Gå til innhold

Arve hus etter bestemor

Anbefalte innlegg

Gjest Engstelig
Skrevet

Min bestemor og jeg har alltid vært nær hverandre, og hun har i mange år sagt at hun ønsker jeg skal overta huset når hun dør.

Hun har to barn, min mor og hennes bror. De er begge informert og enige, og det er ingen uoverenstemmelser for øvrig (dog vet jeg jo at rarere ting har skjedd når dagen kommer...).

Bestemor satt for noen år siden opp et testamente, som hun mente skulle gjøre ting klarere. Hun kan jo ikke testamentere bort mer enn den frie tredjedelen, men den er altså delt på meg og mitt søskenbarn (onkels datter).

Altså er arven i følge testamentet fordelt slik:

1/3 til mamma

1/3 til onkel

1/6 til mitt søskenbarn

1/6 til meg

hvis jeg regner riktig her.

Slik jeg ser det, må jeg egentlig kjøpe ut flere nå enn om hun hadde latt arven fordeles på to, men dette tenkte hun ikke på.

Nå viser det seg, sa mamma i går, at bestemor vil "skrive huset over på de to barna sine før hun dør, for å unngå arveavgift osv."

Er dette den mest lønnsomme måten å gjøre det på?

Vi snakker åpent om det alle sammen, for bestemor ønsker det slik - det høres sikkert kynisk ut, men vi prøver å ordne dette best mulig. Jeg føler meg som er gribb som prøver å smi før hun i det hele tatt er borte, men hun er helt klar på at hun IKKE ønsker uvennskap etter sin død og at jeg skal ha huset.

Min teori var som følger, etter råd fra en venninne:

Gå til banken og hør hvor mye jeg kan få i lån. Hør med bestemor, mamma og onkel om de godtar den kjøpesummen. Bestemor bor der resten av sin levetid, leier av meg. Etter hennes død kan jeg refinansiere ut fra reell takst, og bestemor kan fordele penger og innbo uten at huset er med.

På den måten vil jeg ha økonomisk sjans i det hele tatt til å overta huset, mamma og onkel kan dele sakene melom seg slik de er blitt enige om, i tillegg til at de vil få sin andel i penger, de to samt søskenbarnet mitt. Noe de vel må betale arveavgift av uansett, men mindre.

Har dere erfaring eller kunnskap på feltet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom dere til advokat!

Selv om din bestemor ønsker at du skal overta huset når hun er i live, er dette en dødsdisposisjon. Dessuten har ikke bare livsarvingene krav på min. 2/3 av arven, det er også beløpsgrenser her.

For å klare dette uten krangling og for å sørge for at alle får det de skal ha, så kontakt advokat. Det koster dere en tusenlapp eller tre, men det er vel verdt pengene.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Ja, men vil det ikke være mulig å kjøpe huset? Da vil jo ikke det være en del av arveoppgjøret i det hele tatt. Det vil jo være som om hun selger huset til en utenforstående og leier en leilighet et annet sted, for eksempel - så eier hun det hun eier av innbo, samt har penger på konto, som fordeles som vanlig etter hennes død. Vil ikke dette fjerne hele problemstillingen med arverett, bruksrett osv osv?

Gjest Piper
Skrevet

Du kan jo kjøpe huset med borett, da betaler du mindre fordi bestemoren din har rett til å bo der til sin død. Hun leier ikke da av deg, men har i sin fulle rett lov til å bo der til sin død. hvordan det skal gjøres, ville jeg tatt opp med en advokat.

Ellers psiller det jo liten rolle hvor mange du må kjøpe ut, for summen blir vel den samme uansett. Om du ikke forventer at du skal slippe å måtte betale din mor ut.

Skrevet

Nei, jeg regner jo med å betale ut alle partene, selvsagt, hensikten er ikke å ta fra noen noe. Det startet jo med et ønske fra bestemor, dette.

Men ville det vært en mulighet å kjøpe huset for det jeg KAN kjøpe huset for, ut fra hvor mye lån jeg kan få fra banken? Forutsatt at den kjøpesummen godtas av de som skal arve henne, selvsagt, for den summen vil antagelig ligge NOE under takst, om ikke så mye (og de taper jo uansett penger på arveavgift osv, så poenget må være at man sparer penger).

