AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #1 Skrevet 8. september 2020 Hvis man er på jobb og skal hjem til noen som åpenbart sliter og ikke har det bra, hvor vedkommende kanskje driter seg ut på en eller annen måte pga sykdom/diagnose, eller på andre måter kanskje fremstår som spesiell, snål. Hvor stor er alvorlighetsgraden hvis du som profesjonell forteller om situasjonen som oppstod der hjemme hos denne personen, til dine kollegaer? Sånn at kollegaer vrir seg i latter, vil vite hvem denne personen er, og kanskje til og med oppsøker personen for å få sett dette "morsomme" med egne øyne? Anonymkode: e2d7b...b79
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #2 Skrevet 8. september 2020 Da jeg jobbet i hjemmesykepleien var det aldri noe tema, annet enn vi evt sympatiserte med pasienten. Alle jeg jobbet med var veldig profesjonelle. Faren min er rørlegger, og har kun fortalt en historie om en han var hjemme hos. Det var ikke lagt frem som en morsom historie, men heller en man synes synd på. Håper og tror at de fleste er profesjonelle, og uansett om de ansatte flirer litt i lunsjen så gjør vel ikke det noe. Anonymkode: d14dd...d75 7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #3 Skrevet 8. september 2020 Helsepersonell har taushetsplikt. Den gjelder også overfor kollegaer. Er det ikke noe kollegaen trenger og vite så skal man ikke si noe. Hvordan det er for andre yrkesgrupper som håndtverkere vet jeg ikke, men man skulle jo tro at de også hadde en form for taushetsplikt? De kan jo se mye rart når de er i hjemmet til folk. Anonymkode: 76f8d...5a4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #4 Skrevet 8. september 2020 Hva mener du med alvorlighetsgrad? Mener du at det er ulovlig? Helt innafor å fortelle morsomme historier, ikke innafor å fortelle hvem det er. Anonymkode: ae008...0b2 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #5 Skrevet 8. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan det er for andre yrkesgrupper som håndtverkere vet jeg ikke, men man skulle jo tro at de også hadde en form for taushetsplikt? De kan jo se mye rart når de er i hjemmet til folk. Anonymkode: 76f8d...5a4 Håndtverkere har ikke taushetsplikt etter loven, men mange seriøse bedrifter har en egen klausul i kontrakten hvor det står at den ansatte ikke skal dele informasjon som de har blitt kjent med gjennom jobben. Det gjelder også informasjon om kunder. Mange håndtverkere har også en selvpålagt taushetsplikt, selv om de ikke har det gjennom lov eller kontrakt. Mannen min er ofte i kontakt med personer innenfor rus- og psyisk helse, eller andre personer med særskilte utfordringer, og har delt hendelser fra jobben sin, men aldri på en slik måte at vi kan gjenkjenne personen det er snakk om, og absolutt ikke på en stygg måte. Det handler mer om omsorg og medfølelse enn å gjøre seg morsom på andres bekostning. Anonymkode: 3ff72...e81 5
Carrot Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 Jeg ville om jeg hørte noe slikt sagt at jeg syns det er trist at noen morer seg slik på andres bekostning og opptrer så uproft, skjems de ikke?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #7 Skrevet 8. september 2020 Er dette noe du har opplevd, ts? Anonymkode: d2e3e...a43
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #8 Skrevet 8. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis man er på jobb og skal hjem til noen som åpenbart sliter og ikke har det bra, hvor vedkommende kanskje driter seg ut på en eller annen måte pga sykdom/diagnose, eller på andre måter kanskje fremstår som spesiell, snål. Hvor stor er alvorlighetsgraden hvis du som profesjonell forteller om situasjonen som oppstod der hjemme hos denne personen, til dine kollegaer? Sånn at kollegaer vrir seg i latter, vil vite hvem denne personen er, og kanskje til og med oppsøker personen for å få sett dette "morsomme" med egne øyne? Anonymkode: e2d7b...b79 Da håper jeg vedkommende får sparken. Det er veldig uprofesjonelt, barnslig og unødvendig. Anonymkode: 51778...37e
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #9 Skrevet 8. september 2020 Har jobbet i hsp, det jeg alltid har tenkt før jeg deler noe "morsomt" med kollegaer er; er dette noe jeg hadde syntes var ok å vite at ble sagt dersom jeg var pårørende til denne personen. Dersom det omhandler en person som åpenbart sliter og ikke har det bra, er det selvsagt at man ikke ler og godter seg over en fortvila situasjon. Jeg har aldri opplevd at noen andre i hsp. har delt noe fra slike besøk som vi har "vridd oss i latter" over, nettopp fordi det ikke hadde blitt sagt som en morsom ting i utgangspunktet. Derimot har jeg opplevd situasjoner hos brukere som jeg er godt kjent med (som jeg vet at tåler en spøk), hvor enten de eller jeg har gjort noe morsomt, og så forteller jeg det til en eller flere kolleager (en hvis det gjelder brukeren, og gjerne flere om det er jeg som har gjort en bommert) og flere ganger har kollegaene humret sammen med brukeren om dette. Hvis man ikke har humor innenfor omsorgsyrket kan man man bare legge yrket fra seg. Det fungerer ikke, humor er en måte å distansere seg fra og takle alt det alvorlige og ellers vonde innenfor dette yrket på. Klarer man ikke det, så varer man sjeldent lenge. Og at kollegaer "oppsøker" morsomheten har jeg aldri noensinne hørt om. Du kan slappe helt av. Anonymkode: bed12...b98 2
Wilma89 Skrevet 8. september 2020 #10 Skrevet 8. september 2020 Har jobbet både i hjemmesykepleien og sykehjem. Kan ikke huske at at jeg noen gang har ledd av en pasient sammen med kolleger, men har ofte ledd og fortalt om kleine situasjoner jeg har havnet i. Som mye handler om noe jeg har gjort feil eller møtt pasient på feil måte, men det er rart hvordan man kan danne en relasjon med pasientene/brukerne som gjør at man kan le sammen med pasient om rare ting som skjer når man skal hjelpe til med diverse. Såkalt galgenhumor kan gjøre en situasjon og dag mye lettere, men man merker jo veldig fort hvis en pasient er ukomfortabel i en situasjon han/hun har gjort noe «flaut». Da er det jo selvfølgelig ikke noe jeg tuller med der eller i ettertid med kolleger. 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #11 Skrevet 8. september 2020 Jeg har en mann som er elektriker, og han er altså hjemme hos mange familier, hver eneste dag. Jeg har aldri opplevd at han latterliggjør eller snakker ned noen av kundene sine. Én gang tok han opp en situasjon som han synes var ubehagelig, hvor han trengte tilbakemelding på hva han burde gjøre videre. Da var det en familie som hadde store mengder rot og søppel fremme i huset, hvor de hadde laget stier og ganger på gulvet mellom søppelet. Han var usikker på om det var noe han burde melde videre om, men han uttrykket aldri noe annet enn bekymring for helsetilstand og barna i husstanden. Anonymkode: 8ee4d...340
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #12 Skrevet 10. september 2020 Er gift med en håndtverker og han har aldri delt noe med meg som er i den kategorien du har spurt om. Den eneste "morsomme" han har delt var fra en gang han selv dummet seg ut hos en kunde. Anonymkode: 77492...5c4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #13 Skrevet 10. september 2020 På 8.9.2020 den 9.01, AnonymBruker skrev: Helsepersonell har taushetsplikt. Den gjelder også overfor kollegaer. Er det ikke noe kollegaen trenger og vite så skal man ikke si noe. Hvordan det er for andre yrkesgrupper som håndtverkere vet jeg ikke, men man skulle jo tro at de også hadde en form for taushetsplikt? De kan jo se mye rart når de er i hjemmet til folk. Anonymkode: 76f8d...5a4 Mannen min er håndverker og jobber i kommunale boliger. Han har taushetsplikt akkurat som helsepersonell. Ikke bekymre deg TS, det går nok i orden. Anonymkode: 9921e...0a9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #14 Skrevet 11. september 2020 På 8.9.2020 den 12.12, AnonymBruker skrev: Jeg har en mann som er elektriker, og han er altså hjemme hos mange familier, hver eneste dag. Jeg har aldri opplevd at han latterliggjør eller snakker ned noen av kundene sine. Én gang tok han opp en situasjon som han synes var ubehagelig, hvor han trengte tilbakemelding på hva han burde gjøre videre. Da var det en familie som hadde store mengder rot og søppel fremme i huset, hvor de hadde laget stier og ganger på gulvet mellom søppelet. Han var usikker på om det var noe han burde melde videre om, men han uttrykket aldri noe annet enn bekymring for helsetilstand og barna i husstanden. Anonymkode: 8ee4d...340 Og hva gjorde han? Håper det ble varslet om pga barna... Anonymkode: d223a...6d9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #15 Skrevet 11. september 2020 Jeg har flere venner og familiemedlemmer som jobber som stylister, hjemmesykepleiere, branninspektører og diverse, og jeg har aldri opplevd at de gjør narr av kundene/brukerne sine. Men ofte at de gjør narr av seg selv, når de dummer seg ut eller sier/gjør ting de synes er flaut eller morsomt i ettertid. Da alltid fortalt slik at fokuset er på den "flaue/morsomme" delen de selv gjorde. Jeg ville ikke bekymret meg så mye for dette TS. Husk at du kun er en liten statist i livet til de aller fleste, de fleste ønsker bare å være flink i jobben sin å så komme seg hjem til sin egen familie, ikke sitte å prate dritt om fremmede mennesker. Anonymkode: 18f9a...43b
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #16 Skrevet 11. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og hva gjorde han? Håper det ble varslet om pga barna... Anonymkode: d223a...6d9 Han tok det opp med lederen sin. Jeg vet ikke hva som skjedde videre etter det. Anonymkode: 8ee4d...340
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå