Gå til innhold

EU foreslår nye felles reiseråd - Norge er med

Anbefalte innlegg

Skrevet

EU har laget plan for felles reiseråd for hele EU og Schengen. Norge er med på diskusjonen om planen.

Hvis EU-kommisjonens forslag blir vedtatt og Norge blir med, så vil kun følgende land i dag ha karantene:

Spania, Frankrike, Belgia, Romania, Tsjekkia, Kroatia og Malta. Alle andre land vil bli karantenefrie pr nå.

https://www.aftenposten.no/norge/i/GGzdgx/eu-foreslaar-nye-felles-reiseraad-vil-aapne-store-deler-av-europa-for-fr

https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/health/coronavirus-response/travel-and-transportation-during-coronavirus-pandemic_en#a-common-approach-to-travel-measures

Anonymkode: 8960f...78d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs nok om Norge blir med på dette, har mine tvil. 

Anonymkode: 8304a...83a

• Liker 1
Skrevet

Jaja. I så fall var det veldig bortkastet og holde igjen alle nordmenn igjen fra og reise i sommer. Og selve dugnaden også bortkastet. Og hvis de skal fortsette og si disse land er gule og disse er røde , men vennligst ikke reis noe sted i det hele tatt! Det er så urolig dumt og legge det ansvaret på hver og en og skape som mye skam osv. Så de vurderer og lage andre regler for hvilke land som er røde . Men vi blir vel fortsatt frarådet og dra til de gule 😡og mange da følger rådene og får ikke reist noe mer på lang tid . Mens andre bare drar og holder smitten ved like i Norge! Skjønner  ikke hva de driver med her. 

Anonymkode: 76667...c75

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår det slik at dette bare er et slags arbeidsdokument. Fremover skal alle landene i EU og Schengen komme med innspill og diskutere hva de ønsker.

Til slutt samler man seg om felles regler. Da vil Norge også måtte følge dem. Dette er altså en demokratisk prosess for hele EU/Schengen.

Det er selvfølgelig mulig at reglene blir strengere enn i forslaget som nå foreligger hvis flertallet av landene ønsker det.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper Norge går med på dette. Er dritt lei nå av å ikke kunne møte kjæresten min når jeg vil! Får vell hets for å si dette men det driter jeg i rett og slett, dere som retter pekefingeren mot de av oss som har kjæreste i utlandet å vil reise hadde hatt samme holdning om det gjaldt dere..

Anonymkode: 3df18...2e6

• Liker 13
Skrevet

Jeg tipper at det legges en strategisk plan innen EU nå. Reiselivsvirksomhet lider veldig og mange arbeidsplasser står i fare. Viruset har vist seg å ikke være like farlig som først antatt så lenge kapasitet på sykehusene er god. Så jeg tenker at det jobbes med å lage en felles plan for å kunne reise litt mer med tiltak som feks massiv testing. Men vi får se hva de kommer med.

Anonymkode: d6a19...1f7

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja. I så fall var det veldig bortkastet og holde igjen alle nordmenn igjen fra og reise i sommer. Og selve dugnaden også bortkastet. Og hvis de skal fortsette og si disse land er gule og disse er røde , men vennligst ikke reis noe sted i det hele tatt! Det er så urolig dumt og legge det ansvaret på hver og en og skape som mye skam osv. Så de vurderer og lage andre regler for hvilke land som er røde . Men vi blir vel fortsatt frarådet og dra til de gule 😡og mange da følger rådene og får ikke reist noe mer på lang tid . Mens andre bare drar og holder smitten ved like i Norge! Skjønner  ikke hva de driver med her. 

Poenget var aldri å holde igjen "alle", men en stor andel. En del er nødt til å reise uansett (ikke ferie, men familie i utlandet, jobb i utlandet, jobboppdrag i utlandet osv.). 

Det EU foreslår er å lage et felles regelsett for Europa, slik at det blir enklere for folk å faktisk følge dem. Nå er det kreti og pleti med forskjellige regler i hvert land, og selv om en del av landene nærmer seg hverandre med tanke på regler, så er det likevel noen forskjeller der som gjør det hele uoversiktlig. 

• Liker 9
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår det slik at dette bare er et slags arbeidsdokument. Fremover skal alle landene i EU og Schengen komme med innspill og diskutere hva de ønsker.

Til slutt samler man seg om felles regler. Da vil Norge også måtte følge dem. Dette er altså en demokratisk prosess for hele EU/Schengen.

Det er selvfølgelig mulig at reglene blir strengere enn i forslaget som nå foreligger hvis flertallet av landene ønsker det.

Ja, det er ikke noe som er vedtatt ennå. Jeg har vanskelig for å se for meg at det blir strengere enn det som praktiseres av de større landene i Europa, for sentraleuropeerne er betydelig mer åpent med tanke på smittegrenser. Spørsmålet er om Norge blir med, vi er jo faktisk ikke i EU. Det vil kanskje være et argument at Norge må være med fordi vi har felles marked (gjennom EØS) og man ikke ønsker å påvirke markedet sett under ett sterkt negativt. Rent smittevernsmessig har vi derimot ingen plikt til å følge EU, dette er foreløpig ikke noe som løses på føderalt nivå. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget var aldri å holde igjen "alle", men en stor andel. En del er nødt til å reise uansett (ikke ferie, men familie i utlandet, jobb i utlandet, jobboppdrag i utlandet osv.). 

Det EU foreslår er å lage et felles regelsett for Europa, slik at det blir enklere for folk å faktisk følge dem. Nå er det kreti og pleti med forskjellige regler i hvert land, og selv om en del av landene nærmer seg hverandre med tanke på regler, så er det likevel noen forskjeller der som gjør det hele uoversiktlig. 

Vi nordmenn blir vel fortsatt frarådet og reise da, selv om det eventuelt åpnes opp mer. Og de som drar skal fortsette og bli sett ned på og bør skamme seg i følge mange. Synes det blir så dumt. Man kan dra men egentlig ikke dra... Får håpe det blir noe felles regler da. Ellers er det bare andre europeere som skal reise på ferie mens vi skal sitte hjemme enda enda sommer eller eventuelt reise og « skamme oss» mens Høie og Erna fraråder oss og dra. 

• Liker 3
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi nordmenn blir vel fortsatt frarådet og reise da, selv om det eventuelt åpnes opp mer. Og de som drar skal fortsette og bli sett ned på og bør skamme seg i følge mange. Synes det blir så dumt. Man kan dra men egentlig ikke dra... Får håpe det blir noe felles regler da. Ellers er det bare andre europeere som skal reise på ferie mens vi skal sitte hjemme enda enda sommer eller eventuelt reise og « skamme oss» mens Høie og Erna fraråder oss og dra. 

Det er forskjell på at regjeringen uformelt oppforder til at man ikke bør gjøre unødvendige reiser til et formelt reiseråd fra UD, som bla. kan påvirke forskringsordninger.  

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på at regjeringen uformelt oppforder til at man ikke bør gjøre unødvendige reiser til et formelt reiseråd fra UD, som bla. kan påvirke forskringsordninger.  

En burde straks innføre totalforbud mot en hver utenlandsreise, helst også mot reiser over kommunegrensene.

Anonymkode: cfb67...6a3

Skrevet

Det er fantastisk at det er bevegelse her. 

Håper det blir mer struktur på dette før sommersesongen også er over i sentral- og søreuropa. 

Krysser fingrene for en høst med hyppige utenlandsturer. 

Anonymkode: b8491...334

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fantastisk at det er bevegelse her. 

Håper det blir mer struktur på dette før sommersesongen også er over i sentral- og søreuropa. 

Krysser fingrene for en høst med hyppige utenlandsturer. 

Anonymkode: b8491...334

Er så enig. Dessuten har det mye å si for arbeidsledigheten i Norge, jeg kjenner flere som jobber på flyplass og er permittert.

Anonymkode: 42325...99d

• Liker 4
Skrevet

Håper inderlig at Norge blir med på dette. Jeg kom faktisk inn hit for å spørre, nå som Norge er rødt, så åpner vi vel for andre røde land? Poenget med å stenge var jo å ha åpent for land med noenlunde likt eller mindre smittetrykk. Ikke at vi til og med skal stenge for land med lavere smitte. Det må bli felles regler på dette nå, vi kan ikke ha det sånn i måneder og kanskje år. Stengte grenser hadde bare noe for seg helt i starten før man fikk smitte. Eller strengt tatt ikke da heller, for skulle man da liksom stengt ned for alltid? Null smitte, og null frihet?

Anonymkode: 3aa89...cb2

• Liker 8
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Håper inderlig at Norge blir med på dette. Jeg kom faktisk inn hit for å spørre, nå som Norge er rødt, så åpner vi vel for andre røde land?

Anonymkode: 3aa89...cb2

Nei, selvsagt gjør vi ikke det. Målet er få smittede. Selv om enkelte på KG ikke forstår det så vet myndighetene at ikke vi kan oppnå det hvis vi har en konstant strøm med smittede fra utlandet i tillegg til de lokalt smittede som vi hele tiden prøver å få kontroll på. Så takk til alle de egoistiske drittsekkene som blåser i smitteråd.

Anonymkode: ffee8...4dd

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, selvsagt gjør vi ikke det. Målet er få smittede. Selv om enkelte på KG ikke forstår det så vet myndighetene at ikke vi kan oppnå det hvis vi har en konstant strøm med smittede fra utlandet i tillegg til de lokalt smittede som vi hele tiden prøver å få kontroll på. Så takk til alle de egoistiske drittsekkene som blåser i smitteråd.

Regjeringen har bekreftet at de deltar i EU's utarbeidelse av felles reiseråd for hele EU og Schengen. Det står i artikkelen i Aftenposten.

Hvis regjeringen ikke ønsker samme reiseregler i Norge som i EU, så hadde de vel ikke blitt med på å lage felles reiseregler for hele EU/Schengen?

Eneste logiske konklusjon må da bli at Norge vil få samme reiseregler som resten av EU når dette blir vedtatt av EU-kommisjonen.

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Regjeringen har bekreftet at de deltar i EU's utarbeidelse av felles reiseråd for hele EU og Schengen. Det står i artikkelen i Aftenposten.

Hvis regjeringen ikke ønsker samme reiseregler i Norge som i EU, så hadde de vel ikke blitt med på å lage felles reiseregler for hele EU/Schengen?

Eneste logiske konklusjon må da bli at Norge vil få samme reiseregler som resten av EU når dette blir vedtatt av EU-kommisjonen.

Selv om de blir med på et samarbeid vil det fortsatt finnes røde land, og selv om Norge skulle bli rødt etter de nye reglene vil det fortsatt kreves karantene fra andre land. Det er for øvrig interessant at mellomnivået "oransje" krever testing ved innreise, som FHI har vært sterkt imot hele tiden. Grensa for å slutte å være grønt er bare litt høyere enn det norske kravet til gult i dag.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om de blir med på et samarbeid vil det fortsatt finnes røde land, og selv om Norge skulle bli rødt etter de nye reglene vil det fortsatt kreves karantene fra andre land. Det er for øvrig interessant at mellomnivået "oransje" krever testing ved innreise, som FHI har vært sterkt imot hele tiden. Grensa for å slutte å være grønt er bare litt høyere enn det norske kravet til gult i dag.

Norge har grense på maks 20 smittede pr 100.000 innbyggere siste 14 dager, mens det i EU-forslaget er maks 50 for at land skal bli grønne.

Så det blir en ganske stor endring hvis EU-forslaget blir vedtatt og Norge blir med på det. F.eks. ville Sverige vært helt åpent helt siden begynnelsen av august.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Norge har grense på maks 20 smittede pr 100.000 innbyggere siste 14 dager, mens det i EU-forslaget er maks 50 for at land skal bli grønne.

Nei, det står maks 25 for grønt.

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Håper Norge går med på dette. Er dritt lei nå av å ikke kunne møte kjæresten min når jeg vil! Får vell hets for å si dette men det driter jeg i rett og slett, dere som retter pekefingeren mot de av oss som har kjæreste i utlandet å vil reise hadde hatt samme holdning om det gjaldt dere..

Anonymkode: 3df18...2e6

Og vi driter i om du er lei av å ikke kunne møte kjæresten din.

Anonymkode: e31b9...ef6

• Opprett ny...