Det blir i så fall ikke bli slik at jeg kjøper ut noen, så lenge jeg kjøper det mens hun lever? Da kjøper jeg jo huset som i et hvilket som helst salg?

Skrevet

Om gamle som snart skal dø selger, vil det kunne bli sett på som en dødsdisposisjon, og dermed regnes innunder arven.

Ville også gått til advokat.

Skrevet
Ja, men vil det ikke være mulig å kjøpe huset? Da vil jo ikke det være en del av arveoppgjøret i det hele tatt. Det vil jo være som om hun selger huset til en utenforstående og leier en leilighet et annet sted, for eksempel - så eier hun det hun eier av innbo, samt har penger på konto, som fordeles som vanlig etter hennes død. Vil ikke dette fjerne hele problemstillingen med arverett, bruksrett osv osv?

Jo, du kan kjøpe huset. Da må dere ta utgangspunkt i markedsverdien, minus eventuell bruksrett. Ellers er det tale om gavesalg, noe arvingene kan bestride.

Skrevet

Uansett er det såpass mange faktorer inne i dette, at dere bør komme dere til advokat fortest mulig.

Det er ulike måter å fordele arv på slik at arveavgiften kan bli noe mindre, MEN du slipper aldri helt unna.

Når dere er så usikker så er løsningen å gå til en profesjonell, dvs. advokat.

Skrevet

:tristbla:

Dette er forferdelig. Vi mister sannsynligvis fire gamle nå i løpet av kort tid, bare å snakke om det hjemme medfører tårer og tenners gnissel. Jeg ønsker sterkt å kunne bo i det huset med barnet mitt, det ønsker de andre også, men så mye man må ut med til staten når man mister noen så blir vel ikke det mulig, tenker jeg. Det er ordentlig frustrerende.

Tanken på å sette i gang med advokat og ytre om andre løsninger nå, virker forferdelig ufint på meg, så jeg vet ikke om jeg orker det. Jeg vil ikke stresse bestemor med det, heller. Jeg kan jo høre med en advokat, for min egen del, for å vite hvordan jeg skal forholde meg selv når dagen kommer, men jeg tror ikke jeg orker å lage noe om dette overfor de andre hvis det blir veldig komplisert. Da får de heller ordne opp seg i mellom, og drømmen om å bo der får jeg legge vekk. Å se huset bli solgt til andre vil være grusomt, huset ligger like ved foreldrene mine sitt. :cry:

Skrevet

Arveavgift påløper både før og etter personens død. Like mye er den også. Det man slipper etter personens død er dokumentavgift.

Er enig med de andre: kom dere til advokat.

Skrevet
Jeg ønsker sterkt å kunne bo i det huset med barnet mitt, det ønsker de andre også, men så mye man må ut med til staten når man mister noen så blir vel ikke det mulig, tenker jeg. Det er ordentlig frustrerende.

Enig i at arveavgiften er dritt, men den er jo tross alt mindre enn det det koster å kjøpe et hus. Og et slikt lån vil du jo da ha rå til å betjene? Bor du gratis nå?

Skrevet

Jeg oppfattet deg først som at alle ville at du skulle få huset, men nå sier du at de andre også vil ha det?

Isåfall vil jeg oppfordre din bestemor til å gå til advokat, for å sette opp et litt mer avansert testamente enn det hun alt har satt opp, så hun får det mest som hun vil.

Gjest gjest1
Skrevet

Hva med å begynne med å gå i banken og sjekke hvor mye lån du får? Det er jo godt mulig du får nok til å kjøpe huset til takst. I såfall synes jeg du godt kan kjøpe huset nå mot at din bestemor fortsetter å bo der. I tillegg burde det ikke være noe problem for de øvrige arvingene siden de allerede er enige i at du bør få huset? Når din bestemor går bort vil du arve "tilbake" 1/6 som du da kan bruke til nedbetaling av lån?

Å kontakte en advokat kan være lurt, og er slett ikke så dyrt eller stressende som folk flest tror ;) I tillegg tror jeg det kan være godt for din bestemor at ting blir gjort riktig. Så slipper hun bekymre seg mer om dette.

Gjest Piper
Skrevet (endret)

Sitter bestemoren i uskiftet bo ( eller hva det nå heter), har alle arvingene noe de skulle ha sagt i forbindelsen med salg av hus.

Selv om bestemoren har lov til å gi bort 1/3 ar arven, er det bare hennes del av arven hun kan gi bort. Har ikke arvingene fått farsarv, vil den holdes utenfor bestemorens del av boet. Noe som tilsvarer halvparten av verdiene da han gikk bort.

Er noe å tenke på det også, for da får kanskje du selv og din kusine mindre enn dere hadde tenkt.

Endret av Piper
Gjest Guest
Skrevet
Jo, du kan kjøpe huset. Da må dere ta utgangspunkt i markedsverdien, minus eventuell bruksrett. Ellers er det tale om gavesalg, noe arvingene kan bestride.

Gavesalg - hva innebærer det? Jeg tror ikke de vil bestride noe, egentlig, de er inntilt på at jeg skal kunne overta. Det står på hvorvidt det er økonomisk mulig for meg, eller BLIR økonomisk mulig for meg, hvis vi venter.

Jeg oppfattet deg først som at alle ville at du skulle få huset, men nå sier du at de andre også vil ha det?

Nei, de andre er etablert og ikke interessert i huset som sådan. Men jeg har jo ikke noe ønske om å virke som jeg prøver å ta fra dem noe heller. Men dette vet de egentlig, det står bare om disse juridiske og økonomiske finurlighetene. :forvirret:

Bestemor har vært skilt i 30 år, og bestefar døde for fem år siden, da arvet mamma og onkel ham. Så det er bare bestemor sin eiendom og arv det er snakk om, direkte til mamma og onkel, uten andre hensyn slik sett. Bortsett fra den tredjedelen som skal til kusinen min og meg.

Har sittet og brukt ulike lånkalkulatorer på nettet nå.. jeg tror ikke jeg vil kunne få noe lån som vil være rimelig å kjøpe huset for, selv om de skulle gå med på at jeg kjøper det under takst, det blir for lite.

Jeg antar de kan arve det, de to, og så kan jeg kanskje leie av dem til jeg kan kjøpe det? Vil det innebære økonomiske ulemper for dem?

Jeg har jo strengt tatt 1/6 del av huset. Så hvis ikke jeg skulle hatt huset, så måtte jeg faktisk kjøpes ut med min andel? Da kunne jeg satt den delen inn på BSU eller et eller annet, og bli i stand til å kjøpe det om et par år.

hvis jeg antar at huset er verdt 1 mill (bare for å ta et tall) så vil det jo se slik ut:

166.666,- til kusinen

166.666,- til meg

333.333,- til hver av onkel og mamma

(jeg kunne jo valgt et enklere tall ser jeg :ler: )

Men 167.000,- er jo en bra egenkapital det.

Skrevet

Kan du ikke gå til en advokat og bank for å høre hva som er reelt mulig, da, isteden for å bare avskrive muligheten på nett?

(Det er en grunn til advokater har studert noen år, der de lærer seg å sette opp testamenter)

Skrevet

Jo, men jeg har nokså skjør økonomi for øyeblikket, pga samlivsbrudd og ymse. Man står ikke sterkest som enslig husholdning.

Det koster å vedlikeholde et hus også, så jeg prøver bare å være realistisk i forhold til hva slags økonomi det er mulig å ha fremover. Jeg har heldigvis fast jobb, det hjelper jo og gjør i hvert fall inntekten noenlunde forutsigbar, men én inntekt er ikke så fett å holde et hus på - det kan gå med mindre det koster skjorta å overta huset i utgangspunktet, men hvis det blir sånn at "det KAN gå men da er du blakk i de neste 25 årene" så må jeg vurdere om det er verdt det.

Huset er gammelt, med kjeller under. Renovert i 1992.

Så jeg prøver bare å få en oversikt over hvor mye penger det er snakk om, ut og inn, i forbindelse med overtagelse eller arv. I tilfelle noen her har vært i liknende situasjon :)

Men jeg skal selvsagt undersøke mer.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Etter å ha vært igjennom en helt opplagt arvesak med testamente - og ingen strid i familien er mitt råd helt klart og entydig - kom deg til advokat jo før jo heller. Slik testamentet var satt opp kommer det til å koste deg meget dyrt å overta dette fordi du må kjøpe ut alle de andre (forutsetter at de ikke gir bort sin del) Den beste måten for deg "å få tak i huset på" er å få kjøpt det billig av din bestemor, men det kan ikke være så "billig som helst". Det må være en sannsynlig pris som skattemyndigheter godtar. Få deg en taskt på huset av off.godkjent taksmann. Hvis du ikke skal kjøpe huset, men arve det kommer kanskje også at DU må betale 2,5% dokumentavgift til staten av arveloddet til de andre. Selges huset til 3 mill er dokumentavgiften er det 2,5% av dette = 75 000kr og du må da betale en del av dette bare for å få lov å overta huset. I tillegg kommer kjøpesummen - f eks 3 mill. minus din arvedel = 1/6 = 2,5 mill som du må ut med. Det er så utrolig mange måter å regne dette ut på - særlig hvis du skal kjøpe at du bør kontakte en advokat.

Jeg har nå brukt over 25 000 på advokat i striden med å få tinglyst huset jeg arvet og solgte pga problemer nettopp med en avgift jeg var superforundret at JEG måtte betale - en dokumentavgift pga noen lever og andre er døde i slekten. Jeg trodde kun det var kjøper som måtte betale dette. Kanskje jeg tar likevel litt feil for jeg arvet ikke i rett nedadstigende linje - som du vil gjøre fra den bestemor.

Hvis saken er meget opplagt koster ikke advokat så mye, men du verden hvor mye du kan spare av ergrelser, tid og penger hvis du gjør det riktig med en gang. Dessuten får du ro i familien og det er vel heller ikke så dumt?

Skrevet

Jeg trodde man måtte betale dokumentavgift av en sannsynlig salgssum, jeg. Og ikke arveavgifta. Vi har fått en takst på huset av en ordentlig takstmann. Men vi sa ettertrykkelig fra om alle mulige feil og mangler og nødvendige oppgraderinger og smurte litt ekstra på - og sa at det var en takst for å arve. Han var meget snill for i si det sånn. Så snill som han turte sa han... Og myndighetene godtok summen uten mokkel.

Arveavgift påløper i det man overtar arven. Det er ikke slik at man kan vente med å betale arveavgiften til vedkommende er død (som vi håpet på).

Det som er fordelen med å overta når den som skal arves fra er i live, er at man kan skrive et skjøte hvor den man arver fra har visse rettigheter. Da blir jo verdien mye mindre, mindre arveavgift og mindre dokumentavgift. Dette er vanlig å gjøre bla. med hytter. Den som gir bort i forskudd på arv har feks. rettighet til å bruke hytta når som helst. Da får man en skikkelig lav pris. Men det forutsetter et godt forhold til den som gir arven...

Dette vet en advokat mye mer om. Jeg vet bare bittelitt siden vi har fått et hus som forskudd på arv. Har foreløpig betalt arveavgift, men har ikke skrevet noe nytt skjøte (vil prøve å vente litt pga. dokumentavgiften som vi slipper om dama tar natta snart). Problemet vårt er at vi likningsmessig ikke eier huset og om hu som ga oss (vel, mannen da, rent juridisk sett) "driter seg ut" økonomisk sett, kan kreditorer komme og ta huset. Vi kan heller ikke selge huset, fordi vi jo ikke eier det.

Gjest ArneP
Skrevet

Jeg er helt enig i alle som sier at dere bør får hjelp av en advokat. Ikke så mye for fordelingen mellom arvingene men for å minimere arveavgifter og dokumentavgifter osv., samt sikre at det ikke blir problemer i ettertid.

Men vær oppmerksom på at en advokat ikke er en advokat. Noen er sperialiserte på strafferett, noen på patent, på pant, på skatt, på arv, på kontrakt osv. Finn en som kan arv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...