Gjest Guest Skrevet 21. juli 2005 #1 Skrevet 21. juli 2005 Jeg fikk i juni oppsigelse grunnet redusert arbeidsmengde på jobben. Da vi var i møtet fikk jeg beskjed om at jeg skulle få lønn som vanlig i juli og i tillegg så kunne jeg bare ta de 3 ukene jeg hadde satt opp ungene på ferie i juli for det var avtalt og det skulle jo ikke gå utover meg at jeg ble oppsagt. Noen dager før jeg sluttet så spurte jeg han ene sjefen min om jeg hadde forstått det riktig at jeg fikk lønn selv om jeg skulle ha ferie, svaret jeg fikk da var at det var som jeg trodde. Nå har jeg altså fått "lønn" - feriepenger for i år og i fjor Det er da ikke vanlig lønn! Sendte mail til de og fikk da beskjed om at i arbeidskontrakten min så står det at lønn er: Pr år kr xxx xxx,- inkl feriepenger. Så da betyr dette at det er riktig? Så om jeg ikke hadde blitt oppsagt så hadde jeg kun fått utbetalt det usle jeg hadde opparbeidet meg i feriepenger i fjor? Hadde jo ikke hatt nok til å betale de faste utgiftene mine en gang jeg da?!?!?!?! Har jeg virkelig ikke rett på å ha lønn i oppsigelsestiden min selv om det står som det gjør i arbeidskontrakten min? (hadde en mnd oppsigelse) Føler meg lurt jeg........................og vet IKKE hva jeg skal gjøre med dette videre. Skal jeg bare ta det som det er eller har jeg rett til mere?
Stinemor Skrevet 21. juli 2005 #2 Skrevet 21. juli 2005 Dette er smålig gjort av arbeidsgiveren din synes jeg! Nå er det sikkert andre her inne som har mye mere peiling enn meg, men jeg synes dette er dårlig gjort!
Bree Skrevet 21. juli 2005 #3 Skrevet 21. juli 2005 Så da betyr dette at det er riktig? Så om jeg ikke hadde blitt oppsagt så hadde jeg kun fått utbetalt det usle jeg hadde opparbeidet meg i feriepenger i fjor? Hadde jo ikke hatt nok til å betale de faste utgiftene mine en gang jeg da?!?!?!?! ← Stemmer det! I ferien får du nok ikke lønn - da får du feriepenger (som opptjent året før). Angående ferie i oppsigelsesperioden, så reguleres dette av arbeidsmiljøloven. Tviler imidlertid på at du kommer noen vei, i og med at arbeidsgiver trolig kommer til å hevde at dere avtalte at du skulle ta ferie i oppsigelsesperioden (som er fullstendig tillatt så lenge begge aprter er enige).
Cr@sh Skrevet 21. juli 2005 #4 Skrevet 21. juli 2005 (endret) Men dersom en månedslønn er mer enn det du har opparbeidet deg i feriepenger tror jeg du har krav på å få månedslønnen i steden... Eller der dette bare noe jeg har "fått for meg" Endret 21. juli 2005 av Cr@sh
Gjest Guest Skrevet 21. juli 2005 #5 Skrevet 21. juli 2005 Nå har jeg altså fått "lønn" - feriepenger for i år og i fjor Det er da ikke vanlig lønn! Sendte mail til de og fikk da beskjed om at i arbeidskontrakten min så står det at lønn er: Pr år kr xxx xxx,- inkl feriepenger. Dette er i alle fall ikke lov. Oppgitt lønn skal aldri inkludere feriepenger, disse skal komme i tillegg.
Bree Skrevet 21. juli 2005 #7 Skrevet 21. juli 2005 Dette er i alle fall ikke lov. Oppgitt lønn skal aldri inkludere feriepenger, disse skal komme i tillegg. ← ...men en årslønn (ihvertfall i følge de tariffavtaler jeg kjenner til) er jo basert på at man jobber 12 måneder i året. Har man 360.000 i årslønn, er brutto lønn 30.000 i måneden. Siden man tar ferie ca en måned, ender man i realiteten opp med en årslønn på 330.000 pluss feriepenger.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2005 #8 Skrevet 26. juli 2005 Du har da fått lønn for i år når du i tillegg fikk feriepengene du har opptjent i år. Du tok ut 3 ukers ferie - og fikk feriepenger som er lønn man får når man tar seg ferie og ikke jobber. Ellers hadde du fått "vanlig" lønn og ikke fått fri. Beløpet skal bli så å si det samme - vel, feriepenger blir gjerne mer enn en månedslønn, men så skal de vanligvis dekke 5 uker i stedet for 4,33 som en vanlig månedslønn er beregnet utifra årslønn:12 måneder.
Gjest Gjest_Ane_* Skrevet 3. juli 2008 #9 Skrevet 3. juli 2008 Jeg anbfaler å ringe JURK, Juridisk rådgivning for kvinner. De yter fri rettshjelp og bistår i nettopp slike saker. Ane Jeg fikk i juni oppsigelse grunnet redusert arbeidsmengde på jobben. Da vi var i møtet fikk jeg beskjed om at jeg skulle få lønn som vanlig i juli og i tillegg så kunne jeg bare ta de 3 ukene jeg hadde satt opp ungene på ferie i juli for det var avtalt og det skulle jo ikke gå utover meg at jeg ble oppsagt. Noen dager før jeg sluttet så spurte jeg han ene sjefen min om jeg hadde forstått det riktig at jeg fikk lønn selv om jeg skulle ha ferie, svaret jeg fikk da var at det var som jeg trodde. Nå har jeg altså fått "lønn" - feriepenger for i år og i fjor Det er da ikke vanlig lønn! Sendte mail til de og fikk da beskjed om at i arbeidskontrakten min så står det at lønn er: Pr år kr xxx xxx,- inkl feriepenger. Så da betyr dette at det er riktig? Så om jeg ikke hadde blitt oppsagt så hadde jeg kun fått utbetalt det usle jeg hadde opparbeidet meg i feriepenger i fjor? Hadde jo ikke hatt nok til å betale de faste utgiftene mine en gang jeg da?!?!?!?! Har jeg virkelig ikke rett på å ha lønn i oppsigelsestiden min selv om det står som det gjør i arbeidskontrakten min? (hadde en mnd oppsigelse) Føler meg lurt jeg........................og vet IKKE hva jeg skal gjøre med dette videre. Skal jeg bare ta det som det er eller har jeg rett til mere?
Rosalie Skrevet 3. juli 2008 #10 Skrevet 3. juli 2008 Men dersom en månedslønn er mer enn det du har opparbeidet deg i feriepenger tror jeg du har krav på å få månedslønnen i steden... Eller der dette bare noe jeg har "fått for meg" Nei, det stemmer ikke.
aline Skrevet 3. juli 2008 #11 Skrevet 3. juli 2008 (endret) i utgangspunktet ville du ikke fått månedslønn for juli dersom du tok ferie da nei, da ville du kun fått feriepenger. Det er en av grunnen til at mange ikke har råd til å ta ferie dersom de ikke har opparbeidet feriepenger fra i fjor, da må de jobbe istedenfor, fordi de ikke har råd til å ta ferie og ikke få vanlig lønn. I utgangspunktet får man altså ikke BÅDE vanlig lønn i ferien OG feriepenger, man får feriepengene man har opptjent, og velger selv å ta ut så mye ferie man da har råd til. at du fikk lovnad om å få vanlig lønn i oppsigelsestiden, til tross for ferie, kunne du gjort noe med dersom du hadde fått det skriftlig, det er en ordning man kan få dersom man blir sagt opp og arbeidsgiver vil være snill, men siden du ikke fikk det skriftlig, vil jeg tro det blir ord mot ord. Tviler derfor på om du har så mye å slå i bordet med, hadde du ikke hatt oppsigelsestid, så hadde du kun fått feriepenger opptjent i fjor, og lønn for de dagene du jobber i juli. Ikke lønn OG feriepenger OG fri. Endret 3. juli 2008 av aline
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå