AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #1 Skrevet 7. september 2020 Irriterer meg stadig vekk over nye kolleger som vil "revolusjonere" en måte vi har jobbet på og som fungerer fint (og har fungert fint i 5+ år). Når noen nye etter første uka kommer med "kanskje vi nå skal gjøre alt annerledes og gjøre x, y og z i stedet?". Nei, slutt! Har ikke lyst til å oppgi for mye om bransje, osv. siden jeg jobber i en slags nisjebransje, men er så lei av folk som tror de kan gjenoppfinne hjulet etter tre dager på jobb 😪 når jeg var ny tilpasset jeg meg slik ting var, jeg prøvde ikke å endre hele strukturen på alt... Anonymkode: 01bd7...8fd 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 8. september 2020 Hvis ingen noensinne hadde endret på måten man jobbet på hadde vi mennesker fremdeles jaktet antiloper med spyd og bodd i en grotte... uten ild. Anonymkode: 410a6...e19 78
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #3 Skrevet 8. september 2020 Slike finnes i alle bransjer. Etter ei uke vil de endre på turnus, gjøre ting på en annen måte (sorry, vi har allerede prøvd, det funker ikke), endre på rekkefølgen av oppgaver osv. Trøst deg med at slike folk enten tilpasser seg etter en stund, eller finner en annen arbeidsplass de kan reformere. Anonymkode: 47be5...bd8 13
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 8. september 2020 Det er utrolig frustrerende å oppdage at de på den nye jobben din er håpløst inneffektive og ikke er åpne for å gjøre ting på en bedre måte. At de sitter fast i gamle vaner og ikke følger med i utviklingen. "Fordi sånn har vi alltid gjort det" er verdens dårligste argument. Anonymkode: 0806a...233 85
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #5 Skrevet 8. september 2020 Enig - sånne som tror de er noe. Anonymkode: 60862...706 3
Mt3 Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 Der jeg jobber hører vi gjerne hva nykommere har av tanker og ideer om andre/nye rutiner eller arbeidsmåter. På den måten kan en diskutere og bli enige om det muligens kan fungere eller ikke, for så å avgjøre om det skal prøves ut. Verden er jo i stadig endring, så om en aldri skal endre noe som helst vil en vel mest sannsynlig tape terreng uansett bransje. Men det betyr så klart ikke at en til stadighet skal endre på rutiner uten å tenke gjennom fordeler og ulemper ved endringen. 31
President Chimp Skrevet 8. september 2020 #7 Skrevet 8. september 2020 Det er vel forskjell fra bransje til bransje. Men da jeg begynte å jobbe i byggebransjen møtte jeg på samme problem. Der var det en haug med gamle rever som fortsatt utførte kalkyler på papir og som nektet å ta i en datamaskin. «Dette fungerte helt fint på 80-tallet!» Ja det gjorde det nok, men i dag er marginene så latterlig små og prosjektene er i 100 millioner klassen. Da blør man penger om man ikke sikrer gode analyser. Da var det vanskelig å forklare «big data» og moderne prosesser man bør innstille seg på. Vi mennesker har en tendens til å føle oss effektive til tross for at vi faktisk ikke er det. Enkelte liker monkey work og ser kanskje ikke at samme jobben kunne vært automatisert og man heller kunne tatt halve dagen fri, med samme resultat. I tillegg finnes det utallige metodeverk for prosjektledelse og utførelse som bygger på solide prinsipper som de fleste av oss aldri har hørt om. Begrep som SCRUM, ITIL, PRINCE2 og Agile er avgjørende i den moderne verden, nettopp fordi noen kloke hoder en gang sa at «kanskje vi skal gjøre det på denne måten» 22
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #8 Skrevet 8. september 2020 5 minutter siden, President Chimp skrev: Det er vel forskjell fra bransje til bransje. Men da jeg begynte å jobbe i byggebransjen møtte jeg på samme problem. Der var det en haug med gamle rever som fortsatt utførte kalkyler på papir og som nektet å ta i en datamaskin. «Dette fungerte helt fint på 80-tallet!» Ja det gjorde det nok, men i dag er marginene så latterlig små og prosjektene er i 100 millioner klassen. Da blør man penger om man ikke sikrer gode analyser. Da var det vanskelig å forklare «big data» og moderne prosesser man bør innstille seg på. Vi mennesker har en tendens til å føle oss effektive til tross for at vi faktisk ikke er det. Enkelte liker monkey work og ser kanskje ikke at samme jobben kunne vært automatisert og man heller kunne tatt halve dagen fri, med samme resultat. I tillegg finnes det utallige metodeverk for prosjektledelse og utførelse som bygger på solide prinsipper som de fleste av oss aldri har hørt om. Begrep som SCRUM, ITIL, PRINCE2 og Agile er avgjørende i den moderne verden, nettopp fordi noen kloke hoder en gang sa at «kanskje vi skal gjøre det på denne måten» Vært borti samme typer for noen år siden. Utrolig slitsomme. Skal i hvert fall ikke prøve noe nytt. Fungerer så bra å gjøre det på samme måten i 30 år. Skal aldri noensinne prøve noe nytt i det hele tatt. Anonymkode: b9329...a82 9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #9 Skrevet 8. september 2020 Kom fra en av Norges mest ekspansive bedrift, en skikkelig foregangsarbeidsplass. Flyttet til et lite sted der de var 10-15 år bak både arbeidsmessig og ift oppdatert forskning. Det var et mareritt. Måtte legge til side alt jeg kunne fordi motstanden var så stor mot nye ting. Nye løsninger ble ledd av og irritert seg over, og ingen var motivert for å lære nye ting. ts: noen ganger er nye ting bedre enn gamle. Vær klok og ta imot nye innspill som faktisk både kan effektivisere, men også gjøre arbeidet enklere. Med den holdningen du viser i HI, kan dere ikke ta inn folk utenfra. Ingen vil endres eller utvikles, og folk med nye innspill vil etterhvert purshes ut. Handler det om redsel for det ukjente, eller er det rett og slett misunnelse for at andre kan noe bedre? Anonymkode: f1db8...26a 18
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #10 Skrevet 8. september 2020 Noen ganger er rutiner og arbeid så godt jobbet inn at det å forandre på dette føles som et ork. At det er vanskeligere og tar lenger tid. Men når man jobber dag ut og dag inn i samme jobb i mange år så ser man seg blind på sin egen innsats. Da er nytt blod det som kan røske litt opp i de gamle rutinene. Her får alle nyansatte komme med sin mening hvis de syns noe ser lite effektivt ut. De får komme med forslag. Noen er prøvd og andre som ikke er det prøves. Fungerer det ikke så går vi tilbake til de vanlige rutinene. Som sjef viser det seg at å prøve nye ting hos de som har jobbet lengst er mest negativt. De eier ikke et gram med positivtet. Kan du ikke fornye seg i arbeidslivet så er det mange som vil slite etterhvert. Anonymkode: 01e97...2a4 14
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #11 Skrevet 8. september 2020 Nye øyne ser ofte bedre enn gamle. På min jobb blir forslag til forbedringer, uansett hvem de kommer fra, alltid seriøst og positivt mottatt. Det viser jo engasjement. Jeg skjønner ikke denne "du skal ikke komme her" - holdningen. Folk kommer gjerne ikke med endringsforslag for å være blærete, men fordi de ser et forbedringspotensiale og ønsker det beste for arbeidsplassen sin. Anonymkode: d9499...511 20
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #12 Skrevet 8. september 2020 Nå jobber jeg endelig på en plass der man hele tiden er åpen for nye ideer og løsninger, og det er helt fantastisk. Husker en av mine tidligere jobber, der gikk det i "nei, slik har vi gjort det siden 1950, så det fortsetter vi med". Og ikke minst enhver lunsj- og kaffepause ble brukt til å sutre over nye systemer, ny PC, nye rutiner.... For alt var mye bedre før. Vi hadde blant annet en oppgave som måtte gjennomføres 100 ganger i året, en oppgave som var litt teknisk men egentlig raskt gjort om man kunne det. Dette ble så gjennomført av 60 ulike personer, altså 1-2 ganger per person. Jeg våget å ytre at det kanskje var en løsning at EN person gjorde samme oppgave 100 ganger (ville tatt en halv dag), i stedet for at 60 stykker rev seg i håret og kaklet i vei mens de prøvde å finne ut av det, 1-2 ganger i året, og samlet brukte minst 5 arbeidsdager på dette. Men neida, slik hadde man alltid gjort det, og noe annet var URETTFERDIG. Anonymkode: d2fdc...8e4 12
pia mater Skrevet 8. september 2020 #13 Skrevet 8. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er utrolig frustrerende å oppdage at de på den nye jobben din er håpløst inneffektive og ikke er åpne for å gjøre ting på en bedre måte. At de sitter fast i gamle vaner og ikke følger med i utviklingen. "Fordi sånn har vi alltid gjort det" er verdens dårligste argument. Anonymkode: 0806a...233 Enig! Men på grunn av slike holdninger som ts sine så er jeg alltid forsiktig med å åpne kjeften min på nye arbeidsplasser. 2
SPOCA Skrevet 8. september 2020 #14 Skrevet 8. september 2020 (endret) Jeg kan forstå begge sider. Problemet er når man ikke lytter til hverandre. Vi hadde en ny kollega for en del år siden som gjerne ville finne opp hjulet på nytt. Vi på teamet var i utgangspunktet ikke negative til å gjøre endringer, men noen ganger er det en grunn til at vi gjør som vi gjør. Vi har skikkelig dårlige systemer og jeg vet ikke hvor lenge vi har snakket, kranglet og diskutert med ledelsen rundt systemene. Vi er skikkelig lei. Dette går med mye tid på manuelle prosesser som fint kunne blitt automatisert. Og det er helt håpløst i perioder hvor vi har mye å gjøre. Nå skal det sies at etter nesten åtte år med masing blir det antagelig nye systemer. Jippi! Uansett. Vi fikk da inn en ny spirrevipp som var meget kritisk til hvordan vi jobbet. Fair enough. Hun kom med en rekke forslag og mente at dette måtte implementeres. Vi prøvde å forklare at det var en grunn til at vi jobbet som vi gjorde, og det hun foreslo var prøvd ikke bare en, men flere ganger tidligere. Den nye gav seg ikke og vi valgte da å etterkomme dette for at vedkommende skulle få erfare selv hvorfor forslagene, som i seg selv var gode, ikke fungerte. Og det gikk vel ikke mer enn en uke før hun innså at vi nok kanskje hadde rett allikevel. Vi gikk tilbake til gammel arbeidsmetode. Altså. Flott med nye idéer og forlag, men det kan være greit å ikke være for bombastisk også. Ikke alle nye idéer fungerer, og det er ikke alltid slik at hjulet må eller kan finnes opp på nytt. Endret 8. september 2020 av SPOCA 6
AndreasBR Skrevet 8. september 2020 #15 Skrevet 8. september 2020 1 time siden, President Chimp skrev: Begrep som SCRUM, ITIL, PRINCE2 og Agile er avgjørende i den moderne verden, nettopp fordi noen kloke hoder en gang sa at «kanskje vi skal gjøre det på denne måten» Nei, de vanskeliggjør kun.. Møter jeg på ITIL på et intervju snur jeg og løper. For det handler KUN om vanskeliggjøring av hverdagen..
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #16 Skrevet 8. september 2020 Dette var en servicejobb og jeg hadde ansvar for å lære henne opp. Det første nykommeren gjør er å begynne å kritisere meg hvorfor jeg ikke heller gjør ting på en annen måte- for slik er hvertfall hun vant til å gjøre det. En alfahunn som ikke ble lenge på den arbeidsplassen nei. Anonymkode: 60862...706
AndreasBR Skrevet 8. september 2020 #17 Skrevet 8. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var en servicejobb og jeg hadde ansvar for å lære henne opp. Det første nykommeren gjør er å begynne å kritisere meg hvorfor jeg ikke heller gjør ting på en annen måte- for slik er hvertfall hun vant til å gjøre det. En alfahunn som ikke ble lenge på den arbeidsplassen nei. Anonymkode: 60862...706 Stilte hun spørsmål eller kritiserte? Eller anser du det til å være det samme? Spør fordi jeg kan fort se at enkelte som "kan dette" kan mene at alle som "Hvorfor kan man ikke gjøre sånn" kritiserer måten de gjør noe på. 6
Gjest ti10 Skrevet 8. september 2020 #18 Skrevet 8. september 2020 4 timer siden, Mt3 skrev: Der jeg jobber hører vi gjerne hva nykommere har av tanker og ideer om andre/nye rutiner eller arbeidsmåter. På den måten kan en diskutere og bli enige om det muligens kan fungere eller ikke, for så å avgjøre om det skal prøves ut. Verden er jo i stadig endring, så om en aldri skal endre noe som helst vil en vel mest sannsynlig tape terreng uansett bransje. Men det betyr så klart ikke at en til stadighet skal endre på rutiner uten å tenke gjennom fordeler og ulemper ved endringen. Enig. Min erfaring er at det som oftest er det vi allerede gjør som funker best, men det har også skjedd at nykommere har kommet med noen virkelige gode idéer. Så det er verdt å høre på det de sier og vurdere om det kan forenkle/effektivisere jobben din eller være mer lønnsomt på en eller annen måte.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #19 Skrevet 8. september 2020 Jeg har hatt kolleger som lagrer alle dokumenter direkte på skrivebordet, eller sitter med Excel og kalkulator fordi de ikke vet hvordan man bruker formler. De mente også at det fungerer fint, har alltid fungert fint og alltid vil fungere fint. Anonymkode: f0657...2ab 11
AndreasBR Skrevet 8. september 2020 #20 Skrevet 8. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt kolleger som lagrer alle dokumenter direkte på skrivebordet, eller sitter med Excel og kalkulator fordi de ikke vet hvordan man bruker formler. De mente også at det fungerer fint, har alltid fungert fint og alltid vil fungere fint. Anonymkode: f0657...2ab Skrivebordet er ikke det verste stedet det kan ligge, spesielt ikke hvis AD er satt opp riktig, for da ligger ikke engang de tingene på lokal maskin. Men brukerens hjemmemappe (om AD er satt opp riktig) er vel beste stedet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå