AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #1 Skrevet 8. september 2020 Hei! Er det noen som har laget seg utendørs drivhus av dusjdører/kabinett? Hva må man tenke på av glasstype for at den kan stå ute hele året? Anonymkode: b47bd...933 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #2 Skrevet 8. september 2020 Nei Guri så genialt! Anonymkode: 584d9...f88
Leo Skrevet 8. september 2020 #3 Skrevet 8. september 2020 Jeg har ikke gjort det, men hvis dørene er i herdet glass så er ikke vær og vind noe problem. Dører i plastmaterialer vil ikke tåle like mye vær og vind og ikke minst vil de bli påvirket av solen. Ulempen med herdet glass er selvfølgelig at det kan knuses. Husk også at verken glass eller plastmaterialer tåler store snømengder og at alt må festes godt så det ikke blåser bort.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #4 Skrevet 8. september 2020 22 minutter siden, Leo skrev: Jeg har ikke gjort det, men hvis dørene er i herdet glass så er ikke vær og vind noe problem. Dører i plastmaterialer vil ikke tåle like mye vær og vind og ikke minst vil de bli påvirket av solen. Ulempen med herdet glass er selvfølgelig at det kan knuses. Husk også at verken glass eller plastmaterialer tåler store snømengder og at alt må festes godt så det ikke blåser bort. Takk for svar! Planen er å ha det delvis under tak og beskytte det mot stor mengder snø. Da skal jeg huske på at det må være herdet glass. Herdet glass blir vel brukt til badstuer, glassrekkverk ect så det tåler jo det norske værforholdet😄 Anonymkode: b47bd...933
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #5 Skrevet 8. september 2020 Dusjdører som festes bra kan funke. Men du må ha tak også? Dusjkabinett, 90*90 med plastgulv, høres ikke så praktisk ut. Anonymkode: 65568...1f5
Olaug Olsen Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 En genial ide. Fortell oss gjerne hvordan det går! 1
Leo Skrevet 8. september 2020 #7 Skrevet 8. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Planen er å ha det delvis under tak og beskytte det mot stor mengder snø. Da skal jeg huske på at det må være herdet glass. Herdet glass blir vel brukt til badstuer, glassrekkverk ect så det tåler jo det norske værforholdet😄 Anonymkode: b47bd...933 Herdet glass brukes i drivhus også, så det tåler en del. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dusjdører som festes bra kan funke. Men du må ha tak også? Dusjkabinett, 90*90 med plastgulv, høres ikke så praktisk ut. Anonymkode: 65568...1f5 Så lenge man har en eller annen beskyttelse mot kraftig regn, så trenger man strengt tatt ikke så veldig solid tak. Problemet med drivhus er som regel at luften blir for varm og stillestående så så lenge man har vegger som beskytter når det blåser og/eller regner sidelengs så er mye gjort. Og plastgulv er vel ikke så dumt i så fall. Bare å sette inn krukker og baljer det.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #8 Skrevet 8. september 2020 Jeg ser for meg å bruke buede glassdører, MDF-plate som tak og bund, feste dørene inntil veggen og lage hylleplater på vegg. Så fungerer glassdørene som skyvedør til drivhuset. Vanskelig å forklare men jeg har bilde av prosjektet klart i hode 😆😅 Anonymkode: b47bd...933
Leo Skrevet 8. september 2020 #9 Skrevet 8. september 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser for meg å bruke buede glassdører, MDF-plate som tak og bund, feste dørene inntil veggen og lage hylleplater på vegg. Så fungerer glassdørene som skyvedør til drivhuset. Vanskelig å forklare men jeg har bilde av prosjektet klart i hode 😆😅 Anonymkode: b47bd...933 Bare vær oppmerksom på at MDF-plater gjerne tåler fuktighet svært dårlig. Når de brukes i baderomsinnredning etc. har de gjerne en overflate av folie eller lignende, men med en gang denne blir brutt (F.eks. ved at du sager i platen eller er borti den med noe skarpt) suger de fuktighet og smuldrer opp. 1
Leo Skrevet 8. september 2020 #10 Skrevet 8. september 2020 Hvis det er snakk om å sette potter og krukker på hyller trenger du vel strengt tatt ikke bunn heller. Det vil uansett bli kaldt der inne når det er kaldt ute fordi glass isolerer dårlig (Du kan evt. legge et ullteppe eller lignende langs kanten for å hindre kald trekk hvis nattetemperaturen ligge helt i grenseland vår og høst) og litt lufting er bare bra.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #11 Skrevet 8. september 2020 40 minutter siden, Leo skrev: Hvis det er snakk om å sette potter og krukker på hyller trenger du vel strengt tatt ikke bunn heller. Det vil uansett bli kaldt der inne når det er kaldt ute fordi glass isolerer dårlig (Du kan evt. legge et ullteppe eller lignende langs kanten for å hindre kald trekk hvis nattetemperaturen ligge helt i grenseland vår og høst) og litt lufting er bare bra. Takk for tips og råd! Dette hjelper masse. Jeg kan bli litt overivrig uten å tenke igjennom alle detaljer, supert at du sier fra! Anonymkode: b47bd...933
slask Skrevet 8. september 2020 #12 Skrevet 8. september 2020 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Er det noen som har laget seg utendørs drivhus av dusjdører/kabinett? Hva må man tenke på av glasstype for at den kan stå ute hele året? Anonymkode: b47bd...933 Kjempesmart. Noe mange bare kaster, men så kan det brukes som fiks ferdig drivhus. OK, det trengs et slags tak. Lager du taket riktig kan det stå med snø på uten å kollapse. Fasongen på driv...kabinettet er perfekt for noen høye planter. Det beste er jo sånne frittstående kabinetter, som er selvbærende. Ikke dusjvegger, skjønt man kan naturligvis lage noe av sånt også. Endret 8. september 2020 av slask
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #13 Skrevet 8. september 2020 Om du scroller litt ned på denne siden her https://gjoerdetselv.com/bygninger/drivhus/drivhus-lesernes-beste-ideer-til-drivhus så ser du et eksempel. Selv bygde jeg av gamle vinduer. Anonymkode: 1a73f...09a 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #14 Skrevet 8. september 2020 Nå fant jeg inspirasjonsbilde! Måtte tilbake til 2017 i kamerarullen🤠 Det er et slikt jeg ønsker å lage😍 Anonymkode: b47bd...933
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #15 Skrevet 8. september 2020 Det fungerer selvsagt. Men hvor lekkert det er, kan diskuteres. Anonymkode: f051a...845
Leo Skrevet 8. september 2020 #16 Skrevet 8. september 2020 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå fant jeg inspirasjonsbilde! Måtte tilbake til 2017 i kamerarullen🤠 Det er et slikt jeg ønsker å lage😍 Anonymkode: b47bd...933 Da trenger du ikke bunn. Byggvarehus har forskalingsplater som tåler fuktighet og som kan brukes som tak. Evt. kan du få tak i en polykarbonatplate (En type kanalplast som ofte brukes i drivhus) som du skjærer til og limer fast med Tec7) Jeg ville også ha hatt et par store krukker eller evt. en murerbalje på gulvet til f.eks. tomater. Husk at små krukker og potter tørker ut på bare noen timer når det blir varmt og selv om du vanner flere ganger om dagen risikerer du sykdom på plantene. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det fungerer selvsagt. Men hvor lekkert det er, kan diskuteres. Anonymkode: f051a...845 Me det er ikke det vi diskuterer nå Ofte kan det være lurt å prøve seg frem med litt rimelige løsninger først for å finne ut om det er noe man trives med og som det evt. kan være verdt å investere mer penger og innsats i senere. Endret 8. september 2020 av Leo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå