjer. Han er bare fire år, tross alt. Jeg synes det er flott at barnehagen vil ta opp dette med deg, for hvis det faktisk er noe, så blir det tatt tak i tidlig. Kanskje kan PPT komme innom for observasjon om det fortsetter, det vil aldri gjøre vondt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #7 Skrevet 8. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opplevde det med min jente når hun var 4 og bytta barnehage. Hun slet med å å finne seg tilrette i barnegruppa, det var en del "clicker" blant de andre barna og var lett å bli holdt utenfor. Turde ikke ikke gå på do fordi hun var redd for å ikke få komme inn igjen i leken med de andre og var veldig stressa pga av dette. Anonymkode: e35ea...59e Måtte du ha samtale for dette? Har tidligere vært til samtaler pga av at han var sen med å gå, litt tilbakeholden osv i bhg. Det var ingenting galt med han i det hele tatt, men bhg ar veldig på med å ville undersøke han nærmere. Han må få lov til å være sjenert, vi alle er ko forskjellige. Måtte til og med inn på sykehuset for å teste hørselen hans, men den var jo kjempe fin. De lurte på hvem i alle dager det var som sendte han inn der. Jeg krysser fingrene for at dette går fint. Og at det er helt normalt. Helt innafor å være litt engstelig for dette, håper jeg. Anonymkode: 3517d...c04
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #8 Skrevet 8. september 2020 4 minutter siden, luianna skrev: Tisse på seg, knytte nevene, sier barnehagen. Dette kan tyde på at han har følelser han ikke klarer å uttrykke på annen måte. Det kan være overgang fra sommerferie til barnehage, men det kan også være noe i barnehagen. Et nytt barn, ny voksen, ny avdeling etc. Min eldste datter begynte med sengevæting etter å ha vært tørr på natt i halvannet år eller så, kort tid etter å ha mistet en nær slektning helt brått og uventet som hun var veldig knyttet til. Hun var da fire. Hun fikk diagnosen enurese, men fastlegen (og vi også) mente det kan ha blitt utløst av dødsfallet. Ingen behandling eller medisin har fungert, men ting har bedret seg (normalt vil det jo også skje at enurese vil bli bedre/gå bort med årene). Det jeg mener å si, er at ting som er følelsesmessig vanskelig, kan komme til uttrykk fysisk. Det kan også være fordi han ikke ønsker å forlate leken/ikke enser at han må tisse før uhellet skjer. Han er bare fire år, tross alt. Jeg synes det er flott at barnehagen vil ta opp dette med deg, for hvis det faktisk er noe, så blir det tatt tak i tidlig. Kanskje kan PPT komme innom for observasjon om det fortsetter, det vil aldri gjøre vondt. PPt er helt greit det om de ser at problemet fortsetter. Jeg vil nok først utelukke urinveisinfeksjon. Men er så inderlig redd for barnevernet. Syntes de tar BV inn i alt mulig. Helt uhørt om de skal blandes inn pga noen få uhell i bhg og noen små grimaser i ansiktet. Det kan være en dårlig uvane. Jeg har kanskje hørt litt for mye om barnevernet på nyhetene, og derfor redd for tanken. Naturligvis. Ts Anonymkode: 3517d...c04
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #9 Skrevet 8. september 2020 Hos oss var grunnen så enkel at lillegutt var redd for at noen skulle stikke av med sykkelen hans hvis han gikk på do. Det løste seg når de voksne sa de kunne passe på sykkelen for han😁 Anonymkode: f33cd...387 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #10 Skrevet 8. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Måtte du ha samtale for dette? Har tidligere vært til samtaler pga av at han var sen med å gå, litt tilbakeholden osv i bhg. Det var ingenting galt med han i det hele tatt, men bhg ar veldig på med å ville undersøke han nærmere. Han må få lov til å være sjenert, vi alle er ko forskjellige. Måtte til og med inn på sykehuset for å teste hørselen hans, men den var jo kjempe fin. De lurte på hvem i alle dager det var som sendte han inn der. Jeg krysser fingrene for at dette går fint. Og at det er helt normalt. Helt innafor å være litt engstelig for dette, håper jeg. Anonymkode: 3517d...c04 De kalte ikke inn til samtale spesifikt for dette nei. Men vi hadde jevnlig dialog om det ved levering/henting Anonymkode: e35ea...59e 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #11 Skrevet 8. september 2020 Jeg har også en som er sjenert, og som hadde litt av samme «problem». Vi ble aldri kalt inn til samtale om det, men vi hadde en åpen dialog om at han trengte litt ekstra trygghet i bhg. Som du sier er ikke alle like, og noen trenger rett og slett voksne som viser forståelse for nettopp det. I og med at dette ikke er et problem hjemme, vil jeg nok tro at det bare har med at han er en beskjeden person, og kanskje ikke liker så godt å gå på do i bhg. Han er jo bare 4 år! Jeg husker selv at jeg ikke likte å gå på do, verken i bhg eller skolen.Grimaser er vel heller ikke uvanlig i perioder. Det er jo fint at bhg er obs på det, da kan dere sammen finne ut hva som er den beste løsningen for at han skal føle seg tryggest mulig. Også tror jeg det er lurt at man ikke lager et problem ut av noe som egentlig ikke er det. Anonymkode: cd3fd...d3e 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #12 Skrevet 8. september 2020 Ikke vær redd for samtalen, de vil jo hjelpe barnet ditt. De har garantert erfaring med dette fra før, og kan gi tips om hva som er lurt. Lurt at barnehage og hjem følger samme rutiner om dette, så veldig bra med møte Anonymkode: 53862...306 1
luianna Skrevet 8. september 2020 #13 Skrevet 8. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: PPt er helt greit det om de ser at problemet fortsetter. Jeg vil nok først utelukke urinveisinfeksjon. Men er så inderlig redd for barnevernet. Syntes de tar BV inn i alt mulig. Helt uhørt om de skal blandes inn pga noen få uhell i bhg og noen små grimaser i ansiktet. Det kan være en dårlig uvane. Jeg har kanskje hørt litt for mye om barnevernet på nyhetene, og derfor redd for tanken. Naturligvis. Ts Anonymkode: 3517d...c04 Har du noen grunn til å frykte BV? Jeg ser ingen sjans i havet for at dette skal koble dere til BV, utifra opplysninger du har gitt. Jeg er helt for barnevernet. De er ikke der for å "ta barnet", de er der for barnets beste, og kan være en utrolig god ressurs i familier som har det vanskelig eller som trenger litt ekstra. Barnevernet verner om barn også ved å hjelpe foreldre og familie som helhet. Jeg har alvorlige diagnoser, og jeg var livredd BV før pga det og all skremselspropraganda, men jeg har innsett at de er en god ressurs i samfunnet. Jeg/vi har for øvrig ingenting med BV å gjøre per dags dato, men jeg har kontakt med mennesker i lignende situasjon (diagnoser) som har det, og de har kun positive opplevelser. De får hjelp og støtte etter sitt behov. De er også rådgivende. Skulle BV blitt kontaktet, ville det neppe blitt som en "melde fra om misforhold", om alt virker ok i hjemmet. Er det barnehagen din som blander inn BV i "alt mulig"? Men, dette var jo ikke en tråd om BV. PPT er langtifra BV, annet enn at de også er der for barnets beste i en barnehage- eller skolehverdag. 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #14 Skrevet 8. september 2020 5 minutter siden, luianna skrev: Har du noen grunn til å frykte BV? Jeg ser ingen sjans i havet for at dette skal koble dere til BV, utifra opplysninger du har gitt. Jeg er helt for barnevernet. De er ikke der for å "ta barnet", de er der for barnets beste, og kan være en utrolig god ressurs i familier som har det vanskelig eller som trenger litt ekstra. Barnevernet verner om barn også ved å hjelpe foreldre og familie som helhet. Jeg har alvorlige diagnoser, og jeg var livredd BV før pga det og all skremselspropraganda, men jeg har innsett at de er en god ressurs i samfunnet. Jeg/vi har for øvrig ingenting med BV å gjøre per dags dato, men jeg har kontakt med mennesker i lignende situasjon (diagnoser) som har det, og de har kun positive opplevelser. De får hjelp og støtte etter sitt behov. De er også rådgivende. Skulle BV blitt kontaktet, ville det neppe blitt som en "melde fra om misforhold", om alt virker ok i hjemmet. Er det barnehagen din som blander inn BV i "alt mulig"? Men, dette var jo ikke en tråd om BV. PPT er langtifra BV, annet enn at de også er der for barnets beste i en barnehage- eller skolehverdag. Nei , ikke i deg hele tatt. Men man hører jo skrekkscenario om at bhg/skole har samarbeidet med BV og familier har vært et offer pga en matpakke. I mitt tilfelle er dette som sagt helt uhørt og helt utenfor min sone. Jeg vet at de gjør en viktig jobb, men de skal ikke blandes inn i helt normal kjærlig familie. De små uhellene han har hatt er ikke pga nervøsitet fra hans side, tror jeg. Han trives i bhg, og har sine faste lekekamerater. Ja han er bare 4år gammel. Ville sett verre på dette om han var 6-7år. Jeg ser helt uproblematisk på dette, så lenge bare bhg gjør deg samme. Det jeg kan gjøre er å ta han med til lege, få sjekket at alt er fint med urinprøver o.l, det er nok noe jeg vil nevne i samtalen. 😊 Anonymkode: 3517d...c04
luianna Skrevet 8. september 2020 #15 Skrevet 8. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei , ikke i deg hele tatt. Men man hører jo skrekkscenario om at bhg/skole har samarbeidet med BV og familier har vært et offer pga en matpakke. I mitt tilfelle er dette som sagt helt uhørt og helt utenfor min sone. Jeg vet at de gjør en viktig jobb, men de skal ikke blandes inn i helt normal kjærlig familie. De små uhellene han har hatt er ikke pga nervøsitet fra hans side, tror jeg. Han trives i bhg, og har sine faste lekekamerater. Ja han er bare 4år gammel. Ville sett verre på dette om han var 6-7år. Jeg ser helt uproblematisk på dette, så lenge bare bhg gjør deg samme. Det jeg kan gjøre er å ta han med til lege, få sjekket at alt er fint med urinprøver o.l, det er nok noe jeg vil nevne i samtalen. 😊 Anonymkode: 3517d...c04 Jeg har ikke satt meg inn i de ulike hendelsene, men har hørt noen historier her og der, men jeg klarer ikke å tro på alt. Det ligger annet bak også, det er jeg sikker på. BV kan gjøre feil, helt klart, de er også mennesker og feilbedømmer som alle andre, men de jobber i team, så man er på en måte ikke alene om å avgjøre hva som skal skje med et barn/familie. Det er merkelig at et helt team skal gå bananas over en "matpakke". Men bort fra avsporing om BV. Jeg skulle også skrive i stad, at det er lurt å utelukke fysiologiske plager, som UVI, som du nevner. Jeg synes du allerede i dag skal bestille time hos fastlegen. På den måten kan du fortere avklare om det er noe fysiologisk. Da min datter ble utredet, så var det både urinprøver, blodprøver og fysisk undersøkelse av mage. Det er dette jeg husker at vi måtte gjennom. Det begynner å bli noen år siden, så kan hende jeg har glemt noe. Kan han knytte nevene nettopp fordi han tisser på seg? Det må jo være ubehagelig for ham, både det å være våt i trusa og det at andre muligens kan se det, og det at han trenger å bli skiftet på.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #16 Skrevet 8. september 2020 Flott at barnehagen tar tak i ting nå, og ikke samler opp til Foreldresamtalen som kanskje er mange måneder til. Kanskje hun er utrygg i barnehagen, kanskje dere sammen kan finne ut av det så hun får en bedre hverdag. Fokuser på barnet, ikke på at de er ute etter å ta dere foreldre. Anonymkode: a30cb...138
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #17 Skrevet 8. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Flott at barnehagen tar tak i ting nå, og ikke samler opp til Foreldresamtalen som kanskje er mange måneder til. Kanskje hun er utrygg i barnehagen, kanskje dere sammen kan finne ut av det så hun får en bedre hverdag. Fokuser på barnet, ikke på at de er ute etter å ta dere foreldre. Anonymkode: a30cb...138 Ja, flott at de sier til oss at han har noen uhell i bhg. Men når andre ting kommer med som grimaser i ansiktet og knytte nevene (som aldri jeg har sett på han), så begynner ko helt klart mine tanker å vandre på hva de tenker problemet er. Nå blir det spennende se, men jeg forventer en helt vanlig samtale uten at tiltak settes inn. Pr nå er han uheldig og det er det. Han har det kanskje i iverkant litt gøy og blir nok kanskje litt ivrig. Vil selfølgelig ringe legen, så en UV kan utelukkes. Ts Anonymkode: 3517d...c04
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #18 Skrevet 8. september 2020 1 time siden, luianna skrev: Jeg har ikke satt meg inn i de ulike hendelsene, men har hørt noen historier her og der, men jeg klarer ikke å tro på alt. Det ligger annet bak også, det er jeg sikker på. BV kan gjøre feil, helt klart, de er også mennesker og feilbedømmer som alle andre, men de jobber i team, så man er på en måte ikke alene om å avgjøre hva som skal skje med et barn/familie. Det er merkelig at et helt team skal gå bananas over en "matpakke". Men bort fra avsporing om BV. Jeg skulle også skrive i stad, at det er lurt å utelukke fysiologiske plager, som UVI, som du nevner. Jeg synes du allerede i dag skal bestille time hos fastlegen. På den måten kan du fortere avklare om det er noe fysiologisk. Da min datter ble utredet, så var det både urinprøver, blodprøver og fysisk undersøkelse av mage. Det er dette jeg husker at vi måtte gjennom. Det begynner å bli noen år siden, så kan hende jeg har glemt noe. Kan han knytte nevene nettopp fordi han tisser på seg? Det må jo være ubehagelig for ham, både det å være våt i trusa og det at andre muligens kan se det, og det at han trenger å bli skiftet på. Jeg aner ikke hva de mente med at han knytter nevene. Har sett han gjør det når han plutselig må tisse. Det er forsåvidt helt normalt spør du meg. Har bare aldri hørt at man skal ha en prat om en slik ting. Jeg nevnte at legen bli aktuelt om dette fortsatte. Anonymkode: 3517d...c04
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #19 Skrevet 8. september 2020 Slapp av, trenger ikke få piggene ut med engang. Helt vanlig med samtale om barnet endrer atferd, plutselig starter å tisse på seg osv Anonymkode: 89b4d...cd1 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #20 Skrevet 8. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Han har den siste tiden tisset litt på seg (kun på dagtid). Dette skjer mest i bhg, ikke hjemme. Har tenkt litt på nervøsitet, eller en overgang fra sommer til å plutselig skal i bhg. Nå vil de ha samtale i bhg for å finne årsaken til dette. Blir automatisk litt engstelig om det er en bekymring mot oss som foreldre. Det er heldigvis ingen grunn for det, men likevel en tanke og redsel for det. Han har også den siste tiden knyttet nevene litt, noe de ansatte visst nok har lagt merke til. Har noen opplevd noe lignende? Tips til hva vi kan gjøre? Har ei datter på 10 fra før. Hun har vært veldig langt fremme med alt, sluttet med bleie da hun var 2år , uten uhell etterpå. Litt mer utadvendt enn lillegutt på 4år. Anonymkode: 3517d...c04 De har sikkert nylig vært på kurs hvor de har lært at det å tisse på seg er et symptom på noe psykisk galt. For ja, det kan være det, men oftest er det bare faser. Om du er helt sikker på at barnet ditt ikke har gått gjennom forandringer i det siste (flytting, ny bhg, skilsmisse mellom foreldre etc), kan du være ganske sikker på at det er en fase. Helt normalt!! Be de ha faste dotider der han følges, få ham til å sitte lenge nok på do, og ha med nok skift. Ikke snakk så mye om det, og øk rutiner i hjemmet så han er helt helt trygg (=gjør det samme hver dag). Da går det nok over. Ps. Det har ikke skjedd noe i bhg da? Anonymkode: bb343...0d1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå