Gå til innhold

Da kan vi i Trondheim sende syke barn i Bhg. Igjen !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig. Nå blir det lov med både hoste, snørr og tett nese . Gjett om jeg er glad for at Lillemor kan dra igjen! Hoster mest om natta og snørra tyter ut. Men i fin form 

Anonymkode: e71ae...a91

Videoannonse
Annonse
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endelig. Nå blir det lov med både hoste, snørr og tett nese . Gjett om jeg er glad for at Lillemor kan dra igjen! Hoster mest om natta og snørra tyter ut. Men i fin form 

Det er jo fint at du kan sende Lillemor dit. Sånn at hun kan smitte andre barn , og de igjen smitte sine foreldre. Sånn at de må være hjemme fra jobb og ta Corona test , mens du er på jobben ! 😯🤔 

Anonymkode: 896be...475

• Liker 3
Skrevet

Det var ironi. Jobber i barnehagen og kan ikke se hvordan vi skal kunne ha 10 grønnsnørrete unger i barnehagen nå. Da blir vi voksne syke en etter en da . Håper kommunrn har et veldig bra vikarbudsjett. 

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig... Alt for mye hysteri rund hele faenskapet...

Anonymkode: f37fc...d9d

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ironi. Jobber i barnehagen og kan ikke se hvordan vi skal kunne ha 10 grønnsnørrete unger i barnehagen nå. Da blir vi voksne syke en etter en da . Håper kommunrn har et veldig bra vikarbudsjett. 

Hvorfor er det ingen som tenker på barnehagepersonell! Hissige foreldre som insisterer på å sende de syke barna sine i bhg fordi de ikke ønsker å ta fri fra jobben selv. Tenk litt på at de kan smitte de som skal passe på barna. 

Anonymkode: abd63...1d1

• Liker 1
Skrevet

jeg synes dere overdriver kraftig her.

Uten at jeg har sett Trondhjems regler spesifikt, så antar jeg de er en variant av de nye reglene som gjelder over hele landet, og går ut på at man gå i barnehage/skole/jobb når man er feberfri og har god almenntilstand ETTER en luftveisinfeksjon som IKKE er korona, selv om man fortsatt har restsymptomer.

Disse nye retningslinjene tvinger seg frem i erkjennelsen av at 1) vanlige forkjølelser har restsymptomer i 2-3 uker, 2) vanlige forskjølelser smitter mest i starten og svært lite i slutten og 3) samfunnet går i stå hvis alle skal være hjemme i tre uker etter en forkjølelse

Dette er et fornuftig kompromiss, som vi alle bør støtte lojalt opp under. Og med lojalt mener jeg at vi holder oss hjemme alle sammen når luftveisinfeksjonen er nyoppstått, og så viser vi romslighet ift å forstå at det er nødvendig å holde samfunnshjulene i gang, mems vi husker på at det vi snakker om er en sykdomsfase der folk er lite smittsomme.

Anonymkode: eb7a1...da6

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det ingen som tenker på barnehagepersonell! Hissige foreldre som insisterer på å sende de syke barna sine i bhg fordi de ikke ønsker å ta fri fra jobben selv. Tenk litt på at de kan smitte de som skal passe på barna. 

Anonymkode: abd63...1d1

Du får lese begge innleggene ts har skrevet her.

Anonymkode: 9c09f...af3

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Disse nye retningslinjene tvinger seg frem i erkjennelsen av at 1) vanlige forkjølelser har restsymptomer i 2-3 uker, 2) vanlige forskjølelser smitter mest i starten og svært lite i slutten og 3) samfunnet går i stå hvis alle skal være hjemme i tre uker etter en forkjølelse

De er smittsomme så lenge de har symptomer, og når man tar med i beregningen hvor nær og uforsiktig kontakt små barn har så betyr det at unger vil bli smittet nesten like mye som før. Foreldre kommer ikke til å gidde å teste for korona hver gang, så det vil ta tid før utbrudd blir oppdaget. I tillegg hjelper hostingen og snørret koronaen å spre seg også, selv om selve koronainfeksjonen er asymptomatisk. Resultatet er det verste fra begge sider, foreldre må være hjemme med ungene til stadighet, og koronaen for bedre vilkår for å spre seg.

Anonymkode: 3206a...289

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er smittsomme så lenge de har symptomer, og når man tar med i beregningen hvor nær og uforsiktig kontakt små barn har så betyr det at unger vil bli smittet nesten like mye som før. Foreldre kommer ikke til å gidde å teste for korona hver gang, så det vil ta tid før utbrudd blir oppdaget. I tillegg hjelper hostingen og snørret koronaen å spre seg også, selv om selve koronainfeksjonen er asymptomatisk. Resultatet er det verste fra begge sider, foreldre må være hjemme med ungene til stadighet, og koronaen for bedre vilkår for å spre seg.

som samfunn kommer vi ikke til å greie å stå løpet ut hvis alle må være hjemme i  tre uker etter forkjølelse, og vi kommer ikke til å klare å holde sentrale funksjoner åpne. Det er helt nødvendig å være litt pragmatiske her. Faktum er at man er mest smittsom i starten av en forkjølelse, og selv om man kanskje er litt smittsom senere og, så er det en ulempe vi dessverre må tåle. Det står allerede artikler i avisene om skoler som nærmer seg permittering av klasser fordi lærerne er hjemme lenge med mild forkjølelse eller har unger med mild forkjølelse.

Nå handler tråden om kritikk av retningslinjene, ikke etterlevelsen, så jeg går ikke inn i diskusjon om hvorvidt folk kommer til å følge dem eller ei. 

Jeg synes det FHI skriver er fornuftig:

"Hvor mye snørr er lov?"

"Vanlig", lett rennende nese, som er vanlig høst- og vinterstid, er greit så lenge barnets almenntilstand ellers er god og det ikke er tegn til feber eller hoste eller halsvondt. Barn i barnehage- og barneskolealder med rennende nese som eneste symptom, som ellers er i god allmenntilstand, behøver derfor ikke å holdes hjemme eller testes. Det samme gjelder kjente symptomer på kjent allergi.

Hvis du har et barn som våkner med feber og ikke er i form, må barnet være hjemme og det bør testes for covid-19. Ved milde luftveissymptomer uten feber og hoste, kan dere se an tilstanden hjemme i to dager. Dersom barnets tilstand ikke bedres, anbefales testing av barnet. Ved rask bedring kan barnet gå tilbake til barnehage/skole uten at testing gjennomføres.

Dersom barnet har hatt en luftveisinfeksjon kan barnet komme tilbake til barnehage eller skole, så lenge allmenntilstanden er god, selv om barnet fortsatt har noen restsymptomer som snørr (uansett farge) og hoster av og til. Slike symptomer er vanlig i tiden etter luftveisinfeksjon hos mindre barn. Dette gjelder så lenge symptomene kan knyttes til den luftveisinfeksjonen barnet har hatt ,og de ikke er nye eller økende.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

som samfunn kommer vi ikke til å greie å stå løpet ut hvis alle må være hjemme i  tre uker etter forkjølelse, og vi kommer ikke til å klare å holde sentrale funksjoner åpne.

Hvis alle var det ville forkjølelse, i likhet med covid, blitt tilnærmet utryddet i Norge. Etter hvert ville det derfor blitt lite behov for å være hjemme pga. forkjølelse. Vi holdt "sentrale funksjoner" åpne i mars/april, så da klarer vi det en stund om bare de som er syke er hjemme også.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis alle var det ville forkjølelse, i likhet med covid, blitt tilnærmet utryddet i Norge. Etter hvert ville det derfor blitt lite behov for å være hjemme pga. forkjølelse. Vi holdt "sentrale funksjoner" åpne i mars/april, så da klarer vi det en stund om bare de som er syke er hjemme også.

vi kan stenge samfunnet for covid-19, men du kan ikke mene i ramme alvor at vi skal stenge ned over alminnelig forkjølelse?!

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

vi kan stenge samfunnet for covid-19, men du kan ikke mene i ramme alvor at vi skal stenge ned over alminnelig forkjølelse?!

Det står ingen steder i mitt innlegg, så hvorfor tror du at jeg mener det?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes dere overdriver kraftig her.

Uten at jeg har sett Trondhjems regler spesifikt, så antar jeg de er en variant av de nye reglene som gjelder over hele landet, og går ut på at man gå i barnehage/skole/jobb når man er feberfri og har god almenntilstand ETTER en luftveisinfeksjon som IKKE er korona, selv om man fortsatt har restsymptomer.

Dette er et fornuftig kompromiss, som vi alle bør støtte lojalt opp under. Og med lojalt mener jeg at vi holder oss hjemme alle sammen når luftveisinfeksjonen er nyoppstått, og så viser vi romslighet ift å forstå at det er nødvendig å holde samfunnshjulene i gang, mems vi husker på at det vi snakker om er en sykdomsfase der folk er lite smittsomme.

Hos oss får bare barna komme med restsymptomer, de voksne må holde seg hjemme til de er helt symptomfrie. Dette skaper litt problemer, da det slett ikke er lett å finne nok vikarer som kan ta over når 1/3 av de voksne plutselig måtte holde seg hjemme, etter å ha blitt smittet av det samme forkjølelsesviruset som går i barneflokken. 

Anonymkode: eb805...db5

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss får bare barna komme med restsymptomer, de voksne må holde seg hjemme til de er helt symptomfrie. Dette skaper litt problemer, da det slett ikke er lett å finne nok vikarer som kan ta over når 1/3 av de voksne plutselig måtte holde seg hjemme, etter å ha blitt smittet av det samme forkjølelsesviruset som går i barneflokken. 

FHIs retningslinjer er endret for voksne og, så alle kan møte med restsymptomer hvis de er feberfri og har god almenntilstand og negativ test.

• Liker 1
Skrevet

Ungen min snørrer hele året, skal jeg ta ulønnet permisjon fra jobb da eller?

Anonymkode: 12a26...7ca

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungen min snørrer hele året, skal jeg ta ulønnet permisjon fra jobb da eller?

Anonymkode: 12a26...7ca

Nei, folk med allergi eller ikke-smittsomme kroniske sykdommer kan gå på skole, jobb og i barnehage med symptomene de pleier å ha. Det er imidlertid ikke normalt å være snørrete hele året så du burde få det sjekket ut hvis du ikke har gjort det.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke vikarer å finne, så er det ikke vikarer å finne. Da får foreldrene velge mellom redusert tilbud, og hjemmebarnehage.

Anonymkode: 28b87...edd

• Opprett ny...