Gå til innhold

3åring - Legging, mørkeredd og samsoving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne ha litt innspill i nattvanene til 3åringen min. Fra han har vært nærmere 2 år har han våknet opp på natten og vil inn i sengen min. Nå som han har stor seng så går han som regel inn i sengen min selv om natten. Han har slitt litt med natteskrekk så da har vi brukt noen minutter på det i løpet av natten, men han vil aldri tilbake i sengen sin. Nå i det siste har han også blitt redd for mørket. Våkner opp skriker etter mamma og beiner gjennom leiligheten for å komme i sengen min. 

Spørsmålet mitt er om jeg skal ta tak i det at han kommer inn her om natten, om jeg skal begynne å følge han inn på rommet sitt, men han virker så redd og utrygg om natten også er det jo litt deilig å bare sove videre i stedet for å prøve å få han til å sove i sengen, men vet ikke om jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste med dette? 

Anonymkode: 09810...510

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg vil gjerne ha litt innspill i nattvanene til 3åringen min. Fra han har vært nærmere 2 år har han våknet opp på natten og vil inn i sengen min. Nå som han har stor seng så går han som regel inn i sengen min selv om natten. Han har slitt litt med natteskrekk så da har vi brukt noen minutter på det i løpet av natten, men han vil aldri tilbake i sengen sin. Nå i det siste har han også blitt redd for mørket. Våkner opp skriker etter mamma og beiner gjennom leiligheten for å komme i sengen min. 

Spørsmålet mitt er om jeg skal ta tak i det at han kommer inn her om natten, om jeg skal begynne å følge han inn på rommet sitt, men han virker så redd og utrygg om natten også er det jo litt deilig å bare sove videre i stedet for å prøve å få han til å sove i sengen, men vet ikke om jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste med dette? 

Ville latt han sove hos deg.

Anonymkode: e1e8d...eaa

• Liker 2
Skrevet

Alt går over. Svært få sover med mamma til de gifter seg. 😊

Anonymkode: bcd21...0db

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor kan ikke barnet sove med deg? Begge våre barn på 2 og 4 sover med oss om de våkner. 

Anonymkode: aade9...081

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye om bjørnetjenester og heller tilby det barnet trenger som er nærhet og trygghet. Følg morsinstinktet og magefølelsen fremfor å tenke på hva samfunnet kaller bjørnetjenester 😊

• Liker 3
Skrevet

Dersom det ikke ødelegger søvnen din synes jeg han skal få sove hos deg. Nå sover min på eget rom hele natten, men fra det jeg hører rundt meg er det mer regel enn unntaket at 3 åringer kommer inn i foreldres seng i løpet av natten. 

Skrevet

Han er liten enda, og trenger trygghet. Forutsatt at begge får sove greit etter han kommer inn til deg ville jeg ikke stresset med det (ev. hatt en madrass på gulvet til ham).

Mine har alltid kunnet komme inn om natta, yngste kommer så og si aldri, eldste kom inn pga. mareritt frem til hun ble tenåring (ikke hver mnd. engang på slutten).

Jeg hadde selv en periode i 8-9 årsalderen angst for at jeg selv eller de jeg var glad i skulle dø (ikke uvanlig i den alderen), og eneste måten jeg fikk sove på var å ligge hos mamma eller pappa (de var skilt). Jeg husker enda hvor trygt det var. Det var visstnok eneste perioden det skjedde, veldig glad de lot meg.

Anonymkode: e6290...221

• Liker 1
Skrevet

Vår gutt, som er straks tre år, kommer også i senga vår på natta. 
Tenker at han kanskje vil bare være nær oss(selv om senga hans er inntil vår). Vi stresser ikke med det:) og som noen her skrev; de slutter jo med det etterhvert 😃

Anonymkode: ad8fa...4f4

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da helt vanlig å være mørkredd som liten. Sengen din er trygg og varm. Min yngste sov i seng med meg til hun var 5 år. Så ville hun ha egen seng. 
Kunne aldri falt meg inn å avvise barnet mitt om natten. Husker jeg gikk inn til mine foreldre som liten også. Mørket er veldig skummelt for barn!

Anonymkode: 81098...70b

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Jeg tror det er veldig normalt, og jeg tenker at den viktigste tjenesten vi gjør for både barnet og oss selv er å gi dem trygghet. Vi har en liten madrass på rommet så barnet vårt kommer på natten og legger seg der hvis han er redd. Han kommer stort sett hver natt, men jeg tenker det er en fase. Det er mye fantasi nå, folk og dyr utenfor vinduet hans og masse annet rart han er redd for. Synes det blir helt feil å nekte ham å komme inn da.

Skrevet

Takk for svar. Ikke noe problem med å la han sove her, som jeg skrev er det jo veldig deilig å slippe å styre med å få han tilbake i sengen sin. Jeg så for meg at jeg kanskje gjør noe feil ved å la han gjøre det, men føler jo at natten blir mer sømløs av å bare la han komme. Men da er det jo bare å fortsette med det, takk for svar! 

Helt enig med det med trygghet forresten, vil jo ikke at han skal være "redd" å komme inn til meg når han føler seg utrygg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...