AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #1 Skrevet 7. september 2020 Kom over dette hjertesukket i en gruppe og må bare spørre: Mener dere at vedkommende overdriver eller kan man med god grunn bli lei seg av å bli kuttet ut av gaveutdelingen? Hva tenker dere? Anonymkode: 51b4c...455 15
Sunnys Skrevet 7. september 2020 #2 Skrevet 7. september 2020 Helt enig. En kjøper spesielt til de som er alene eller ikke har barn. min bror kjøpte til alle sine nieser og nevøer før han selv fikk barn. Han var den eneste broren vi kjøpte tilbake til. 31
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #3 Skrevet 7. september 2020 Jeg er enig med denne personen! Jeg syntes det var trist den dagen min søster foreslo at vi fra nå av bare skulle gi julegaver til barna og ikke til hverandre. Jeg måtte jo bare svare at det var Ok. Vi har begge barn, så det står ikke på det. Men jeg har ikke så mange venner, og syntes det var hyggelig å utveksle gaver med søster. Anonymkode: 3e080...faf 27
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #4 Skrevet 7. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med denne personen! Jeg syntes det var trist den dagen min søster foreslo at vi fra nå av bare skulle gi julegaver til barna og ikke til hverandre. Jeg måtte jo bare svare at det var Ok. Vi har begge barn, så det står ikke på det. Men jeg har ikke så mange venner, og syntes det var hyggelig å utveksle gaver med søster. Anonymkode: 3e080...faf Du skjønte ikke problematikken? Innlegget gjelder en barnløs person som ikke får gaver. Det er en forskjell fra deg som har barn. Du får vel gave fra mann og barn, det gjør ikke single barnløse. Anonymkode: 29b47...ce2 13
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #5 Skrevet 7. september 2020 Nei. Men her er vedkommende lei fordi hun ikke blir inkludert, ikke pga gaver i seg selv Anonymkode: ea61a...a4d 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #6 Skrevet 7. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skjønte ikke problematikken? Innlegget gjelder en barnløs person som ikke får gaver. Det er en forskjell fra deg som har barn. Du får vel gave fra mann og barn, det gjør ikke single barnløse. Anonymkode: 29b47...ce2 Eh... jo. Jeg skjønte problematikken, og utvidet den til å kunne ramme flere enn barnløse. Om noen er treig her er det deg 🙂 Anonymkode: 3e080...faf 16
Gjest Geirfuglen Skrevet 7. september 2020 #7 Skrevet 7. september 2020 Jeg synes det var fint skrevet. Forstår henne godt. Gir alltid gave til min barnløse søster, og noen ganger kjæledyret også ❤️
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #8 Skrevet 7. september 2020 Jeg har alltid vært litt lei meg for at jeg ikke var verdt gave fra min bror og tantebarn. Hadde ikke ventet noe stort, men et bilde av ungene, en tegning eller lignende. Nå får jeg en liten ting av andre jeg gir til ungene til, men ikke de nærmeste.. Anonymkode: b423a...5be 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #9 Skrevet 7. september 2020 Synes det er helt glitrende å kjøpe bare til tantebarna og kjæresten min. Det er jo null poeng at voksne skal kjøpe og bytte gaver med hverandre. Anonymkode: 98ee9...20f 15
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #10 Skrevet 7. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er helt glitrende å kjøpe bare til tantebarna og kjæresten min. Det er jo null poeng at voksne skal kjøpe og bytte gaver med hverandre. Anonymkode: 98ee9...20f Ser den, men du forstår kanskje også at det ikke er like 'glitrende' når man som singel barnløs kjøper til to-tre-sju tantebarn (litt etter antall søsken etc) og selv ikke blir vist den omtanken tilbake fordi 'noen' (som regel det søskenet med flest barn) har funnet ut at man bare kjøper til ungene i slekta. Så sitter man der da, og får en gave fra foreldre og kanskje en venninne. Det føles faktisk ganske ensomt, spesielt dersom resten av de voksne er av typen som har et lass av nære venner i tillegg til partner og svigerfamilie... Anonymkode: de8bb...3ab 24
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #11 Skrevet 7. september 2020 Jeg er kanskje veldig gjerrig her, men jeg synes det er kjipt at jeg må kjøpe gaver til søsken og flere tantebarn, og så får jeg bare én gave tilbake. Til samme verdi som jeg gir til hver person. Anonymkode: 18fc6...06a 20
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #12 Skrevet 7. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser den, men du forstår kanskje også at det ikke er like 'glitrende' når man som singel barnløs kjøper til to-tre-sju tantebarn (litt etter antall søsken etc) og selv ikke blir vist den omtanken tilbake fordi 'noen' (som regel det søskenet med flest barn) har funnet ut at man bare kjøper til ungene i slekta. Så sitter man der da, og får en gave fra foreldre og kanskje en venninne. Det føles faktisk ganske ensomt, spesielt dersom resten av de voksne er av typen som har et lass av nære venner i tillegg til partner og svigerfamilie... Anonymkode: de8bb...3ab Så utrolig mange ganger jeg har sett her inne på KG at man må lære barna sine at verden er urettferdig og ikke alle får likt. De får ikke lov å det. Også skal voksne mennesker FÅ LOV til å ha de samme følelsene og DET er greit? Anonymkode: 2ec62...df0 5
Daria Skrevet 7. september 2020 #13 Skrevet 7. september 2020 Det har heldigvis ikke vært en problemstilling i min familie - vi synes det er hyggelig å gi gaver til hverandre og ligger på et nokså nøkternt nivå - men som familiens barnløse ville jeg nok synes det var litt sårt om noen foreslo å bare gi gaver til barna. Det gjør at fordelingen blir enda skjevere enn den allerede er for de barnløse (jeg har to søsken med partnere og til sammen tre barn - det blir jo uunngåelig flere gaver ut enn inn) og at man lett kan føle seg litt uviktig og verdiløs. Det handler ikke om antall gaver eller verdi på dem, men rett og slett omtanken som ligger i det å gi en gave og følelsen av å bli sett og telle med, selv om man ikke har barn. 11
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #14 Skrevet 7. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så utrolig mange ganger jeg har sett her inne på KG at man må lære barna sine at verden er urettferdig og ikke alle får likt. De får ikke lov å det. Også skal voksne mennesker FÅ LOV til å ha de samme følelsene og DET er greit? Anonymkode: 2ec62...df0 Verden skal ikke være urettferdig. Den er faktisk ikke spesielt urettferdig heller - sånn vanligvis. Det er ikke rettferdig/urettferdig at Lise har merkeklær og Trine har arvet Cubus - det er forskjellig. Med mindre Lise og Trine er søstre, under 18 og forsørges av samme foreldre, da er det forskjellsbehandling, og forskjellsbehandling er ugreit. Ja, det finnes forskjeller. Noen forskjeller føles ugreit. Og det er lov å synes det er ugreit at noen får/har mer - men det er ikke nødvendigvis urettferdig. Anonymkode: de8bb...3ab 4
Hactar Skrevet 7. september 2020 #15 Skrevet 7. september 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er helt glitrende å kjøpe bare til tantebarna og kjæresten min. Det er jo null poeng at voksne skal kjøpe og bytte gaver med hverandre. Anonymkode: 98ee9...20f Hva er da grunnen til at du kjøper gave til kjæresten? Den gesten symboliserer noe, eller? 15
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #16 Skrevet 7. september 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er helt glitrende å kjøpe bare til tantebarna og kjæresten min. Det er jo null poeng at voksne skal kjøpe og bytte gaver med hverandre. Anonymkode: 98ee9...20f I min familie synes vi voksne det er stas å få gaver, så her får alle presanger. Skjønner godt at ts føler på dette med at hun ikke får noen gaver. Anonymkode: 675c0...5f4 10
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #17 Skrevet 7. september 2020 Enig i at dette blir feil. Syns man på familienivå bør være «relativt jevnbyrdige» i gaver, forutsatt at man er enige om nivået. F eks, som her hvor de egentlig blir enige om at de voksne ikke kjøper til hverandre - hvis den barnløse tanten kjøper til tantebarna, bør barnas foreldre sørge for at tanten får gave i retur! Den kan gjerne stå at er fra barna, men sålenge tanta ikke har barn, bør hun få gave i retur. Kan bare relatere til meg selv; en jul kjøpte jeg gave til ca 500 kr hver til både søster, gubben, og de to tantebarna. Altså 2000 totalt til den familien Da jeg fikk én gave tilbake som jeg mener kostet ca 400 kr, var ikke det noen god følelse akkurat. (Dårlig råd var ikke en greie) Anonymkode: fe980...f1c 13
sommerfugl154 Skrevet 7. september 2020 #18 Skrevet 7. september 2020 Jeg er enig i at det er ufølsomt og taktløst å bare kutte ut folk fra gavesirkelen. Man behøver ikke gi mye, en liten oppmerksomhet er vel nok? For å vise at man inkluderer og setter pris på vedkommende i familien? Syns liksom at høytider og feiringer er en arena for å inkludere, ikke ekskludere - sin egen familie spesielt 8
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #19 Skrevet 7. september 2020 Av voksne gir jeg gaver til mine foreldre, søster og ei venninne. Jeg syns det er kjekt å gi gaver og få gaver, så jeg er enig med hun som skrev der innlegger. Nå har jeg riktignok barn, men syns det er fint å få gaver likevel. Hadde vært kjipt på julaften om jeg bare skulle sett andre åpne på julaften. Jeg får riktignok minst av alle, og det er kjedelig nok i seg selv. Så det hadde vært trist om jeg ikke hadde fått noen. Anonymkode: 562ee...cfc 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #20 Skrevet 7. september 2020 Jeg kjøper ikke gaver til min ene søster og hennes mann, rett og slett egentlig fordi de aldri fant noe å kjøpe til meg så jeg kom med ideen å ikke utveksle gaver, det ble tatt godt imot. Nå som jeg har en liten sønn, så er det naturlig at tante og onkel kjøper gave til han. Da er det også naturlig at barnet mitt gir gave til onkel og tante. Jeg får ikke noe fra dem, men jeg gir heller ikke, da det kun står barnet sitt navn på gaven. Jeg syns det var en fin måte å løse det at vi ikke gir gaver, men de gir gave til mitt barn og han til dem. Anonymkode: 9e8c7...bc5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå