Gå til innhold

Greit å ekskludere fosterbror?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en svært slitsom og irriterende fosterbror, han er lite dannet, svært nedlatende holdninger til innvandring, politikk og muslimer. Dette er også alt han snakker om eller så kommer han med små fornærmelser forkledd som spøk, kommentarer om vekt (jeg er for tykk mens mannen min for tynn). 

Mine foreldre insisterer på at han er her jul, påske, på hytta og i alle familiesammenkomster. Fordi han må inkluderes, han har ingen andre. Altså han har både kone, ekskone og ett barn. Han har venner og han har nylig gjenopptatt kontakt med faren sin. 

Er det greit å ikke invitere han på familiemiddag og sammenkomster hos oss? Både jeg og mannen er lei han, jeg bruker dager på å «fordøye» han. Dessuten ønsker jeg ikke at barnet vårt skal høre det han sier, mye av det er direkte skadelig. 

Er dette OK eller egoistisk? Trenger råd her...

Anonymkode: b8b11...beb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er del av familien deres, så jeg synes ikke det er greit å ekskludere ham. Men jeg syne det er helt greit å ta en prat med ham der du forklarer at det ikke er greit å diskutere politikk på julaften. Sett grenser.

Anonymkode: fa0de...8f9

• Liker 14
Skrevet

Barna og psyken deres kommer først! Kan han ikke oppføre seg så får han bare ha det så godt. 

• Liker 6
Skrevet

Skjønner deg godt og kan også skjønne foreldrene dine. 

Men her hadde jeg nok blitt egoistisk og tenkt på min og egen families beste. Kan det være en ide og ta en prat med han og forklare at han er velkommen, men at da må han holde visse meninger for seg selv. Ditt hus og dine regler. Også si at du ikke orker mer hinting mht vekt osv. 

Hvis du orker dette, så kan han velge selv, samtidig som du har stått opp for deg selv og alle de han rakker ned på i samfunnet. 

Jeg hadde en lignende prat med min svoger angående homofili. Det ble respektert. 

• Liker 5
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er del av familien deres, så jeg synes ikke det er greit å ekskludere ham. Men jeg syne det er helt greit å ta en prat med ham der du forklarer at det ikke er greit å diskutere politikk på julaften. Sett grenser.

Anonymkode: fa0de...8f9

Vi har forsøkt å snakke med han angående hans holdninger til politikk og måten han omtaler andre på. Men han er ustoppelig! 

Skrevet
10 minutter siden, Aureka skrev:

Skjønner deg godt og kan også skjønne foreldrene dine. 

Men her hadde jeg nok blitt egoistisk og tenkt på min og egen families beste. Kan det være en ide og ta en prat med han og forklare at han er velkommen, men at da må han holde visse meninger for seg selv. Ditt hus og dine regler. Også si at du ikke orker mer hinting mht vekt osv. 

Hvis du orker dette, så kan han velge selv, samtidig som du har stått opp for deg selv og alle de han rakker ned på i samfunnet. 

Jeg hadde en lignende prat med min svoger angående homofili. Det ble respektert. 

Det hjelper ikke her. Moren min og jeg har pratet om dette med han, men han gir seg ikke. Mor har bare akseptert at han er sånn. Jeg og mannen sliter litt med det.

Skrevet

Jeg tenker at man som voksen heldigvis kan velge hvem man vil ha i livet sitt og hvem man vil barna skal omgås. Hvis du føler han ikke er bra for deg og dine barn - ja, da velger du egoistisk. Jeg hadde ikke orket sånn oppførsel. Jeg har selv mye familie med ufyselig oppførsel, og har pga dette kun kontakt med fire familiemedlemmer og ingen flere. 

For det andre var det ikke du som valgte en fosterbror. Du kan ikke kreve noe angående dine forelders valg, men det var ikke ditt valg. 

Slike holdninger hadde jeg ikke tolerert rundt mine barn hvert fall! 

Anonymkode: cc1be...f7b

• Liker 3
Skrevet

Syns ikke det er fint å ekskludere noen. Jeg har også en "sånn en" i familien.  Man kan ikke forandre andre mennesker. Så derfor har jeg sagt til barnet mitt at "onkel Arne" sier litt mange rare ting. Og det går helt fint:)  

• Liker 4
Skrevet

Det er jo ingen som tvinger deg til å invitere bror din på middag osv.  Men jeg tenker at det er noe annet enn å ekskludere ham feks i bursdager og jul..

Jeg ser forresten ikke helt betydningen av at han er fosterbror? 

Anonymkode: a7c42...4b4

• Liker 1
Skrevet

Synes det er helt greit å eksludere voksne mennesker om de ikke kan oppføre seg skikkelig. Om det er mor, far, søster eller bror, spiller ingen rolle. Man må kunne forvente at man oppfører seg.

Når det er sagt så hadde jeg nok ikke ekskludert uten videre. Ville tatt en skikkelig prat med han og fortalt hva jeg forventer og hvis han ikke evner å innfri mine forventninger så trenger han ikke å komme på familierelaterte sammenkomster hos deg. Du skal først og fremst beskytte deg selv og din lille familie.

• Liker 2
Skrevet

Må jo ikke invitere hele familien til hver sammenkomst vel? Jeg hadde ikke invitert ham. Jeg har en stor familie  og heldigvis kommer vi godt overens med halvsøsken på begge sier, men det er sjeldent jeg inviterer alle, og noen passer jeg bedre sammen med andre.. sånt er det jo uansett om det er familie eller ikke.

Dere må få leve deres liv og bestemme selv hvem som får komme. Så får mor og far invitere alle barna heller.

Og hvis dere er familie så skal han kunne forstå at du trenger litt fred for sånn drama og at du ikke alltid orker alle samtidig. Bare si det sånn det er, og hvis han kommer med noe frekt tilbake så vet du hva du må gjøre. Ikke la deg bølle av noen uansett om det er en "fosterbror". ikke la det spille på samvittigheten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit å ekskludere ham fordi han er "bare" fosterbror. Da må det være fordi dere ikke går sammen. Som forsåvidt er sant, men poenget er at du må behandle ham som du ville en vanlig bror.

Du kan jo si til ham, Kjære bror, jeg er glad i deg og vil selvsagt at du er en del av familien. Men jeg liker ikke måten du snakker om andre på, dine holdninger, og hvordan du snakker om meg, til meg. Jeg blir fryktelig sliten og lei av det. Hvordan skal vi løse dette? Hvis du ikke er villig til å dempe deg rundt meg, så må jeg redusere vår kontakt. Det er uheldig, så det er best om vi kan finne annen løsning. Nå, hva sier du? Kan vi finne en måte å gå overrens? Kanskje til og med hygge oss?

Anonymkode: 849f1...bbd

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har forsøkt å snakke med han angående hans holdninger til politikk og måten han omtaler andre på. Men han er ustoppelig! 

Er det et problem at han har en politisk mening? 
kanskje du burde lytte- mulig han faktisk vet hva han snakker om! 
og dine barn har sikkert bare godt av å høre at verden ikke bare er rosenrød. 
muslimer ER et stort problem. 
skal dette bare feies under teppet? 

ang mer personlige kommentarer som fx omhandler kropp må du sette ned foten. Det er ikke greit. 

Anonymkode: 594ae...031

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke her. Moren min og jeg har pratet om dette med han, men han gir seg ikke. Mor har bare akseptert at han er sånn. Jeg og mannen sliter litt med det.

Da har du jo forsøkt. Så da er han dessverre ikke velkommen til dine familieselskaper av hensyn til deg, din mann og dine barn. 

Skrevet

Tenker at det ikke har noe å si om man er i familie eller ikke. Hvis han bare bringer negativitet til livet ditt så dropper du å invitere han. Har selv kuttet kontakt med biologisk far for 2 år siden og snakker ikke sammen med mindre det er noe alvorlig som har skjedd. Trives så mye bedre uten han

Anonymkode: a6d12...31d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...