Gå til innhold

Barn som plutselig bare slutter i barnehage.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet til broren min på 4 år har slutt si barnehagen, har ikke vært der siden før korona lockdown i mars.sp jeg tenkte det var pga korona at barnet har vært hjemme. Neida, barnet har ikke lyst så da slipper det. Barnet før hjemme med sin hjemmeværende mamma og søskenet sitt som er 1 år. Jeg syns det er litt spesielt. Kunne jo ha hatt korte dager for å sosialisere seg litt i det minste. Bare slutter i en alder av 4.. Som tante så kjenner jeg blir litt bekymret. Har prøvd å snakke litt med dem, men de sier at barnehage er unødvendig når barnet kan være hjemme. Men hjemme så er det bare de tre, er aldri med andre barn, for andre barn er jo i bhg. Er det litt rart eller overreagerer jeg? Har ikke barn selv så jeg vet jo ikke altfor mye om barn og barnehage. Men jeg tenker at det blir litt lange dager kanskje med mor og baby? 

Anonymkode: 14e94...00f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du overreagerer veldig. 
Vi har fått et samfunn som er sykelig opptatt av å mistenkeliggjøre alle som tar barna sine ut av barnehagen, noe som virkelig er drøyt.

La de være fred, alle familier gjør det som passer dem best, bare fordi han ikke går i barnehage så betyr det ikke at han ikke er sosial på andre måter.

Anonymkode: 055bb...3af

• Liker 34
Skrevet

Dette klarer nok de fint å avgjøre selv uten at du trenger å legge deg opp i det. Tenke seg til at man reagerer på at folk vil oppdra barna sine selv. 

Anonymkode: 5faa1...313

• Liker 27
Skrevet

Helt ærlig, du høres ikke normal ut. At du gidder? Ikke ditt barn, og ikke ditt liv. Hvorfor skal du blande deg i hva andre gjør med livet sitt eller med barna sine? Du har ikke barn selv engang, og du «bekymrer» deg for noe du ikke har peiling på engang. 
Kanskje de går ofte ut, og leker med «nabo» barna? Eller har venner sol de treffes med. 
Finner ting å gjøre hjemme, osv. 

Anonymkode: d2f95...68a

• Liker 20
Skrevet

Jeg vet med sikkerhet at de ikke treffer andre barn da de bor ganske avsides og de få barna som bor i nærheten får i barnehage. I tillegg snapper venninna mi meg flere ganger i løpet av dagen, de sitter for det meste bare inne hele dagene. Derfor blir jeg litt bekymret. Skal han liksom bare starte på skolen om et par år uten å ha vært omtrent utenfor dør, kun til lekeplassen med mor og baby og matbutikken. Nei jeg har ikke noe særlig erfaring med barn, men jeg må si jeg syns dette er virker litt stusselig. 

• Liker 4
Skrevet

Mente svigerinne mi

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente svigerinne mi

Særlig. 

Du er nysgjerrig. Det er du. 

Anonymkode: e9467...6e7

• Liker 6
Skrevet

Ser ikke helt problemet, så lenge ikke barnet viser klare tegn på at han ikke har det bra? Manga hadde nok gjort det samme om de hadde muligheten, og å ta barnet ut av barnehagen i en periode er virkelig ikke tegn på omsorgssvikt. 

Jeg hadde bekymret meg mer for hvorfor du er så bekymret på så tynt grunnlag. 

Anonymkode: 988dd...515

• Liker 13
Skrevet

Jeg reagerer litt på samme måte som Ts, men så er jeg lærer og mener at alle barn har godt av å være barnehage. 

Anonymkode: 66e81...64b

• Liker 6
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet med sikkerhet at de ikke treffer andre barn da de bor ganske avsides og de få barna som bor i nærheten får i barnehage. I tillegg snapper venninna mi meg flere ganger i løpet av dagen, de sitter for det meste bare inne hele dagene. Derfor blir jeg litt bekymret. Skal han liksom bare starte på skolen om et par år uten å ha vært omtrent utenfor dør, kun til lekeplassen med mor og baby og matbutikken. Nei jeg har ikke noe særlig erfaring med barn, men jeg må si jeg syns dette er virker litt stusselig. 

Hva er så galt med at barnet får være med mor og søsken, eller får dra på lekeplassen isteden? Driver du å holder øye med de 24 i døgnet og vet nøyaktig hvem de omgås til enhver tid? Hvis mor ikke forteller deg om venner de møter så betyr det plutselig at de konstant er alene?

Anonymkode: 055bb...3af

• Liker 10
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For 20-30 år siden var det helt vanlig å gå hjemme med mor og søsken. Jeg har aldri gått i barnehage. Tror jeg hadde kun 2 barndomsvenner som har gått i barnehage.

Ja, jeg er enig i at barnehage er gull verdt, og noe helt annet, pedagogisk sett, i dag. Men, barnet trenger ikke å ta skade av det. Bare slapp av. Så gjør du heller det du mener er riktig for dine barn, den dagen du får det.

Anonymkode: b077f...e3b

• Liker 10
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud da. Finnes utaligge barn i Norge og verden som aldri har vært i barnehage og det er da blitt folk av dem. Skaff deg et liv du. Slutt og blande deg inn i andres saker. 

Anonymkode: 3f7b6...b1d

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes det er en betimelig bekymring. Ikke at barnet går hjemme, men at de ikke treffer andre barn av og til. 

Barn trenger sosiale ferdigheter, og det øves mye på i barnehagen. Man kan øve på det hjemme også. 

Så du trenger ikke bruke masse energi på å bekymre deg for barnet. Hvis du faktisk er tante kan du jo ta med deg barnet på turer alene til lekeplass eller andre steder man møter barn i helger feks. 

Så kan det hende barnet skal tilbake i bhg før skolestart og uansett skal det vel på skolen når den tid kommer. Kommer til å gå helt fint det. 

Anonymkode: e32af...f65

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av.... Siden lillesøster eller lillibror er hjemme så ville han også være hjemme. Og den korona har nok også påvirket en del. Jeg faktisk angret at min begynte i barnehagen. Sånn situasjonen var kunne også min vært hjemme en stund til... Alt var jo stengt og er fortsatt halvveis stengt. 

De gadde mulighet og ham ville så ble det slikt. Om ett år skal nok begge i barnehagen. 

Anonymkode: 730a6...710

• Liker 8
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For 20-30 år siden var det helt vanlig å gå hjemme med mor og søsken. Jeg har aldri gått i barnehage. Tror jeg hadde kun 2 barndomsvenner som har gått i barnehage.

Anonymkode: b077f...e3b

Virkelig? Jeg er 45 og godt over halvparten av de jeg gikk på skole med, hadde også gått i park/barnehage.  

Anonymkode: e70be...6c1

• Liker 4
Skrevet

Mitt barn gikk ikke i barnehage siste halvåret før det begynte på skolen. Da hadde det gått i barnehage siden det var 16 mnd og det slo meg at etter barnehagen ble det 13. års skolegang og sannsynligvis flere år med utdannelse etter det og at barnet ville være godt voksen før det ble "fri" på en måte. Det ble det fineste halvåret vi har hatt for vi eide dagene våre og kunne bruke de som vi ville. Barndommen er kort.

Anonymkode: 7fd56...633

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Jeg er 45 og godt over halvparten av de jeg gikk på skole med, hadde også gått i park/barnehage.  

Og jeg er i starten av tredveårene, og har aldri gått i bhg, det gjorde heller ikke mange av barndomsvennene mine. 

Anonymkode: b802a...f31

• Liker 6
Skrevet

Når mor alikevel er hjemme med ett barn så skjønner jeg godt at hun velger å ikke ta den kampen med å sende ett barn som ikke vill i barnehagen dit. For den kampen kan være hard nok for oss som må på jobb.

Det er ikke alle som har behov for alt det sosiale, og om barnet har det behovet så vil det gi uttrykk for det. Barnet kan også ha ett stort ønske om å få være hjemme fordi det er redd mor og søsken har det mer kos og gøy hjemme enn hva det er i barnehagen.

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg er i starten av tredveårene, og har aldri gått i bhg, det gjorde heller ikke mange av barndomsvennene mine. 

Anonymkode: b802a...f31

Samme her!

Anonymkode: 70119...04b

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så rart? Barn født på 90-tallet i Oslo-området måtte man finne dagmamma til, var lange køer og dårlig kapasitet i barnehagene. «Full barnehagedekning» var en politisk sak. I den lille bygda jeg bodde i, kom det ikke barnehage i det hele tatt før utpå 80-tallet.

Anonymkode: d15c7...741

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...